Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سالهای اخیر سریال‌های کره‌ای و ترکیه‌ای با صدور فرهنگ فکری و اجتماعی خود جایگاه ویژه ای در میان نوجوانان و جوانان ایرانی باز کرده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، اصطلاحات عجیب و غریبی هستند اما در میان نوجوانان دهه هشتادی رواج زیادی دارد؛ کی پاپر، کیدرامر و اکسوال! بسیاری از والدین و حتی متولدین 78 به قبل شاید این اصطلاحات حتی به گوششان نخورده باشد اما بسیاری از نوجوانان کشورمان با این اصطلاحات عجین شده‌اند و زندگی‌شان را برپایه آن بنا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اصطلاحات بر مبنای طرفداران سریال‌ها و موسیقی‌های کره‌ای است. کی پاپرها طرفداران پاپ کره‌ای، اکسوال‌ها طرفدار گروه کره‌ای به نام اکسو و کیدرامرها به طرفداران سریال‌های کره‌ای اطلاق می‌شود. جالب است که نوجوانان عمدتا دهه هشتادی بیشتر از سریال‌ها و بازیگران ایرانی سریال‌ها و بازیگران کره‌ای را می‌شناسند و حتی بسیاری از آنها برای ادامه تحصیل در کره جنوبی برنامه‌ریزی می‌کنند. این اتفاق که از دید مسئولین کاملا مغفول مانده ماحصل هزینه هنگفتِ جریان فکری فرهنگی کره در توئیتر فارسی برای تولید محتواست که از ده سال قبل آغاز شده و به خوبی نوجوانان و حتی جوانان امروزی را احاطه کرده است. 

تولید سریال و فیلم‌های سینمایی عمدتا عاشقانه و نزدیک به جریان فرهنگی ایران از دیگر دلایل محبوبیت فرهنگ کره‌ای در سالهای اخیر است، فیلم‌هایی که اکثرا بدون محتوای مستهجن و تنها بر پایه روابط عاشقانه است. این فیلم‌ها با نشان دادن فرهنگ جذاب و جغرافیای دوست‌داشتنی از کشور کره به استحاله روحی نوجوان ایرانی پرداخته است.

ترکیه دیگر کشوری است که از طریق فیلم و سریال در حال صدور فرهنگ به سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه است. بیشتر سریال‌های ترکیه‌ای در سالهای اخیر داستانی مشابه با چندضلعی‌های عشقی اما با کاراکترها و رنگ و لعاب‌های متفاوتی که دارند، نسل جدید را شیفته و مجذوب خود می‌کند به طوریکه هزاران فن پیج در شبکه‌های اجتماعی برای آنان ساخته می‌شود و میلیون‌ها بیننده دارند. استفاده از جذابیت‌های بصری، زندگی لوکس و چینش اتفاقات براساس خواسته مخاطب سه دلیل عمده‌ای است که سریال‌های ترکیه‌ای را ‌علی رغم داشتن داستان تکراری برای مخاطب ایرانی جذاب می‌کند.

از سوی دیگر صدا و سیمای ما برخلاف دهه‌های گذشته در حال درجا زدن در یک شاکله فرهنگی است و ساخت سریال‌ها نه برپایه شناخت ذائقه مخاطب و تطبیق آن با فرهنگ ایرانی بلکه برپایه پرکردن زمان خالی شبکه‌ها ساخته می‌شود! سریال‌های شبکه خانگی هم در این سالها اگرچه خواسته‌اند به تقلید از سریال‌های ترکیه‌ای و کره‌ای قدم بردارند اما تقریبا چیزی شبیه آش شله قلم کار ساخته‌اند. به نظر می‌رسد جای خالی تتحولی بزرگ در صدا و سیما برایساخت سریال‌ها و برنامه‌های فرهنگی متناسب با ذائقه و فرهنگ ایرانی بسیار حس می‌شود و اگر مدیران این حوزه هرچه زودتر دست به کار نشوند، مخاطبان نسل جدید کاملا از دست خواهند رفت.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سریال ها ترکیه ای کره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۴۹۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاج ایرانی باید پرچمدار فرهنگ ایران اسلامی باشند

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، با حضور در بیت آیت‌الله جوادی آملی با این مرجع تقلید دیدار و گفتگو کرد.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار با بیان اینکه حجاج ایرانی باید پرچمدار فرهنگ ایران اسلامی باشند، ابراز کرد: حجاج ایرانی باید پرچمدار فرهنگ، ادب، بزرگواری و کرامت ایران اسلامی باشند.

این مرجع تقلید افزود: هم زائران و هم مسئولین بعثه ها باید در نشست و برخوردها و در تمامی رفتار و گفتار خود دعوت به وحدت را سرلوحه کار خود و برنامه ها و فعالیت ها داشته باشند تا دیگر زائرین از رفت و آمد و گفتار اینها احساس وحدت نمایند.

وی با بیان اینکه حج برنامه بین المللی اسلام است، بیان کرد: قرآن که کتاب بین المللی هست در سه بخش ملی، منطقه ای و بین المللی سخن دارد، و بیش از خطاب ها به مسلمانان ﴿یا ایها الذین آمنوا﴾، خطاب اصلی قرآن کریم به بشر است: ﴿نَذِیراً لِلْبَشَرِ﴾، ﴿کَافَّةً لِلنَّاسِ﴾، ﴿لِلعالَمینَ نَذیرًا﴾ و توصیه می کند که باید جامعه محلی و منطقه ای و بین المللی آرام باشد و حج برنامه بین المللی اسلام است و باید همگان از فرصت حج که سفری بین المللی است برای نشر معارف استفاده نمایند.

آیت الله جوادی آملی خطاب به روحانیون کاروان ها بیان داشتند: روز فتح خیبر، روز نجات مسلمان ها بود که باعث نشاط فراوانی شد، در همان روز فتح خیبر، جعفر، برادر امیرالمؤمنین، از مهاجرت حبشه برگشت. وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثناء) فرمود امروز دو حادثه شیرین و گوارا برای من پیش آمد: یکی اینکه جعفر از حبشه برگشت و یکی اینکه خیبر را فتح کردیم، من نمی‌دانم به کدام یک از این دو خوشحال تر باشم! فتح خیبر و نجات مسلمان ها کجا، آمدنِ جعفر و برگشت او از مسافرت، کجا! چطور رسول خدا فرمود من نمی دانم به کدام یک از اینها خوشحال باشم!؟ سرّش آن است که جعفر کار عالمانه و محققانه و فرهنگی کرد، یعنی یک عالم می تواند کار فرهنگی بکند که به منزله فتح خیبر باشد، لذا روحانیون کاروان ها بدانند وظیفه مهمی دارند و باید به گونه ای رفتار کنند که نمودی از جلال و شکوه اسلام داشته باشند.

کد خبر 6096061

دیگر خبرها

  • تعرفه عضویت در باشگاه انقلاب خبرساز شد
  • عشق شیدا سرمربی سپاهان را شیعه کرد!
  • انتقام بازیگر مشهور ترک، سوژه کاربران ایرانی شد
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانات در جنوب کشور+فیلم
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانت در جنوب کشور+فیلم
  • حجاج ایرانی باید پرچمدار فرهنگ ایران اسلامی باشند
  • انتقاد از فروش لباس‌های غیرمأنوس با فرهنگ ایرانی در بازار
  • تفاوت عجیب قیمت خودرو در ایران و امارات
  • وقتی «فرهنگ» در میدان «دیپلماسی» قد عَلَم می‌کند
  • (عکس) استایل جالب بازیگر زن سریال «گاندو» در ترکیه