Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@14:08:25 GMT

علائم مرتبط و غیرمرتبط با کرونا و نوع مواجهه با آن

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۵۴۴۵۰

علائم مرتبط و غیرمرتبط با کرونا و نوع مواجهه با آن

پزشک مشاور سلامت و کرونا مرکز درمانی کرمان به سوالات کرونایی و دغدغه های پرسشگران پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان دکتر حسین اخواست در برنامه مطب در خانه  در پاسخ به سوال شخصی که پرسید پسرم 2.5 ساله است  هفته قبل با علائم تب 39 درجه، اسهال و بی حالی 3 روز درگیر بود wbc پائین بود امّا بقیه اندکس ها خوب بود الان هم هیچ علامتی ندارد نظر شما چیست؟ آیا از کرونا است؟ گفت: بهتر است با متخصص کودکان مشورت کنید و بر اساس شرح حال وضعیت تصمیم گیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا مرکز درمانی کرمان در پاسخ یکی از کاربران که پرسید آیا سیر و پیاز خام در دوره قرنطینه برای بیمار دیابتی مشکلی ایجاد نمی کند؟ به طور کلی مصرف چه نوع میوه ها و دمنوش هایی برای بیمارمان توصیه می کنید؟ پاسخ داد: در مورد مصرف سیر و پیاز خام برای بیمار دیابتی نظر پزشک معالج را جویا شوید زیرا مصرف سیر و پیاز خام با مصرف دارو امکان تداخل دارد؛ در مورد مصرف دمنوش ها و میوه ها هم بهتر است مصرف مایعات و میوه های آب دار برای تقویت سیستم ایمنی بیشتر باشد.

 

 

 

وی در پاسخ به سوال شخصی باردار که از 7 روز پیش تست کرونای وی مثبت اعلام شده و پرسید اوایل بدن درد داشتم و حس بویایی من از بین رفته است؛ الان هم کمی سردرد همراه با سوزش گلو دارم، آیا دارویی تجویز می کنید و اینکه به بچه آسیبی نمی رسد و چند روز دیگر می توانم از قرنطینه بیرون بیایم؟ بیان کرد: با توجه به اینکه باردار هستید از متخصص عفونی و متخصص زنان و زایمان مشورت بگیرید؛ معمولاً  14 روز باید در قرنطینه باشید و در این مدّت هم مایعات گرم بیشتر مصرف کنید تا سیستم ایمنی تقویت شود و همچنین مصرف داروی مورد نیاز هم باید متخصص عفونی تجویز کنند.

 

 

 

دکتر اخواست در پاسخ به سوال شخصی که گفت 3 روز است کمی دل پیچه و گرفتگی بینی دارم، امّا آبریزش بینی ندارم و بینی و دهان خود را با سرم شستشو می دهم، گرفتگی بینی بیشتر شده آیا به دلیل خوابیدن جلوی باد کولر است یا علائم اولیه کرونا است؟ تصریح کرد: علائم شما بیشتر به دلیل حساسیت است و مصرف داروی ضد حساسیت می تواند در جهت کاهش علائم کمک کننده باشد ضمن اینکه از دود و گرد و غبار، عطر و ادکلن، تماس با هوای سرد و خشک، مصرف غذاهای تند و تیز و حساسیت زا پرهیز کنید در صورتی که دچار سرفه های خشک، تنگی نفس، تب و لرز، از دست دادن حس بویایی و چشایی و اسهال و استفراغ شدید به مرکز درمانی 16 ساعته مراجعه کنید و معاینه شوید.

 

 

 

وی در مورد مصرف شبانه قرص ویتامین ث 250 برای کودکان و ۵۰۰ برای بزرگسالان پاسخ داد: ویتامین ث و غذاها و میوه های حاوی ویتامین ث می توانند در کاهش علائم بیماری های ویروسی موثر و کمک کننده باشند امّا اینکه مصرف آن برای پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا  مد نظر باشد صحت ندارد.

 

 

 

این پزشک در پاسخ به سوال فردی که پرسید از ابتدای شهریور دچار عطسه و آبریزش بینی شدم و از چند روز پیش هم سوزش گلو همراه با خلط سینه دارم، با خوردن مایعات یا آبنبات خارش گلو کمتر می شود؛ بیماری آسم آلرژیک هم دارم  متأسفانه 2 روز است که آبریزش بینی و عطسه نسبت به قبل بیشتر شده آیا از کرونا است؟ پاسخ داد: علائمی که ذکر کردید نشان دهنده علائم حساسیت فصلی است و با پرهیز از عوامل محرک و حساسیت زا مانند گرد و غبار، عطر و ادکلن، دود، سرخ کردنی ها، بوهای محرک و ... می توانید علائم را کاهش دهید و در کنار این رعایت ها از داروی ضد حساسیت مانند سیتریزین، لوراتادین و یا آمپول بتامتازون la شیری رنگ که برای کاهش علائم بیماران حساسیت فصلی استفاده می شود موثر است.

 

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نشانه های درگیری ریوی چیست و آیا ممکن است شخص بدون علامت، ریه اش درگیر شود  و اینکه اگر شخصی به بیماری کرونا مبتلا شد امکان دارد با انجام اقداماتی از درگیری ریه جلوگیری کند؟ بیان کرد: درگیری ریه به شکل تنگی نفس و نیز معایناتی که توسط پزشک انجام می شود با دستگاه به صورت کاهش اکسیژن خون خود را نشان می دهد  در صورتی که پزشک مشکوک باشد سی تی اسکن ریه تجویز می شود  و بر اساس سی تی اسکن ریه میزان درگیری ریه مشخص خواهد شد و درمان های لازم انجام می شود.

 

 

دکتر اخواست به شخصی که به بیماری کرونا مبتلا شده و الان 20 روز است از بیمارستان ترخیص شده و 50 درصد ریه وی درگیر و سفید شده درباره اینکه چه مدّت زمانی طول می کشد تا سفیدی ریه برطرف شود؟ پاسخ داد:  درگیری ریوی ناشی از کرونا به علّت آمدن سلول های التهابی و دفاعی بدن  به داخل ریه  جهت از بین بردن ویروس است که  می تواند باعث  درگیری ریه شود  و میزان این درگیری در هر فرد بر اساس  سابقه بیماری های زمینه ای و عملکرد سیستم ایمنی بدن متفاوت است  که به تدریج با برطرف شدن علائم تا حدود زیادی می تواند رفع شود و در مواردی این علائم ماندگار هم باشد.

 

 

 

پزشک مشاور سلامت و کرونا مرکز درمانی کرمان در پاسخ به سوال یکی از کاربران که فرزند خود را به مدرسه می فرستد و نگران است که همکلاسی فرزندش 2 مرتبه به بیماری کرونا مبتلا شده و در حال حاضر حال وی خوب است؛ آیا ممکن است این بیماری توسط دانش آموزان دیگر به محصلین سرایت و آن ها نیز این ویروس را به منزل انتقال دهند؟ خاطرنشان کرد: مهمترین توصیه این است که به کودک تان رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک،  شستشو و ضدعفونی کردن مرتب دست ها و رعایت فاصله اجتماعی را آموزش دهید ضمناً می توانید به جای حضور در مدرسه از آموزش مجازی بهره ببرید.

 

 

 

وی در پاسخ به شخصی که یک روز است دچار بدن درد، درد در ناحیه کتف و دست شده و اکسیژن خون وی هم بالای 93 است؛ گفت: علائم شما می تواند مطرح کننده کرونا باشد امّا جای نگرانی نیست و بر اساس توصیه پزشک و داروهای تجویز شده عمل کنید و در صورتی که دچار تنگی نفس، ضعف و بی حالی شدید پزشک معالج خود را در جریان بگذارید و بر اساس توصیه های دارویی و پزشکی ایشان عمل کنید تا بهبودی حاصل شود.

 

 

 

 

دکتر اخواست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آبی که در ظرف داخل یخچال است و ظرف آلوده به ویروس کرونا باشد امکان نفوذ ویروس به آب وجود دارد؟ بیان کرد: اگر ظرف آلوده به ویروس باشد ویروس می تواند وارد آب  و باعث آلودگی آب شود امّا بیشترین انتقال ویروس کرونا از طریق تنفسی است و اگر بخواهد از طریق گوارشی انتقال پیدا کند بسیار محدود است.

 

 

پایان پیام/605

منبع: شبستان

کلیدواژه: پرسش و پاسخ ویروس کرونا پاسخ به سوال مرکز درمانی درگیری ریه میوه ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۵۴۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزیابی آمادگی ۴۰۰۰ خانوار قزوینی برای مواجهه با مخاطرات

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی قزوین گفت: ۴۰۰۰ خانوار در استان قزوین برای آمادگی مواجهه در برابر مخاطرات طبیعی طی هفته سلامت، ارزیابی شدند.

عبدالله دیده‌بان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین با بیان اینکه هفته سلامت بهانه‌ای برای تشدید در ارائه خدمات نظام سلامت و ترویج فرهنگ مراقبت و سلامت در خانوارها است، اظهار کرد: به همین مناسبت ۴۰۰۰ خانوار در استان قزوین برای آمادگی مواجهه در برابر مخاطرات طبیعی طی هفته سلامت ارزیابی شدند.

وی افزود: با همت بهورزان، مراقبین سلامت و کارشناسان حوزه بهداشت طی ۱۰ روز اول اردیبهشت ماه موفق به ارزیابی ۴ هزار نفر از خانوارهای شریف استان قزوین در خصوص میزان آمادگی در مواجهه با مخاطرات و بلایا شده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی استان قزوین خاطرنشان کرد: در طی این ارزیابی‌ها برای خانوارهایی که نیاز به آموزش دارند، در خانه‌های بهداشت، پایگاه‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت جلسات آموزشی برگزار شده و به صورت فردی و یا گروهی نحوه مدیریت خطر بلایا و حوادث آموزش داده شده است.

دیده‌بان تصریح کرد: طی این مدت تعداد ۳ هزار و ۵۱۹ خانوار استان قزوین در زمینه مواجهه با مخاطرات، زلزله و سیل در مراکز بهداشت آموزش داده شده‌اند و این برنامه همچنان در سرفصل برنامه‌های مراکز بهداشت استان قرار داشته و ارزیابی و آموزش خانوار در این زمینه طی سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

آغاز پویش سلامت دهان و دندان در قزوین

وی از آغاز پویش سلامت دهان و دندان با اجرای برنامه‌های بهداشتی و آموزشی در استان قزوین از امروز تا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: پویش سلامت دهان و دندان از امروز هفدهم اردیبهشت با اجرای برنامه‌های بهداشتی و آموزشی با شعار «دهان دریچه سلامت» در استان قزوین آغاز شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: بیماری‌های دهان و دندان افراد را در طول زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد، خوشبختانه بیشتر بیماری‌های دهان و دندان تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند و در مراحل اولیه درمان می‌شوند.

دیده‌بان ادامه داد: شایع‌ترین بیماری‌های دهان و دندان، پوسیدگی دندان، بیماری‌های شدید لثه، بی‌دندانی و سرطان دهان است. در طول دوره زندگی سلامت دهان بر سلامت عمومی افراد اثرگذار است و تأثیر مهمی بر کیفیت زندگی افراد دارد بدین صورت که می‌تواند در تغذیه، عملکرد روزانه، تعاملات اجتماعی و اعتماد به نفس افراد تأثیر داشته باشد.

وی با بیان اینکه دندان‌پزشکان و مراقبان سلامت ممکن است اولین کسانی باشند که در معاینه افراد متوجه علائم بسیاری از بیماری‌ها شوند، گفت: آحاد جامعه در صورت وجود مشاهده هرگونه علائم و مشکلات دندانی به مراکز خدمات جامع سلامت دارای واحد دندانپزشکی مراجعه کنند.

کد خبر 751112

دیگر خبرها

  • ارزیابی آمادگی ۴۰۰۰ خانوار قزوینی برای مواجهه با مخاطرات
  • ۶ علامت کمبود ویتامین که از چهره مشخص می‌شود
  • هشدار؛ تزریق این دارو فقط باید در بیمارستان انجام شود
  • تزریق این دارو فقط در بیمارستان انجام شود
  • لزوم بازتعریف نقش دولت در همگرایی نخبگان
  • تزریق سفتریاکسون فقط باید در بیمارستان انجام شود
  • لزوم پرهیز تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون
  • لزوم اجتناب از تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون
  • پرِگابالین چیست و چرا می‌تواند خطرناک باشد؟
  • مصرف بیش از حد ویتامین D این عوارض را دارد