Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@22:35:53 GMT

معنویت فطری در مکتب نور علی و بهرام الهی

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۳۹۶۴۹

معنویت فطری در مکتب نور علی و بهرام الهی

فصیحی در تبیین معنویت فطری در مکتب نورعلی و بهرام الهی گفت: این نظریه کاستی‌هایی دارد که باید با شاخصه‌های درونی یعنی به صورت درون‌مکتبی و بیرونی یعنی اسلامی نقد شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «زکریا فصیحی» در کمیسیون تخصصی «نقد شخصیت‌ها و جریان‌های مطرح در معنویت‌های نوظهور» همایش ملی «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها ونقدها» که پیش از ظهر امروز(چهارشنبه 19 شهریور) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به تبیین مقاله خود با عنوان «معنویت فطری در مکتب نورعلی الهی» پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی افزود: انسان امروزی به این نتیجه رسیده که نجات از حیرت و اضطراب ناشی از زندگی ماشینی پسامدرن، معنویتی است که از ماورای علت‌های مادی به دست ‌آید.

 

وی با بیان این که وجود نحله‌ها و جریان‌های مدعی معنویت در جهان امروز، شاهد این مدعاست، خاطرنشان کرد: یکی از این نحله‌ها «مکتب نورعلی الهی» است؛ او یکی از رهبران معاصر فرقۀ «اهل حق» ایران و معرف مسلک خاص معنوی در دل فرقۀ اصلی، موسوم به «مکتب» است.

 

فصیحی بیان داشت: در حال حاضر آموزه‌های او را فرزندش بهرام الهی با ظواهر علمی در جامۀ جدید عرضه می‌کند و مدعی است معنویت مانند علوم تجربی دیگر، دارای مبانی و اصول علمی و منطقی است، پس نمی‌توان آن را به سطحی‌نگری و تراوش‌های ذهن و خیال افراد سودجوی مدعی کشف و شهود واگذار کرد؛ بلکه باید با نگرش علمی - تجربی مورد بررسی، تعلیم و تعلم قرارداد.

 

وی با بیان این که نورعلی الهی و بهرام الهی، راه‌های کسب این معنویت را دینی معرفی کرده‌ اند، گفت: آنها مسلک خود را معنویت فطری، طب جدید روح و جوهر ادیان می‌دانند و مدعی‌اند عصارۀ هر دینی را گرفته و کنار هم گذاشتیم تا وسیلۀ مطمئنی برای رسیدن انسان‌ها به کمال شود.

 

پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی با بیان این که طبق این نظر دین اسلام و آموزه‌های معنوی آن در کنار آیین‌های دیگر مطرح می‌شود، نه به ‌عنوان دین خاتم یادآور شد: این درحالی است که نورعلی خود را مقید به اسلام و تشیع و منشأ این معنویت را مافوق علّی و اصول آن را نازل‌شده از مبدأ الهی می‌داند که هدفش رسیدن به خودشناسی و خداشناسی است.

 

وی با اشاره به این که همه ابعاد این نظریه قابل پذیرش نیست، تصریح کرد: بدون شک این نظریه کاستی‌هایی دارد که باید با شاخصه‌های درونی یعنی به صورت درون‌مکتبی و بیرونی یعنی اسلامی نقد شود.

 

فصیحی ادامه داد: متولیان این مکتب از یک ‌سو معنویت را علم مستقل می‌دانند که برای هر کسی با استفاده از همان مبانی و روش علمی آموختنی است و از سوی دیگر فهم خودشان را به‌ عنوان معنویت واقعی برجسته می‌کنند و مدعای دیگران را قبول ندارند.

 

وی با بیان این که بهرام الهی بر علم و تجربی‌بودن معنویت تأکید دارد؛ درحالی‌که نورعلی الهی آن را جوهر ادیان می‌دانست و به منابع اسلامی نیز استناد می‌کرد، گفت: در بررسی مکتب یادشده، این تناقض نیز بررسی شده است، بر این اساس بررسی این دیدگاه برای شناختن و شناساندن ( صادقیت یا کاذبیت ) آن ضروری به نظر می‌رسد.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: نور علی الهی معنویت های نوظهور نورعلی الهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۹۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سید قاسم قریشی پیش از ظهر دوشنبه در آئین گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی و تجلیل از مربیان سپاه و بسیج استان چهارمحال و بختیاری با گرامیداشت یاد و خاطره علامه شهید مرتضی مطهری و مقام معلم و هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و بسیج، گفت: نگاه پاسداران در انجام رسالت پاسداری به پیمانی که با خدا بسته‌اند تا جان و هستی خود را در راه امنیت مردم فدا کنند.

وی افزود: انقلاب اسلامی ما الگویش امام حسین علیه السلام و پاسداران و بسیجیان ما هم مولایش امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام است و به همین دلیل پاسداری از انقلاب و اسلام ناب محمدی دارای تقدس ا ست.

جانشین ریاست سازمان بسیج مستضعفین با مقایسه پیشرفت‌های اساسی در حوزه‌های مختلف علم و فن آوری، سلول‌های بنیادی، قدرت دفاعی و بازدارندگی، سدسازی و داروسازی، پزشکی و سلامت، و …، اظهار کرد: دلایل افتخار به سپاه و بسیج و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در دو رکن مهم شامل؛ توان دفاعی مادی و معنوی است. از وابستگی مطلق در تسلیحات نظامی قبل از انقلاب به جایی رسیده‌ایم که ما را تحریم می‌کنند تا به کشورهای دیگر موشک و پهپاد نفروشیم.

سردار قریشی، تصریح کرد: نقش اعتقاد راسخ و معنویت برخاسته از دین عامل مهم در توان دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

سپاه و بسیج بر پایه معنویت بنا شده است

فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام نیز در این همایش با اشاره به فراگیر شدن بُعد معنویت در اقصی نقاط دنیا، اظهار کرد: شاخص‌های زندگی سیاسی و معنوی شهید مطهری یکی از الگوهای ما به شمار می‌روند.

سردار علی محمد اکبری افزود: سپاه و بسیج بر پایه معنویت و اصول توکل به خدا، توسل به ائمه و ولایتمداری و ولایت پذیری بنا شده‌اند.

شایان ذکر است؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدامان الله حسینی صدر هم با گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی و سالروز شهادت علامه مرتضی مطهری گفت: تقویت مبانی اعتقادی و سیاسی از تأکیدات امامین انقلاب به آحاد جامعه بویژه نیروهای مسلح و پاسداران و بسیجیان است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام افزود: سند تحول مجموعه نمایندگی ولی فقیه در سپاه و بسیج ابلاغ شده و در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر؛ پخش کلیپ از عملکرد مجموعه عقیدتی سیاسی سپاه استان و تجلیل از مربیان عقیدتی، سیاسی، آموزش نظامی، بهداشت و سلامت، قرآن و… از برنامه‌های این همایش در مجتمع لاله شهرکرد بود که با تقدیر از مربیان پیشکسوت پایان یافت.

کد خبر 6092031

دیگر خبرها

  • دهه کرامت فرصت مغتنمی برای بصیرت‌افزایی است
  • بهره‌مندی هرچه بیشتر از علم و پژوهش با برجسته‌سازی معنویت، نیاز پیش‌ِ روی ما به حساب می‌آید
  • فرماندهان آینده ارتش انقلابی در مکتب معلمان خود پرورش می‌یابند
  • نیروی انسانی زمانی موفق است که رویکرد الهی، دینی و تفکر توحیدی داشته باشد
  • نماز خواندن مرد غزه‌ ای زیر آوار ساختمان
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • بانوان هنرمند انقلاب اسلامی به منویات اخیر رهبر انقلاب پاسخ دادند
  • اجرای طرح تدریس با جهت‌گیری الهی برای هدایت دانشجویان
  • عقیدتی سیاسی سپاه به دنبال تعمیق معنویت در علم است
  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند