Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@09:58:24 GMT

بی‌گدار به آب نزنیم

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۴۳۷۲۰

بی‌گدار به آب نزنیم

ایسنا/زنجان با گرم شدن هوا، شنا و آب‌تنی در رودخانه‌ها، سدها و سواحل دریا افزایش یافته که آشنا نبودن افراد به فنون لازم این ورزش باعث شده خانواده‌های بسیاری داغدار شوند.

ورزش شنا، از جمله مفرح‌ترین ورزش‌هایی است که مشتریان پر و پا قرص داشته و همه ساله در ایام تابستان مورد توجه ورزش‌دوستان قرار می‌گیرد اما متاسفانه برخی از مردم به جای استخر برای شنا به سراغ آب‌های سطحی رودخانه‌ها، کانال‌ها و سدها رفته و به دلیل بی‌اطلاعی از نکات ایمنی، به راحتی با شنا کردن در این مکان‌ها، جان خود را به خطر انداخته و اتفاقات تلخی را رقم زده و موجب عزادار شدن برخی از خانواده‌ها می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۰ مورد غرق شدگی در استان زنجان به اورژانس گزارش شده است و این غرق شدن‌ها در حالی اتفاق افتاده که کارشناسان بارها و بارها هشدارهای لازم را در این زمینه به مردم گوشزد کرده‌اند.

قطعا هنگام تفریح در کنار رودخانه‌ها و یا سدها به تابلوهای هشداردهنده برخورد کرده‌ایم، تابلوهای شنا ممنوعی که برای تزیین و یا شعار دادن نصب نشده است، لذا توجه به ممنوعیت شنا در این ماکن باید همواره مورد توجه علاقه‌مندان به شنا قرار گیرد تا شاهد رقم خوردن اتفاقات تلخ نباشیم.

دلایل خطرناک بودن شنا در دریاچه‌ها و سدها

دریاچه و سدها به علت موقعیت خاص خود نظیر توپوگرافی نامشخص بوده، همچنین به دلیل باتلاقی بودن، مکان بسیار خطرناکی برای شناکردن است. لغزندگی حاشیه مخازن سدها و بندهای انحرافی، مکش جریان آب و شرایط رسوبی کف این مخازن نیز خطر مرگ را برای شناگران به همراه دارد. بسیاری از رودخانه‌ها نیز با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند، به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گردآب می‌شود.

قزل‌اوزن و سومین قربانی تابستان

قزل‌اوزن یکی از رودخانه‌های پرآب استان زنجان و شاهرگ حیاتی طارم است که متاسفانه به علت بی‌احتیاطی برای سومین‌بار در تابستان امسال قربانی گرفت.

بنا بر اعلام مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان زنجان، بلافاصله پس از تماس با ۱۱۵ یک دستگاه آمبولانس از پایگاه انذر به محل حادثه اعزام شد که علی‌رغم انجام عملیات احیا، جوان ۲۸ ساله اهل روستای انذر قدیم به علت بی‌احتیاطی قربانی قزل‌اوزن شد. این حادثه تلخ  در پایین‌دست روستای انذر قدیم و مابین زمین‌های کشاورزی این روستا با شالیزارهای درام اتفاق افتاده است.

با توجه به اتفاقات مشابه در چند ماه اخیر در شهرستان طارم، ضروری است دستگاه‌های متولی به ویژه مدیریت بحران جهت پیشگیری از این نوع حوادث، ارزیابی‌های لازم را انجام داده و در کنار برنامه‌ریزی برای آموزش‌های همگانی در ایمن‌سازی برخی مکان‌ها که بیشتر در دسترس عموم است، گام‌های جدی‌تری بردارد.

در کنار همه‌گام‌هایی که مسئولان برای آموزش برمی‌دارند، نقش خانواده‌ها نیز بسیار مهم و محوری است، لذا خانواده‌ها باید تلاش کنند با یادآوری حوادث پیشین، فرزندان خود را با خطرات شنا در سدها و رودخانه‌ها آشنا کنند تا دیگر شاهد بروز این‌گونه حوادث تلخ نباشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی زنجان غرق شدگی خانواده ها رودخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۴۳۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همچنان حدود ۴۵ راه روستایی بلوچستان بر اثر سیلاب بسته است

مجید محبی گفت: از مجموع ۳۲۹ راه روستایی بسته شده ناشی از سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان با تلاش دستگاه‌های خدمات رسان تاکنون ۲۸۴ مسیر فرعی بازگشایی شده است.

وی تاکید کرد: تمام تلاش ما بر آن است تا ارتباط در مسیر‌های ارتباطی جنوب سیستان و بلوچستان به منظور انجام خدمات امدادی برقرار شود.

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به تداوم بارندگی‌ها احتمال بروز سیل با توجه به فعالیت این سامانه بارشی و طغیان رودخانه‌ها وجود خواهد داشت بنابراین از هموطنان تقاضا می‌شود در روز‌های اخیر از توقف و تردد در اطراف رودخانه‌ها و مسیل‌ها بپرهیزند و به هشدار‌ها و توصیه‌های ایمنی توجه کرده و مراقبت‌های لازم را به عمل آورند تا هیچگونه خسارت جانی و مالی متوجه آن‌ها نشود.

وی تاکید کرد: هشدار احتمال وقوع ‏سیلاب کاملا جدی است و شهروندان باید توجه داشته باشند که هر گونه تردد و اتراق در حاشیه ‏رودخانه و مسیل‌ها خطر آفرین و حتی مرگبار است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ترویج استفاده از توقفگاه‌ها و مجتمع‌های بین راهی مورد توجه قرار گیرد
  • فیلمی که گدار یک روز قبل از مرگ خودخواسته کامل کرد
  • رها سازی آب سد وشمگیر از امروز؛ مردم به حریم رودخانه گرگانرود نزدیک نشوند
  • اعزام ۸۵ زائر عمره از زنجان به سرزمین وحی
  • کشف جسد مرد ۶۰ ساله طارمی در رودخانه قزل‌اوزن
  • همچنان حدود ۴۵ راه روستایی بلوچستان بر اثر سیلاب بسته است
  • بودجه شهرداری‌های زنجان ۳ برابر شد
  • مدیریت اجرایی استان زنجان خود را مدیون مردم می‌داند
  • کنارگذرهای رودخانه خشک شیراز تا اطلاع ثانوی مسدود شدند
  • موضوع نشاط در برنامه‌های دهه کرامت لحاظ شود