Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-07@10:46:40 GMT

اتحاد گروه‌های فلسطینی و تسلیح کرانه باختری

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۴۵۵۱۹

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در گزاره‌ای به احتمال تشکیل دولت وحدت فلسطینی اشاره کرده است. اما باید در بعد دیگری به این مسئله اشاره کرد و آن، اتحاد برای مبارزه علیه اسرائیل به جای تشکیل دولت است.

علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسائل منطقه/

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در گزاره‌ای به احتمال تشکیل دولت وحدت فلسطینی اشاره کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما باید در بعد دیگری به این مسئله اشاره کرد و آن، اتحاد برای مبارزه علیه اسرائیل به جای تشکیل دولت است. از سال 1990 با شروع انتفاضه اول، دو نگاه جدی در فلسطین شکل گرفت. یک نگاه به سازش گرایش داشت و معتقد بود با استفاده از ظرفیت قطعنامه‌های شورای امنیت مثل 242 و 478 می‌توان دولت تشکیل داد. بدین معنا که اراضی 1948 را واگذار کرده و در مناطق 1967 دولت تشکیل دهیم. یاسر عرفات تصریح می‌کرد اگر یک متر زمین به من بدهند، در آن دولت را تشکیل می‌دهم. این نگاه در کنفرانس مادرید ادامه یافت و فلسطینیان برای نخستین بار روبه‌روی اسرائیل نشستند و موافقت‌نامه‌های اسلو یک، غزه اریحا و اسلو 2 را امضا کردند. اما امروز پس از گذر حدود 30 سال از این واقعه، آن‌ها متوجه شدند نه تنها نمی‌توانند دولتی تشکیل دهند، بلکه صهیونیست‌ها از همان سرزمین‌های 1967 هم در حال بیرون راندن آنان هستند. در نتیجه پنجشنبه گذشته نشستی به نام بیروت – رام‌الله بین گروه‌های فلسطینی به منظور بازپروری اتحاد شکل گرفت که در وهله اول بین حماس و جهاد اسلامی با فتح و با تمرکز بر کرانه غربی رود اردن خواهد بود. البته حماس یک خواسته حداکثری دارد و آن، تمام اراضی فلسطین است اما سازمان آزادی‌بخش فلسطین و جنبش فتح بر سرزمین‌های 1967 تأکید دارند. اما در هر حال قرار است در این زمینه وحدتی شکل گیرد. ابومازن بر مقاومت سیاسی تأکید می‌کند اما از دل آن، مقاومت مسلحانه هم بیرون می‌آید. همان طور که در سال 2000 یاسر عرفات متوجه شد در مذاکرات فریب خورده و به طور غیرمستقیم به امثال مروان برغوثی مجوز فاز مسلحانه را اعطا کرد که در نتیجه آن، یک سوم عملیات‌های سال 2000 به بعد توسط او و تیمش انجام شد. آنان متوجه شدند روند سازش نتیجه‌ای نداشته است. از سوی مقابل، نوار غزه که راه مقاومت مسلحانه را انتخاب کرد، بدون مذاکره این منطقه را آزاد و دولت فلسطینی را در آن تشکیل داد و امروز از لحاظ نظامی برد موشک‌هایش تل‌آویو را رد کرده و به حیفا رسیده است و از همه مهم‌تر، می‌تواند از رژیم صهیونیستی با استفاده از اهرم‌های قدرتی که دارد، امتیاز بگیرد. اما دستاورد جریان سازش، عقب نشینی هر روزه و از همه بدتر، استفاده رژیم صهیونیستی از جنبش فتح به عنوان پلیس اسرائیل برای کنترل مردم فلسطین بوده است که امروز هم صهیونیست‌ها در حال بیرون کردن آن‌ها از نوار باختری هستند.

در نشست بیروت – رام‌الله قرار بر تشکیل اتحاد راهبردی میان گروه‌های فلسطینی شد. محمود عباس با توجه به اینکه متوجه شده از طرف کشورهای عربی به او خیانت می‌شود و بر اثر طرح معامله قرن تمام فلسطین از فلسطینی‌ها خالی خواهد شد، به‌ناچار به اتحاد با حماس و سایر گروه‌های مقاومت روی آورده است که پیامدهای راهبردی برای گروه‌های مقاومت در آینده خواهد داشت. بدین معنا که پس از آن بلافاصله اسماعیل هنیه به دیدار سیدحسن نصرالله رفت و ظاهراً قرار شده همان طور که نوار غزه مسلح شده است، کرانه باختری هم به یک جبهه جدید علیه اسرائیل تبدیل شود. این بار دیگر پلیس فلسطینی نیست که نیروهای حماس مانند یحیی عیاش را دستگیر کند یا لو بدهد، بلکه گردان‌های فتح که پلیس اسرائیل بودند، علیه خود صهیونیست‌ها وارد درگیری خواهند شد.

به نظر می‌رسد موانع این همکاری عمدتاً دلارهای کشورهای مرتجع حاشیه خلیج فارس است که برای تفرقه انداختن میان فلسطینیان خرج می‌کنند. محمد دحلان، شخص خائن سازمان آزادی‌بخش فلسطین امروز مشاور محمد بن زاید حاکم ابوظبی است. اما نکته این است که خواسته بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ در طرح معامله قرن آن قدر غیرمنطقی و نامتوازن است که هیچ فلسطینی منصفی دیگر نمی‌تواند آن را توجیه کند. در مجموع، طبیعتاً موانعی برای پیشبرد این اتحاد وجود دارد اما چندان چشمگیر نیستند و امید بسیاری برای پیشبرد امر وحدت میان گروه‌های فلسطینی وجود دارد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اسماعیل هنیه کرانه باختری گروه های فلسطینی تشکیل دولت متوجه شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۴۵۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل امیرعبداللهیان از ایستادگی ملت ‌و گروه‌های مقاومت فلسطینی در برابر صهیونیست‌ها

به گزارش قدس آنلاین اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی- حماس یکشنبه شب ۱۶ اردیبهشت ماه در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، وی را در جریان پاسخ حماس به طرح سیاسی ارائه شده برای توقف جنگ علیه غزه قرار داد.

هنیه در این تماس تلفنی بر موضع حماس در ایستادگی بر احقاق حقوق ملت فلسطین برای هر توافق سیاسی تاکید کرد.

رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی- حماس گفت: «ما پاسخ حماس به طرح پیشنهادی مصر و قطر را برای توقف حملات رژیم اسراییل، تبادل اسرا، رفع محاصره انسانی و سایر شروط خود ارسال کردیم. اکنون توپ در زمین مقابل است.»

هنیه تاکید کرد: ما در نیات خود صادق هستیم.

وزیر امور خارجه نیز ضمن تجلیل از ایستادگی قهرمانانه ملت ‌و گروه‌های مقاومت فلسطینی در برابر رژیم صهیونیستی در جنگ و نسل کشی علیه غزه در هفت ماه گذشته، گزارشی از تحرکات دیپلماتیک اخیر جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و مقاومت در مجامع بین‌المللی از جمله حضور فعال در پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در گامبیا ارائه کرد.

امیرعبداللهیان همچنین حمایت جمهوری اسلامی ایران را از طرح ارایه شده برای احقاق حقوق ملت فلسطین شامل توقف فوری و پایدار جنایات رژیم صهیونیستی، رفع محاصره ظالمانه علیه نوار غزه، تبادل اسرا، خروج کامل و بی قید و شرط نیروهای اشغالگر اسراییلی از نوار غزه و بازسازی خرابی‌های جنگ اعلام کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • طرح تل‌آویو برای تبدیل غزه به مکانی غیرقابل سکونت
  • تجلیل امیرعبداللهیان از ایستادگی ملت ‌و گروه‌های مقاومت فلسطینی در برابر صهیونیست‌ها
  • اعلام شهادت ۴ تَن از مبارزان قسام و گردان‌های قدس در کرانه باختری
  • نامه حماس به گروه‌های فلسطینی پیرامون گفت‌وگوهای آتش‌ بس
  • نامه حماس به گروه‌های فلسطینی پیرامون گفت‌وگوهای آتش‌بس
  • ملتهب شدن اوضاع کرانه باختری در سایه حمله مجدد نظامیان صهیونیست
  • ادامه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کرانه باختری
  • جنایت جدید صهیونیست‌ها در کرانهٔ باختری
  • ببینید | جنایت جدید صهیونیست‌ها در کرانه باختری
  • گزارش فلسطینی از اقدامات خرابکارانه و حملات صهیونیست‌ها در کرانه باختری