Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@00:24:41 GMT

حاجی‌بابایی: مصوبه شورای عالی بورس تخلف محرز است

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۵۸۴۷۵

حاجی‌بابایی: مصوبه شورای عالی بورس تخلف محرز است

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس گفت: بازار سرمایه یکی از بازارهای مهم تامین مالی در اقتصاد است که لازم است، مورد توجه و تاکید سیاست‌گذاران و مجریان اقتصادی قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: حرکت اقتصاد به سمت بازار سرمایه امری مبارک است و لازم است تا تمامی ارکان تصمیم‌گیر و مجریان از آن حمایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاجی بابایی گفت:  مهم‌ترین سرمایه در بازار سهام، اعتماد مردم است که افراد می‌توانند مازاد سرمایه خود را از این مسیر به تامین مالی بخش دولتی و غیردولتی اقدام کنند و خود مردم نیز از عایدی آن بهره‌مند شوند. 

وی افزود: هیچ کس اعم از شخص حقیقی و حقوقی، بخش دولتی و غیردولتی حق ندارد که در بازار سرمایه به تعهدات خود عمل نکند و به اعتمادی که در بازار ایجاد شده است، خدشه وارد کند. هر گونه خدشه به اعتماد مردم از طرف دولت و دستگاه‌های دولتی و سایر افراد توسط مجلس پیگیری خواهد شد و برخوردهای لازم با آن انجام خواهد شد. 
 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ومحاسبات مجلس، خطاب به شرکت‌ها و بنگاه‌ها گفت: شرکت ها وبنگاه ها از ظرفیت ایجاد شده در بازار سهام که قیمت تامین مالی کمتری در مقایسه با تسهیلات و انتشار اوراق دارد، استفاده کنند و نسبت به سهام‌داران خرد در بازار که اعتماد کردند و سهام ایشان را خریدند، حمایت کنند و با معاملات خود به آسیب و ضرر نزنند.

وی تاکید کرد: با این حال، در وضعیت فعلی بازار سرمایه می‌توان با کمک مشتقات مالی که نوعی بیمه سهام در قبال نوسانات قیمتی در بازار سهام می‌باشد، ترس و هیجانات در بازار را کاهش داد و مردم از این ابزار استفاده کنند. 

حاجی بابایی افزود: مجلس نیز پذیرای نظرات کارشناسی و بهره‌گیری از نظرات فعالان بازار است به شکلی که به طور تخصصی به رفع مشکلات اقدام شود و منفعت آن برای عموم مردم حفظ گردد.

وی با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی بورس گفت:  تصمیم ایشان که در آن مواد 16 و17 قانون رفع موانع تولید را ملغی کرده است، تخلف است. این تصمیم چندین پیامد و اثر نامطلوب در اقتصاد و بازارهای مالی دارد. 

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه ومحاسبات مجلس اولین پیامد نامطلوب را،  ورود بانک ها و موسسات اعتباری برشمرد و گفت: ورود بانک ها وموسسات اعتباری  که در قانون رفع موانع تولید، محدود و ممنوع شده بود، مجدداً اجازه داده شده است. ورود بانک ها در بازار سهام کشور در میان مدت منجر به افزایش تورم در کشور می شود که در نتیجه آن، افراد ضعیف و اقشار آسیب پذیر جامعه بیشتر در فشار اقتصادی قرار می گیرند. 
 
وی خاطرنشان کرد: دومین اثر نامطلوب آن این است که بازار سرمایه که در سال جاری و سال گذشته محل جذب نقدینگی در اقتصاد کشور بود و به عنوان سپری برای افزایش کالا و خدمات در اقتصادی ملی محسوب می شد و کمک به تامین مالی بنگاه ها می کرد، با این تصمیم خودِ بازار سرمایه عامل افزایش نقدینگی در کشور و تشدید تورم خواهد شد که در نهایت برای تولید و بنگاه های اقتصادی مضر است برشمرد.

حاجی بابایی گفت: لغو این مواد قانون توسط مصوبه شورای بورس به معافیت جریمه های مالیاتی برای بانک ها و موسسات اعتباری منجر می شود که به معنای کاهش درآمد مالیاتی دولت است. این کاهش درآمد مالیاتی دولت در شرایطی که دولت با کسری بودجه مواجه است، توجیه پذیر نیست و هزینه جبران کسری بودجه را افزایش می دهد، سومین پیامد مخرب این تصمیم گیری هاست.

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه ومحاسبات مجلس اظهار داشت: حکمرانی شرکتی در شبکه بانکی که با تلاش مجلس شورای اسلامی در قانون گذاری و بانک مرکزی در عمل، در حال اصلاح بود، با این مصوبه آسیب خواهد دید. در واقع مجدداً بانک ها در شرکت های مختلف بازار سهام که در صنایع گوناگون پذیرش شده اند، مالکیت پیدا می کنند و دچار تعارض منافع از حیث عملیاتی بانکداری و تسهیلات دهی خواهند شد، از دیگر موارد پیامدهای نامطلوب این تصمیمات است. 

نماینده همدان در مجلس با تاکید بر لزوم شفافیت در عملکرد دولت گفت: کاهش شفافیت عملکرد دولت نزد مجلس شورای اسلامی از دیگر معایب این مصوبه است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حاجی بابایی بازار سرمایه مجلس تامین مالی بورس مصوبه رئیس کمیسیون برنامه بازار سهام بازار سرمایه حاجی بابایی تامین مالی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۵۸۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است

به گزارش «تابناک» به نقل از وابط عمومی بانک ملی ایران؛ محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به نقش و جایگاه بورس و بازار سرمایه در تحقق شعار سال مبنی بر « جهش تولید با مشارکت مردم» به خبرنگار روابط عمومی بانک ملی ایران گفت: مقام معظم رهبری در انتخاب شعار امسال علاوه بر اهمیت جهش تولید، به مشارکت مردم نیز اشاره داشتند و آنچه که در مشارکت مردم می تواند رقم بخورد بخش اعظمی از آن بازار سرمایه کشور است کما‌اینکه سهام عدالت را از طریق بازار سرمایه کشور با رویکرد مشارکت عمومی تبدیل کردیم.

پور ابراهیمی اذعان کرد: شاید تنها کشوری در منطقه هستیم که این تعداد از توده های مردم در بازار سرمایه به صورت مستقیم و غیر مستقیم حضور دارند.

وی با بیان نگرانی‌های مردم بابت سرانجام دارایی های دولت گفت: بعضاً اصطلاحاتی شنیده می‌شود که دارایی‌های دولت را به تاراج برده‌اند و بخش خصوصی آنها را ارزان خریده است؛ اینها دغدغه‌های مردم هست و اگر ما می‌خواهیم مشارکت را افزایش دهیم به دلیل شرایطی که در کشور وجود دارد باید این نگرانی‌ها را برطرف کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم ادامه داد: وقتی ما توده‌های مردم را در قالب شرکت سهامی عام یا تعاونی‌های سهامی که می‌توانند در بازار سرمایه پذیرفته شوند شریک می‌کنیم، این دغدغه به تاراج بردن به مراتب کمتر می شود چرا که خیر آن به توده‌ها می‌رسد و هر میزان سهمی که به آنها اختصاص داده شود شفاف و مردمی است و کسی نمی‌تواند مدعی شود که آن را به یک شخص داده‌اید.

نماینده مردم کرمان و راور با بیان اینکه ظرفیت بازار سرمایه اساساً در جهت تجهیز منابع از طریق ورود افراد به صورت سرمایه گذاری خرد است؛ تصریح کرد: هنر این است که این اقدامات منجر به تغییر بزرگ اقتصادی شود. 

وی ماهیت بازار سرمایه را بسیار مهم دانست و افزود: برای تمام این مسائل ابتدا لازم و ضروری است که ما ذائقه مردم را که در بازار سرمایه مدتهاست تلخ شده، شیرین کنیم. اگر ذائقه شیرین شود مردم به سمت بازار سرمایه خواهند آمد. این بازار از سال 84 دارای قوانینی بوده که در سال‌های بعدی نیز مورد تایید بوده است اما به دلیل عملکردی که خوب نبوده اکنون ما شاهد یک نگاه منفی هستیم که با اقدامات به موقع و موثر دولت می‌توانیم این نگاه را تغییر داده و شاهد افزایش مشارکت مردم از طریق ظرفیت‌های بازار سرمایه باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به واگذاری بیش از 50 درصد سهم پتروشیمی شازند از سوی بانک ملی ایران به شرکت شتران که 70 درصد آن مردمی است و حدود 47 میلیون ایرانی در آن سهم دارند، در راستای خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری‌ گفت: این اقدام بانک ملی ایران بسیار ارزشمند است و هر کاری که بتواند تصدی‌گری دولت به طور مستقیم و غیر مستقیم در اقتصاد را کاهش داده و سهم بخش خصوصیِ واقعی و مردم را افزایش دهد قابل تقدیر است.

 پور ابراهیمی تاکید کرد: در واگذاری‌ها باید دقت کنیم، گاهی این اتفاق رقم می خورد اما باز به شرکتی انتقال پیدا می‌کند که دولت در پشت آن دست داشته و با کمترین سهم بیشترین اعمال قدرت را می‌کند، مانند فرآیندی که در خودرو سازی شاهد آن هستیم. واگذاری‌ها باید به این شرط باشد که شرکت‌ها واقعا خصوصی باشند و یا مردم درآن سهم زیادی را داشته باشند.

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • حاجی‌بابایی: امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • تصویب جدول مربوط به مصارف استانی در مجلس
  • تصویب جدول مربوط در مورد مصارف استانی در مجلس
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • (عکس) قالیباف و رقیب‌اش شکار دوربین عکاسان شدند
  • حاجی بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • حاجی‌بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است