Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-06@20:12:35 GMT

تونی بلر در توافق اسرائیل و امارات چه نقشی داشت؟

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۴۹۰۴۸

تونی بلر در توافق اسرائیل و امارات چه نقشی داشت؟

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس در مصاحبه‌ با روزنامه "یسرائیل هیوم" فاش کرد که وی میانجی اسرائیل و امارات بوده است. بطوریکه برای انجام یک سری دیدارهای محرمانه با اسحاق مولخو، فرستاده ویژه سابق بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و یک وزیر اماراتی، در لندن، ابوظبی و نیکوزیا در رفت و آمد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلر در گفتگو با این روزنامه عبری‌زبان اظهار داشت، جلسات محرمانه‌ای که با ابتکار وی در سال ۲۰۱۵ از طریق یک کانال محرمانه آغاز شد و سال‌ها ادامه داشت، سنگ بنای ائتلاف اسرائیل و امارات و عادی‌سازی روابط دو طرف بود.

به نوشته روزنامه یسرائیل هیوم، جلسات محرمانه ما بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ تا زمان برکناری اجباری مشاور بنیامین نتانیاهو و نماینده ویژه وی به اتهام فساد در "پرونده زیردریایی‌ها" یا "پرونده ۳۰۰۰ " برگزار شد.

این مذاکرات به اعتماد دوباره اسرائیل و امارات پس از یک وقفه ۵ ساله به دلیل اتهامات وارده به رژیم صهیونیستی مبنی بر ترور محمود المبحوح، از رهبران جنبش حماس در ژانویه ۲۰۱۰ در هتلی در دبی منجر شد.

بلر فاش کرد که مولخو در طول ماموریت خود، پیام‌هایی را از نتانیاهو به امارات منتقل کرد و بعدها تحکیم روابط دو طرف به گفتگوهای تلفنی میان نتانیاهو و محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و همچنین دو دیدار نتانیاهو و بن زاید در سال ۲۰۱۸ منجر شد.

بلر در مصاحبه مطبوعاتی تاکید کرد که آمادگی اسرائیل برای تعلیق اعمال حاکمیت بر مناطقی از کرانه باختری در ایجاد فرصتی جهت برقراری روابط آشکار و علنی سهیم بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: دارا دوم علیرضا پناهیان شارلی ابدو الکسی ناوالنی بازگشایی مدارس در سال 99 تونی بلر اسرائیل امارات دارا دوم علیرضا پناهیان شارلی ابدو الکسی ناوالنی بازگشایی مدارس در سال 99 اسرائیل و امارات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۴۹۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه وزارت خارجه مصر درباره دیدار شکری و امیرعبداللهیان: دو طرف در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند

به گزارش صدای ایران از ایسنا،در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: شکری با همتای ایرانی خود برای ادامه مذاکره و گفتگو جهت حل تمام مسائل موجود و در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند.

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: سامح شکری، وزیر خارجه این کشور در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود بر تمایل قاهره برای آتش‌بس و تبادل اسرا و رسیدن به توقف کامل و دائم جنگ در غزه تاکید کرد.

طبق بیانیه وزارت خارجه مصر، وزیر خارجه این کشور خواهان تشویق کشور‌ها برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین با هدف تقویت تلاش‌ها برای تشکیل کشور فلسطین بر اساس راه حل ۲ دولت تاکید کرد.

طبق گزارش الجزیره، در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: شکری با همتای ایرانی خود برای ادامه مذاکره و گفتگو جهت حل تمام مسائل موجود و در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت گامبیا به سر می‌برد و «سامح شکری» وزیر خارجه مصر دیدار کردند.

در این دیدار، طرفین در خصوص آخرین روند تلاش‌های فی مابین برای ارتقای روابط دوجانبه و همچنین آخرین تحولات منطقه به خصوص اوضاع فلسطین و غزه و تلاش‌های جاری برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفتگو و تبادل نظر کردند.

وزیران امور خارجه ایران و مصر در ابتدای این ملاقات ضمن ابلاغ سلام‌ها و درود‌های گرم روسای جمهور ۲ کشور به یکدیگر، اهتمام ویژه سران ۲ کشور برای پیگیری تقویت روابط فیمابین را مورد تاکید قرار دادند.

دیگر خبرها

  • شهادت حداقل ۲۱ نفر از جمله ۴ کودک در بمباران بامدادی رفح
  • درگیری لفظی در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی
  • ممنوعیت فعالیت الجزیره در فلسطین اشغالی/ گانتز: شانس توافق کاهش یافت
  • شگرد نتانیاهو برای جلوگیری از دستیابی به توافق آتش‌بس
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ نتانیاهو در تلاش برای اخلال در مذاکرات
  • حماس: روابط ما با قطر در وضعیت عادی است
  • گرگ و میش توافق
  • بیانیه وزارت خارجه مصر درباره دیدار شکری و امیرعبداللهیان: دو طرف در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند
  • تهدید بن غفیر در خصوص خروج از کابینه نتانیاهو
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق