Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@13:24:31 GMT

تعارفات رایج کرمانی ها در پذیرایی از مهمان

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۴۳۶۴۸

تعارفات رایج کرمانی ها در پذیرایی از مهمان

” ببخشید از سر سفره خودتون هم باز شدید”، ” یه روز هم بد بگذرونید” و یا ” لقمه نون پنیری میل کنید تا قدر سفره خودتون رو بدونید” از جمله تعارفاتی است که زنان کرمانی هنگام پذیرایی از مهمان به کار می برند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از راه آرمان، از جمله هنرهای خاص زنان کرمانی این است که در هر فرصت کوتاهی و با هر درآمد اندک بالاخره اهل منزل را بدون خوراکی نمی گذارند و آنها را  به قول خودشان ” یه طوری سیر می کنند”.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهارت زنان کرمانی را نباید نادیده گرفت اگر زمینه فراهم باشد  مرغ، و فسنجون درست می کنند و اگر نباشد “آب فلفلو” و ” آبگرمو”  می پزند؛ اگر فرصت و زمان کفاف دهد ” بزقرمه ” و ” آبگوشت متنجبه” و اگر اندک باشد چنگمال درست می کنند.

به هر حال زنان کرمانی سفره را خالی نمی گذارند و اهل خانه را سیر می کنند.

انواع غذاهای محلی و سنتی کرمان از قاتق ها و آش ها تا غذاهای گوشتی مثل چغوک بریزو، بُزقرمه ، کباب زرگری ، اُماچو، کوفته زیره، کوکو مکو، خورشت سیب درختی، دمپخت نخود، بزقورمه، آبگوشت بی پدرو، آبگوشت مشتو،قاتق گوجه، قاتق بابونه، گیپا، آب گرمو، روغن جوشی، چغوک بریزو  و …  است؛ غذاهایی که همیشه بویشان در مطبخ مادربزرگ های کرمانی به مشام می رسید.

نکته مهمی که در آشپزی زنان کرمانی به چشم می خورد اصرار بر تهیه غذاهای سالم و پرهیز از خوردنیهای مشکل آفرین است.

می دانیم که بر اساس آخرین نظریات پزشکی، خوردن خوراکی های حاوی مواد نگه دارنده مثل سوسیس، کالباس، خوراکی های سرخ کردنی و یا مانده و امثال این ها زمینه را برای ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سرطان فراهم می آورد.

در گذشته غذاهای سنتی کرمان کاملا از این موارد به دور بوده اند و اکثرا حاوی مواد طبیعی و به صورت آب پز تهیه می شد.

محمد علی گلاب زاده رئیس مرکز کرمان شناسی و نویسنده کتاب ” زن کرمانی، روشنای زندگانی” در گفتگو با ” راه آرمان” در این کتاب اشاره می کند که زنان کرمانی با درک واقعیت های موجود و آن چه که در توان داشتند سعی خود را برای تهیه غذای سالم به کار می بردند.

 

او همچنین نوشته است که  یکی از زنان کرمانی می گفت آنها که فکر می کنند پذیرایی با غذاهای سنتی، نشانه سبک شمردن مهمان است، سخت در اشتباهند زیرا بارها پیش امده که من بر سر سفره رنگینی که انواع مرغ، کباب و رولت وجود داشته مقداری قاتق بابونه، کشک و ترب و مغز گردو نیز گذاشته ام اما جالب است بدانید که اکثر مهمان ها به خوردن خوراکی های سنتی اشتیاق بیشتری نشان داده اند و با چهچه و به به مفصلی از آن ها میل کرده اند.

محمد علی گلاب زاده در گفتگو با ” راه آرمان” به نحوه پذیرایی زنان کرمانی از مهمانانشان اشاره و بیان کرد: زنان کرمانی هنگام پذیرایی از مهمانانشان تعارفات گرم و صمیمانه ای به کار می بندند تا از این طریق به قول کرمانی ها ” غذا به دل مهمان بچسبد”.

وی ادامه داد: ” ببخشید از سر سفره خودتون هم باز شدید”، ” یه روز هم بد بگذرونید” و یا ” لقمه نون پنیری میل کنید تا قدر سفره خودتون رو بدونید” از جمله تعارفاتی است که زنان کرمانی هنگام پذیرایی از مهمان به کار می برند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: پذیرایی از مهمان زنان کرمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۴۳۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نطنز آماده پذیرایی از گردشگران در ایام گل و گلاب شد

رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز گفت: ۳۴ تاسیسات اقامتی نطنز پذیرای گردشگران در ایام گل و گلاب شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نطنز، هر ساله از ابتدای اردیبهشت ماه و همزمان با شروع گلابگیری نقاط مختلف شهرستان نطنز آماده میزبانی از گردشگران و مسافرین از جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی می‌کند و پذیرای گردشگران مختلف است.

مراسم سنتی گلابگیری در اردیبهشت ماه و همزمان با شکوفا شدن گل‌های محمدی تصاویر بی‌بدیل و جذابی را علاوه بر همشهریان برای گردشگران ایجاد کرده و بسیار لذت‌بخش است و علاوه بر آن نیز فضایی دلنشین را ایجاد کرده است.

گل‌های محمدی  فضای شهرستان نطنز را عطرآگین و مشحون از عطر گل‌های دیگر که در فصل بهار روئیده عجین کرده است و علاوه بر اینکه صحنه‌های زیبایی با رویش‌ این گل‌ها ایجاد شده انسان را نیز به خدا نزدیکتر می‌سازد.

حسین یزدانمهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: شهرستان نطنز دارای 34 تاسیسات اقامتی و پذیرایی با پروانه بهره‌برداری و ظرفیت دو هزار و 260 تخت فعال و وجود جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و مذهبی منحصر به فرد است.

وی ضمن اشاره به جاذبه‌های گردشگری نطنز افزود: روستای تاریخی ابیانه، مجموعه تاریخی مسجد جامع و بقعه شیخ عبدالصمد نطنزی، آستان مقدس آقاعلی عباس(ع) و بیش از 150 اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور،  اقلیم آب و هوایی ویژه کوهستانی و کویری و موقعیت جغرافیایی ایده آل و قرار گیری در محل تلاقی شمال به مرکز و جنوب کشور یکی از مقاصد گردشگری کشور است.

توسعه گردشگری فارس با اجرای کمپین کرامت مثلث نور و خلیج فارس

یزدانمهر گفت: با پیگیری و حمایت اداره میراث فرهنگی در شهر نطنز اقامتگاه سرای جواهر، سرای مادر، باغ سبب، اقامتگاه میرزایی، باغ صفویه تاج آباد، سفره خانه سنتی دومیلیون ابیانه و در بخش بادرود روستای سرآسیاب، اقامتگاه دیاوا و کمپ متین‌آباد گلابگیری سنتی به منظورارائه خدمات به گردشگران مهیا و آماده پذیرایی است.

انتهای پیام/804/.

دیگر خبرها

  • عادت‌های رایج که مغزتان را نابود می‌کند
  • پذیرایی «شایسته» از عادل فردوسی پور
  • غذای پزشکی تولید شد
  • تهیه «غذای پزشکی» از امول ژل‌های حامل لیپاز پانکراسی
  • جشنواره غذاهای سنتی شهرستان گرمی برگزار شد
  • پلمب رستوران و تالار پذیرایی به علت تیراندازی عروسی در خرم‌آباد
  • پلمب رستوران و تالار پذیرایی در خرم‌آباد
  • ۱۰ کشور با بهترین غذاها در جهان؛ کدام کشور بهترین کیفیت غذا را دارد؟ (+عکس)
  • نطنز آماده پذیرایی از گردشگران در ایام گل و گلاب شد
  • آغاز به کار چایخانه امام رضا بابلسری‌ها در حرم رضوی