Web Analytics Made Easy - Statcounter

نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای برجام بابت مستقر کردن «شدیدترین نظام بازرسی هسته‌ای» در ایران تمجید کرده است.

«جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه برجام «شدیدترین نظام بازرسی هسته‌ای در تاریخ» را در ایران مستقر کرده از رقیبش «دونالد ترامپ» بابت خروج از آن انتقاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اظهارات بایدن درباره برجام

به نوشته نیوزویک، جو بایدن در یک مراسم مجازی به میزبانی مرکز «جی‌استریت» مدعی شده اقدام ترامپ موجب شده ایران به «سلاح هسته‌ای» نزدیک‌تر شود.

جو بایدن، که در دولت قبلی معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود در این جلسه با انتقاد از اقدام ترامپ در خروج از برجام گفت: «ایران نسبت به سال ۲۰۱۷ که ما قدرت را ترک کردیم به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده است.»

بایدن همچنین از برجام به عنوان توافقی که «شدیدترین نظام بازرسی هسته‌ای در تاریخ» را در ایران مستقر کرده یاد کرده و آن را مورد تمجید قرار داده است.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت در صورتی که ایران به «پایبندی کامل» به برجام برگردد او آمریکا را به توافق مذکور بازخواهد گرداند. با این حال، بایدن گفت که این اقدام نیازمند کمک از سوی سایر طرف‌های برجام از جمله روسیه و چین خواهد بود.»

وی گفت: «من به شما قول می‌دهم یکی از طرح‌های ابتکاری مهم من بازگشت به این توافق خواهد بود.»

این در حالی است که چند روز پیش خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال در بروکسل گزارش داد هیچ مقامی در اروپا تصور نمی‌کند که «جو بایدن» در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بدون ایجاد تغییراتی در برجام به این توافق بازخواهد گشت.

تصور اروپایی‌ها از بازگشت بایدن به برجام

«لاورنس نورمن»، خبرنگار این روزنامه آمریکایی روز ۱۴ شهریور گزارش داد بسیاری از مقام‌های اروپایی فکر می‌کنند جو بایدن از مسئله خروج آمریکا از برجام به عنوان «یک اهرم فشار مفید» استفاده خواهد کرد.

نورمن در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «درباره توافق هسته‌ای ایران در اروپا باید یک نکته را روشن کنم. هیچ فرد جدی تصور نمی‌کند که اگر بایدن پیروز شود، بدون ایجاد تغییر در توافق هسته‌ای به آن بازخواهد گشت. بسیاری آن را به عنوان یک اهرم فشار مفید می‌بینند.»

او در پیامی دیگر، بخشی از پیام خود را اصلاح کرده و آن را به صورت روشن‌تر نوشته است. نورمن نوشت: «منظورم این بود که هیچ فرد دارای مقام جدی در اروپا فکر نمی‌کند که اگر بایدن پیروز شود به برجام اولیه بازخواهد گشت.»

مشاور بایدن درباره بازگشت به برجام چه گفت؟

«آنتونی بلینکن»، مشاور بایدن بارها در مصاحبه‌ها و اظهارنظرهایش اعلام کرده که بایدن در صورت پیروزی در انتخابات به دنبال «توافقی قوی‌تر» با ایران خواهد بود.

او به عنوان مثال ۲۹ خردادماه گفت چنانچه بایدن در انتخابات ماه نوامبر به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود تمامی تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های اعمال‌شده توسط «دونالد ترامپ» را حفظ خواهد کرد.

این مقام سابق آمریکایی گفت: «ایران باید به پایبندی کامل برجام برگردد. در غیر این صورت- و تا زمانی که [ایران] این کار را انجام دهد- واضح است که همه تحریم‌ها پابرجا خواهند ماند.»

توافق «طولانی‌مدت‌تر» و «قوی‌تر»

بلینکن در ادامه گفته که به دنبال «توافقی قوی‌تر» با ایران خواهد بود: «اگر ما به پایبندی [به برجام] برگردیم از این مسئله به همراه شریکان و متحدانمان که بار دیگر در موضع یکسانی با ما قرار می‌گیرند به عنوان سکویی استفاده خواهیم کرد تا به مذاکره بر سر توافقی طولانی‌مدت‌تر و قوی‌تر بپردازیم.»

توافق «طولانی مدت» و «قوی‌تر» از جمله اصلی‌ترین خواسته مخالفان توافق هسته‌ای برجام از جمله دونالد ترامپ بود. ترامپ دو سال پیش با بیان اینکه برخی از مفاد توافق هسته‌ای برجام منقضی می‌شوند به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و گفت به دنبال دستیابی به توافقی قوی با محدودیت‌های هسته‌ای دائمی علیه ایران است.

بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل اختلافات میان احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در سیاست‌گذاری در خصوص ایران را صرفاً تاکتیکی می‌دانند./فارس

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: توافق هسته ای جو بایدن قوی تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۵۸۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی: برای مبارزه با سلطه کشورهای استکباری آماده هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای، با حضور جمع خبرنگاران اظهار کرد: اگر چه فشار نظام سلطه در جهت این است که اجازه ندهد هدف صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران محقق شود، اما با همه این محدودیت‌ها و هزینه‌های تحمیلی استقبال از این اجلاس علمی خوب بوده است و شخصیت‌های با سابقه‌ای با وجود مانع تراشی‌ها در آن شرکت کرده و مقالات خوبی ارائه شده است.

وی ادامه داد: این مقالات به صورت شفاهی و ویدئو کنفرانسی ارائه می‌شود.

اسلامی تصریح کرد: هدف ما این است که این مقالات و دستاوردها تراز علم و فناوری ایران را به دنیا نشان دهد. ما برای مبارزه با سلطه کشورهای استکباری آماده هستیم این فناوری‌ها را به سایر کشورها منتقل کنیم تا حصارها شکسته شده و یک نظام علمی متفاوتی ظهور کند.

وی افزود: این امر نیازمند لوازمی است و یکی از قدم‌های آن برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای بود و امیدوارم اهداف تعیین شده به محقق شود.

کد خبر 6098080

دیگر خبرها

  • آمریکا: اولویت اصلی ما استقرار صلح است
  • اسلامی: برای مبارزه با سلطه کشورهای استکباری آماده هستیم
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه
  • فرابورس برای پذیرش شرکت‌ها شرط گذاشت
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • سرکوب در دانشگاه، مذاکره در قاهره
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق