Web Analytics Made Easy - Statcounter

جیم لوب روز جمعه در پاسخ به این سوال که با گذشت ۱۹ سال از واقعه ۱۱ سپتامبر که منجر به انفجار دو ساختمان تجارت جهانی و کشته شدن بیش از ۲ هزار نفر شد، چه تغییراتی به وجود آمده است، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: واکنش آمریکا به ویژه با حمله و اشغال عراق، منطقه را همچنان در بالاترین سطح ناپایداری قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بی‌ثباتی باعث سیل مهاجرت شد که سیاست‌های اروپایی را به راستگرایی سوق داده، ظهور یک راست افراطی را در بیشتر این قاره فراهم ساخته و نفوذ اروپا در امور جهانی را تضعیف کرده است.

این تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: ناکامی بارز واشنگتن در ایجاد ثبات در افغانستان و عراق، برخلاف داشتن قدرتمندترین نیروی مسلح جهان، موجب تضعیف نفوذ آن در سراسر جهان و تحریک ملی‌گرایی و انزواطلبی در داخل کشور شده است.

لوب یادآور شد: در همین حال، سرگرم شدن آمریکا در خاورمیانه، آن را از دیگر موضوعات ضروری جهان همچون تغییرات آب‌وهوایی و بهداشت جهانی منحرف ساخته است. اینها کمی از تغییراتی است که پس از ۱۹ سال، روی داده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا توانسته است به اهداف مورد نظر خود به ویژه در مبارزه با تروریسم دست یابد، گفت: نه، آمریکا قادر نبوده است به هیچ یک از اهداف خود به ویژه با پاسخ به «جنگ جهانی علیه تروریسم» دست یابد.

مدیر هیات تحریریه تارنمای ریسپانسیبل استیتکرفت وابسته به اندیشکده کوئینسی، تاکید کرد: برای اینکه به طور جدی به علل ریشه‌ای افراط‌گرایی همچون فساد، اقتدارگرایی، فقدان پیشرفت در تلاش‌ برای آموزش جوانان نپرداخته است.

لوب خاطرنشان کرد:  این امر به خاطر اتکای بیش از حد به نیروی نظامی آمریکا، شکست در درک پویایی اجتماعی و سیاسی محلی و فقدان منابع سرمایه‌گذاری برای توسعه طولانی مدت در کشورهایی است که به آن نیاز دارند.

در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مصادف با ۲۰ شهریور۱۳۸۰ ، ۹ عضو گروه تروریستی القاعده که اتباع سعودی بودند و از پشتیبانی مالی و فکری این رژیم هم برخوردار بودند، با ربایش ۲ فروند هواپیمای مسافربری، به ساختمان‌های بلند و ۲ قلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک کوبیدند که در اثر آن این ۲ ساختمان به طور کامل تخریب و گفته می‌شود هزاران نفر جان باختند.

گروه هواپیماربایان، هواپیمای سوم را به پنتاگون، واقع درارلینگتون در ویرجینیا زدند. هواپیمای چهارم اما در زمینی نزدیک شنکسویل، در ایالت پنسیلوانیا، سرنگون شد.

واکنش ایالات متحده به این حملات، شروع جنگ با تروریسم با حمله به افغانستان و برکنار کردن طالبان از قدرت بود. هرچند که پس از حدود ۲۰ سال بار دیگر مذاکره با این گروه را آغاز کرده است. این کشور همچنین عراق را مقصد بعدی حملات خود انتخاب کرد که با گذشت نزدیک به ۱۷ سال، نه تنها ثبات لازم در این کشور برقرار نشده است بلکه شاهد شکل‌گیری پدیده تروریستی دیگری همچون داعش بوده‌ایم.

برچسب‌ها تروریسم افغانستان گروه تروریستی داعش طالبان ایالات متحده آمریکا حملات ۱۱ سپتامبر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تروریسم افغانستان گروه تروریستی داعش طالبان ایالات متحده آمریکا حملات ۱۱ سپتامبر تروریسم افغانستان گروه تروریستی داعش طالبان ایالات متحده آمریکا حملات ۱۱ سپتامبر اخبار کنکور ۱۱ سپتامبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۵۲۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز اعلام کرد که وزیر امور خارجه آمریکا قرار است طی سفری دو روز به عربستان با شرکت در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض با شرکای منطقه‌ای خود درباره تحولات منطقه و آتش بس در غزه رایزنی کند.

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در یک سفر دو روزه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قرار است وزیر امور خارجه آمریکا در سقر دو روزه قریب الوقوع به عربستان سعودی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با شرکت در نشستی با شرکای منطقه‌ای خود مسئله آتش بس در نوار غزه و مذاکرات بر سر آزادی اسرای اسرائیلی را از نزدیک رایزنی و بررسی کند.

پایگاه خبری النشره لبنان به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که «سفر آتی بلینکن به ریاض بر سر ارائه تضمین‌هایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تمرکز خواهد داشت.»

در این بیانیه تاکید شده است که «وزیر خارجه آمریکا در نشست ریاض درباره موضوعات اساسی منطقه از جمله تحولات منطقه و تلاش برای برقراری صلح و امنیت منطقه‌ای و تشکیل دولت مستقل فلسطینی با هدف تضمین امنیت اسرائیل با شرکای منطقه‌ای خود دیدار و رایزنی خواهد کرد.»

به گزارش رویترز بلینکن قرار است روز یکشنبه با سفر به عربستان سعودی با وزیران شواری همکاری خلیج فارس و همچنین در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض دیدار و رایزنی کند.

گفتنی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در ابتدای این هفته به عربستان سعودی، اردن و سرزمین‌های اشغالی سفر خواهد کرد.

کد خبر 6090416

دیگر خبرها

  • کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند
  • کامرون: ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • تصاویری از یک واقعه محیرالعقول در بیابان‌های عربستان؛ ابر سقوط کرد؟
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است