Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@07:21:13 GMT

صنعت پرورش ماهیان زینتی درهرمزگان پرسود و ارزآور

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۶۰۰۴۳

صنعت پرورش ماهیان زینتی درهرمزگان پرسود و ارزآور

خلیج‌فارس زیستگاه بیش از ۲۵۰ گونه از این نوع ماهیان بوده ولی تاکنون تعداد کمی از آنها شناسایی شده لذا با توجه به ظرفیت‌های موجود دراین بخش یکی از فرصت‌های مهم برای ایجاد اشتغالزایی، تکثیر و پرورش ماهیان تزیینی (آکواریومی) است.

هم اکنون تکثیر و پرورش ماهی‌های زینتی در بیش از ۱۸۰ کشور دنیا رواج دارد و دراین تجارت پرسود ، مبادلات آنها سالانه ۲۵ میلیارد دلار است که سهم ایران به طور میانگین سالانه۲۰۰میلیون قطعه ماهی زینتی ولی سهم هرمزگان بسیار ناچیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماهیان زینتی که در آبسنگ‌های مرجانی زندگی می‌کنند و از گونه‌های سطح‌زی هستند، ذخایر فراوان‌تری در خلیج‌فارس دارند و امپراطور ماهی به عنوان بهترین گونه، از ماهی های تزیینی نادر در دنیا است که در آب‌های هرمزگان وجود دارد.

با توجه به اینکه بیشترین گونه‌های ماهیان زینتی دوشیزه ،ملوان ماهیان به همراه دلقک، طوطی و جراح‌ماهیان با مرجان‌ها و شقایق‌ها همزیستی در آبهای استان دارند،این صنعت با سرمایه‌گذاری اندک، فرصت سودآوری قابل توجهی را به‌ خصوص برای دانش آموختگان حوزه شیلات به وجود می‌آورد.

حمایت‌های دولت و شیلات نیز در ممنوع کردن ورود ماهیان زینتی که در داخل کشور تولید می‌شود، گامی مهم برای توسعه بازار تولیدات داخلی هرمزگان است که رو در حال حاضر چهار مرکز پرورش و تکثیر ماهیان زینتی آب شور و شیرین در استان با اشتغالزایی ۱۲نفر فعال هستنداست.

درسال جهش تولید، تولید و تکثیر ماهیان زینتی در استانی که بیش از دوهزارو ۴۰۰کیلومتر آن را آبهای سر زمینی تشکیل می دهد و زیستگاه انواع ماهیان اعم از خوراکی و زینتی بوده ، تشوق ها و مجوزهای لازم می تواند اشتغالزایی ودرآمدزایی خوبی در داخل بوجود بیاورد.

همچنین با حمایت از سرمایه گذاران داخلی در صنعت تولید وتکثیر ماهیان زینتی که شرایط خوبی در استانهای ساحلی بخصوص در هرمزگان حکم است زمینه صادرات و قطع واردات اینگونه ماهیان ،ارزآوری برای کشور داشته باشد.

اشتغالزایی خانواده‌ها در آپارتمان با پرورش ماهیان زینتی

در سال‌های اخیر با توجه به توسعه آپارتمان‌نشینی و دور افتادن انسان از طبیعت، شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که بازار ماهی‌های زینتی رونق گرفته و زمینه‌ساز ایجاد مشاغل مختلف شده است.

اکنون با افزایش فرهنگ نگهداری آکواریوم، تقاضا برای تهیه ماهیان زینتی بیشتر شده که این مساله پرورش این ماهیان را در صورت حمایت‌های بیشتر، به لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه کرده است.

از همین رو اجرای طرح‌های پرورش ماهیان زینتی به جهت سهولت تکثیر و عام‌پسندی می‌تواند نقش بسیار ویژه‌ای برای رونق اقتصادی منطقه و اشتغال‌زایی علاقه‌مندان، فارغ‌التحصیلات دانشگاهی رشته‌های شیلات و همچنین خانواده‌ها داشته باشد.

هدف‌گذاری شیلات برای تولید ۱۶۰هزار قطعه ماهی زینتی در هرمزگان

رییس گروه توسعه ابزیان آب‌های داخلی و سایر آبزیان شیلات هرمزگان در این‌باره گفت: سال گذشته ۱۵۱هزار و ۵۰۰قطعه انواع ماهیان زینتی آب شور و شیرین در استان تولید شد و پیش بینی می شود امسال ۱۶۰هزار قطعه ماهیان زینتی تولید می‌شود.

سیروس برازنده در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با توجه نیاز روز افزون به اینگونه آبزیان ، ماهیان زینتی تولید شده در مراکز تکثیر و پرورش هرمزگان به استان‌های تهران، اصفهان، شیراز نیز ارسال می‌شود.

رییس گروه توسعه آبزیان آب‌های داخلی و سایر آبزیان شیلات هرمزگان خاطر نشان کرد: از سال ۹۸ تاکنون، چهار مرکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی آب شور و شیرین در استان فعال هستند که از این تعداد سه مرکز آب شیرین در بندرعباس و یک مرکز آب شور در جزیره قشم قرار دارد.

برازنده اظهار داشت: تنها واحد صنعتی تکثیر و پرورش ماهیان زینتی آب شور کشور توسط پارک زیست فناوری خلیج‌فارس شامل ماهیان آب شور شامل، دلقک ماهی و ماهیان آب شیرین از قبیل، پروانه ماهی، پیکاسو، گوپی، مولی، اسکار و تگزاس در جزیره قشم فعال است.

وی تصریح کرد: این مسوول در شیلات هرمزگان ابراز داشت: تکثیر و پرورش ماهیان زینتی به صورت آکواریومی با توجه به نیاز به فضای کم و سرمایه اولیه حداقلی می‌تواند اشتغال مناسبی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های شیلات فراهم کند.

وی با اشاره به دغدغه‌ پرورش‌دهندگان همزمان با شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: فروش ماهیان تولید شده زینتی در چنین شرایطی به مشکلات این افراد افزوده است.

برازنده ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی و اعطای تسهیلات از جمله حمایت‌های شیلات هرمزگان از پرورش‌دهندگان ماهیان زینتی در استان است.

وی از علاقه‌مندان به صنعت پرورش ماهیان زینتی در استان خواست؛برای سرمایه‌گذاری در این بخش و کسب اطلاعات بیشتر به معاونت آبزی‌پروری اداره‌کل شیلات هرمزگان مراجعه کنند.

پرورش آبزیان از صنایع مهم اشتغالزا در هرمزگان

استاندار هرمزگان با تاکید بر حمایت هر چه بیشتر از صنعت آبزیان در استان گفت: این صنعت از صنایع مهم، اشتغالزا و تاثیرگذار در تولید و صادرات استان است.

فریدون همتی در این زمینه اظهار داشت: این استان موقعیت بی نظیری برای فعالیت‌های شیلاتی از جمله پرورش ماهی دارد که باید برنامه‌ها به گونه‌ای تدوین شود تا با حفظ ذخایر و منابع پایه، توسعه فعالیت‌های شیلاتی را به دنبال داشته باشد. 

همتی تاکید کرد: با تدوین برنامه‌ریزی و سیاست گذاری، ظرفیت‌های صنعت پرورش آبزیان در هرمزگان در راستای رونق تولید و اشتغالزایی به کار گرفته می‌شود.

استاندار هرمزگان خاطر نشان کرد: تقویت و پشتیبانی از بخش آبزی پروری هرمزگان راهبرد مهم استانداری در سال جهش تولید است و درمسیر حمایت از فعالان واقعی این بخش از هیچ تلاشی دریغ نخواهد شد.

همتی افزود: دغدغه مهم و اساسی تمامی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در هرمزگان رونق بخش‌های مختلف تولیدی بویژه صنعت آبزی پروری است و در این راه آماده همکاری همه جانبه با فعالان این بخش برای رفع مشکلات احتمالی هستند.

تولید ۲۰هزار قطعه ماهی زینتی توسط شرکت تبسم ساحل قشم

مدیرعامل شرکت تبسم ساحل قشم در گفت‌وگو با ایرنا بیان داشت:اسلاریس،کلارکی، تومیتو، پرکولا، پیکاسو پرکولا، پیکاسو، پلاتینیوم، گلد ناگت، بلک آیس، بلک فتون، اسلاریس بلک، مرون گلد و لایتنینگ از گونه‌هایی هستند که در این شرکت پرورش داده می‌شود و سال گذشته توانست ۲۰هزار قطعه ماهی زینتی را تولید و روانه بازار کند.

محمد نیرومند افزود:با هدف پرورش و تکثیر ماهیان زینتی از سال ۹۳ فعالیت تولید وتکیثر ماهیان زینتی در پارک زیست فناوری خلیج فارس آغاز شده و از سال ۹۸تاکنون نیاز کشور به گونه ماهیان زینتی تامین کرده ایم.

این پرورش دهنده موفق در زمینه ماهیان زینتی خلیج‌فارس اظهار داشت: انواع گونه‌های دلقک ماهیان زینتی پرورش داده می‌شود که به لحاظ قیمت مناسب این محصول، هیچ واردکننده‌ای نمی‌تواند این نوع ماهیان را از خارج کشور وارد کند در این مدت که بیماری کرونا در سراسر دنیا همه‌گیری شد ، واردات هم صورت نگرفت، وضعیت فروش بهتر شده است.

این پرورش دهنده ماهیان زینتی در جزیره قشم خاطر نشان کرد: در حال حاضر تولیدات ماهیان زینتی به استان‌های کرمانشاه و تهران یا کشورهای ترکیه، عراق و عمان به صورت واسطه‌ای صادر می‌شود.

به گفته نیرومند، در دریاهای کشورمان ماهیان زینتی زیبایی وجود دارد که در صورت پرداختن به پرورش آن‌ها دیگر نیازی به واردات نیست و می‌تواند ارزآوری برای مملکت داشته باشد.
هرمزگان استانی با ظرفیت‌های بالای تولیدات آبزیان

اکنون بازار نوپای ماهی‌های زینتی به حمایت‌های سازمان شیلات ایران برای عرضه و فروش این نوع از ماهیان رنگارنگ و زیبا نیاز دارد تا بتواند ضمن اشتغالزایی بیشتر، موجب ارزآوری برای کشور باشد و یکی از فرصت‌های خوب هرمزگان باهدف اشتغالزایی، تکثیر و پرورش ماهیان زینتی(آکواریومی) است.

این استان با ۲۲ بندر صیادی و صید سالانه افزون بر۲۷۰ هزار تن انواع آبزی،۳۰ درصد بنادر صیادی و ۳۶ درصد صید انواع آبزیان کشور را به خود اختصاص داده که در این خصوص یکی از مستعدترین استان‌های کشور شناخته شده است.

ظرفیت تولید ۱۱۳هزارتن انواع ماهیان دریایی در قفس،۵۰ هزار هکتار زمین‌های مناسب برای تولید میگوی پرورشی با امکان تولید۲۰۰ هزارتن در سال، وجود زمین‌های جدید پرورش ماهیان خاویاری در آب‌های داخلی، پرورش ماهیان گرمابی و تیلاپیا، امکان تولید و پرورش خیاردریایی، گیاهان دریایی و صدف‌های مرواریدساز، آرتمیا، لابستر از جمله ظرفیت‌های آبزی‌پروری هرمزگان است که به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی می‌توان از این ظرفیت‌ها برای ارزآوری هرچه بیشتر و جایگزینی با نفت استفاده کرد.

برچسب‌ها پرورش ماهی جهش تولید هرمزگان سازمان شیلات ایران پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پرورش ماهی جهش تولید هرمزگان سازمان شیلات ایران پرورش ماهی جهش تولید هرمزگان سازمان شیلات ایران اخبار کنکور تکثیر و پرورش ماهیان زینتی تکثیر ماهیان زینتی تکثیر و پرورش ماهی ماهیان زینتی قطعه ماهی زینتی شیلات هرمزگان آبزی پروری جهش تولید خلیج فارس ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۰۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان

مدیر کل شیلات گلستان گفت: پیش بینی می‌شود بیش از ۱۰۰ تن قزل آلا از این مزارع برداشت شود.

اسماعیل جباری افزود: تاکنون ۵ هزار تن مجوز پرورش ماهی در قفس در استان صادر شده است و تاکنون هفتاد قفس یا همان مزرعه پرورش در دریا مستقر شدند.

او گفت: تلاش می‌کنیم امسال میزان پرورش ماهی در این طرح به هزار تن افزایش یابد.

سید محمد دهنوی معاون هماهنگی استاندار گلستان نیز در مراسم آغاز برداشت ماهی قزل آلا در قفس گفت: بازگشایی خلیج گرگان سبب شده گلستان به این ظرفیت دست یابد.

ایری نماینده کردکوی، گمیشان، بندرترکمن و بندرگز در مجلس نیز خواستار حمایت از متقاضیان این طرح با پرداخت تسهیلات و تسهیل روند صدور مجوز شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • بازدید هیات تجاری هرمزگان از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک چین
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود
  • تامین مولد سالم تولید ایمن و پایدار را به‌دنبال دارد
  • کلنگ احداث طرح زنجیره تولید و پرورش ماهیان سردابی
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • استقبال تعاونی ها از مجموعه پرورش ماهی در قفس خلیج گرگان
  • طرح‌های پرورش ماهی در استان بوشهر حمایت می‌شود
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس
  • افزایش تسهیلات ازدواج درهرمزگان