Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@05:14:25 GMT

پنج‌شنبه‌های شهدایی| اسطوره ای که شهید راه حقیقت شد

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۴۹۳۸۸

پنج‌شنبه‌های شهدایی| اسطوره ای که شهید راه حقیقت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز, پنج شنبه که می‌شود بوی عود و دود و عطر معرفت، بیانگر ماندگاری و سوختن در مسیر آرمان‌ها و جاودانگی شهیدان در دلها است.

مرور ابعاد و جنبه‌های مختلف شهادت و مقام شهیدان ما را به گم گوشه‌هایی سرشار از عاطفه، دانش، بینش، منش و کنش خاص و برگرفته از مرام و مکتب انسان کامل می‌کشاند، گم گوشه‌هایی که این قبیل نوشته‌ها نمی‌تواند تمام ناگفته‌هایش را بیان کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرآن کریم در بیش از ده آیه به طور صریح به  زنده بودن شهید، رزق شهید، آمرزش گناهان شهید، ضایع نشدن عمل شهید، مسرت و خوشحالی شهید، وارد شدن در رحمت الهی و رستگاری شهید پرداخته است.

در ذیل آیه ۱۵۴ سوره بقره تحت عنوان«و لا تقتلوا لمن یقتل فی سبیل الله اموات بل احیاء ولکن لاتشعرون» که به زنده بودن شهیدان اشاره کرده؛ اقوال مختلفی از طرف مفسرین ارائه گردیده است.

برخی گفته اند که منظور این است که شهدا به زودی در قیامت زنده خواهند شد. برخی نیز گفته اند که: کشته‌شدگان در راه خدا، دارای هدایت و ایمان و دین صحیح هستند، نمرده اند و زنده هستند. برخی دیگر گفته‌اند : مقصود این است که، چون از شهیدان، نام نیک در این دنیا باقی مانده است زنده می باشند.

 مفسرین دیگر نیز اقوال دیگری را آورده اند که هر کدام به نوعی بیان کننده حیات شهدا می باشد و همه این اقوال به زنده بودن آرمان و اهداف شهیدان در جامعه باور دارند.

در حقیقت شهادت مرگی متفاوت است و شهیدان همواره زنده‌اند؛ این زنده بودن گاهی آنقدر پررنگ است که گذشت زمان و سالهای پیاپی نه تنها آن را کم پرنگ نمی‌کند و به فراموشی نمی‌کشاند بلکه هر روز بیش از پیش در اذهان و دلها نمود پیدا می‌کند.

هر چشم بینایی که شهرستان فسا را برانداز کند و هر دلی که راهی آن دیار شود؛ رنگ و بویی از شهید ابراهیم ذوالفقاری را در صفحه خودآگاه و ناخودآگاه درون ثبت می‌کند؛ صفحه ای که مرورش آرامشی خاص به دنبال دارد.

در سال ۱۳۳۰ در نوبندگان فسا در خانواده متدین و مهرپرور متولد شد، تحصیلاتش را با کار و تلاش در روستا دنبال کرد و پس از دوران راهنمایی وارد آموزشگاه درجه داری نیروی زمینی شد. همزمان با خدمت در تیپ ۳۷ زرهی شیراز موفق به اخذ دیپلم و بلافاصله وارد دانشکده افسری شد.

شهید ذوالفقاری در همه احوال حامی دیگران بود

در این مدت که ابراهیم در شیراز مستقر بود، هر کسی از هر گوشه‌ایی که مختصر آشنایی با ایشان داشت، جهت حل مشکلات خویش به این شهید بزرگوار مراجعه می کرد و ابراهیم با روی گشاده علاوه بر حل مشکل، او را به منزل خویش می برد و از او پذیرایی کامل می کرد. اغلب مراجعه کنندگان به ابراهیم از همشهریان او بودند که جهت مداوای خود یا بستگان به شیراز می آمدند و علاوه بر اینکه هیچ اشنایی با این شهر نداشتند، اغلب مشکل مالی نیز داشتند، ابراهیم با سعه صدر وقت می گذاشت و بدون اینکه کسی متوجه بشود به نیازمندان و بیماران کمک مالی نیز می کرد و پس از درمان کامل آنها را راهی محل می کرد.

شاید به جرات بتوان گفت که کسی پیدا نمیشد که یک‌بار با ابراهیم هم کلام شود و مجذوب اخلاق و منش و آقایی او نشده باشد. ابراهیم محبوب دلهای دردمندان و نیازمندان و همه فامیل شده بود.

خودش می گفت این لطف خداست که شامل او شده است که بتواند گرهی از گره‌های مردم نیازمند را باز کند. یکی از اهالی می گفت یک شب که به منزل ابراهیم رفتم، حس کردم که از زیادی مهمانان که هر کدامشان برای کاری آمده بودند به سختی جایی برای خوابیدن پیدا میشد.

پس از گذراندن ۴ سال تحصیل و گذراندن دوره های تخصصی(تکاوری و رنجری و ...) در تهران موفق به اخذ لیسانس علوم نظامی گردید.در  سال ورود او به دوره جدید نظامی بود که انقلاب خون بار ایران مراحل حساس خود را می گذراند. او در این مدت آنچنان که عکس‌هایش گواهی می‌دهند در اکثر تظاهرات شرکت می‌کرد و از محدود افسرانی بود که به مرحوم آیت‌الله طالقانی اسلحه می‌رساند.

پس از مدتی توسط ساواک دستگیر و بازداشت شد. با پیروزی انقلاب اسلامی و هجوم مردم به زندانها ، او از زندان آزاد شد. با تحریکات ارتش بعث عراق در مرزهای کشور، در تیر ماه سال 59 به منطقه مرزی فکه اعزام گردید.

در اواخر شهریور ۵۹ که تجاوز همه جانبه رژیم بعث عراق شروع شد؛ ابراهیم در سخت‌ترین شرایط مبارزه با نیروها و مهماتی بسیار اندک در برابر صدامیان چنان دلاورمردانه مبارزه کرد و با وجود اینکه در این مدت اکثر نیروهایش شهید شده بودند ولی حدود دو ماه تمام با رشادت و شجاعت کامل مقاومت نمود که بر اثر ترکش خمپاره به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل گردید.

 شوق شهادت و رشادت در عمق جانش عجین شده بود

پس از ۱۵ روز بستری شدن مجدد به صورت داوطلبانه به جبهه آبادان ماهشهر و از انجا برای آزاد سازی سوسنگرد شتافت و در این پیروزی چنان لیاقت و شجاعتی از خود نشان داد که مورد تشویق حضرت امام (ره) قرار گرفت.

ابراهیم تمام مبلغ تشویقی را به حساب جنگ‌زدگان واریز نمود. ابراهیم بلافاصله در عملیات آزادسازی ارتفاعات غرب کشور که در کنترل گروهک‌های ضدانقلاب بود حضور یافت . به لحاظ رشادت و دلاورمردی که از خود نشان داد و بدون هیچ گونه تلفاتی، ارتفاعات غرب را ازاد نمود و ضربه مهلکی به این گروهکها وارد نمود. همین امر باعث شد که منافقین کوردل در یک نقشه شوم از قبل تهیه شده ، ابراهیم را پس از ۴ ماه مبارزه جانانه در منطقه غرب کشور به شهادت رساندند و او را به معبودش رساندند.

پس از شهادت ابراهیم ، یکی از ارتفاعات آزاد شده بنام این شهید بزرگوار نامگذاری شده است و نام ابراهیم در لیست ۱۷ هزار شهید ترور کشور به ثبت رسیده است. ابراهیم همیشه می گفت چنان چه خداوند به من افتخار شهادت داد ، مرا شهید راه حق بنامید و به حق که او امیر شهیدی در راه حق و حقیقت است که نامش همواره در میان شهدای ارتش و امیران شهید و آبیاری کنندگان درخت پربار و جاوید انقلاب اسلامی ایران درخشان است.

یاد و نام شهیدان همواره جلای دیدگان و مایه آرامش و حرکت و حضور و شهود رهروان شهدا و بازخوانی خاطراتشان مایه دلگرمی و امید و انگیزه در میدان جهاد قرار گرفتن است.

یاد و نام سرلشکر شهید ابراهیم ذوالفقاری همواره در دنیای آزادگان و دلاورمردان و بر تارک دیار فارس و شهرستان فسا می‌درخشد. راهش پر رهرو باد.

انتهای پیام/ س

منبع: فارس

کلیدواژه: شهید ذوالفقاری فسا شهید شهادت جبهه دفاع مقدس فارس عملیات زنده بودن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۴۹۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری از اسطوره تنیس زنان در صحرای سوزان دبی

ماریا شاراپووا، اسطوره روسی تنیس زنان، بعد از بازنشستگی و حواشی زیادی که به علت دوپینگ برایش پیش آمده بود، مسیر دیگری را در پیش گرفت و تبدیل به تاجری ثروتمند و موفق شده است. او به تازگی عکس جدیدی از خود در صحرای دبی منتشر کرده است.

دیگر خبرها

  • درگذشت مادر شهیدان محمدرضایی در شهر زاینده رود
  • پیام مدیر حوزه علمیه یزد در پی درگذشت والده شهیدان نیرنگ (حق شناس)
  • پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز شنبه ۸‌ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات
  • افتتاح گود زورخانه شهید ابراهیم هادی در مصلای اردبیل
  • مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود
  • همه اقشار در برپایی کنگره شهدای کاشان مشارکت کنند
  • تصویری از اسطوره تنیس زنان در صحرای سوزان دبی
  • تشییع و خاکسپاری مادر شهید در فرادنبه
  • مادر شهید ابراهیم ملک محمدی دعوت حق را لبیک گفت
  • آسمانی شدن مادر شهید در فرادنبه