Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@03:57:02 GMT

تفاوت انواع دستگاه های تصفیه هوا در چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۴۴۹۱۳

تفاوت انواع دستگاه های تصفیه هوا در چیست؟

یکی از تجهیزات مورد استفاده در شهرهای آلوده، دستگاه تصفیه هوا است که برای از بین بردن آلودگی هوای داخل خانه کاربرد دارد.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام مرکز کنترل ایران، این دستگاه ها در مدل های مختلف و انواع گوناگون با سیستم های متفاوت عرضه می شوند. بنابراین دانستن نکاتی درباره دستگاه های تصفیه هوا می تواند کمکی برای انتخاب بهتر آنها باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تفاوت در نحوه فیلتراسیون

مهمترین تفاوت میان انواع دستگاه های تصفیه هوا، نحوه عملکرد سیستم فیلتراسیون آنهاست. هر کدام از روش ها مزایا و معایب خود را دارند و با توجه به ویژگی های آنها باید مناسب ترین دستگاه را خریداری کرد.

بطور کلی دو نوع سیستم فیلتراسیون در دستگاه های تصفیه کننده هوا وجود دارد:

. فیلتراسیون اکتیو یا فعال

. فیلتراسیون پسیو یا غیرفعال

فیلتراسیون اکتیو

در نوع اکتیو آن، دستگاه تصفیه هوا علاوه بر فیلتراسیون پسیو، هوای محیط را برای از بین بردن ذرات آلاینده یونیزه می کند. ذرات یونیزه شده به دلیل سنگین شدن روی کف محیط رسوب می کنند.

با این حال این فرآیند علاوه بر حذف آلودگی هوای محیط، باعث تولید ازون نیز می شود که برای سلامت دستگاه تنفسی انسان بسیار خطرناک است.

فیلتراسیون پسیو

فناوری فیلتر غیرفعال به این صورت است که هوای محیط توسط فن های تعبیه شده داخل دستگاه به درون آن کشیده می شوند و با گذر از انواع فیلترها پالایش شده و هوای بدون آلودگی از سمت دیگر دستگاه خارج می شود. این روش هیچ گونه آلودگی اضافی و مضر تولید نمی کند و تنها ذرات معلق را درون فیلترهای دستگاه گیر می اندازد.

تفاوت در جنس و نوع فیلترهای مورد استفاده

دستگاه های تصفیه هوای مختلف از فیلترهای متنوعی بهره می گیرند. اما بطور کلی اکثر آنها از دو فیلتر کربن اکتیو و فیلتر هپا در کنار سایر فیلترها استفاده می کنند. هر کدام از این فیلترها برای ذرات معلق با قطر مشخص تولید شده اند.

برخی از دستگاه ها مانند تصفیه هوای هانیول علاوه بر این دو فیلتر از یک فیلتر اولیه برای پالایش ذرات بزرگتر نیز بهره می گیرند. همچنین انواعی از این دستگاه ها از لامپ UV با تابش نور فرابنفش برای حذف آلاینده ها  مخصوصا ویروس ها و باکتری ها استفاده می کنند.

برندهای دستگاه تصفیه هوا

به دلیل استفاده ی روزافزون شهروندان از دستگاه های تصفیه هوا، شرکت های مختلفی نسبت به تولید این دستگاه ها اقدام کرده اند. برخی از این شرکت ها، برندهای شناخته شده و معتبری هستند. برخی هم شرکت های نوپا و تازه تاسیسی هستند که صرفا برای تولید دستگاه تصفیه هوا راه اندازی شده اند.

یکی از برندهای معتبر و بزرگ جهانی که علاوه بر سایر محصولاتش، تصفیه کننده هوا هم تولید می کند کمپانی هانیول است که دستگاه تصفیه هوای ایرتاچ را تولید می کند.

تفاوت تصفیه کننده های هوا براساس کاربردشان

سازندگان دستگاه های تصفیه هوا محصولاتشان را برای کاربردهای مختلف تولید می کنند. برخی از آنها خانگی هستند که با قیمت، ابعاد و امکانات مناسب محیط خانه عرضه می شوند. تصفیه هوای صنعتی و تصفیه کننده هوای خودرو نیز از دیگر انواع این دستگاه ها هستند.

فضایی که هر دستگاه تحت پوشش قرار می دهد

قدرت فن دستگاه ها و ابعاد فیلترهای تعبیه شده درون آن ها حجم مختلفی از هوا را می تواند تصفیه می کند. دستگاه های کوچکتر حجم هوای کمتری را پالایش می کند و در نتیجه برای مساحت های کوچکتر مناسبند.

بنابراین پیش از خرید دستگاه تصفیه هوا لازم است از فضایی که تحت پوشش قرار می دهد کسب اطلاع کنید. همچنین میزان نرخ تحویل هوای پاک (CADR) دستگاه نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

امکانات دستگاه تصفیه هوا

هر مدل دستگاه تصفیه هوا غیر از تجهیزات تصفیه کردن هوا، امکانات جانبی مختلفی را ارائه می کند. برای مثال در برخی از دستگاه ها، سنسور تشخیص آلودگی هوا تعبیه شده تا با شناسایی میزان آلوده بودن هوای محیط اطراف، سرعت دور فن را تنظیم کند. پنل لمسی، نشانگر زمان تعویض فیلترها، کنترل از راه دور و ... از جمله سایر امکاناتی است که دستگاه های مختلف از آن برخوردارند.

یکی دیگر از امکانات و مزایایی که بعضی از دستگاه های تصفیه کننده هوا از آن برخوردارند، تعویض فیلترها توسط کاربر است. یعنی زمانی که عمر فیلترها به پایان رسید، کاربر می تواند به سهولت آن ها را تعویض کند و نیازی به حضور متخصص برای این کار نیست.

قیمت انواع تصفیه کننده های هوا

قطعا قیمت خرید دستگاه های تصفیه هوا با کیفیت ساخت آن ها ارتباط مستقیمی دارد. تکنولوژی به کار رفته در فیلترهای تصفیه هوا یکی از عوامل تعیین کننده قیمت دستگاه است.

فیلترهای هپا و کربن اکتیو برندهای معتبر با بالاترین کیفیت تهیه می شوند. برای مثال فیلتر کرین اکتیو دستگاه تصفیه هوای ایرتاچ با نام HiSiv از تکنولوژی فیلتراسیون به کار رفته در شاتل های ناسا بهره می گیرد.

همچنین کیفیت ساخت بدنه و فن دستگاه نیز روی قیمت نهایی آن تاثیر می گذارد. دستگاه های ارزان تر بعد از مدتی استفاده به صدا می افتند و مخصوصا در هنگام خواب ممکن است آسایش افراد خانواده را بر هم زنند.

نتیجه گیری

در این متن به برخی از ویژگی ها و تفاوت های دستگاه های تصفیه هوا اشاره کردیم. با این حال حتما پیش از خرید دستگاه تصفیه هوا از ویژگی ها و امکانات آن بطور کامل اطلاع حاصل کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مرکز کنترل ایران دستگاه تصفیه هوا آلودگی هوا دستگاه های تصفیه هوا دستگاه تصفیه هوا تصفیه کننده هوا دستگاه ها دستگاه ها تصفیه هوای هوای محیط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۴۴۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتصال فاضلاب در بندرعباس به تصفیه خانه افزایش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی دوستی پیش از ظهر جمعه در بازدید از روند عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس با اشاره به اهمیت این طرح برای شهر بندرعباس و تلاش دولت سیزدهم برای تکمیل و بهره‌برداری از آن با هدف رفع نیاز ۱۵ سال آتیِ مرکز استان، اظهار داشت: اجرای این پروژه در دولت سیزدهم سرعت گرفته است و تاکنون بیش از ۳ هزار میلیارد تومان قرار داد جهت تکمیل تصفیه خانه و متعلقاتش منعقد شده است.

وی با بیان اینکه از مجموع ۶ فاز در دست اقدام تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس سه فاز تکمیل و سه فاز نیز در حال اجرا است، گفت: مشکلاتی پیش‌روی سرعت بخشیدن به اجرای طرح وجود دارد که آن هم بحث ثبت سفارش کالاها و تجهیزات مورد نیز و حل مسائل ارزی مرتبط با تأمین تجهیزات وارداتی است که پیگیری به این منظور از طریق پایتخت آغاز شده است تا بتوانیم ارز مورد نیاز خرید تجهیزات مورد نیاز را تأمین کنیم.

استاندار هرمزگان گفت: یکی از نارسایی‌های این پروژه این است که علی رغم هزینه کرد بالایی که در آن انجام شده است کل شهر بندرعباس را پوشش نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس ۶ هزار میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت، افزود: بهره‌برداری از این تصفیه خانه بخش عمده مشکلات فاضلاب بندرعباس را مرتفع می‌کند اما ضرورت دارد شبکه فاضلاب نهضت ملی مسکن بندرعباس و مجتمع‌های مسکن مهر فاقد شبکه نیز به این تصفیه خانه متصل شود.

دوستی از بررسی موضوع گسترش شبکه فاضلاب شهر بندرعباس با هدف اتصال به تصفیه خانه در کارگروه‌های تخصصی خبر داد و گفت: تمام همت ما این است که احداث تصفیه خانه طبق برنامه پیش برود و تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.

کد خبر 6095705

دیگر خبرها

  • بازدید استاندار هرمزگان از تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس
  • اتصال فاضلاب در بندرعباس به تصفیه خانه افزایش می‌یابد
  • تفاوت عجیب قیمت خودرو در ایران و امارات
  • فیلمی متفاوت از کنکور دادن دانش آموزان قبل از انقلاب
  • سهمیه ارز حج ۱۴۰۳؛ تفاوت ۱۰ میلیونی یورو دولتی و آزاد
  • در کشور کفر خوانندگان و رقاصان هم بیدار شدند اما برخی اساتید کشورمان بی‌تفاوت بودند
  • تفاوت میلگرد A2 و A3 + نحوه تشخیص آن‌ها
  • کیم مین جائه تفاوت بزرگ بایرن و رئال بود
  • مگر دیوانه ام که به روانشناس مراجعه کنم؟!/ تفاوت روانشناس با روانپزشک چیست؟
  • ۵ علت خرید اتوبوس شهری از چین | تفاوت اتوبوس داخلی با چینی چقدر است؟