Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا تلاش زیادی می‌کند تا بقیه کشورها خصوصا متحدان اروپایی آمریکا را در تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری علیه ایران همراه کند. پمپئو روز سه‌شنبه ۱۸ شهریور با اشاره به افزایش ذخایر اورانیوم ایران، ‌ از کشورهای جهان خواست که برای اعمال تحریم‌های شدید به ایالات متحده بپیوندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پمپئو تاکنون به دفعات و به بهانه‌های واهی کشورهای جهان را به همراهی با دولت دونالد ترامپ دعوت کرده است. بهانه‌هایی مانند حمایت از تروریسم، رفتار بی‌ثبات کننده ایران در منطقه و اقدامات خرابکارانه که پمپئو مصداقی برای آنها ندارد.  

این مقام‌آمریکایی در توییت اخیر خود نوشت: «مطابق گزارش‌ها، ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران ده برابر حد تعیین شده در برجام است. سه کشور اروپایی و الباقی کشورها چشمان‌شان را به روی این حقیقت که توافق هسته‌ای به تاریخ پیوسته و باید به ما در اعمال تحریم‌های سخت ملحق شوند، باز کنند. فشار و گفت‌وگوهای جامع تنها راه پیش رو است.»

پمپئو از معدود مقاماتی است که توانسته برای مدت طولانی در دولت ترامپ باقی بماند. چهره‌های مستقل و کسانی رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق، جیمز متیس، وزیر دفاع سابق، و ژنرال اچ آر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی سابق که برای خود شان و ارزشی قائل بودند به دلیل اختلاف با ترامپ یا از دولت اخراج شدند یا استعفا دادند. اما پمپئو راه ماندگاری در دولت ترامپ را به خوبی یاد گرفته است. او هرگز با مواضع ترامپ مخالفت نمی‌کند و همیشه خود را گوش به فرمان نشان می دهد با این حال، برخی مقامات آمریکایی می‌گویند پمپئو در عمل اهداف خود را دنبال می‌کند. برخی از ناظران معتقدند پومپئو مغز متفکر و معمار اصلی سیاست ترامپ در برابر ایران است. وندی شرمن، مذاکره کننده دولت باراک اوباما در توافق هسته‌ای ایران، به نیویورک تایمز گفته است: «فکر می‌کنم، پمپئو تا حدود زیادی معمار آن چیزی هست که ما الآن در آن قرار داریم.»

در مورد ایران با ورود پمپئو به وزارت خارجه به جای رکس تیلرسون بود که نهایتا تهدید ترامپ به خروج از برجام عملی شد، ۱۲ شرط مذاکره با ایران را هم او و مشاورانش طراحی کردند.  چندان عجیب نیست که این مامور سابق سیا تمام تلاش خود را به کار ببندد تا بتواند دایره تحریم‌های ایران را تنگتر کند. پمپئو از هیچ فرصتی برای‌آسیب زدند و تخریب ایران استفاده می‌کند.

گفته می‌شود سیاست فشار حداکثری ابداع پمپئو است، اما پمپئو این سیاست را از استراتژی «اقتدار» توماس شلینگ برنده جایزه نوبل اقتصادی ۲۰۰۵ وام گرفته، این استراتژی در کتاب «اسلحه و نفوذ» مطرح شده است. ماهیت اصلی این استراتژی، چانه‌زنی و تهدید و برای تغییر رفتار بازیگر مقابل است.

ماهیت اصلی استراتژی اقتدار، چانه زنی همراه با خشونت است. این استراتژی از تئوری بازی‌ها گرفته شده است و با هدف تغییر یا ترک رفتار طراحی شده است که لازم است بر اساس یک برنامه دقیق طراحی شود و بر اساس سیستم تنبیه و مجازات برای وادار کردن دشمن به تغییر مسیر صورت بگیرد. اگر دشمن رفتار دلخواه را نشان نداد، تنبیه باید سخت‌تر شود و در نهایت ممکن است این مسیر به استفاده از نیروی نظامی هم منجر شود.

 با این حال سیاست فشار حداکثری از سوی هر کسی مطرح شده باشد در سه سال اخیر اهداف آمریکا را محقق نکرده است هر چند نمی‌توان انکار کرد که دولت و ملت ایران در این مدت تحت شدید ترین فشارها و مشکلات قرار گرفتند. دستیابی به توافقی بهتر از برجام، دامن زدن به شکاف و اختلاف بین دولت و ملت، تغییر رژیم و فروپاشی موجودیتی به نام ایران اهدافی است که در سال‌های اخیر از سوی دولت ترامپ و پمپئو پیگیری شده است. با این وجود امروز نه تنها توافقی بهتر از برجام به دست نیامده، همین برجام دست و پای ترامپ را در پیگیری سیاست‌های خصمانه و ضد ایرانی بسته است. در نابخردی و محاسبات غلط دولت آمریکای ترامپ همین بس که این کشور بدون محاسبه ظرفیت‌ها و مکانیسم‌های پیش بینی شده در برجام و ارزیابی غلط از واکنش تهران و سایر شرکای برجام در مسیر غلطی گام برداشت. حالا دولت ترامپ با توجه به روحیات و خلقیات ترامپ اساسا امکان گفت و گو برای دستیابی به توافقی بهتر بویژه در روزهای مانده تا انتخابات ‌آمریکا موضوعیت خود را از دست داده است.

 از سوی دیگر سیاست فشار حداکثری اگرچه مشکلات غیر قابل انکاری را برای دولت و ملت ایران ایجاد کرده است با این حال محاسبات ترامپ برای ایجاد شکاف و اختلاف درون دولت و ملت ایران هم غلط از آب درآمده است. نکته قابل تامل دیگر اینکه آمریکای ترامپ نتوانسته با استفاده از زبان تهدید و تطمیع و ارعاب موافقت کشور مستقل و قدرتمندی را در اجرای سیاست فشار حداکثری کسب کند این البته جدای از کشورهایی مانند عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی است که حتی قبل از حضور ترامپ در کاخ سفید علیه ایران دسیسه چینی کردند و از ناآشنایی ترامپ از پیچیدگی‌های قدرت در عرصه بین الملل بهره برداری کرده و این کشور را به سمت تخاصم بیشتر با ملت ایران سوق دادند.

اقدامات هفته‌های اخیر دولت ترامپ در شورای امنیت و شورای حکام نشان می دهد که دولت ترامپ  از شکست‌ها و ناکامی‌های خود در مقابله با ملت ایران درس‌های لازم را نگرفته است و بعید است اتفاق خاصی در روزهای منتهی به انتخابات آمریکا بیفتد.

برچسب‌ها برجام دولت ترامپ ایران مایک پمپئو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام دولت ترامپ ایران مایک پمپئو برجام دولت ترامپ ایران مایک پمپئو اخبار کنکور سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ دولت و ملت ملت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۸۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!

طبق برنامه ظهر دیروز دوشنبه، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صدر هیئت همراه وارد تهران شد. بر اساس این گزارش، نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای که در اصفهان در حال برگزاری است، دیروز (دوشنبه) با حضور و سخنرانی محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی افتتاح شد. طبق اخبار قرار است که گروسی امروز سه‌شنبه ضمن شرکت در اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای اصفهان با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و در یک کنفرانس خبری به سؤالات خبرنگاران و رسانه‌های جمعی پاسخ دهد.

به گزارش شرق، رافائل گروسی در بدو ورود مورد استقبال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی قرار گرفت. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر دوشنبه هم در مذاکراتی جداگانه با علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

گروسی عصر دیروز هم با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و رایزنی کرد. نکته شایان‌توجه آنجا بود که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدارش با امیرعبداللهیان مدعی شد که «مجموعه‌ای از اقدامات عملی و ملموس را برای احیای بیانیه مشترک پیشنهاد داده است. رافائل گروسی در پیامی در صفحه شخصی خود در ایکس با اشاره به سفرش به ایران نوشت: «در تهران برای دیدارهای سطح بالا هستم». البته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از سفر به ایران و در مصاحبه روز ۲۳ آوریل خود با دویچه‌وله آلمان گفته بود جمهوری اسلامی ایران اکنون به جای چند ماه فقط چند هفته با غنی‌سازی اورانیوم به حد مورد نیاز برای بمب اتمی فاصله دارد.

او بااین‌حال در این گفت‌وگو تأکید کرد «این بدان معنی نیست که ایران در این مدت به سلاح اتمی دست می‌یابد یا خواهد یافت. او افزود که غنی‌سازی اورانیوم تا حد مورد نیاز برای استفاده در سلاح هسته‌ای اگرچه هشداردهنده است اما نمی‌تواند مستقیما به دست‌یابی به سلاح هسته‌ای منتج شود». حال که گروسی خبر از انتقال پیشنهاد برای احیای برجام به طرف ایرانی را داده است، گویا فضای این سفر می‌تواند مثبت باشد.

پیرو این نکته، قبل‌تر در گزارشی به مذاکرات پشت‌پرده تهران – واشنگتن در آستانه سفر مدیرکل آژانس اشاره کرده بودیم؛ مذاکراتی که در روزهای گذشته خبرهای مربوط به آن به رسانه‌ها درز پیدا کرده و از سوی دیگر، کشورهایی مانند عمان یا حتی ژاپن به‌طور تلویحی از آمادگی خود برای «میانجیگری» در آن خبر داده‌اند که ادعاهای گروسی و توییت عصر دیروز او و دیدارش پشت درهای بسته با باقری‌کنی و امیرعبداللهیان می‌تواند تأییدی بر آن باشد.

البته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم شامگاه چهارشنبه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برخی طرف‌های مذاکرات برای احیای برجام را «زیاده‌خواه» دانست و گفت «همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد و ما از سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران استقبال می‌کنیم».

به نوشته یورونیوز هم سفر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اگرچه به‌واسطه حضور در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران انجام می‌شود اما نفس سفر ارشدترین مقام آژانس با درنظرگرفتن «اختلافات پادمانی حل‌نشدنی» با ایران اهمیت خاصی دارد.

اما با توجه به اینکه تنها شش ماه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده مانده و با درنظرگرفتن نتایج نظرسنجی‌ها زمزمه بر مسند نشستن دوباره دونالد ترامپ به گوش می‌رسد، به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی درصدد باشد برای احیای برجام تلاش مضاعفی به خرج دهد.

این در حالی است که برخی از تحلیلگران و ناظران هم اذعان دارند که برجام دیگر قابل بازیابی نیست، زیرا شرایط به کلی تغییر کرده و ایران پیشرفت‌های هسته‌ای برگشت‌ناپذیر بسیاری داشته و گروه ۵+۱ جای خود را به ۴+۱ داده است که تاکنون گامی مؤثر برنداشته‌اند. حال باید دید سفر عالی‌رتبه‌ترین مقام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به ایران در آستانه برگزاری نشست شورای حکام چه نتایج ملموس و عینی‌ای را به‌دنبال خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • اوجی: معطل خارجی‌ها و برجام نبودیم؛ از توان پیمانکاران و سازندگان داخلی استفاده کردیم
  • از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!
  • افشاگری ها علیه قالیباف؛ از اهداف کوتاه مدت تا برنامه ریزی بلندمدت /کدام طیف او را زیر ضرب برده است؟
  • اهداف کوتاه مدت و بلندمدت افشاگری ها علیه قالیباف /کدام طیف او را زیر ضرب برده است؟
  • افشای عمدی فایل صوتی ظریف به روایت سعید لیلاز /با خرابکاری در نطنز، این سایت چند ماه از کار افتاد /ایران زمین بازی را عوض کرده است
  • سعید لیلاز: افشای فایل صوتی ظریف، عمدی بود
  • افشاگری تازه؛ پخش فایل صوتی جنجالی ظریف، عمدی و برای پالس به آمریکا بود!
  • جذب حداکثری از اهداف مهم برگزاری جشنواره امامت و مهدویت است
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ