Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@06:52:28 GMT

تفاهم برای گسترش تجارت از طریق خزر

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۴۲۷۱۹

تفاهم برای گسترش تجارت از طریق خزر

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، خسرو سرائی اظهار کرد: اخیرا در جلسه‌ای که به صورت ویدئو کنفرانس با موضوع تسهیل تجارت با روسیه برگزار شد و در آن  سفیر کشورمان در روسیه، اعضا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران  و اتاق مشترک روسیه و سایر مدیران دولتی و خصوصی حضور داشتند، درباره تقویت ناوگان حمل و نقل کالاهای یخچالی و کانتینری در دریای خزر مذاکرات مفصلی انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: همانطور که در این جلسه هم عنوان شد، مشکل اصلی موجود سر راه صادرات کالاهای غیر نفتی به کشورهای حاشیه دریای خزر خصوصا روسیه، فقدان مراکز لجستیکی در تجمیع این کالاها در ایران، توزیع مویرگی  آن در روسیه و حمل و نقل ترکیبی ارزان است.  

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و  توافقنامه‌های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در سال‌های اخیر با تغییرات  اساسی در الگوی تجارت در خزر مواجه بودیم و این تغییرات می‌طلبد بنادر شمالی کشور حداقل با  آن‌ها همراه باشند و فرصت‌های جدیدی برای ارائه خدمات بندری به تجار این کشورها ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: سال ها قبل پیش‌بینی‌های کارشناسی حاکی از آن بود که حمل کانتینری کالا در بنادر شمالی رونق بیشتری خواهد یافت و از تجارت آهن‌آلات و چوب به میزان قابل ملاحظه‌ای کاسته خواهد شد. امروز در نقطه‌ای قرار داریم که این اتفاق روی داده و تعدادی از بنادر حاشیه خزر ترمینال کانتینری احداث و تجهیزات ویژه تخلیه و بارگیری و صفافی کانتینر را بکار گرفتند و خوشبختانه بنادر شمالی کشور از این قافله عقب نمانده و تخلیه و بارگیری کانتینر در آن‌ها رونق قابل ملاحظه ای داشته است.

سرائی گفت: حمل کانتینری در بنادر شمالی که تعداد روزهای بارانی زیادی دارند امکان ارائه خدمات بدون وقفه  به صاحبان کشتی و کالا را به بندر داده و زمان توقف بدون عملیات کشتی (Idle Time)  در کنار اسکله را کاهش می دهد. در نتیجه پورت تایم شناورها در بنادر شمالی به نحو چشم گیری کاهش پیدا می کند و این به معنای هزینه کمتر برای تجار ایرانی و خارجی از طریق بنادر شمالی کشور است.

مدیرکل لجستیک سازمان بنادر با بیان این که در پی رشد صادرات کالاهای یخچالی از طریق بنادر شمالی کشور؛ این بنادر پیش بینی های لازم برای ارائه خدمت به کانتینرهای یخچالی را انجام داده‌اند، ادامه داد: در جلسه مذکور ضمن تشریح آمار تجارت کالا و حمل و نقل دریایی از بنادر شمالی کشور به روسیه اعلام کردیم که اسکله رو- رو ریلی در بندر امیر آباد تا پایان سال  جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی  گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای رسالت حاکمیتی خود و ایجاد تسهیلات لازم برای افزایش تجارت و حمل و نقل دریایی کالا بویژه کالاهای صادراتی، مطابق کتابچه تعرفه‌های خدمات بندری و دریایی بنادر بازرگانی کشور، تخفیفات تعرفه‌ای متنوعی را در بنادر کشور در زمینه هزینه‌های بندری برای بنادر شمالی در نظر گرفته است.

پربیننده ترین ماسک نیم میلیونی برای عروسی! +عکس صدور کارت بازرگانی آزاد شد اهمیت داشتن اطلاعات کافی در خصوص ثبت شرکت قیمت تخم مرغ رکورد زد چرا سایر کشورها زعفران ایران را نمی‌شناسند؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کالاهای غیر نفتی سازمان بنادر و دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی لجستیک اتاق بازرگانی کالاهای غیر نفتی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت بنادر شمالی کشور حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۴۲۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌شمالی به خارکیف اوکراین

ناظران تحریم‌های سازمان ملل متحد در گزارشی به کمیته شورای امنیت مدعی شدند بقایای موشکی که ۲ ژانویه در شهر خارکیف اوکراین فرود آمد، از یک موشک بالستیک سری Hwasong-۱۱ کره‌شمالی بود.

به گزارش ایسنا، در این گزارش ۳۲ صفحه‌ای که نسخه‌ای از آن دوشنبه به دست خبرگزاری رویترز رسید، آمده است ناظران تحریم‌های سازمان ملل «به این نتیجه رسیدند بقایای به دست آمده از موشکی که ۲ ژانویه ۲۰۲۴ در خارکیف اوکراین فرود آمد، از موشک سری «هوآسونگ-۱۱» (Hwasong-۱۱) کره‌شمالی ناشی می‌شود و این نقض تحریم تسلیحاتی کره‌شمالی است.»

هیئت‌های روسیه و کره‌شمالی در سازمان ملل در نیویورک به درخواست ناظران تحریم‌ها برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخ ندادند.

کره‌شمالی که به طور رسمی به‌عنوان جمهوری دموکراتیک خلق کره شناخته می‌شود، از سال ۲۰۰۶ تحت تحریم‌های سازمان ملل به دلیل موشک‌های بالستیک و برنامه‌های هسته‌ای خود قرار گرفته و این اقدامات در طول سال‌ها تقویت شده است. روابط نظامی پیونگ‌یانگ-مسکو هم بعد از جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ بیش از پیش تقویت شده اما طرفین جزئیات همکاری‌های خود را علنی نکرده‌اند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که سه ناظر تحریم‌ها اوایل ماه جاری برای بازرسی بقایای یافت شده به اوکراین سفر کردند و هیچ مدرکی دال بر ساخت این موشک در روسیه پیدا نکردند. آنها نمی‌توانستند به‌طور مستقل تشخیص دهند که موشک از کجا پرتاب شده و همچنین نمی‌دانستند چه طرفی آن را پرتاب کرده است.

با این حال آنها بعدا در گزارش ۲۵ آوریل به کمیته تحریم‌های کره‌شمالی در شورای امنیت مدعی شدند: «اطلاعات در مورد مسیر ارائه شده توسط مقامات اوکراینی، نشان می‌دهد که این موشک از داخل خاک فدراسیون روسیه پرتاب شده است. و اگر این موشک در کنترل نیروهای روسیه بوده باشد، اصابت در چنین نقطه‌ای احتمالا نشان‌دهنده این است که از سوی طرف‌های مرتبط با فدراسیون روسیه تهیه شده است. این می‌تواند نقض تحریم تسلیحاتی علیه کره‌شمالی باشد که سال ۲۰۰۶ معرفی شد.»

ایالات متحده و متحدانش، کره‌شمالی را به انتقال سلاح به روسیه برای استفاده علیه اوکراین متهم کرده‌اند، با این حالی مدرکی در اثبات ادعای خود ارائه نمی‌کنند. مسکو و پیونگ‌یانگ با اینکه سال گذشته متعهد شدند روابط نظامی خود را تعمیق کنند، هر دو این اتهامات را رد کرده‌اند.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل در فوریه، ایالات متحده روسیه را به پرتاب موشک‌های بالستیک ارائه شده توسط کره‌شمالی علیه اوکراین در حداقل ۹ مورد متهم کرد. ناظران سازمان ملل همچنین گفتند که موشک‌های بالستیک سری هوآسونگ-۱۱ اولین بار در سال ۲۰۱۹ توسط پیونگ‌یانگ آزمایش شد.

روسیه ماه گذشته تمدید سالانه فعالیت ناظران تحریم‌های سازمان ملل را وتو کرد. این گروه به عنوان هیاتی متشکل از کارشناسان شناخته می‌شود که به مدت ۱۵ سال بر اجرای تحریم‌های سازمان ملل علیه کره‌شمالی به دلیل برنامه‌های موشکی و هسته‌ای این کشور نظارت داشته‌اند. ماموریت هیات کارشناسان فعلی امروز (سه‌شنبه) به پایان می‌رسد.

چند روز پس از حمله ۲ ژانویه، دفتر دادستانی منطقه خارکیف قطعاتی از موشک را در اختیار رسانه ها قرار داد و مدعی شد که این موشک با مدل‌های روسی متفاوت است و «ممکن است این موشکی باشد که کره‌شمالی تهیه کرده باشد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه/ «مغز متفکر پوتین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • تلاش برای گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه
  • هشدار سایبری: از USB نامطمئن استفاده نکنید، بدافزار خطرناک PlugX در حال گسترش است
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه با محوریت بنیاد رودکی
  • همکاری‌های هنری ایران و روسیه گسترش می‌یابد
  • ایران و روسیه در حوزه دفاتر اسناد رسمی تفاهم نامه امضا کردند
  • اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟
  • ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌شمالی به خارکیف اوکراین
  • کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا