Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

معاون وزیر راه گفت: مشکلات مسکن مهر فقط به گردن وزارت راه و شهرسازی نیست و در تامین زیرساخت‌های آن چندین وزارتخانه نقش خواهند داشت، هفته گذشته در جلسه‌ای تصمیم گیری شد که تا پایان سال هیچ پرونده بازی از موضوع مسکن مهر نداشته باشیم و تأکید وزیر راه و شهرسازی به معاون خودشان هم همین موضوع بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تین نیوز از شورای عالی استان ها، فرزانه صادق مالواجرد روز چهارشنبه در سی و پنجمین جلسه شورای عالی استان ها با اشاره به ظرفیت های شورای عالی استان ها افزود: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نیز دارای ظرفیت های خوبی است که می تواند با شورای عالی استان ها همکاری کند.

وی ادامه داد: این شورا بر اساس قانون سال ۱۳۵۲ تشکیل شد و بر اساس بند ۳۰ این مصوبه، همه طرح های جامع، لوایح و آیین نامه ها و هر آنچه که مربوط به کالبد سرزمینی ایران است در این شورا مورد بحث و بررسی و تصویب قرار می گیرد.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصریح کرد: همچنین بر اساس بند ۶ این قانون مصوبات این شورا لازم الاجرا برای شهرداری هاست.

صادق مالواجرد گفت: آنچه که باعث می شود در شهرهای ما بر اساس آن طرح ها صدور پروانه ساخت انجام شود طرح تفصیلی است. طرح های تفصیلی در مقیاس یک ده هزارم ترسیم شده و آنچه که ملاک کار شهرداری هاست طرح های تفصیلی یک دو هزارم است.

وی با بیان اینکه کمک شورای عالی استان ها می تواند در تهیه طرح های جامع و فرایند تصویب آن بسیار مثمرثمر باشد، تصریح کرد: مدت زمان تهیه طرح های جامع در استان ها بسیار زیاد است و گاهی بین ۳ و ۴ سال طول می کشد که فقط به دست شورای عالی شهرسازی و معماری برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بنابراین همه تلاش ما این است که پروسه تصویب طرح های جامع در شورای عالی شهرسازی و معماری سرعت بگیرد.

صادق مالواجرد ادامه داد: طرح های جامع در صورت پیگیری شوراها می تواند با سرعت بیشتری به نتیجه رسیده و تصویب شود. بنابراین این مشکل با پیگیری اعضای شورای عالی استان ها و شورای شهرها از شوراهای برنامه ریزی استان ها می تواند سریع تر انجام شود.

وی با بیان اینکه تهیه طرح های تفصیلی بر اساس طرح های جامع انجام می شود، گفت: طولانی شدن زمان تهیه و تصویب طرح های جامع سبب می شود طرح های تفصیلی دیرتر تهیه شود و حتی تهیه طرح های تفصیلی کندتر از تهیه طرح های جامع است.

معاون وزیر راه و شهرسازی شورای عالی استان ها را رکن چهارم حاکمیت دانست و گفت: از آنجایی که اعضای شوراها نمایندگان مردم هستند و وظیفه پیگیری و مطالبه خواسته های مردم و نظارت بر اجرای آن را دارند. اینکه در حال حاضر تهیه طرح های جامع تا ۱۰ سال طول  می کشد و اتفاقات ناگواری را در شهرها رقم می زند. بنابراین شوراها می توانند به ما کمک کنند.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران افزود: ما آمادگی داریم کارگروه مشترکی با شورای عالی استان ها برای بهبود فرایندهای تصویب و نظارت تشکیل دهیم.

وی خاطرنشان کرد: هماهنگی هایی که در این زمینه انجام می شود می تواند راهگشا باشد و از آنجایی که اعضای شورای شهر نمایندگان مردم هستند و نه شورای شهرداری مطالبه من این است که در تسریع تصویب طرح های جامع پیش قدم باشند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: شورای عالی شهرسازی و معماری شورای عالی استان ها تهیه طرح های جامع طرح های تفصیلی راه و شهرسازی وزیر راه بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۸۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی:۹۱ درصد از متقاضیان مسکن قرارداد امضا کردند

بانک مرکزی در خصوص وضعیت تسهیلات پرداختی بانکها در طرح نهضت ملی مسکن به تسنیم اعلام کرد: از تعداد ۸۶۹،۳۵۳ نفر واجدین شرایط اخذ تسهیلات مذکور، تعداد ۷۹۳،۷۳۲ نفر (حدود ۹۱ درصد از متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد شده‌اند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آمارهای جدید از وضعیت مشارکت بانک‌ها در طرح نهضت ملی مسکن نشان میدهد که از بین 26 بانک، عملکرد 18 بانک در این بخش کماکان صفر است.

عملکرد بانک‌های اقتصاد نوین، ایران‌زمین، گردگشری، مؤسسه ملل، کارآفرین، شهر، سینا، سامان، پست ایران، پاسارگاد، پارسیان، آینده، رفاه کارگران، توسعه تعاون، دی، کشاورزی، خاورمیانه و سرمایه در مشارکت نهضت ملی مسکن به‌روایت تازه‌ترین آمار بانک مرکزی صفر بوده است.

سهم 18 بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن، همچنان صفر + جدول

 

بانک‌های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک‌هایی بودند که در تاریخ منتهی به 31 فروردین ماه امسال جمعاً 657.596 میلیارد ریال تسهیلات در نهضت ملی مسکن پرداخت کرده‌اند.

بانک مرکزی در پاسخ به پیگیری خبرنگار تسنیم درباره وضعیت مشارکت بانک ها در قانون جهش تولید مسکن اعلام کرد:‌ پس از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ 30‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/6‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/1400، سقف فردی و سهمیه بانکی تسهیلات موضوع قانون مزبور برای سال‌های اول، دوم و سوم اجرای قانون، به ترتیب به مبالغ کلی 3.600، 4.580 و 6.059  هزار میلیارد ریال و دستورالعمل اجرایی مربوطه به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

حسب مصوبات شورای پول و اعتبار مورخ 19‏‏‏‏‏/2‏‏‏‏‏/1402، سقف فردی تسهیلات پروژه‌های حمایتی مسکن موضوع ماده قانونی یادشده در تمامی شهرهای کشور به صورت یکسان، معادل 5.500 میلیون ریال تعیین و به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ابلاغ شد. ضمناً در راستای حمایت بیشتر از متقاضیان تسهیلات مزبور سقف یادشده به پروژه‌های نیمه‌تمام حمایتی مسکن که زمین آن توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین و به متقاضی عرضه شده و تاریخ انعقاد قرارداد مشارکت مدنی آنها قبل از ابلاغیه مربوط به افزایش سقف موصوف بوده و به پروژه‌های خود مالک با پیشرفت 65 درصد و بالاتر که تا پایان سال 1402 تکمیل و به فروش اقساطی می‌رسند با معرفی وزارت راه و شهرسازی، تعمیم یافت.شورای پول و اعتبار، در جلسه مورخ 09‏‏‏‏‏‏‏‏‏/08‏‏‏‏‏‏‏‏‏/1402 به‌منظور حمایت از طرح نهضت ملی مسکن و با هدف تقویت رشد و افزایش ساخت مسکن، در راستای کاهش مبلغ اقساط تسهیلات مزبور برای متقاضیان مشمول نرخ سود تسهیلات پروه‌های حمایتی مسکن موضوع ماده (4) قانون جهش تولید مسکن برای 500 هزار واحد مسکونی که زمین آن توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین و به متقاضیان فاقد مسکن عرضه می‌شود را 18 درصد تعیین نمود.با عنایت به تبصره (2) ذیل ماده (4) قانون جهش تولید مسکن مبنی بر اعطای تسهیلات موضوع این ماده به طرح‌های معرفی شده توسط وزارت راه و شهرسازی، بدیهی است تعهد شبکه بانکی در قبال متقاضیانی می‌باشد که واجد شرایط اخذ تسهیلات مزبور بوده و توسط سامانه وزارت راه و شهرسازی، به بانک عامل معرفی شده باشند. در این راستا و درصورت معرفی متقاضی از طریق سامانه، بانک‌های عامل موظف‌اند نسبت به اعطای تسهیلات مزبور در چارچوب منابع و مصارف بانک اقدام ‌نمایند.علیرغم محدودیت منابع بانکی، حسب آمار اخذ شده از سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی تا تاریخ 09‏‏/02‏‏/1403 تعداد 1.330.795 نفر متقاضی جهت اخذ تسهیلات مزبور به بانک‌های عامل مراجعه نموده‌اند که از این تعداد، 461.442 نفر (در حدود 35 درصد) بنا به دلایل درج شده در سامانه مذکور از جمله نداشتن مدارک موردنیاز، نداشتن وثایق قابل‌قبول، وجود معارض در زمین ملکی، نداشتن پروانه ساختمانی، عدم امکان تأمین سهم آورده متقاضی و....، فاقد شرایط لازم جهت اخذ تسهیلات موصوف می‌باشند.

براین اساس، حسب آمار اعلامی در سامانه مربوطه وزارت راه و شهرسازی، از تعداد 869،353 نفر واجدین شرایط اخذ تسهیلات مذکور، تعداد 793،732 نفر (در حدود 91 درصد از متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد به مبلغ 4‏‏‏‏‏‏/266 هزار میلیارد تومان شده‌اند.‏‏

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی:۹۱ درصد از متقاضیان مسکن قرارداد امضا کردند
  • تحویل نه هزار واحد مسکونی تا پایان سال
  • معاون وزیر کار مُنکر پیشنهاد افزایش حق مسکن شد
  • شتاب مطلوب طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی
  • نمرهِ عملکرد شورای شهر را مردم باید بدهند
  • ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد
  • پیامک اقساط نجومی برای متقاضیان نهضت ملی مسکن
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • برای خانه‌دار شدن افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی برنامه داریم
  • شناسایی و اجرای بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری در سازمان ملی زمین و مسکن