Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- تولید واکسن کرونای شرکت آمریکایی طرف قرارداد استرالیا متوقف شد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری آریا، سون نیوز استرالیا نوشت: شرکت آمریکایی تولیدکننده واکسن کرونا طرف قرارداد با استرالیا پس از آشکار شدن آثار سوء این واکسن روی افراد داوطلب، مجبور به توقف ساخت این واکسن شد.
رئیس جمهور اندونزی با نزدیک شدن انتخابات محلی همزمان با افزایش همه گیری کرونا در این کشور بر رعایت سفت و سخت شیوه نامه‌های بهداشتی در زمان برگزاری این انتخابات تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جزیره گردشگری پوکت تایلند تا زمان به کار گرفتن راهکار‌های ایمن‌تر برای کنترل همه گیری کرونا، برنامه جذب گردشگران را متوقف کرد.
آمار مبتلایان به کرونا پس از سه ماه سیر نزولی در مالزی سه رقمی شد؛ وزارت بهداشت این کشور ضمن هشدار جدی درباره موج تازه همه گیری کرونا در مالزی بر رعایت مقررات قرنطینه تاکید کرد.

آزمایش بالینی واکسن کرونا در انگلیس متوقف شد
آزمایش واکسن کرونا در انگلیس در مرحله پیشرفته خود به علت بروز یک بیماری در یکی از داوطلبانی که این واکسن روی وی آزمایش شده بود، متوقف شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، آزمایشات بالینی یکی از واکسن‌های آزمایشی کووید-19 که در مرحله پیشرفته آزمایش قرار دارد و توسط شرکت دارویی آسترازنکا (AstraZeneca) و دانشگاه آکسفورد در حال تولید است، روز سه شنبه در پی ابتلا یک داوطلب به یک بیماری ناشناخته، متوقف شد.
در حالی که میلیارد‌ها نفر در سراسر جهان همچنان از این بیماری همه گیر رنج می‌برند و میزان مرگ و میر ناشی از آن در جهان به 900 هزار نفر نزدیک می‌شود، یک رقابت جهانی برای تولید واکسن ایجاد شده است و 9 شرکت در مرحله سوم یعنی آخرین مرحله آزمایشات واکسن خود هستند.
تا کنون بیش از 27 میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده و بیش از 890 هزار نفر نیز جان خود را از دست داده اند.
سخنگوی شرکت دارویی آسترازنکا روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: "ما به صورت داوطلبانه واکسیناسیون را متوقف کردیم تا یک کمیته مستقل داده‌های ایمنی مربوط به این واکسن را بررسی کند. "
وی افزود: "این یک اقدام معمولی است و هر زمانی که بیماری ناشناخته‌ای در یکی از آزمایشات دیده شود، این اقدام انجام می‌شود. "
آسترازنکا توضیح بیشتری نداد، اما سایت خبر پزشکی استت نیوز (Stat News) که اولین منبع خبری بود که بیماری این داوطلب را گزارش داد، به نقل از یک منبع آگاه نوشت این داوطلب یک واکنش جانبی جدی به واکسن داشته است.
بیل هاناج، کارشناس اپیدمیولوژی دانشگاه هاروارد در پستی در توئیتر نوشت: "گرچه این خبر خوبی نیست، اما بررسی کامل درباره واکنش‌های جانبی، بخشی از آزمایشات در مقیاس بزرگ است و برای اطمینان به هر واکسنی ضروری است. با این حال این اتفاق بدین معنا است که نتیجه کار به تاخیر خواهد افتاد. "

تا اواسط سال آینده نباید منتظر واکسن باشیم
سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: تا اواسط سال آینده نباید منتظر واکسن کرونا باشیم.
دکتر مارگارت هریس، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: تا اواسط سال آینده نباید منتظر واکسن کرونا باشیم.
مجری: شما پیش از این شاهد بودید که همکار من با مدیر اجرایی شرکت داروسازی بایا تک آلمان مصاحبه کرد و او اعلام کرد که واکسن آن‌ها در حال کامل شدن است و در میانه ماه اکتبر آماده تایید خواهد بود. اما سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که انتظار واکسیناسیون گسترده را تا میانه سال آینده نخواهد داشت. نظر شما درباره اظهارات وی چیست؟
مارگارت هریس: شماری از واکسن‌ها در مرحله سوم آزمایش‌های بالینی خود هستند. اگر واکسنی ساخته شود مشاهده اثربخشی و ایمنی آن زمان می‌برد؛ بنابراین معتقدیم که پیش از اینکه شما یک واکسن داشته باشید موضوع توجه به علم موضوعی قابل توجه است. این موضوع زمان می‌برد.
مجری: ما شاهد اظهارات متناقضی در این رابطه هستیم. بسیاری از افراد این شرکت‌ها تلاش می‌کنند با توجه به رقابتی که دارند از توجه به مسائل مهم منحرف شوند. آیا ما تا میانه ماه اکتبر واکسن خواهیم داشت؟
سخنگوی سازمان جهانی بهداشت: من نمی‌توانم این قول را بدهم. من از شما می‌خواهم که بتوانیم اطلاعات بیشتری در این رابطه دریافت کنیم و از شما تشکر می‌کنم. اولین گروهی که لازم است واکسینه شوند، کارکنان بخش بهداشت و گروه‌های خطر پذیر هستند. آن‌ها هر روز با این ویروس و تهدید ناشی از آن روبرو هستند. 10 درصد از آن‌ها مبتلا شده اند. نرخ بالایی از مرگ و میر در بین آن‌ها وجود دارد. آن‌ها گروه نخست هستند و ما باید سپس به دنبال گروه‌های آسیب پذیر برویم. عامه مردم جهان نباید انتظار واکسیناسیون را تا میانه سال آینده داشته باشند. آن‌ها باید تدابیر دیگر را به کار ببرند و منتظر واکسن نباشند.
مجری: من از شفاف بودن شما تشکر می‌کنم. شرکت‌های داروسازی درحال رقابت برای تولید واکسن هستند. اما به نظر می‌رسد برخی از آن‌ها به خاطر ملاحظه کاری‌های سیاسی توجهی به مسائل اخلاقی و انسانی ندارند اجازه بدهید به اظهارات مدیر اجرایی شرکت داروسازی پی فایزر توجه کنیم.
در ادامه بخشی از اظهارات آلبرت بورلا مدیر اجرایی شرکت داروسازی پی فایزر پخش شد که وی گفت: این غیرمنتظره است. این لحظه‌ای تاریخی است. ما شاهد نگرانی عمومی درباره ساخت واکسن هستیم. اما مهم است که ما به تعهدات خود عمل کنیم. ما از بالاترین معیار‌های اخلاقی و انسانی و فرآیند علمی قابل توجه برای ساخت واکسن خود استفاده می‌کنیم.
در ادامه مجری شبکه گفت: با این وجود رئیس جمهور آمریکا معتقد است که تا پیش از انتخابات واکسن تولید خواهد شد.
در ادامه بخشی از اظهارات ترامپ پخش شد که وی گفت: ما به زودی این واکسن را خواهیم داشت. از نظر برخی اینکه رئیس جمهور ترامپ این واکسن را به زودی و با رکوردشکنی به دست آورد خبر خوبی نیست. اگر دولت اوباما بر سر کار بود شما این واکسن را برای مدت 3 سال نمی‌توانستید در اختیار داشته باشید یا شاید حتی هرگز نمی‌توانستید آن رادر اختیار داشته باشید؛ بنابراین ما به زودی واکسن خواهیم داشت. شاید ما پیش از یک روز خاص این واکسن را در اختیار داشته باشیم. شما می‌دانید که من درباره چه روزی صحبت می‌کنم.
در ادامه مجری گفت: مقامات فدرال این سخنان را زیرسوال برده اند. ما می‌دانیم که روابط بین رئیس جمهور آمریکا و سازمان جهانی بهداشت خوب نیست. نظر شما درباره همه این موارد چیست؟
هریس: ما شاهد بحث‌های مختلف از طرف افراد مختلفی هستیم. یکی از مهمترین مسائل اشتراک گذاشتن اطلاعات است. لازم است که اطلاعات مربوط به ایمنی واکسن در اختیار همه شرکت‌ها قرار گیرد. همانطور که دبیر کل سازمان ما گفتند ما هر واکسنی را که تایید نشده باشد و موثر نباشد، قبول نداریم. ما باید درباره دو موضوع شفاف باشیم. ما یک نهاد بی طرف هستیم. ما هیچ کاری با سیاست نداریم. ما به علم و راه حل مربوط می‌شویم. ما به همبستگی جهانی نیاز داریم تا علم به راه حل بدل شود.
مجری: مدیر کل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ملی گرایی کشور‌ها در تولید واکسن نمی‌تواند زمان رسیدن به راه حل را کوتاه کند. ما شاهد قطع روابط بین شرکت‌های داروسازی هستیم. بسیاری از کشور‌ها به طرح شما برای ساخت واکسن ملحق نشده اند. نظر شما چیست؟ ما همچنین شاهد روابط خوبی بین شما و آمریکا نیستیم.
سخنگوی سازمان جهانی بهداشت: ما به دنبال ساخت واکسن هستیم. این موضوع ساده‌ای نیست. به نظرم موضوع ضروری در اینجا این است که جهان رسیدن به این واکسن را هدف خود بداند. ما شاهد پیوستن کشور‌های زیادی به طرح ساخت واکسن هستیم.
مجری: هند از برزیل در رابطه با شیوع کرونا پیشی گرفته است. روزانه 19 هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا می‌شوند. این بسیار بالاست. شما در حال مذاکره با هند برای پیوستن به طرح ساخت واکسن هستید. چه زمانی می‌توانید این تعهد را بدهید که واکسن ساخته شود و به روشی عادلانه بین کشور‌های جهان و کشور‌های پرجمعیت مثل هند توزیع شود؟
هریس: آنچه که شما می‌گویید کاملا درست است. ما به همه کشور‌ها به طور مساوی نگاه می‌کنیم و آن‌ها با مشکلات لجستیکی زیادی روبرو هستند. ما حتی توانسته ایم واکسن بیماری‌های دیگر را به مناطق درگیری و جنگ در جمهوری دموکراتیک کنگو برسانیم. این کار به برنامه ریزی دقیق نیاز دارد.
مجری: بر اساس نظر سنجی صورت گرفته 21 درصد آمریکایی‌ها معتقدند که واکسن را امسال دریافت می‌کنند. 58 درصد معتقدند که باید منتظر بمانند و 21 درصد معتقدند که هرگز به آن نخواهند رسید. آیا این نگران کننده نیست و پاسخ شما چیست؟
سخنگوی سازمان جهانی بهداشت: ما باید تمامی مسائل را واقعا درک کنیم. این موضوع سبب شده است که ما در تمامی طرح‌های تولید واکسن مشارکت داشته باشیم. ما از تمامی تولید کنندگان واکسن خواسته ایم که با هم همکاری کنند. ما باید اثربخشی و ایمنی این واکسن‌ها را مقایسه کنیم. ما باید امن‌ترین و موثرترین را انتخاب کنیم.
مجری: نظر شما درباره آینده همه گیری در آمریکا چیست؟
هریس: زمانی که شما این شدت همه گیری را می‌بینید این به این معنا است که باید تدابیر شدیدی در نظر بگیرید. من باید بگویم که وضعیت عادی نیست. ما باید از مناطق پرازدحام دوری کنیم. ما باید از اماکن سرپوشیده دوری کنیم. ما باید پنجره‌ها را باز کنیم و ماسک بزنیم. ما باید از تماس نزدیک با دیگران خودداری کنیم. ما باید تدابیر اجتماعی را در نظر بگیریم. ما باید فاصله اجتماعی و شستن دست‌ها را رعایت کنیم. ما باید با دست خود چشم، بینی و گوش و دهان خود را لمس نکنیم. ما باید به این تدابیر ادامه دهیم.

ویروس کرونا 9 روز روی تلفن همراه زنده می‌ماند
تلفن همراه از نظر آلودگی با ویروس، بسیار آسیب‌پذیر است، زیرا انگشتان ما سطوح کثیف را مدام لمس می‌کنند و سپس بار‌ها و بار‌ها سراغ تلفن می‌روند.
به گزارش دویچه وله ؛ شواهد جدید نشان می‌دهد كه ویروس کرونا می‌تواند تا 9 روز بر روی سطح فلز، شیشه یا پلاستیک زنده بماند.
شرکت های سازنده تلفن همراه هنوز هم به مردم توصیه می‌کند که از اسپری‌های آئروسل و سفید‌کننده‌ها استفاده نکنند. ضمنا تمیز کننده‌ها نباید مستقیماً روی دستگاه اسپری شوند، بلکه با استفاده از پارچه‌ای نرم و بدون پرز مورد استفاده قرار گیرند.
پروفسور چارلز گربا، استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی دانشگاه آریزونا می‌گوید: «تنها راه انتقال ارگانیسم‌های بیماری‌زا به تلفن همراه، فقط عطسه نیست.تلفن همراه از نظر آلودگی با ویروس، بسیار آسیب‌پذیر است زیرا انگشتان ما سطوح کثیف را مدام لمس می‌کنند و سپس بارها و بارها سراغ تلفن می‌روند.»

راه های مقابله با کرونا برای دیابتی‌ها
مبتلایان به دیابت در اوج همه‌گیری ویروس کرونا باید حداقل برای 90 روز انسولین بخرند، ورزش کنند، غذای سالم بخورند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.
به گزارش دویچه وله؛ کارشناسان معتقدند مبتلایان به دیابت در اوج همه‌گیری ویروس کرونا باید حداقل برای 90 روز انسولین بخرند، ورزش کنند، غذای سالم بخورند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.
به گزارش هلث‌لاین و براساس بیانیه منتشر شده از سوی انجمن غدد درون‌ریز بالینی آمریکا (AACE)، افراد بالای 60 سال مبتلا به دیابت، به ویژه در معرض خطر هستند. سطح بالای گلوکز با افزایش عوارضی از جمله نارسایی تنفسی و مرگ و میر در بیماران بستری با کووید 19 همراه است.
فراتر از انسولین، مبتلایان به دیابت باید توجه ویژه‌ای به شستشوی کامل دست‌ها و ضدعفونی کردن سطوح داشته باشند.
پزشکان همچنین در مجله Diabetes & Metabolic Syndrome برخی روش‌ها را برای افراد دیابتی در پیشگیری از عفونت کووید 19 توصیه می‌کنند:
- قند خون خود را کنترل کنید. این کار می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به عفونت و همچنین شدت بیماری کمک کند.
- غذای سالم بخورید. توجه به تغذیه و مصرف کافی پروتئین و همچنین جلوگیری از کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها بسیار مهم است.
- حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی داشته باشید. البته نه در باشگاه‌های ورزشی یا اماکن شلوغ. می‌توانید با رعایت فاصله اجتماعی، به پارک‌های خلوت بروید و پیاده‌روی کنید.
- واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنید.
- اگر مبتلا به دیابت هستید و فکر می‌کنید که احتمالاً به عفونت دچار شده‌اید، اولین قدم این است که با پزشک خود تماس بگیرید و خود را برای قرنطینه آماده کنید.
- مایعات زیادی برای جلوگیری از کم‌آبی بدن مصرف کنید.
- وسایل و تجهیزات درمانی دیابت را تمیز و ضد‌عفونی کنید.
- هر 2 تا 3 ساعت قند خون خود را چک کنید.
- مطمئن شوید که دارو‌های بدون نسخه برای درمان تب و علائم دیگر دارید. البته فراموش نکنید که برخی از دارو‌های بدون نسخه که برای درمان سرماخوردگی آنفلوآنزا استفاده می‌شوند، مانند شربت‌های ضد سرفه، آسپرین در دوز‌های بالا و ایبوپروفن، ممکن است بر قند خون شما تأثیر بگذارد؛ بنابراین با پزشک‌تان در مورد مصرف این دارو‌ها مشورت کنید.

لزوم حفظ میکروبیوم روده برای مبارزه با کرونا
تحقیقات اخیر نشان داده است که میکروبیوم روده نقش مهمی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها و حفظ سلامت کلی دارد.
به گزارش دویچه وله ؛ تحقیقات اخیر نشان داده است که میکروبیوم روده نقش مهمی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها و حفظ سلامت کلی دارد.
پایگاه خبری کانورسیشن نوشت؛ غذایی که شما می‌خورید، تاثیر بسیار زیادی بر تنوع میکروبیوم روده و افزایش باکتری‌های خوب روده دارد. با افزایش سن، تنوع میکروبیوم کاهش می‌یابد، بنابراین حفظ یک میکروبیوم سالم در طول زندگی ضروری است.
بهترین راه برای افزایش تنوع میکروبی در روده، خوردن طیف گسترده‌ای از غذاهای گیاهی که دارای فیبر زیادی هستند و محدود کردن غذاهای فراوری شده و جانک‌فودها است. ثابت شده که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای باعث بهبود تنوع میکروبیوم روده و کاهش التهاب در بدن می‌شود. پایه این رژیم بر خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات، آجیل، دانه و غلات کامل استوار است.
چربی‌های سالم مانند روغن زیتون با کیفیت بالا و گوشت بدون چربی یا ماهی در این رژیم گنجانده شده‌اند. شما باید همچنین از مصرف بیش از حد الکل، نمک، شیرینی و نوشیدنی‌های قندی و شیرین‌کننده‌های مصنوعی یا سایر مواد افزودنی خودداری کنید.
همچنین می‌توانید با خوردن مرتب لبنیات غنی شده با پروبیوتیک‌ها، از میکروبیوم روده پشتیبانی کنید. منبع دیگر پروبیوتیکها، نوشیدنی‌های سرشار از مخمر مانند کفیر یا کومبوچا هستند. فراموش نکنید که اگر برای خود، خانواده و یا اقوام سالخورده یا دوستان خرید می‌کنید، انتخاب غذاهایی که از میکروبیوم سالم روده پشتیبانی می‌کنند بسیار مهمتر از جمع کردن کاغذ توالت است. مدیریت سلامت روان، فعال بدنی و خواب کافی نیز به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

تست کرونا ممکن است ویروس مرده را بیماری‌زا تشخیص دهد
نتیجه یک مطالعه جدید می‌گوید که کیت‌های تشخیص کرونا ممکن است سلول‌های مرده ویروس را به جای ویروس زنده شناسایی کنند که این امر می‌تواند باعث رشد چشمگیر در آمار مبتلایان شود.
این مطالعه نشان داده است آزمایش اصلی برای تشخیص این بیماری در انگلیس آنقدر حساس است که ممکن است نتیجه آزمایش افرادی را مثبت نشان دهد که در واقع قبلا به ویروس مبتلا شده بوده‌اند و اکنون این ویروس در بدن آنها از بین رفته است.
این بدان معنی است که به برخی از مردمِ انگلیس اکنون گفته می‌شود خود را قرنطینه کنند، در حالی که دیگر ناقل ویروس نیستند.
اگر این فرضیه اثبات شود، حداقل می‌تواند به صورت جزئی این واقعیت را توضیح دهد که چرا به نظر می‌رسد آمار ابتلا در این کشور رو به صعود است، درحالی که آمار پذیرش در بیمارستان سیر نزولی دارد.
متخصصان از مرکز داروی دانشگاه آکسفورد و دانشگاه غرب انگلستان، مدارک 25 تحقیق درباره آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز را که آزمایش متداول‌تر در انگلیس برای ویروس کرونا است، بررسی کردند.
نتیجه تحقیق آنها نشان داد از آنجا که پاسخ این آزمایش صرفا یک «مثبت» یا «منفی» ساده درباره این است که آیا اثر این ویروس در بدن فرد وجود دارد یا نه؟، به راحتی می‌تواند پاسخ آزمایش فردی را مثبت نشان دهد که در واقع سیستم ایمنی بدن او با ویروس مبارزه کرده و آن را شکست داده است. در چنین صورتی به‌رغم آن که آن فرد دیگر خطری برای خود یا دیگران ندارد (و بقایای ویروس در بدنش مسری نیست) به او گفته می‌شود که به ویروس مبتلا است.
پروفسور "کارل هنگان" از مرکز داروی دانشگاه آکسفورد در این باره ادعا کرد: مدارکی فراوان حاکی از آن است که میزان قابل توجهی از موارد خفیف جدید و افرادی که بعد از قرنطینه یا ترخیص از بیمارستان دوباره مثبت اعلام می‌شوند، دیگر مسری نیستند، بلکه فقط تکه‌های بدون خطر از این ویروس را در بدن خود دارند که سیستم ایمنی بدنشان آنها را از کار انداخته است.
او گفت: گرچه از نظر عملی ممکن نیست هر آزمایش مثبت را دوباره بررسی کنیم تا مطمئن شویم که ویروسی زنده را تشخیص داده است، اما ممکن است راهی برای کاهش پاسخ‌های اشتباه آزمایش‌ها وجود داشته باشد.
هر بسته آزمایشی باید از چند مرحله در آزمایشگاه رد شود که در هر یک از آن‌ها، احتمالِ وجود مواد ویروس بررسی می‌شود. هر چه مراحل بیشتری برای کشف این ویروس صرف شود، بدان معنی است که احتمالا مقادیر کمتری از آن در بدن فرد وجود دارد.
پروفسور هنگان گفت: اگر دانشمندان بتوانند بر سر مرحله‌ای منطقی اجماع کنند که به نظر آنان در آن مرحله ویروس کرونا به احتمال زیاد غیرفعال است، آنگاه آزمایش گیرندگان می‌توانند پاسخ‌های اشتباه را کاهش دهند.
وی در عین حال متذکر شد عاقبت ناخواسته و احتمالی چنین اقدامی ممکن است این باشد که به تعداد اندکی از افراد هم گفته شود به ویروس مبتلا نیستند در حالی که در واقع هنوز به آن مبتلا هستند.
به نوشته روزنامه ایندیپندنت، این تحقیق در نشریه آنلاین Medrxiv منتشر شده و منتظر بررسی کارشناسان این حوزه است.

خطرناک‌ترین علائم کرونا که پس از مشاهده باید به بیمارستان مراجعه کرد
با گذشت بیش از 8 ماه از شیوع جهانی ویروس کرونا، هنوز هیچ واکسن موثری برای مقابله با آن یافت نشده است. سازمان جهانی بهداشت با اعلام علائم رایج کووید 19 که شامل تب، سرفه خشک، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بثورات پوستی و تعریق می‌شود، از مردم خواسته است پس از مشاهده این موارد خود را قرنطینه کنند.
دولت‌ها می‌کوشند تا زمان یافتن یک راهکار درمانی، شیوع ویروس را در جامعه مدیریت و کنترل کنند. یکی از موثرین راهکارهای مدیریت کرونا، شناسایی افراد مبتلا و قرنطینه آنهاست. از این رو، دانشمندان با مطالعه بیماران، هر روز علائم جدیدی از ابتلا به کرونا را مطرح کرده و اقدام به آگاهی سازی عمومی درباره آن می‌کنند.
مرکز کنترل بیماری‌های واگیردار آمریکا به تازگی اعلام کرده است دو علامت اورژانسی ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد که در صورت افراد قابل مشاهده است. این علامت شامل متمایل شدن لب‌ها به رنگ آبی است. همچنین گونه‌ها و چهره فرد نیز می‌تواند به رنگ آبی متمایل شود. در این حالت فرد باید سریعا برای دریافت خدمات اورژانسی به بیمارستان مراجعه کند.
این مرکز تاکید کرد: علائم اورژانسی دیگر که می‌تواند نشانه ابتلا به کرونا باشد و پس از آن باید سریعا به بیمارستان رجوع کرد شامل: مشکلات تنفسی شدید، وجود فشار دائمی در قفسه سینه، گیجی و سردرگمی دائمی، عدم توانایی در بیدار شدن از خواب و یا ناتوانی در خوابیدن می‌شود.
همچنین ویروس کرونا می‌تواند باعث ایجاد طوفان سیتوکین شود. طوفان سیتوکین یک پاسخ شدید از سوی سیستم ایمنی بدن به عوامل بیماری زا است که می‌تواند به اندام‌ها و بافت‌های بدن آسیب جدی وارد کند. این موضوع می‌تواند به قلب، عروق، ریه‌ها و کلیه آسیب جدی وارد کند.
همچنین تحقیقات نشان می‌دهد برخی مسکن‌ها مانند ایبوپروفن می‌تواند شرایط مبتلایان به کرونا را بدتر کند. متخصصان توصیه می‌کنند کسانی که به کرونا مبتلا شده اند باید از دراز کشیدن به پشت خودداری کنند. بهتر است این افراد به پهلو و یا رو به شکم دراز بکشند.

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره لزوم توجه به فشار روانی کرونا
مدیر بخش سلامت روان سازمان جهانی بهداشت ، آماده بودن دولت‌ها در مهار تاثیرات منفی روانی پاندمی کرونا بر جوامع به ویژه کودکان و نوجوانان تصریح کرد.
لزوم توجه به فشار روانی کرونابه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از دویچه وله؛ کارشناسان بهداشت سازمان ملل متحد نگران تأثیر منفی پاندمی کرونا بر سلامت روان مردم هستند. آن‌ها می‌گویند انزوا، ترس، احساس ناامنی و نگرانی از پیامد‌های اقتصادی این پاندمی، استرس‌زا و برای سلامت روان خطرناک است.
دوورا کستل، مدیر بخش سلامت روانی سازمان جهانی بهداشت می‌گوید احتمال بیماری روحی افراد در این شرایط بیشتر می‌شود و دولت‌ها باید با تمرکز بیشتر روی موضوع، حفظ سلامت روانی جامعه را در شمار برنامه‌های خود برای کنترل بحران قرار دهند.
به باور او دولت‌ها باید سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه انجام دهند و از شهروندان خود با اجرای برنامه‌های اضطراری مانند روان‌درمانی از طریق تماس‌های تلفنی تصویری پیشتیبانی کنند.
کارشناسان سازمان ملل تأکید دارند که در شرایط کنونی کودکان و نوجوانان در شمار آسیب‌پذیرترین گروه‌های جامعه قرار دارند. آن‌ها از دوستان‌شان جدا شدند، مدرسه نمی‌رود و با نهاد‌هایی مسئول آموزش و مراقبت‌های بهداشتی آن‌ها ارتباط ندارند. کادر درمان هم که در هفته‌های اخیر شاهد مرگ‌های بسیاری بوده‌اند تحت فشار روانی زیادی هستند.
دوورا کستل، مدیر بخش سلامت روان در سازمان جهانی بهداشت می‌گوید عدم اطمینان نسبت به آینده و روشن نبودن زمان پایان پاندمی برای بسیاری وحشتناک و موجب نومیدی است.
او در گفتگو با دویچه‌وله تأکید می‌کند: «بخشی از میلیارد‌ها پولی که دولت‌ها برای مهار پاندمی در نظر گرفتند باید صرف توسعه خدمات بهداشت روان جامعه استفاده شوند. سهمی که در بودجه بهداشت و درمان کشور‌ها به بخش سلامت روان اختصاص دارد، درصد بسیار کمی است.»
کستل می‌گوید ریشه 30 درصد از بیماری‌های یک جامعه ریشه در استرس و عدم سلامت روان افراد دارد. او معتقد است  بحران کنونی می‌تواند به عنوان فرصتی برای بهبود زیرساخت‌های درمانی در سراسر جهان تبدیل شود.  
کستل در مورد اثرات درازمدت بحران پیش‌رو می‌گوید: «پیش‌بینی‌های مختلفی وجود دارد. اگر نگاهی به بحران اقتصادی سال 2008 بیاندازیم می‌بینیم که آمار خودکشی یا سوءمصرف مواد مخدر افزایش یافت. ما نمی‌خواهیم چنین تجربه‌ای را تکرار کنیم و امیدواریم که دولت‌ها درک کنند، وضعیت چقدر جدی است.»
کارشناسان سازمان جهانی بهداشت معتقدند اگر دولت‌ها دست به اقدامات مناسب نزنند، درصد بالایی از جامعه در دراز مدت از پیامد‌های بحران کنونی رنج خواهد برد. فشار روحی این شرایط به شکل‌های مختلفی بر سلامت جسمی افراد و نیروی بازار کار تأثیر خواهد گذاشت که نتیجه آن فشار بیشتر بر اقتصاد خواهد بود.
کستل به دویچه‌وله می‌گوید: «مراقبت از سلامت روانی جامعه یکی از مؤلفه‌های اصلی پیشرفت اقتصادی است. در شرایط اضطراری، یک نفر از هر پنچ‌نفر تحت فشار روانی است. بحران کنونی بسیاری را بیمار خواهد کرد و مراقب از بیماران برای هر کشور بسیار گران تمام خواهد شد.»
سازمان بهداشت جهانی نگران است که ویروس کرونا هرگز از بین نرود و مانند ایدز ماندگار شود. میشاییل رایان، هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه شب (24 اردیبهشت) در ژنو گفت: «من نمی‌خواهم این بیماری‌ها را با هم مقایسه کنم، اما باید واقع‌بین باشیم.»
دوورا کستل در واکنش به صحبت‌های رایان به دویچه‌وله می‌گوید: «به عقیده من، ما باید آماده تغییرباشیم و بپذیریم که در صورت نیاز روابط اجتماعی‌مان را تغییر دهیم. قبلاً بچه‌ها مدرسه می‌رفتند، ما سر کار می‌رفتیم، تفریح جمعی داشتیم. از دست دادن همه این‌ها برای ما پیامد دارد. من امیدوارم که همه ما سریع سازگار شویم و بر این شرایط غلبه کنیم. اما می‌دانم که شرایط برای بسیاری از ما آسان نیست و تأثیری مخرب بر سلامت روان افراد بسیاری خواهد داشت.»

جهانیان برای همه گیری بعدی آماده باشند
رئیس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد جهانیان باید برای همه گیری بعدی آماده باشند.
به گزارش تلویزیون رویترز، تدروس ادهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت خاطر نشان کرد که دنیا باید برای همه گیری بعدی آماده باشد و از کشور‌ها درخواست کرد سرمایه گذاری در بهداشت عمومی را افزایش دهند.
تدروس در کنفرانس خبری در مقر سازمان جهانی بهداشت گفت شیوع کووید 19 درس‌های زیادی را به همه ما یاد داد. یکی از این درس‌ها این است که بهداشت یک موضوع لوکس و برای کسانی نیست که بتوانند از عهده (هزینه های) آن برآیند. بهداشت امری ضروری و یک حق انسانی است. بهداشت عمومی اساس ثبات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. به همین علت باید در خدمات عمومی به منظور جلوگیری، رهگیری و واکنش به بیماری‌ها سرمایه گذاری کرد.
وی افزود شیوع کرونا آخرین بیماری همه گیر نخواهد بود. تاریخ به ما آموخته است که بیماری‌های همه گیر و شیوع‌ها یک حقیقت زندگی هستند. اما زمانی که همه گیری دیگری رخ دهد، دنیا باید برای آن آماده باشد، باید آماده‌تر از الان باشد.
تدروس خاطر نشان کرد هرچند بسیاری از کشور‌ها پیشرفت‌های قابل توجهی در ساخت دارو داشته اند، اما دیگران سیستم‌های بهداشت عمومی خود را به شکل اساسی نادیده گرفته اند. وی از کشور‌ها خواست سرمایه گذاری را در این مسئله بنیادی افزایش دهند تا بتوانند در صورت وقوع همه گیری دیگری به آن پاسخ دهند.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کرونا علمی سخنگوی سازمان جهانی بهداشت سیستم ایمنی بدن میکروبیوم روده بخش سلامت روان فاصله اجتماعی سرمایه گذاری داشته باشید ویروس کرونا تولید واکسن منتظر واکسن واکسن کرونا ساخت واکسن رئیس جمهور فشار روانی تلفن همراه باید منتظر کشور ها آسیب پذیر مبتلا شده بیماری ها سال آینده دویچه وله قابل توجه متوقف شد کووید 19 دولت ها نظر شما شرکت ها شده اند ما شاهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۹۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها

به گزارش خبرآنلاین، وزارت حج و عمره عربستان، دستورالعمل‌ها و توصیه‌ های بهداشتی حج امسال را که شامل ایمن‌ سازی در برابر برخی بیماری‌ها است، ابلاغ کرد.

مهر در خبری نوشت: بنا بر اعلام وزارت حج و عمره عربستان، زائر بیت الله الحرام باید واکسن مننژیت را دریافت کرده باشد، به طوری که مدت زمان دریافت آن از ۱۰ روز کمتر و از ۵ سال بیشتر نباشد.

همچنین، مقامات بهداشتی کشوری که زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام می‌کنند، باید از دریافت واکسن به موقع وی اطمینان حاصل کنند و نام واکسن مصرفی و تاریخ دریافت آن را در گواهی واکسیناسیون بنویسند.

زائر باید واکسنی متشکل از حداقل یک دوز واکسن فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی یا واکسن فلج اطفال غیرفعال دریافت کند.

در همین راستا، وزارت بهداشت عربستان توصیه کرد کشورهایی که زائران آنها عازم به سرزمین وحی هستند، توجه داشته باشند که وی از بیماری‌هایی که با حداقل سلامت جسمانی منافات دارد و زائر نمی‌تواند با آنها مناسک انجام دهد، عاری باشد.

وزارت بهداشت عربستان به مواردی مانند نارسایی پیشرفته کلیه که نیاز به همودیالیز یا دیالیز صفاقی دارد، نارسایی قلبی پیشرفته که علائم آن در حالت استراحت یا با حداقل فشار فیزیکی ظاهر می‌شود، بیماری‌های مزمن ریوی که نیاز به استفاده متناوب یا مداوم از اکسیژن دارند، سیروز پیشرفته کبدی همراه با علائم نارسایی کبد مانند: آسیت، خونریزی واریس، یا تشنج یا از دست دادن هوشیاری و بیماری‌های عصبی شدید که شناخت را مختل می‌کنند یا با ناتوانی‌های حرکتی شدید همراه هستند و پیری همراه با زوال عقل اشاره کرده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت عربستان؛ زائران مبتلا به بیماری‌های مزمن، علاوه بر مقدار کافی از داروهایی که مصرف می‌کنند، مدارک مربوط به وضعیت سلامتی خود را به همراه داشته باشند و در وسایل همراه خود قرار دهند، علاوه بر این که در برابر بیماری‌های مورد هدف واکسیناسیون‌های اولیه مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک و آبله ایمن شوند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902151

دیگر خبرها

  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است