Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@07:34:47 GMT

برداشت ۸۱ تن پسته از باغات پسته یامچی

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۴۴۵۲۷

برداشت ۸۱ تن پسته از باغات پسته یامچی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، صیادی معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند مساحت کل باغات بارده و غیربارده پسته در این شهرستان را ۳۵۷ هکتار اعلام کرد و گفت: از این مقدار حدود ۱۳۵ هکتار بارده و ۲۲۲ هکتار غیربارده است.

او، ارقام غالب پسته در شهرستان مرند را اکبری، احمدآقایی، کرامتی، کله­‌قوچی، اوحدی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. که از مرغوبیت و بازارپسندی خوبی برخوردارند، اعلام کرد و افزود: به علت عوامل خسارت‌زا از جمله عدم تلقیح به‌دلیل هم‌زمانی با بارش باران و تگرگ و سرمای بهاره امسال میزان ۴۰ درصد کاهش محصول داشتیم و پیش‌بینی تولید شهرستان در سال ۹۹ حدود ۸۱ تن است که عملکرد آن در هر هکتار ۶۰۰ کیلوگرم است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند با بیان اینکه برداشت پسته در شهرستان مرند از اواسط شهریورماه آغاز و تا پایان مهرماه ادامه دارد، گفت: توسعه سطح زیر کشت پسته در شهرستان مرند از اولویت‌های کاری این مدیریت بوده و پیش‌بینی می‌شود، اراضی زیر کشت پسته در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حدود ۲۰ هکتار افزایش یابد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند به محدودیت‌های آبی منطقه و شوری خاک که امکان توسعه محصولات دیگر کشاورزی را از بین می‌برد، اشاره  کرد و گفت: کشاورزان باید محدودیت‌های کشت محصولات آب بر را به خوبی درک و روش‌های نوین کشاورزی را جایگزین روش‌های سنتی خود نمایند و اقدم به تغییر الگوی کشت کنند.

صیادی گفت: در صورت تامین آب مورد نیاز کشاورزی از حوضه دیگر و آب رودخانه ارس به حوضه این شهرستان میزان سطح زیر کشت این محصول افزایش چشمگیری خواهد داشت.

او در ادامه با اشاره به اینکه کشت پسته به‌صورت ویژه در شهرستان شروع شده و طی ۱۰ سال گذشته این امر بیش از گذشته به‌صورت جدی رو به گسترش می‌باشد، گفت: یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های جهادکشاورزی تغییر الگوی کشت در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم‌تر به شرایط کم آبی منطقه است که بر همین اساس توسعه کشت محصول پسته در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است..

شهرستان مرند دارای رتبه اول در تولید پسته در شمال‌غرب کشور است.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی مرند کشت پسته شهرستان مرند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۴۴۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکفایی درتولید بذرگندم درسیستان وبلوچستان،اولویت جهادکشاورزی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان،  شهرکی میزان نفوذ بذر اصلاح شده در مزارع را حدود ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: سالیانه بین شش تا هفت هزار تن بذر در فصل کشت مورد نیاز کشاورزان سیستان وبلوچستان است و در حال حاضر علاوه بر بذر تولیدی استان، از سایر استان‌ها نیز بذر گندم وارد میکنیم.
وی گفت: با همراهی مراکز تحقیقات، ارقام اصلاح شده که مقاوم به تنش،‌های محیطی است و عملکرد بالایی دارند برای کشت در منطقه به کشاورزان معرفی می شود.
 شهرکی با اشاره به اینکه از ابتدای فصل برداشت گندم در سال زراعی جاری تاکنون کشاورزان شش هزار و ۱۰۰ تن گندم به مراکز خرید تحویل داده اند بیان داشت امسال ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان وبلوچستان به کشت گندم اختصاص یافته که با مشارکت کشاورزان، ۳۱هزار و ۲۰۰ هکتار حدود ۹۰ درصد از گندمزار‌های سیستان وبلوچستان تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰ دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید جهت تحویل گندم کشاورزان در سطح استان پیش بینی و آماده خدمت رسانی است.
معاون سازمان جهادکشاورزی گفت: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار در سیستان وبلوچستان گندم کشت و کشاورزان ۷۰ هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل داده اند

دیگر خبرها

  • برداشت گل محمدی از باغات بابل
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • جلوه زیبای گل محمدی در باغات اشکذر
  • خودکفایی درتولید بذرگندم درسیستان وبلوچستان،اولویت جهادکشاورزی
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت