Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهمن مرادی یکی از جوانان باغدار روستای «ایوند» شهرستان خنداب با دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی وارد عرصه داربستی کردن بوته های انگور شده ضمن افزایش سه برابری تولید در مصرف آب نیز ۹۰ درصد صرفه جویی داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ کارآفرینی به عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهمترین موضوعات دنیای امروز و محرکه اصلی توسعه اقتصادی محسوب می‌شود و نقش آن در نوآوری یا ایجاد فضاهای جدید کسب و کار بر همگان روشن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمایت از تولید ملی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های داخلی یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی، است و در این زمینه باید تولیدات بخش صنعت و کشاورزی و غیره مورد توجه قرار گیرد و زمینه فروش و صادرات آن نیز فراهم شود.

کشت و پرورش انگور در خنداب از سابقه دیرینه ای برخوردار است. با توجه به شرایط اقلیمی مناسب، خنداب از گذشته های دور یکی از مهمترین مناطق تولید انگور برای مصارف تازه خوری و تولید کشمش بوده است. امروز نیز انگور یکی از مهمترین محصولات باغی در ایران به شمار می رود. انگور علاوه بر امکان اشتغال زایی یکی از محصولات ارزآور در کشور بوده و می تواند در توسعه صادرات غیرنفتی در بخش کشاورزی سهم بسزایی داشته باشد.

استفاده از سیستم‌های تربیت مو و داربستی کردن تاکستان های انگور در نقاط گوناگون جهان رایج بوده و مرتباً در حال کامل شدن است. سیستم تربیت انگور در کشورهای عمده تولید کننده انگور عمدتاً به صورت داربستی بوده در حالی که در بسیاری از مناطق کشور ما باغداران همچنان از سیستم های سنتی استفاده می کنند.

بهمن مرادی یکی از جوانان باغدار روستای ایوند شهرستان خنداب با دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی وارد عرصه داربستی کردن بوته های انگور شده است.

مرادی اظهار کرد: ۴ سال پیش برای شروع کار داربستی کردن باغ انگور نیازمند نقدینگی بودیم. با مراجعه به بسیج سازندگی خنداب علاوه بر دریافت مشاوره رایگان موفق به دریافت ۱۵ میلیون تومان تسهیلات شدم.

وی با اشاره به اینکه داربستی کردن تاکستان های انگور حسن‌های فراوانی دارد افزود: قبل از این و در مرحله استفاده سنتی به دلیل سفیدک انگور و ترک خوردن محصول حین بارندگی و سرمازدگی  باعث می‌شد کیفیت انگورهای تولیدی بسیار پایین بیاید و مشتری خوبی هم نداشتند.

این جوان فعال در حوزه اقتصاد مقاومتی بیان کرد: امروز با بهره‌گیری از داربستی کردن تاکستان کیفیت محصول خیلی افزایش پیداکرده است و همیشه با تقاضای انباشته مواجهیم به طوری که بلافاصله بعد از برداشت محصول مشتریان از شهرهای درود و ازنا و... محصولات را خریداری می کنند.

برداشت سه برابری انگور با بهره گیری از تسهیلات اقتصادی مقاومتی

مرادی با اشاره به اینکه میزان برداشت و در نتیجه سود حاصل از فروش محصول در کشت داربستی، ۳ برابر کشت سنتی است گفت: این درحالی است که با آبیاری قطره ای در مصرف آب تا ۹۰ درصد صرفه جویی می شود.

وی ادامه داد: تسهیل در عملیات داشت و برداشت، نفوذ نور بیشتر به داخل تاج بوته ها و تهویه بهتر و در نتیجه شیوع کمتر و کنترل بهتر آفات و بیماری‌ها، کاهش ضایعات ناشی از بارندگی در زمان برداشت، کاهش هزینه‌های مربوط به مدیریت تاکستان‌ها، فراهم آوردن امکان اجرای عملیات باغداری به‌صورت مکانیزه که منجر به کاهش چشمگیر هزینه‌های داشت از جمله شخم سالیانه، آبیاری، سمپاشی، کود دهی و حتی عملیات هرس منجر می‌شود و ... ازجمله مزایای داربستی کردن باغات انگور است.

این فعال اقتصاد مقاومتی بیان کرد: از یک هکتار باغ انگور داربستی ۸۰ میلیون تومان درآمد داشتم و موفق شدم خوشه‌های انگور ۷ کیلویی برداشت کنم و در جشنواره سال گذشته خنداب به‌عنوان باغدار موفق انتخاب شدم.

مسئولین دولتی حمایت بیشتری از تولید داشته باشند

مرادی خاطرنشان کرد: برای وسعت دادن به باغ و بیشتر کردن زمین کشاورزی از اسفندماه سال گذشته برای دریافت تسهیلات  به جهاد کشاورزی خنداب مراجعه کردم اما تا الآن موفق به دریافت تسهیلات نشدم از مسئولین شهرستان خنداب مخصوصاً جهاد کشاورزی خواهش می‌کنیم که تولیدکنندگان را حمایت کنند در خنداب نیروی جوان و فعال و ماهر درزمینهٔ کشاورزی کم نیستند اما متأسفانه مسئولین حمایت لازم برای افزایش تولید را ندارند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: دریافت تسهیلات تسهیلات اقتصاد اقتصاد مقاومتی داربستی کردن بهره گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۶۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران

ایسنا/ایلام مدیر جهاد کشاورزی دهلران ضمن اشاره به رکورد تاریخی تولید کلزا در شهرستان دهلران گفت: امسال بیش از ۱۹ هزارتن دانه روغنی از مزارع کلزا تولید شده که این میزان در طول تاریخ کشاورزی شهرستان دهلران بی سابقه است.

«جلال یوسفی» در گفت‌وگو با ایسنا از آغاز برداشت محصول استراتژیک گندم از مزارع آبی و دیم شهرستان دهلران خبر داد و گفت: در سال زراعی جاری  ۶۷ هزار هکتار از اراضی زراعی  شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته است.
مدیر جهاد کشاورزی دهلران عنوان کرد: تا امروز بیش از ۲۵ هزار تن  از این مزارع استحصال گردیده که پیش‌بینی می‌شود  این میزان به ۲۳۰ هزار تن برسد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷ مرکز خرید فعال در این شهرستان آماده خرید گندم از کشاورزان منطقه است و همچنین هماهنگی‌های لازم به منظور تامین سوخت کمباین‌ها و انجام معاینه فنی انجام گرفته است.
یوسفی افزود: در حال حاضر ۲۵۰ کمباین در مزارع شهرستان جهت برداشت محصول مشغول فعالیت هستند و هماهنگی‌های لازم برای ورود کمباین‌های  بیشتر به منطقه صورت گرفته  که بزودی در شهرستان مستقر خواهند شد و با توجه به اینکه نرخ برداشت غلات توسط کمباین از همان روزهای ابتدایی برداشت به طرق  مختلف به سمع کشاورزان و کمباین داران رسیده است، کشاورزان عزیز می توانند در صورت مشاهده  هرگونه تخلف به جهاد کشاورزی مراجعه  تا از طریق مراجع قانونی و تعزیرات حکومتی  برخورد گردد.
مدیر جهاد کشاورزی دهلران  ضمن اشاره به رکورد تاریخی تولید کلزا  در این شهرستان بیان کرد: امسال بیش از ۱۹ هزارتن دانه روغنی از مزارع  کلزا تولید شده است که این میزان در طول تاریخ  کشاورزی شهرستان دهلران بی‌سابقه است.
یوسفی در پایان با تاکید بر صدمات جبران ناپذیر آتش زدن بقایا از کشاورزان تاکید کرد و گفت: با توجه به تاثیرات مخرب این عمل بر کاهش جذب عناصر غذایی توسط ریشه، کاهش ظرفیت نگهداری آب، کاهش میکروارگانیسم‌های مفید خاک و همچنین افزایش فشردگی و سله بندی خاک(سفت شدن بافت خاک) از سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی در مزارع جداً خودداری نمایند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشد ۱۴ برابری تسهیلات مکانیزاسیون باغبانی در همدان
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • وزیر کار: برای تحقق شعار امسال، باید در مسیر جهش تولید قدم برداریم
  • بارگیری روزانه ۲۰ تن برگ انگور از خلیل‌آباد
  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن