Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@14:59:21 GMT

از انتصاب مدیر تئاترشهر تا حمایت از گروه‌های نمایشی

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۵۰۲۷۵

از انتصاب مدیر تئاترشهر تا حمایت از گروه‌های نمایشی

هر چند یکی، دو ماه اخیر با افزایش آمار شیوع کرونا در کشور و افزوده شدن به استان‌ها و شهرستان‌های در معرض خطر این ویروس، التهاب فعالان فرهنگ و هنر به دلیل صدور دستور تعطیلی مجدد فعالیت‌های این حوزه کمی بالا گرفت؛ دولتمردان ضمن رد این شایعه بر لزوم بیشتر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اجرایی بر تلاش و تعامل جامعه هنری و مردم برای باز نگه‌داشتن فعالیت‌های این حوزه تاکید داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار این امر حوزه هنرهای نمایشی نیز خالی از اتفاق نبود و از مهمترین آنها می توان به معرفی ابراهیم گله‌دارزاده به عنوان سرپرست جدید مجموعه تئاترشهر و جانشینی وی به جای سعید اسدی، کمک قریب به ۵ میلیارد تومانی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ از آثار اجرا شده در تهران طی بازه مانی ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸، اجرای موسیقی نمایش عاشورایی «علمدار» در سوگ و رثای سردار آب و ادب، پایان دفتر «شبیه‌خوانی در پهنه» با اجرای تعزیه «حضرت حمزه‌(ع)»، اعلام تسهیلات ویژه نمایش «غرب حقیقی»، اکران برخط فیلم نمایش «خرس آرکانسا» در نمایش‌نما، هجوم یه عالمه ماهی به تالار سایه مجموعه تئاترشهر، شروع اجرای نمایش «عبور» در تئاتر مولوی، معرفی پذیرفته‌شدگان مرحله نخست بخش بزرگسال جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک و رویدادهای دیگر اشاره کرد.

اگر پیگیری بی وقفه اخبار ویروس کرونا کمتر زمانی برای رصد اخبار تئاتر برای شما باقی گذاشته در گزارش پیش رو مهمترین اخبار این حوزه را در بازه زمانی ۱۶ تا ۲۱ شهریورماه ۱۳۹۹ مرور کنید.

انتشار فهرست حمایت ۵ میلیاردتومانی انجمن هنرهای نمایشی از آثار نمایشی

در راستای اجرای سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه لزوم شفاف‌سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات، معاونت امور هنری وزارت ارشاد فهرست قراردادهای حمایت از اجرای آثار نمایشی توسط انجمن هنرهای نمایشی در سال ۱۳۹۸ را منتشر کرد.

بنا بر گزارشی که در سامانه شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بارگذاری شده است، فهرست نمایش‌هایی که سال ۱۳۹۸ و برخی هم در سال ۱۳۹۷ در تمام سالن‌های دولتی و غیردولتی اجرا شده و کمک هزینه دریافت کرده‌اند با مشخص بودن زمان اجرا، ثبت شده است.

بر این اساس مشخص است که از نمایش‌های تئاترشهر گرفته تا نمایشی در یک سرای محله، در مجموع قریب به ۵ میلیارد تومان (چهار میلیارد و ۸۹۷ میلیدون و ۶۰ هزار تومان) حمایت شده‌اند.

ابراهیم گله‌دارزاده سرپرست تئاترشهر شد

با حکم قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، ابراهیم گله‌دارزاده به عنوان سرپرست جدید مجموعه تئاترشهر معرفی و جانشین سعید اسدی شد.

در بخشی از حکم قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی خطاب به ابراهیم گله‌دارزاده به عنوان سرپرست مجموعه تئاترشهر چنین آمده است: مجموعه تئاترشهر به عنوان بزرگترین مکان اجرای نمایش کشور همواره جایگاه ویژه‌ای در تولید و اجرای آثار نمایشی داشته و یادگارهای مانایی از هنرمندی بزرگان تئاتر این سرزمین را در خاطره کهن خود ثبت کرده است. به موجب این حکم و نظر به تعهد، تجربه و سوابق مدیریتی جنابعالی به عنوان «سرپرست مجموعه تئاترشهر» منصوب می‌شوید.

از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی ابراهیم گله‌دارزاده می‌توان به مواردی چون معاون فرهنگی و هنری برج آزادی، معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، دبیر شورای حمایت از هنرهای نمایشی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس مجموعه تئاتر محراب و معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران اشاره کرد.

موسیقی نمایش «علمدار» در سوگ و رثای سردار آب و ادب

موسیقی نمایش عاشورایی «علمدار» در سوگ و رثای سردار آب و ادب حضرت ابوالفضل (ع) با اهداف خیرخواهانه برای دهه سوم محرم به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تالار وحدت اجرا می شود.

موسیقی نمایش عاشورایی «علمدار» با مشارکت موسسه خیریه «خادمین علی‌ابن ابی‌طالب(ع)» تولید شده است و عواید حاصل از آن از طریق این مجموعه صرف امور خیریه می شود.

«علمدار» شامل ۱۱ تابلوی نمایشی با همراهی ارکستر سمفونیک تهران و گروه آوازی به رهبری بردیا کیارس و خوانندگی پوریا اخواص و جلوه‌های ویژه تصویری و حرکتی، ساخته و پرداخته آهنگساز جوان  پوریا خادم است.

تعدادی از هنرمندان شناخته شده کشور نیز به عنوان روایتگر اصل واقعه، محمدرضا کوهستانی به عنوان نویسنده، پرویز پرستویی را در جایگاه تهیه کننده و حسین پارسایی را به عنوان کارگردان، به صورت افتخاری و بدون هیچ انتفاع مالی همراهی می‌کنند.

موسیقی نمایش «علمدار» روایت پر رمز و راز دستان سرداری است که بر خاک می‌افتد تا به جای وصال مشکی آب، دریایی از حقیقت به خیمه‌ها برسد.

اجرای این اثر با تعداد محدودی از تماشاگران با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و به صورت برخط خواهد بود و کلیه منافع مالی این پروژه صرف مناطق محروم کشور می‌شود.

پایان دفتر «شبیه‌خوانی در پهنه» با تعزیه «حضرت حمزه‌ (ع)»

رویداد «شبیه‌خوانی در پهنه» از ابتدای محرم با اجرای گروه تعزیه «سیدالشهدا(ع)» به سرپرستی احمد عزیزی به مدت ۱۰ شب آغاز شد و در دهه دوم این ماه توسط گروه تعزیه «فتح خیبر» به سرپرستی جمال قاسمی ادامه پیدا کرد.

در دفتر دوم این تعزیه‌ها تاکنون مجالس عبدالله‌بن‌عفیف، حضرت امیر (ع)، فضل و فتاح، امام رضا (ع)، عمرو بن عبدود، قانیای فرنگ، متوکل عباسی، حضرت حمزه‌ (ع) و حضرت زهرا (س) با اجرای جمال قاسمی (سرپرست)، اصغر مینایی، روح‌الله حشمدار، محمد میرزایی، حسین حجتی، امیر زهرایی و نوید مقدم و نوازندگی فرهاد شیخی و حمیدرضا گرگانی به صحنه رفته است.

این اجراهای تعزیه شامگاه چهارشنبه (۱۹ شهریورماه) که اختصاص به تعزیه «حضرت حمزه‌ (ع)» داشت به پایان رسید.

رویداد «شبیه‌خوانی در پهنه» و همچنین دفتر دوم آن، با حمایت و مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، اداره‌کل هنرهای نمایشی و شهرداری منطقه ۱۱ تهران اتفاق افتاد.

تسهیلات نمایش «غرب حقیقی»؛ از تخفیف دانشجویی تا خرید گروهی

نمایش «غرب حقیقی» به کارگردانی امید سعیدپور و تهیه‌کنندگی پرویز پرستویی که قرار است از ۳۰ شهریور ماه در سالن تئاتر مستقل روی صحنه برود، پیش‌فروش بلیت‌های خود را آغاز کرد.

مخاطبان تئاتر می‌توانند بلیت سه روز اول اجرای این نمایش را با ۲۵ درصد تخفیف خریداری کنند. این نمایش در ادامه اجراهای خود نیز برای دانشجویان تخفیف ۲۵ درصدی را در نظر گرفته است. مخاطبان سایت تیوال می‌توانند از تخفیف خرید گروهی نیز با مبالغ ۲۵ و ۳۰ درصد استفاده کنند.

غرب حقیقی نوشته سم شپارد داستان دو برادر با روحیات و زندگی متفاوت است که پس از سال‌ها یکدیگر را در منزل مادرشان ملاقات می‌کنند. محمد چرختاب، امید سعیدپور و بیتا ازادی بازیگران این نمایش هستند.

اکران برخط فیلم نمایش «خرس آرکانسا» در نمایش‌نما

طرح نمایش‌نما (اکران فیلم‌ نمایش‌های کودک در فضای مجازی) که از مرداد ۱۳۹۹ به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شده و تا نیمه آبان سال جاری ادامه دارد، در هفته دوم اکران خود نمایش «خرس آرکانسا» را برای مخاطبان خردسال و کودک بر روی سامانه قرار داد.

نمایش «خرس آرکانسا» یکی از این فیلم تئاترها است که داستان آن در مورد آشنایی دختربچه‌ای به نام تیش با خرسی که در سیرک هنرنمایی می‌کند، است. تیش که آرزو دارد پدربزرگش برای همیشه در کنار او باشد از خرس می‌آموزد که تا وقتی کارهایی را که پدربزرگ به او یاد داده زنده نگاه ‌دارد، پدربزرگ در کنار اوست و...

در طرح نمایش‌نما، ۳۶ عنوان فیلم نمایش‌های کانون پرورش فکری به‌تدریج در یکی از سایت‌های فروش بلیت تئاتر بارگذاری می‌شود که دسترسی به آن تا پایان فصل پاییز ۱۳۹۹ از طریق نشانی اینترنتی th.kpf.ir امکان‌پذیر است.

یه عالمه ماهی در تالار سایه مجموعه تئاترشهر

نمایش «بین یه عالمه ماهی» عنوان تازه‌ترین نمایش به صحنه رفته در تالار سایه مجموعه تئاترشهر است که از روز سه شنبه (۱۸ شهریور ماه) اجرای خود را به نویسندگی، طراحی و کارگردانی امیر دلفانی آغاز کرد.

قصه نمایش «بین یه عالمه ماهی» داستان زندگی یک خانواده است که به دلیل شایعاتی مبنی بر شروع جنگ تصمیم به مهاجرت می گیرند. این نمایش اثری پژوهشی است که به تاثیرات مهم موضوع مهاجرت و عواقب آن می پردازد.

نمایش «بین یه عالمه ماهی» به تهیه کنندگی آناهیتا موگویی و بازی خشایار قائد رحمتی، مهدی یگانه، امیر دلفانی و ایمان عبدی هر روز غیر از شنبه ها ساعت ۱۹ به مدت زمان ۷۰ دقیقه و قیمت بلیت ۳۵ هزار تومان در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود.

شروع اجراهای نمایش «عبور» در مرکز تئاتر مولوی

نمایش «عبور» به نویسندگی هوگو سالسدو و کارگردانی بهروز سروعلیشاهی از دوشنبه (۱۷ شهریورماه) اجراهای خود را در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان تئاتر آغاز کرد.

در این نمایش هدا استواری، الهام پرویزی، احمد حامدی، طه حامدی، امیرسجاد دبیریان، بهروز سرو علیشاهی، ملیکا شهاب، بابک قادری، رسول قادری، سهیلا مفیدی، شاهین ملک زاده، معصومه میراشه و سعید نبوی به ایفای نقش می پردازند.

نمایش «عبور» که روایت کننده داستان واقعی مهاجران مکزیکی و مصائب آنها در این مسیر پر ازمخاطره است برای اولین بار توسط بهروز سروعلیشاهی به زبان فارسی ترجمه شده است.

اعلام پذیرفته‌شدگان مرحله نخست بخش بزرگسال جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک

ستاد برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک اسامی ۵۲ اثر پذیرفته‌ شده در مرحله نخست بخش صحنه‌ای بزرگسال این رویداد را اعلام کرد.

هیات‌ انتخاب این بخش متشکل از افشین هاشمی، فارس باقری و امیر سلطان احمدی اعلام کرده‌اند صاحبان آثار منتخب این مرحله می‌بایست تا تاریخ ۱۵ مهرماه با مراجعه به تارنمای جشنواره از طریق کد رهگیری خود مدارکی چون طرح کامل تمام عروسک‌ها، طرح کامل صحنه (متناسب با ارائه مجازی نمایش)، تکنیک اجرای نمایش و ایده کارگردانی براساس ارائه نمایش در فضای مجازی، تعداد بازی‌دهندگان به تفکیک هر عروسک و  مدت زمان اجرای نمایش (باتوجه به ارائه اثر در فضای مجازی) را به صورت کامل بارگذاری کنند.

پس از بررسی ایده‌ها و طرح‌های فوق و توضیحات اجرایی، آثار برگزیده برای مرحله ارزیابی اجرایی معرفی خواهند شد. این بررسی به‌تبع شرایط موجود و نظر به تغییر شیوه ارائه آثار انجام می‌شود.

هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک زمستان سال جاری (۱۳۹۹) به صورت مجازی برگزار می شود.

برچسب‌ها سعید اسدی ماه محرم تئاتر شهر تعزیه انجمن هنر های نمایشی ایران پرویز پرستویی نمایش قادر آشنا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سعید اسدی ماه محرم تئاتر شهر تعزیه پرویز پرستویی نمایش قادر آشنا سعید اسدی ماه محرم تئاتر شهر تعزیه پرویز پرستویی نمایش قادر آشنا اخبار کنکور تالار سایه مجموعه تئاتر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراهیم گله دارزاده شبیه خوانی در پهنه کل هنرهای نمایشی مجموعه تئاترشهر یه عالمه ماهی موسیقی نمایش عروسکی تهران وزارت فرهنگ اجرای نمایش خرس آرکانسا نمایش نما حضرت حمزه غرب حقیقی اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۵۰۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا باقری دبیر جشنواره فرهنگی – هنری اتقان در احکامی نوشت:

تعامل با معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تشکیل دبیرخانه متمرکز، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، ارتباط با مخاطبان و نشر آثار هنرمندان و گسترش فرهنگ کار و تلاش از طریق انجام امور رسانه‌ای، از جمله اهدافی است که دبیر جشنواره اتقان از دبیر اجرایی و مدیر روابط عمومی این جشنواره خواسته است.

امیرحسین شفیعی، تهیه کننده و کارگردان تئاتر، مدیر فرهنگی و دارای نشان درجه۲ هنری و مدرک کارشناسی مدیریت فرهنگی است. شفیعی در کارنامه خود دبیر اجرایی تئاتر مهم بین المللی و ملی را به ثبت رسانده که جشنواره بین المللی تئاتر فجر یکی از آنها است.

مصطفی ساجدی نیز فعال‌رسانه‌ای و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت رسانه از دانشگاه تهران است. ساجدی سابقه سردبیری پایگاه‌های خبری و اطلاع‌رسانی و برنامه‌های تلویزیونی و همچنین معاونت خبر و اطلاع‌رسانی مرکز رسانه‌ای حوزه هنری انقلاب اسلامی را در کارنامه خود دارد.
گفتنی است که فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی و هنری «اتقان» با هدف ارتقای فرهنگ کار و تلاش و تبدیل آن به گفتمان عمومی توسط معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی از اسفند سال گذشته منتشر شد.

این جشنواره فرهنگی به منظور تولید محتوای ادبی – هنری در حوزه فرهنگ کار، ترویج و اشاعه مؤلفه‌های فرهنگ کار و حمایت و در بخش‌های هنر‌های تجسمی (پوستر و کاریکاتور)، عکاسی، طنز، شعر، نثر، استندآپ کمدی، ادبیات (شعر، داستانک، داستان کوتاه)، هنر‌های نمایشی (تئاتر خیابانی – تئاتر کوتاه (صحنه‌ای)) از هنرمندان به صورت سراسری برگزار می‌شود.

آخرین مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به جشنواره اتقان تا ۵ خرداد ماه اعلام شده و اختتامیه آن تیرماه امسال برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نمایش قهرمان اسکیت ایران به مناسبت روز خلیج فارس
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • ۴ انتصاب در دانشگاه فرهنگیان لرستان
  • ۱۴ محله اردبیل میزبان رویداد «یک صدا ایران» خواهد بود
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت