Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهاد سرخوش روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه ستاد احیا در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی عزم جدی برای احیای نگین آبی آذربایجان‌ دارد، اظهار داشت: در لایروبی رودخانه‌ها نیز همچون سایر طرح‌های این ستاد هیچ کمبود اعتباری برای اتمام طرح‌ها وجود ندارد.

وی، جلوگیری از پخش آب در مصب رودخانه، تسهیل در انتقال آب به پیکره اصلی دریاچه ارومیه، افزایش سرعت جریان آب ورودی به دریاچه و کاهش اتلاف و سطح تبخیر را از مهمترین تاثیرات لایروبی رودخانه‌ها در احیای دریاچه دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به بارش‌های سال گذشته که منجر به افزایش چشمگیرتر از دریاچه ارومیه شد، گفت: دبی برخی از رودخانه های آذربایجان غربی از جمله زرینه رود، سیمینه رود و گدارچای در آن مقطع به بالای ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه رسید که در سایه زیرساخت هایی که ستاد احیای مهیا کرده بود، آب های سطحی بدون خسارت سیل وارد پیکره دریاچه شد.

وی ادامه داد: در آن مقطع که سیل و ویرانی بسیاری از استان‌های کشور را درگیر خود کرده بود، اقدامات ستاد احیای در لایروبی رودخانه‌ها سبب شد تا نه تنها این تهدید به یک فرصت تبدیل شود بلکه شرایط احیای دریاچه ارومیه تسریع یابد.

سرخوش با بیان اینکه از آغاز به کار ستاد احیا تاکنون بیش از ۴۱۴ کیلومتر از انهار و رودخانه‌های منتهی به دریاچه لایروبی شده است، گفت: از این مقدار ۲۹۰ کیلومتر لایروبی مختص انهار و ۱۲۴ کیلومتر نیز مختص رودخانه‌ها بوده است.

وی در رابطه با لایروبی رودخانه‌ها توضیح داد: ۱۳.۵ کیلومتر از رودخانه سیمینه رود، ۱۲ کیلومتر از رودخانه مهابادچای، ۱۹.۵ کیلومتر از رودخانه گدارچای، ۲۹ کیلومتر از رودخانه باراندوز چای، ۱۳ کیلومتر از رودخانه زولاچای، ۱۲ کیلومتر از رودخانه کانی رش، و ۲۵ کیلومتر از محل اتصال زرینه رودو سیمینه رود به پیکره دریاچه ارومیه از جمله اهم اقدامات ستاد احیا در لایروبی رودخانه‌ها بوده است.

وی همچنین لایروبی ۱۳۷ کیلومتر از انهار در شهرستان ارومیه، ۵۱ کیلومتر در نوشین شهر، ۳۱ کیلومتر در میاندوآب، ۳۰ کیلومتر در شاهین دژ، ۱۰ کیلومتر در نقده، ۲۱ کیلومتر در مهاباد و ۱۰ کیلومتر در سلماس را از جمله مهمترین لایروبی‌های انجام شده بر روی انهار حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی عنوان کرد.

هرچند طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره برداری نرسیده و طی سال‌جاری با حضور رییس جمهوری افتتاح خواهند شد ولی با نیم نگاهی به هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریالی دولت در بحث احیای دریاچه ارومیه و اقدامات انجام شده در این راستا، افزایش تراز یک و نیم متری نگین آبی آذربایجان نسبت به کمترین تراز ثبت شده برای آن با وجود کاهش چشمگیر  بارندگی‌ها به هیچ وجه اتفاقی نیست و نشان از توجه ویژه دولت به این موضوع زیست محیطی دارد.

دولت روحانی مصمم است تا پایان دولت کارنامه موفقی از احیای دریاچه ارومیه به مردم منطقه تقدیم کند و همواره خاطره خوبی از خود برای مردم آذربایجان بر جای بگذارد.

کمترین میزان آب دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۳ یعنی یک سال قبل از آغاز کار عملی ستاد احیای دریاچه ارومیه با ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب به ثبت رسید که با نگاه بلند دولت تدبیر و امید هم اکنون میزان آب این دریاچه به بیش از چهار میلیارد مترمکعب رسیده که نزدیک به هشت برابر افزایش داشته است.

با وجود این افزایش نسبی تراز، نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بینجامد.

قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.

هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌ است ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

برچسب‌ها آذربایجان غربی دولت تدبیر و امید ارومیه دریاچه ارومیه ستاد احیای دریاچه ارومیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان غربی دولت تدبیر و امید ارومیه دریاچه ارومیه ستاد احیای دریاچه ارومیه آذربایجان غربی دولت تدبیر و امید ارومیه دریاچه ارومیه ستاد احیای دریاچه ارومیه اخبار کنکور ستاد احیای دریاچه ارومیه کیلومتر از رودخانه لایروبی رودخانه ها ستاد احیای ستاد احیا طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۴۴۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسدود شدن ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح کرمانشاه

رسول فرهادی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت : این تعداد حلقه چاه غیرمجاز که تنها ۱۲۰ حلقه از آنها در طول ۲ روز مسدود شد با همکاری گروه‌های گشت و بازرسی و پس از اخذ دستور قضایی در استان انجام شد.

وی با بیان اینکه از این تعداد چاه غیرمجاز مسدود شده، ۱۳۵ حلقه در مجاورت چاه‌های آب شرب شهر کرمانشاه واقع شده بودند افزود: با انسداد این تعداد چاه غیرمجاز از برداشت بی رویه حدود ۱۵ میلیون متر مکعب آب‌های زیرزمینی جلوگیری به عمل آمد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه ادامه داد: در سال گذشته به منظور جلوگیری از برداشت بیش از اندازه آب‌های زیرزمینی، تعداد ۶۰۰ دستگاه کنتور هوشمند نیز برروی چاه‌های مجاز استان نصب شد که با نصب آن از برداشت بی رویه سالانه ۷.۵ میلیون مترمکعب آب جلوگیری شد.

فرهادی با بیان اینکه امسال انسداد چاه‌های غیرمجاز در استان به ویژه در شهرستان صحنه با جدیت ادامه خواهد داشت گفت: پیش بینی شده است حدود ۶۰۰ حلقه چاه غیرمجاز امسال در استان شناسایی و مسدود شود که از این تعداد ۲۰۰ حلقه چاه در شهرستان صحنه خواهد بود.

وی در زمینه لایروبی رودخانه‌های استان برای جلوگیری از بروز سیلاب‌های احتمالی در استان نیز اضافه کرد: در سال گذشته به حجم یک میلیون متر مکعب از مسیر رودخانه‌های استان به ویژه در ۳۰ نقطه حادثه خیز کار لایروبی انجام گرفت.

فرهادی با بیان اینکه در همین راستا برای لایروبی رودخانه اروند در قصرشیرین پیمانکار انتخاب و کار لایروبی آن نیز امسال به پایان خواهد رسید گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان برنامه منظمی را برای لایروبی رودخانه‌های سطح استان تدوین کرده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • مسدود شدن ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح کرمانشاه
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری مغان