Web Analytics Made Easy - Statcounter

کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد، پنجاه و پنجمین نشست خود را با محوریّت «تعیین دستورکار نشست‌های آتی این کانون» به‌صورت مجازی برگزار کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا؛ دکتر سعید عطار، رئیس دبیرخانه کانون های تفکر دانشگاه یزد، با بیان اینکه می توان چالش های متعددی را در حوزة اقتصادی استان در دوران کرونا بررسی و مطالعه کرد، اظهار داشت: چالش های تأمین مالی در حوزة سرمایه‌گذاری های نهادی، فردی و حقوقی ، سرمایه‌گذاری های راکد و فریز شده، ضعف های جدّی در حوزة پیوندهای نهادی و صنعتی، ضعف آگاهی از پتانسیل‌هایی که در زمینة سرمایه گذاری در استان یزد وجود دارد، از جمله مواردی مهمی است که می تواند مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد؛ لیکن به نظر می‌آید در دوران کنونی ترسیم افق پیش روی استان در فردای پس از کرونا از اولویّت بیشتری برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظام یادگیری و درس های اقتصادی کرونا

وی افزود: کشورهای  مختلف را براساس چگونگی مواجه با تجربةکرونا می توان به کشورهای عبرت‌گیر، درجازن، تخریب‌گر تقسیم کرد و نظام یادگیری ملّی فاکتوری است که جایگاه هرکشور را در ذیل هریک از سه نوع مطرح شده مشخّص کند . در بُرش استانی نیز کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد می تواند  ضمن بررسی و تحلیل خطاها و اشتباهاتی که در این دوران، در حوزة افتصادی رخ داده است، اقتصاد یزد  را به درس هایی که می تواند از این بحران بگیرد، رهنمون ساخت.

شکاف طبقاتی در یزد

دکتر عباس علوی راد، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یزد، اظهار داشت: گرچه در حوزة کرونا زمینه های زیادی برای مطالعه  وجود دارد و من نیز معتقدم همچنان باید در این حوزه، کانون تفکر اقتصاد دانشگاه به مطالعات و بررسی های خود ادامه دهد لیکن بهتر است این مطالعات از حالت کلّی گویی خارج شده، به صورت موردی بررسی و تبیین شود.

وی افزود: باتوجّه به اینکه طیِّ سه سال اخیر ضریب جینی یزد افزایش یافته و پیش از فارس و اصفهان قرار گرفته است، این پرسش وجود دارد که زیر پوست اقتصاد شهر یزد چه اتّفاقی افتاده است؟ و چرا فاصلة طبقاتی در یزد روند افزایشی به خود گرفته است؟ علاوه براین باید توجّه داشت در شرایط ناشی از کرونا خصلت چندبُعدی بودن فاصلة طبقاتی بیشتر نمایان شده است و صرفاً به میزان درآمدها محدود نمی شود. به عنوان مثال میزان دانش افراد در استفاده از فضای مجازی یکی از این ابعاد است.

آسیب‌شناسی مدیریّت اقتصادی

دکتر مهدی حسینی المدرسی، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، اظهار داشت: در انتخاب موضوع مورد بررسی دو نکتة اساسی می تواند مورد توجّه قرار گیرد؛ در مرحلة اوّل  موضوع باید به گونه ای انتخاب شود که حساسیّت و توجّه مدیران استانی را برانگیزد و جنبة کلّی گویی نداشته باشد و در وهلة دوم باید توجّه داشت آنچه به عنوان شرایط اقتصادی بررسی می کنیم معلول تصمیمات مدیران اقتصادی است. بنابراین آسیب‌شناسی مدیریّت اقتصادی یزد  می تواند از جنبه های گوناگون اجتماعی، بوروکراسی، فرهنگی  و... جزو موارد اساسی ای  باشدکه  لازم است بررسی شود.

برنامة هفتم توسعه

مهدی حجازی مهریزی اظهار داشت: با توجّه به اینکه تدوین سیاست های کلّی برنامة هفتم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام رقم خورده است؛ به نظر می رسد برنامة هفتم و مجموعه اقدامات قابل انجام در این برنامه در حوزة اقتصادی  می‌تواند در دستور کار کانون تفکر اقتصاد  قرار گیرد.

دکتر حبیب انصاری سامانی، دبیر کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد، اظهار داشت:  با بررسی کلّی برنامة هفتم توسعه موافقتی ندارم زیرا اصولاً برنامه ها جنبة اجرایی و عملیاتی به خود نمی گیرند و علاوه براین، نظرات و انتقادات مجامع علمی نیز چندان تغییری در برنامه های کلان ایجاد نمی کند لیکن از جنبة آسیب های احتمالی که برنامة هفتم توسعه می تواند برای استان درپی داشته باشد می تواند موضوع قابل تأمّلی برای بررسی در کانون تفکر اقتصاد باشد.

ساختارهای سنّتی اقتصادی ناکارآمد

مهندس امیر شریف یزدی، مدیر مرکز پژوهش های خورشیدی یزد، بیان داشت: نابایسته ها و جنبه های سلبی نیز از جمله مواردی است که در اقتصاد استان یزد می تواند موضوع مهمی برای بررسی باشد. به عبارتی می توان به مسائل اینچنینی پرداخت که در چه حوزه هایی می توان امور را به مردم واگذار کرد و دخالت دولت را در این حوزه ها کاهش داد.

وی افزود: باتوجّه به ارتقا و گسترش تکنولوژی ها، دولت ها می توانند فرصت های خوبی مانند دورآموزی( آموزش از ره دور)، دورکاری و... در اختیار مردم قرار دهند لیکن برای حفظ اقتدار خود،  این فرصت ها را از مردم دریغ می کنند و از دیگر سو برخی افراد جامعه نیز در زندان ذهنی ساختارگرایی قرار داشته و از این امکانات استفاده نمی کنند. به این ترتیب رهایی از ساختارهای قبلی می تواند موضوع  خوبی برای بررسی باشد.

عدم  وجود نظرات کارشناسی در تصمیمات کلان کشور

دکتر کاظم یاوری، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با نقد رویکرد کلِّی حاکم برجامعه اظهار داشت: متأسفانه در سطح کلان ِجامعه تصمیمات به گونه ای اتخاذ می شود که گویا نیاز چندانی به نظرات علمی و کارشناسی  وجود ندارد و اگر هم به کارشناس مراجعه می‌شود هدف از این ارجاع بیش از آنکه بررسی علمی موضوع باشد تأیید تصمیمی است که از قبل اتخاذ شده است و در چنین شرایطی گرچه فضایی از یأس و نامیدی مبنی بر عدم امکان تأثیرگذاری جامعة علمی استان بر تصمیم گذاران وجود دارد، لیکن بررسی موضوعات خرد و امید به امکان تأثیرگذاری حتّی اندک، قابل قبول تر است.

دکتر عطار اظهار داشت: گرچه من نیز به فضای موجود کشور خوشبین نیستم امّا همچنان  امیدوارم یک جمع کوچک متعهد بتواند در زمان مناسب خودش تأثیر قابل توجهی داشته باشد و کانونهای تفکر دانشگاه یزد نیز می توانند به عنوان هسته های نخبگی در افق طولانی تر تأثیرگذارتر باشند.

ناامیدی نخبگان بر تاثیرگذاری بر تصمیم سازان

نوش آفرین عزیزی، کارشناس پژوهشی کانون های تفکر دانشگاه یزد، با بیان اینکه نابایسته های سیاسی و اقتصادی حاکم برکشور، شرایط یأس آلود و مبهم حاکم بر فضای اقتصادی و ضعف نهادهای مدنی باعث گردیده هسته های نخبگی بیش از پیش امید خود را به تأثیرگذاری بر تصمیم سازان از دست بدهند، اظهار داشت: در شرایط اینچنینی ورود به مباحث کلان اقتصادی به امید تغییرات مثبت چندان موجّه به نظر نمی آید لیکن اگر کانون تفکر اقتصاد بتواند گامی در شفاف سازی حوزة اقتصادی یزد بردارد، امری قابل توجّه است و به نظر می آید بررسی شکاف طبقاتی مطرح شده موضوعی باشد که حدِّاقل این امکان را برای کانون تفکر اقتصاد ایجاد نماید تا از  وضعیّت لایه های خاموش اقتصادی استان یزد و چرایی بغرنج تر شدن  شرایط آنان پرده بردارد و این ذهنیّت را که یزدیها از وضعیّت مناسب اقتصادی برخوردارند و طبقات آسیب‌پذیر اقتصادی در یزد اکثرا ًمهاجرین و اتباع خارجی هستند، بازبینی شود و به  پرسش های اینچنینی پاسخ دهد که آیا فقیران یزدی فقیرتر از قبل شده اند و یا ثروتمندان یزدی ثروتمند تر از قبل شده اند و چرا؟

تاثیر نخبگان بر بهبود حداقلی شرایط زندگی مردم

دکتر مهدی حاج امینی، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، بیان داشت: با جمع بندی مطالب مطرح شده و علم به اینکه در کشورهای درحال توسعه مجامع علمی نمی توانند امید تأثیرگذاری بزرگی بر تصمیمات سیاست سازان داشته باشند ولی می توانند از بدتر شدن شرایط جلوگیری کرده، تأثیراتی هرچند کوچک برای بهبود شرایط زندگی حدِّاقلی مردم داشته باشند افزود:  بهتر است جلسات آتی را با محوریّت شکاف طبقاتی در استان پی گرفته و در ذیل آن به تجربة حاصل از کرونا در این حوزه و مدیریّت اقتصادی نیز پرداخته شود.

در انتها، با تأکید بر دوری از کلّی گویی و  ابهام و حساسیّت بر مسائل استانی، موضوع حوزة توزیع درآمدها در استان مورد اجماع حاضرینِ در نشست برای بحث و بررسی در نشست های آتی این کانون قرار گرفت.

 

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

کلیدواژه: عضو هیئت علمی دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۵۶۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر اقتصاد به عربستان می‌رود

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت اقتصاد، چهل و نهمین اجلاس سالانه ۲۰۲۴ گروه بانک توسعه اسلامی از امروز نهم اردیبهشت ماه مصادف با ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی و به مدت دو روز در ریاض عربستان سعودی برگزار می‌شود.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد پس از ورود به ریاض، جلسات دوجانبه‌ای با نمایندگان کشور‌های مختلف عضو برگزار می‌کند و سپس در جشن طلایی سالگرد تأسیس بانک در سطح وزرای اقتصاد کشور‌های عضو حضور خواهد یافت.

خاندوزی سپس روز دوشنبه در جلسه مجمع عمومی (اعضای هیئت عامل) شرکت خواهد کرد که در این جلسه علی فکری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران نیز وی را همراهی خواهند کرد.

وزیر اقتصاد سپس با همراهان خود در جلسه دوجانبه با فیصل ابراهیم وزیر اقتصاد عربستان حضور می‌یابد.

این نشست همچنین با حضور رحمت اله اکرمی خزانه دار کل کشور در جلسه شتابدهی در تأمین مالی اقلیمی از طریق صکوک سبز و پایداری (شامل ارائه راهنمایی در خصوص صکوک پایدار) ادامه می‌یابد و سپس نشست میزگرد اعضای هیئت عامل (جلسه غیرعلنی) با حضور وزیر امور اقتصادی ایران و علی فکری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران برگزار خواهد شد.

در نهایت عصر روز دوم و پایانی این اجلاس، کنفرانس مطبوعاتی اجلاس سالانه با حضور  خاندوزی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کانون خانواده‌ با خودمحوری‌ها آسیب می‌بیند
  • خلیج فارس صحنه ایستادگی دلیرمردان ایرانی در طول تاریخ است
  • بررسی یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ
  • وزیر اقتصاد به عربستان می‌رود
  • همبستگی دانشگاه پیام‌نور شیراز با دانشگاهیان حامی فلسطین در غرب
  • دانشجویان دانشگاه پیام‌نور شیراز هم به جرگه حامیان ضدصهیونیست‌ها پیوستند
  • نشست هم اندیشی انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشگاه یاسوج
  • اصلاحات اساسی در اقتصاد برق، راهکار برون رفت از مشکلات بخش توزیع
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم