Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: سومین مرحله از حق آبه تالاب هامون برای کاهش اثرات خشکسالی فصلی تالاب و ادامه حیات پوشش گیاهی و روند احیای تالاب هامون از محل چاه نیمه اول سیستان وارد تالاب شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، وحید پورمردان اظهار داشت: ورود آب از مسیرهایی که تاکنون کامل خشک بوده و تنها در شرایط ورود دشتمال آبگیری می شده و از سویی ایجاد موج در چاه نیمه و هوادهی این منبع آبی که در بهبود کیفیت آشامیدن حائز اهمیت بالایی است از جمله اهداف رهاسازی سومین مرحله حق آبه تالاب هامون از چاه نیمه اول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: حفظ پوشش گیاهی و تثبیت بهتر هامون‌ها برای مهار پدیده گرد و غبار در شمال استان مستلزم یک برنامه دقیق هدایت آب در بستر تالاب هامون است و این مهم از طریق ورود دشتمال های فصلی و حق آبه تالاب هامون از محل چاه نیمه ها انجام می‌شود.

وی افزود: در برنامه احیای تالاب هامون و پس از انبوه مطالعات و بازدیدهای میدانی و مشاوره با متخصصان و جوامع محلی، پروژه های محیط زیست در فازهای لایروبی، حفر کانال، کشف کانون های بحرانی (گرد و غبار)، ایجاد پوشش گیاهی، انتقال و هدایت آب به مکان های مورد انتظار در تالاب بین المللی هامون از سوی این اداره کل کلید خورد که حفظ شرایط ایده آل آن با افزایش دمای هوا و تبخیر امری مهم است.

10 هکتار از مراتع تالاب بین‌المللی هامون در آتش سوختگزارش| حال و روز بد تالاب بین‌المللی "هامون"/ میلیون‌ها ماهی در بستر تالاب تلف شدندگیلان| آغاز پایش هوایی تالاب انزلی؛ میزان فاضلاب و اکسیژن موجود در تالاب آنالیز می‌شود

وی بیان کرد: مکمل همه برنامه‌های انجام شده پس از ورود آب به بستر تالاب هامون، حفظ پوشش گیاهی و احیای گام به گام تالاب در یک برنامه زمان بندی شده است که حق آبه تالاب هامون از محل ذخایر چاه نیمه های سیستان نقش بسزایی در اجرایی شدن و به ثمر رسیدن این برنامه‌ها در شرایط فصل گرما و بادهای 120 روزه سیستان دارد.

پورمردان ادامه داد: این اداره کل برای نخستین بار اقدام به رهاسازی حق آبه زیست محیطی به صورت مقطعی و مرحله ای کرده که این برنامه زمانبندی با رویکرد رساندن آب به مکان‌های هدف گذاری شده می‌تواند گامی موثر در تداوم ایجاد هوایی پاک برای شمال استان باشد.

انتهای پیام/394/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان حق آبه تالاب هامون تالاب هامون از محل پوشش گیاهی محیط زیست چاه نیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۴۷۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد

اکبر قایمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: آبگیری تالاب گرده‌قیت از مدتی قبل و با استفاده از آب رودخانه «گدار» شروع شده و هم اکنون با ورود ۲ میلیون مترمکعب آب، بیش از ۵۰ درصد از این مساحت این تالاب احیا شده است.

وی اضافه کرد: احیای این تالاب در این فصل که پرندگان مشغول لانه‌سازی و جوجه‌آوری هستند، از اهمیت ویژه‌ای برای میزبان از پرندگان مهاجر و بومی برخوردار است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: آبگیری این تالاب تا اوسط خرداد‌ماه که رودخانه «گادر» در این منطقه جریان داشته باشد، ادامه دارد و پیش بینی می‌شود بیش از ۲ میلیون مترمکعب دیگر آب وارد تالاب شود.

وی از همراهی و همکاری جوامع محلی پیرامون این تالاب به ویژه کشاورزان و باغداران در احیای این تالاب قدردانی کرد و افزود: تالاب‌ها نقش مهمی در حفاظت از منابع آب، خاک و هوا دارند و برای حفاظت از آنها با همه عوامل همکاری لازم را داشته باشند.

تالاب گرده‌قیت و میمند یکی از تالاب‌های جنوب دریاچه ارومیه است که با وسعتی حدود ۶۰۰ هکتار در ۷ کیلومتری شمال نقده از جاده ارومیه -مهاباد قرار دارد از ۲۵ سال قبل خشک شده بود، این تالاب از سوی سازمان محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • خوشحالی وصف‌ناپذیر مردم سیستان و بلوچستان از پر آبی هامون + تصاویر
  • ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است
  • قایق هایی که پس از سالها در کنار کوه خواجه سیستان به آب افتاد
  • آخرین وضعیت تالاب بندعلیخان
  • هوای سیستان بارانی شد + فیلم
  • سیستان بارانی شد