Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@22:07:51 GMT

روزنه صلح در افغانستان با آغاز مذاکرات در قطر

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۵۹۸۴۰

روزنه صلح در افغانستان با آغاز مذاکرات در قطر

به گزارش بامداد شنبه ایرنا از شبکه طلوع نیوز، پس از گذشت ۱۹ سال از آغاز جنگ آمریکا در افغانستان و در نوزدهمین سالگرد حمله تروریستی یازده سپتامبر، روز شنبه قرار است برای نخستین بار گفت‌وگوهای صلح با طالبان آغاز  شود.

سرانجام پس از ۶ ماه هیئت دولت افغانستان برای گفت‌وگو با طالبان روز جمعه عازم دوحه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"عبداالله عبدالله" رییس شورای عالی آشتی ملی، حنیف اتمر، نامزد وزارت امورخارجه و سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح، هیئت ۲۱نفری دولت افغانستان را به دوحه همراهی می‌کنند.

نشست اولیه برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی امروز شنبه با حضور مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، مقام‌های قطری و نمایندگان حدود ۳۰ کشور و سازمان‌های جهانی به صورت حضوری و یا آنلاین برگزار می‌شود.

عبدالله عبدالله، هنگام سفر به دوحه در فرودگاه حامدکرزی گفت که امیدوار است آغاز مذاکرات میان افغان‌ها تحول بزرگ و تاریخی باشد: «نمی‌خواهم نسبت به این مذاکرات بدبین باشم اما چالش‌ها را هم نباید نادیده گرفت.»

وزیر امورخارجه آمریکا نیز پیش از ورود به دوحه گفت: «ما انتظار داریم برای نخستین بار پس از نزدیک به دو دهه، افغان‌هایی که پشت میز می‌نشینند، آماده باشند تا گفت‌وگوهای بحث برانگیزی را دربارۀ چگونگی حرکت کشورشان به جلو برای کاهش خشونت‌ها داشته باشند و آنچه مردم افغانستان می‌خواهند ارائه کنند.»

نشست اولیه مذاکرات در هتلی برگزار می‌شود که حدود ۶ ماه پیش توافق‌نامۀ میان آمریکا و طالبان در آن‌جا امضا شد و قرار است در روز دوشنبه نمایندگان افغانستان و طالبان در هتل دیگری در دوحه گفت‌وگوهای خود را رسماَ آغاز کنند.

قرار بود این مذاکرات ماه‌ها پیش آغاز شود؛ اما تکمیل نشدن روند آزادی زندانیان طالبان و حکومت و همین‌طور افزایش سطح خشونت‌ها در افغانستان مانع آغاز این گفت‌وگوها شده بود.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان نیز با استقبال از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در پیامی توییتری نوشت: این یک فرصت تاریخی برای پایان دادن به یک جنگ چهل ساله است که هیچ راه حل نظامی ندارد و باعث کشته شدن شمار زیادی از افغان‌ها شده است.

به نوشته خلیلزاد، توافق سیاسی بدون مصلحت حاصل نمی‌شود. تاریخ معاصر افغانستان نشان می‌دهد که تلاش برای انحصار قدرت و تحمیل به زور ایدئولوژی خود بر دیگران،‌ منجر به منازعه می‌شود و کشور را به مداخلات دیگران آسیب پذیر می‌سازد.

شاه محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان نیز در واکنش به آغاز مذاکرات میان افغان‌ها گفت که صلح در افغانستان برای رفاه منطقه مهم است، اگر مشکلات حل شوند و در افغانستان صلح باشد، سبب تقویت اقتصادی بیشتر در منطقه خواهد شد.»

ناتو هم با استقبال از آغاز مذاکرات میان افغان اعلام کرد که این سازمان به تأمین امنیت دایمی در افغانستان متعهد است.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در این باره گفت: «من از اعلامیۀ مذاکرات صلح افغانستان در ۱۲ سپتامبر (۲۲شهریور) استقبال می‌‎کنم. همه طرف‌ها باید از این فرصت تاریخی استفاده کنند و به دست‌آوردهای بسیار فداکارانه برسند. ناتو همچنان به تأمین امنیت همیشگی در افغانستان متعهد است.»

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز اعلام کرد که مذاکرات میان افغان‌ها یک فرصت تاریخی را برای آنها ایجاد کرده ‌است و باید برای پایان دادن به جنگ، از این فرصت استفاده شود.

در بیانیه یوناما آمده‌ است که سازمان ملل متحد از این گفت‌وگوهای صلح پشتیبانی می‌کند.

برچسب‌ها قطر افغانستان ناتو طالبان مایک پمپئو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قطر افغانستان ناتو طالبان مایک پمپئو قطر افغانستان ناتو طالبان مایک پمپئو اخبار کنکور مذاکرات میان افغان آغاز مذاکرات گفت وگوهای افغان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۵۹۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد

وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان در رأس هیئتی با هدف تسهیل تجارت و ترانزیت وارد سیستان و بلوچستان شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «نورالدین عزیزی» وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان، امروز (چهارشنبه 12 اردیبهشت) در رأس یک هیئت بزرگ اقتصادی و تجاری وارد استان سیستان و بلوچستان شد.

شرکت در نشست «امکان‌سنجی و تسهیل روند همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور» و رایزنی درباره توسعه روابط تجاری و ترانزیتی بین ایران و افغانستان با محوریت سیستان از اهداف این سفر است.

عزیزی پیش از این نیز در دیدار با مقامات ایران گفته بود پس از حکومت جدید در افغانستان زمینه افزایش دادوستد مساعد شده است و با ظرفیتی که افغانستان و ایران در بخش‌های مختلف دارند، می‌توان میزان تجارت را افزایش داد.

وی همچنین اعلام کرده بود: در شرایط کنونی روند طی مراحل اسناد و صدور مجوز نسبت به گذشته سهل‌تر شده است و سرمایه‌گذاران ایرانی نیز می‌توانند مانند یک افغان در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

امضای تفاهم‌نامه 55ماده‌ای ایران و افغانستان برای همکاری در حوزه کشاورزیسند همکاری‌ حمل‌ونقل جاده‌ای ایران و افغانستان امضا شدبرگزاری نشست مشترک فنی حمل‌ونقل جاده‌ای ایران و افغانستان در کابل

انتهای پیام/.+

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در شمال افغانستان
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد
  • امضای قرارداد صادراتی ازبکستان با تجار افغانستانی
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • هشدار حزب التحریر به طالبان