Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، فرهاد دژپسند امروز در جمع فعالان بازار سرمایه در محل وزارت اقتصاد به بررسی وضعیت بازار سرمایه و بورس پرداخت که بخشی از این جلسه به صورت زنده از شبکه خبر پخش شد.

دژپسند در این جلسه گفت:‌ یک روزی نفت به عنوان منابع اصلی بودجه کشور بود و خدماتی مانند آموزش رایگان، بهداشت و درمان با بودجه نفت تأمین می‌شد اما امروز باید خدمات مهم دلت از مالیات تأمین شود که آن هم نیازمند افزایش ظرفیت اقتصاد است تا مالیات از آن برداشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: وقتی می‌گوییم نفت نباشد و به جای آن از مالیات تأمین شود یعنی باید یک اقتصاد پویا و قوی داشته باشیم که امکان دریافت مالیات و تأمین مالیه عمومی وجود داشته باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: امروز انگار نفت نداریم، بانک‌ها هم برای یک دوره خوب نقش ایفا کردند، اما الان باید بانک‌ها به جایی برگردند که فلسفه ذاتی بازار پول تعریف شده است. به ناچار باید به کریدور اصلی و ذاتی اقتصاد یعنی تأمین مالی از طریق بورس و بازار سرمایه برگردیم.

دژپسند تأکید کرد: اولین جا تقابل فرهنگ بازار سرمایه و فرهنگ اقتصاد نفتی است. اگر این تقابل و با تأکید می‌گوییم تقابل نه اینکه تفاوت بین فرهنگ نفتی و رانتی، رخوت، سستی، تکیه بر دیگران، چشم به دست دولت داشتن با فرهنگ بازار سرمایه باشد یعنی فرهنگ عقلانیت، حسابگری، ریسک‌پذیری، مسئولیت‌پذیری و بلندمدت‌نگری باید جایگزین فرهنگ نفتی شود.

وی این را هم گفت:‌ وقتی یک نفر به عنوان سرمایه‌گذار خرد وارد بازار سرمایه می‌شود چشمش فقط به بازدهی است اما اگر گرفتار کوتاه‌مدت شدیم یک انحراف است. اگر هر روز انتظار داشتیم بازار 5 درصد رشد کند یک اشکال در کار وجود دارد. بنابراین باید فرهنگ بازار سرمایه حاکم شود و تغییر در رویکرد انجام شود چون ما گرفتار حواشی بازار هستیم. آیا الان بحران یا شبهه بحران و یا نوسان‌گیری است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: هنوز فرهنگ بازار سرمایه قوام و استقرار لازم را پیدا نکرده است. حتی در درون شما فعالان بازار هم نهادینه نشده است که فرمایش برخی از شما نشان می‌دهد.

دژپسند ادامه داد: راه‌حل برای در امان ماندن از زلزله این است که پایه‌ها را مستحکم‌ بسازیم و فقط دنبال راه فرار و خروج نباشیم. همانگونه که کشورهای زلزله‌خیز صنعت ساختمان را مطابق زلزله تغییر می‌دهند و مستحکم می‌کنند تا زلزله کمتر اثر را داشته باشد. در بازار سرمایه هم باید فرهنگ ساختار و ابزارها به گونه‌ای چفت و بست شود که از قبل پایداری‌ پایه‌ها صورت بگیرد.

وی افزود: باید کسی که وارد بازار سرمایه می‌شود خودش را طوری تربیت کند که با وزش باد مثل بید نلرزد. بنابراین بازار سرمایه جزو رکن اصیل اقتصاد است و نباید نگران باشیم که مردم به این بازار روی آورده‌اند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: یک روزی 700 هزار فعال در بازار سرمایه بودند الان می‌گویند 5 میلیون نفر و یا اغماض 8 میلیون نفر هستند. بنابراین نه 5 میلیون و نه 8 میلیون نفر زیاد هستند و نه این اعداد کوچک هستند. بنابراین چرا احساس می‌شود که حضور مستقیم مردم در بورس نگران‌کننده است و باید مردم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد شوند.

به گفته دژپسند، براساس تحقیقی که در سازمان بورس انجام شده کمتر کشوری وجود دارد که دامنه نوسان در بورس یک تا 2 درصد باشد. در برخی از کشورها دامنه نوسان تا 30 درصد هم وجود دارد.

وی افزود: راهکار ما برای بازار سرمایه استحکام و استقرار بازار سرمایه توانمند، زاینده، بالنده و پویا است که باید فعالان بازار این راهکارها را بدهند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: برخی از اعضای جلسه به جلسه دیگری رفتند که در مورد 15 پروژه وزارت راه و شهرسازی تشکلی شده است که پیشنهاد داده‌اند این پروژه‌ها به صورت سهامی عام یا صندوق پروژه و یا به روش‌های دیگر تأمین مالی از طریق بورس اجرا شوند و جدول زمانی برای تأمین مالی از بورس تهیه کنند.

انتهای پیام/

104 / 361 بورس نظام بانکی فرهاد دژپسند وزارت اقتصاد بازار سرمایه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: بورس نظام بانکی فرهاد دژپسند وزارت اقتصاد بازار سرمایه وزیر امور اقتصادی و دارایی فرهنگ بازار سرمایه تأمین مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۴۰۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

 اجلاس رسمی بانک توسعه اسلامی در حالی در ریاض عربستان شروع به کار کرد که مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی از مهمترین اهداف این اجلاس برای ایران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید احسان که به ریاض سفر کرده است، امروز در نشست رسمی مجمع عمومی بانک توسعه اسلامی حضور یافت. خاندوزی تا ساعتی دیگر در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

در حاشیه این اجلاس، وزیر اقتصاد کشورمان در گفتگویی اظهار کرد: امسال پنجمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد مالی کشورهای مسلمان است.

وی ادامه داد: ۵۷ کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی آموزش بهداشت و سلامت تزریق می‌کند استفاده می‌کنند، ما هم در ایران به عنوان یکی از سه سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش آفرین بودیم در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم.

خاندوزی گفت: در این اجلاس هم بخش خصوصی کشور مشارکت وسیعی داشت، هم نمایندگان بخش‌های دولتی، وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه‌های ذیربط در این دوره حضور فعال دارند.

وی تاکید کرد: تنها نهادی که علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان در تأمین مالی پروژه‌ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: ما امروز ۱۱ طرح مهم در استان‌های مختلف داریم که تأمین مالی آنها به صورت ارزی توسط بانک توسعه اسلامی انجام می‌شود.

خاندوزی گفت: در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ مشکلاتی در نظام بازپرداخت ایران وجود داشت که موجب توقف عمرانی جمهوری اسلامی ایران شده بود؛ دولت سیزدهم با اهتمام جدی این موانع و مشکلات را برطرف کرد و مجدداً شاهد این هستیم که تزریق به پروژه‌های ایران از سوی بانک توسعه اسلامی آغاز شده است.

وی اظهار کرد: در مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی غیر از اینکه صورت‌های مالی بانک به تصویب می‌رسد، خط مشی سال آینده بانک توسعه اسلامی نیز توسط وزرای قتصاد عضو تعیین می‌شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به پیشنهاد ایران که در این نشست مطرح خواهد شد، گفت: یک پیشنهاد مهم پنجره تأمین مالی ترجیحی است که با نرخ‌های ترجیحی و حمایتی بتواند از طرح‌ها در کشورهایی که نیاز به پروژه‌های حمایتی دارند استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای تأسیس این پنجره تأمین مالی ترجیحی ارائه داده است و امیدواریم مصوب شود.

خاندوزی خبر داد: یکی از نکاتی که در دستور کار مذاکرات ما با بانک توسعه اسلامی است؛ اضافه کردن سه پروژه مهم حوزه بهداشتی درمانی و دانش بنیان کشور به ۱۱ پروژه‌ای است که قبلاً تأمین مالی آنها توسط بانک توسعه اسلامی انجام شد.

وی تاکید کرد: در حاشیه اجلاس سالانه جلساتی با وزرای اقتصادی کشورهای عضو به خصوص کشورهای هدف که نقش پررنگ‌تری در تعاملات اقتصادی ما دارند به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقابه صورت دوجانبه تنظیم کرده‌ایم؛ البته دیدار مفصلی با همتای سعودی خود خواهم داشت.

کد خبر 749032

دیگر خبرها

  • پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی تأیید شد
  • رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛
  • پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد
  • خاندوزی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی با نرخ ترجیحی تأیید شد
  • کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • خبر مهم وزیر اقتصاد در حاشیه نشست بانک توسعه اسلامی