Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک تحلیلگر آمریکایی توافق برقراری روابط امارات و رژیم صهیونیستی را توافق «صلح در برابر تسلیحات» خواند و تلاش آمریکا برای فروش تسلیحات به امارات در پی این توافق را نشانه دورویی دولت ترامپ دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، یک تحلیلگر آمریکایی با انتقاد از تلاش آمریکا برای فروش تسلیحات به امارات در پی توافق برقراری روابط این کشور با رژیم صهیونیستی، توافق مذکور را توافق «صلح در برابر تسلیحات» خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آریل گلد از مدیران جنبش صلح‌طلب آمریکایی «کدپینک» (Codepink) در یادداشتی که در وبسایت خبری تحلیلی «آنتی وار» منتشر شده می‌نویسد که صلحی ترامپ از آن دم می‌زند از راه فروش تسلیحات بیشتر به امارات به دست نخواهد آمد.

در این یادداشت همچنان با انتقاد از رفتار دوگانه ترامپ در خصوص اسلحه سازان آمریکایی گفته است ترامپ نمی‌تواند از پایان‌دادن به جنگ‌های بی‌پایان ایالات متحده در خارج سخن بگوید و هم‌زمان قراردادهای تسلیحاتی پی‌درپی امضا کند و بودجه وزارت دفاع را افزایش دهد.

خلاصه این یادداشت به شرح زیر است:

پانزدهم سپتامبر دونالد ترامپ میزان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات خواهد بود تا مراسم امضای توافق امارات با اسرائیل برای عادی‌سازی روابط انجام شود. این توافق که «معاهده آبراهام» نام‌گذاری شده مورد انتقاد بسیاری قرار دارد، چرا که حتی یک امتیاز نیز برای فلسطینیان در برندارد. اما کمی بعد از اعلام این توافق، مشکل دیگری پدید آمد: آمریکا می‌خواهد ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به امارات بفروشد. احتمالاً فروش تسلیحات از انگیزه‌های اصلی آمریکا برای پیگیری توافق بوده است.

کمتر از یک هفته بعد از اینکه ترامپ روز 13 آگوست توافق امارات و اسرائیل را اعلام کرد، رسانه‌ها افشا کردند که جارد کوشنر مشاور ارشد و داماد ترامپ و نیز میگوئل کوره‌آ مدیر ارشد خاورمیانه شورای امنیت ملی آمریکا مخفیانه در تلاش برای فروش جنگنده‌های F-35، پهپادهای مسلح و دیگر تسلیحات پیشرفته به امارات بوده‌اند.

انور قرقاش، وزیر خارجه امارات، گفت که این کشور درخواست خرید F-35 را شش سال پیش مطرح کرده بوده است. قرقاش این ادعا که توافق عادی‌سازی به درخواست خرید F-35 مرتبط است را رد کرد. اما مقامات ارشد دولت ترامپ بعداً اعلام کردند که توافق عادی‌سازی راه فروش تسلیحات به امارات را هموار کرده است. روز 18 آگوست، روزنامه اسرائیلی YNet News گزارش داد که توافق امارات و اسرائیل شامل یک «بند مخفی» بود که بر اساس آن امارات می‌تواند میلیاردها دلار تجهیزات نظامی پیشرفته از آمریکا بخرد.

بی‌اطلاعی نتانیاهو از توافق!

نتانیاهو که استاد اجرای درام‌های سیاسی است از احتمال خرید F-35 توسط امارات و در نتیجه تهدید جایگاه نظامی اسرائیل در خاورمیانه ابراز ناراحتی کرد.

جنگ یمن موجب مرگ هزاران غیرنظامی شده و یکی از فاجعه‌بارترین بحران‌های بشری را در کره زمین رقم‌زده است، اما در عوض به شرکت‌هایی چون رایتئون و بوئینگ و لاکهید مارتین کمک کرده بر ثروت افسانه‌ای خود بیفزایند.

بعد از اعتراض نتانیاهو و ادعای وی که از توافق تسلیحاتی اطلاع نداشته است، به نظر می‌رسید که توافق اسرائیل و امارات لرزان شده است. نتانیاهو در ادامه ادعای یدیعوت آحارونوت، نیویورک‌تایمز و دیگر رسانه‌ها مبنی‌بر اینکه توافق تسلیحاتی آمریکا و امارات محرک اصلی توافق عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و امارات بوده را «اخبار جعلی» خواند و گزارش این رسانه‌ها مبنی‌بر اینکه وی از ابتدا در جریان توافق تسلیحاتی بوده را رد کرد.

اما نتانیاهو در ادامه پس از دیدار با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در اورشلیم در حین برگزاری اجلاس سراسری حزب جمهوری‌خواه، اعتراض علنی به فروش تسلیحات آمریکایی به امارات را متوقف کرد.

هرکسی که تحولات خاورمیانه را دنبال کند می‌داند که نتانیاهو چه سیاستمدار حقه‌بازی است؛ بنابراین تعجبی ندارد که نتانیاهو از توافقی که با آن موافق بوده حداکثر استفاده را کرده و بعد شروع به انتقاد و انکار اطلاع از توافق کرده تا برتری نظامی اسرائیل (و منافع اسلحه سازان آمریکایی) را حفظ کند.

بیشتر بخوانید:

امارات و آمریکا قرارداد تسلیحاتی نمی‌بندند

اختلافات امارات و رژیم صهیونیستی/ ابوظبی متن توافق‌‌نامه عادی‌سازی را خوانده است؟

روزنامه یدیعوت آحارونوت روز ششم سپتامبر گزارش داد که نتانیاهو خواستار دریافت تسلیحات آمریکایی بیشتر خواهد شد تا اثر فروش تسلیحات به امارات خنثی شود. این تسلیحات جدید علاوه بر کمک تسلیحاتی سالانه 3.8 میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل خواهد بود.

ترامپ، قهرمان جنگ طلبان

ترامپ روز هفتم سپتامبر از زدوبند برای فروش بیشتر و بیشتر تسلیحات آمریکا و نیز جنگ‌های بی‌پایان ایالات متحده در خارج انتقاد کرد. ترامپ همچنین از وزارت دفاع آمریکا انتقاد کرد و گفت رهبران پنتاگون «فقط می‌خواهند بجنگند تا شرکت‌های شگفت انگیزی که بمب‌ها و جنگنده‌ها و بقیه چیزها را می‌سازند همچنان خوشحال باشند.»

اما ترامپ خود با توافق برای فروش ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به اماراتی که درگیر جنگ یمن است و تا همین اواخر از سردمداران جنگ بی‌رحمانه در یمن بود، در حال خوشحال کردن این «شرکت‌های شگفت‌انگیز» است.

تناقض در گفتار و رفتار ترامپ منحصر به توافق اخیر «صلح در برابر تسلیحات» با امارات نیست. ترامپ تنها شش ماه بعد از حضور در کاخ سفید، توافقی 110 میلیارد دلاری برای فروش تسلیحات با عربستان امضا کرد که در حال جنگ در یمن است. ماه آوریل سال 2019 نیز ترامپ از قدرت وتو برای لغو لایحه کنگره به‌منظور پایان‌دادن به مداخله نظامی آمریکا در جنگ یمن استفاده کرد. جنگ یمن موجب مرگ هزاران غیرنظامی شده و یکی از فاجعه‌بارترین بحران‌های بشری را در کره زمین رقم‌زده است، اما در عوض به شرکت‌هایی چون رایتئون و بوئینگ و لاکهید مارتین کمک کرده بر ثروت افسانه‌ای خود بیفزایند.

نتانیاهو از توافقی که با آن موافق بوده حداکثر استفاده را کرده و بعد شروع به انتقاد و انکار اطلاع از توافق کرده تا برتری نظامی اسرائیل (و منافع اسلحه سازان آمریکایی) را حفظ کند.

ترامپ نه‌تنها با مداخله آمریکا در یمن مخالف نکرد، بلکه ماه می 2019 دولت وی به طور اضطراری و بدون تأیید کنگره اقدام به انعقاد یک توافق تسلیحاتی 8.1 میلیارد دلاری با عربستان سعودی، اردن و امارات کرد.

ترامپی که از وزارت دفاع آمریکا انتقاد می‌کند در دوران ریاست‌جمهوری خود هرسال بودجه وزارت دفاع را افزایش داده است. سال 2020 شاهد اختصاص بودجه هنگفت 738 میلیارد دلاری به پنتاگون بودیم و برای سال 2021 نیز صحبت از اختصاص بودجه 750 میلیارد دلاری است.

ترامپ نمی‌تواند این توافق‌ها را امضا کند و هم‌زمان خود را قهرمان صلح‌دوستی نشان دهد که می‌خواهد افسار لابی صنعتی - نظامی در آمریکا را در دست بگیرد.

انتهای پیام/4153/

منبع: آنا

کلیدواژه: امارات رژیم صهیونیستی پنتاگون دونالد ترامپ فروش تسلیحات به عربستان توافق امارات و رژیم صهیونیستی فروش تسلیحات به امارات توافق تسلیحاتی رژیم صهیونیستی میلیارد دلاری توافق امارات اسلحه سازان وزارت دفاع برای فروش عادی سازی جنگ یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۵۴۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین، رسانه‌های رژیم صهیونیستی از گفت‌وگوهای مخفیانه بین عربستان و اسرائیل در طول جنگ غزه خبر داده و آن را فاش کردند.

کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی در گزارش خود آورده است: در جریان جنگ غزه، تماس‌های ویژه‌ای به‌صورت مخفیانه برای عادی‌سازی روابط و انعقاد یک توافق تاریخی بین اسرائیل با عربستان سعودی صورت گرفته است.

پیش‌تر «میدل ایست نیوز» به نقل از یک مقام آگاه، جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود، فاش کرد.

به‌گفته این مقام آگاه، توافق امنیتی دیپلماتیک آمریکا و عربستان سعودی و اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به مراحل نهایی خود رسیده است و دولت آمریکا درباره آن با ولیعهد عربستان به توافق رسیده است.

به‌گفته این مقام، محور دوم توافق تسهیل دستیابی عربستان به سلاح‌های پیشرفته آمریکاست.

همچنین در محور سوم، دو کشور درباره برنامه هسته‌ای غیرنظامی تابع نظارت شدیدی توافق کرده‌اند که به‌موجب آن عربستان می‌تواند از منابع اورانیوم خود برای رآکتورهای هسته‌ای استفاده کند.

این مقام در ادامه تأکید کرد که در برابر، عربستان متعهد شده است که سرمایه‌گذاری‌های چین در خاک عربستان و نیز روابط نظامی خود با چین را محدود کند و سامانه‌های پدافندی جدید خود را کاملاً با تسلیحات آمریکایی نوسازی کند، تعهدی که منافع بسیاری برای تولیدکنندگان سلاح آمریکایی خواهد داشت و به ارتش‌های دو کشور امکان همکاری متقابل را می‌دهد.

این مقام آگاه تأکید کرد: عربستان به‌ازای همه این توافقات روابط خود را با رژیم صهیونیستی برقرار خواهد کرد با این شرط که «بنیامین نتانیاهو» متعهد به همکاری برای برقراری راه‌حل دودولتی با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از اصلاح آن باشد.

کد خبر 848565 منبع: تسنیم برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عربستان فلسطین

دیگر خبرها

  • محاصره کارخانه اسلحه‌سازی حامی رژیم صهیونیستی در انگلیس
  • استمرار جمعه‌های خشم و انزجار از رژیم صهیونیستی
  • ۱۴ اردیبهشت؛ استمرار راهپیمایی جمعه‌های خشم در برخی استان‌ها
  • ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد
  • لاپید: نتانیاهو هیچ بهانه‌ای برای رد توافق تبادل اسرا ندارد
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • بلینکن وارد سرزمین های اشغالی شد
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • درخواست وکلای دولت بایدن برای متوقف کردن عرضه تسلیحات آمریکا به رژیم صهیونیستی