Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@12:10:24 GMT

آثار پدر موسیقی نوین همدان منتشر می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۶۰۱۷۹

آثار پدر موسیقی نوین همدان منتشر می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، قادر شهسواری، عضو هیات مدیره انجمن موسیقی همدان با اشاره به اینکه این آثار ارزنده در قالب یک کتاب به زودی منتشر می‌شود، بیان داشت: استاد برق لشکری گنجینه‌ای ملی محسوب می‌شود که در حوزه موسیقی کلاسیک غربی و ایرانی صاحب فن بود و آثار ارزشمندی از وی به جا مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهسواری اضافه کرد: انجمن موسیقی همدان از سال گذشته مراوداتی با خانواده این استاد فقید برای انتشار کتابی از آثار و زندگینامه استاد داشت و این اثر هم اکنون در دست تدوین است.

عضو هیات مدیره انجمن موسیقی همدان گفت: این کتاب شامل روایتی از اسناد و مدارک، ۱۵۰ اثر آهنگسازی و زندگی نامه پدر موسیقی نوین همدان است که در فصل زمستان چاپ و به دست علاقه‌مندان می‌رسد.

شهسواری افزود: این موسیقی‌دان برجسته نُت آهنگهایش را خودش می‌نوشت و دارای آثاری نفیس و به خطی خوش در این زمینه است.

به گفته این هنرمند استاد برق لشکری ضمن آشنایی با موسیقی کلاسیک غربی در نواختن انواع ساز‌های بادی مهارت داشت و کلارینت، ساکسیفون و ترومپت ساز تخصصی وی بود.

او بیان کرد: این موسیقی‌دان همدانی با بسیاری از موزیسین‌های ایران همچون روح الله خالقی، استاد وزیری و صبا حشر و نشر داشت و همین نشست و برخاست‌ها از او مرد بزرگی در حوزه موسیقی ساخته بود.

شهسواری با بیان اینکه استاد برق لشکری علاوه بر نوازندگی، در آهنگسازی یک استاد تمام عیار بود، افزود: وی فوت و فن لازم را در آموزش‌های ارتش آموخته و تا سال ۱۳۶۷ که چشم از جهان فرو بست تنها معلم تخصصی در حوزه موسیقی بود که خط نت می‌دانست و به دانش تئوری موسیقی کاملا تسلط داشت.

عضو هیات مدیره انجمن موسیقی همدان گفت: وی سال ۱۳۱۱ برای نخستین بار در ایران با نوای کلارینت و ترومپت دسته‌های عزاداری تاسوعا و عاشورا را همراهی کرد تا نشان دهد موسیقی منافاتی با دین و مذهب ندارد.

او با بیان اینکه این کتاب به قلم قادر شهسواری در حال نگارش است، ابراز امیدواری کرد: انتشار این کتاب بخشی از مرارت‌ها و تکاپوی این میراث هنری را جبران کند.

انتهای پیام/ د 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حوزه هنری موسیقی انجمن موسیقی همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۰۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه استاد مطهری به آینده جمهوری اسلامی به روایت افروغ

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بنابر آنچه جماران روایت کرده است، مرحوم عماد افروغ، اندیشمند حوزه جامعه شناسی در یادداشتی با عنوان "شهید مطهری و آینده جمهوری اسلامی" که در مجله شماره 76 حضور به رشته تحریر در آورده بود بر اینکه اگر به حرف های استاد شهید مرتضی مطهری توجه می کردیم حال و روز بهتری داشتیم تاکید کرده و چنین نگاشته است:

‌ ‌حقیقت این است که اگر به حرف های استاد مطهری توجه می کردیم، امروز حال و روز بهتری داشتیم. استاد شهید مرتضی مطهری با ضرورت های زمانی و مکانی کاملا آشنا بود، دغدغه یک روشنفکر حقیقی و واقعی را داشت و همواره می کوشید مدافع مردم باشد. شهید مطهری به عنوان یک عالم اسلامی تلاش کرد ایدئولوژی اسلامی را احیا کند و در مواجهه با چالش های پیش ‌رو سربلند بیرون آید و به مسائل، معضلات و پرسش هایی پرداخت که هنوز جزو پرسش های اساسی ما محسوب می شوند. می توان گفت که شهید مطهری درد آشناست، وی با مسائل و دغدغه های روز کاملا آشنا بود و درک بسیار بالایی از سؤالات و چالش های روز داشت.‌

‌ دومین نکته را که درباره ویژگی های شاخص اندیشه های استاد مطهری می توان مطرح کرد باور بالایی است که وی نسبت به جامعیت اسلام داشت و این که مطهری اسلام را دین کامل می داند به همین دلیل در بیشتر آثار وی استناد به آیات و روایات زیاد به چشم می خورد چرا که سعی می کند حسب باورهایی که دارد پاسخ دینی کاملا ناب به پرسش ها ارائه دهد. از سوی دیگر مطهری تفکر فلسفی و عرفانی بالایی داشت. مسئله سوم درباره ویژگی های اندیشه های مرتضی مطهری نگاه عقلی و فلسفی وی است، شهید مطهری عقلی بارور و شکوفا داشت. سال ها زحمت کشیده با آرای فیلسوفان و عرفای بزرگ آشنا بوده و تفکر فلسفی و عرفانی بالایی داشت و با این پیشینه سراغ آثار و مکاتب مختلف می رفت و با دلیل و برهان به مناقشات پاسخ می داد و در این بین، جانب انصاف را هم رعایت می کرد که هم در داوری ها و هم در ارزیابی های خود منصف بود. ‌

‌مطهری هم در انتقال مفاهیم مدعیان مکاتب جانب انصاف را رعایت کرده و هم در داوری ها و ارزیابی ها، به طوری که گاهی وقتی آثار وی را مطالعه می کنید متوجه نمی شوید که این قول متعلق به خود است یا مکتبی که قرار است نقد شود. وی به علوم اسلامی تسلط داشت که غنا و محتوای آثار وی را بیشتر می کرد. شهید مطهری خودباور بود و به هیچ وجه شیفته مکاتب و آثاری که بررسی می کرد نبود. احساس می کرد با توجه به اندوخته ها و منابعی که دارد می توان به این شبهات پاسخ گفت و در پاسخ گفتن نیز به هیچ عنوان تعارف نمی کرد. گاهی فرد پاسخ را دارد اما تحت تأثیر مقتضیات و شرایط روز قرار می گیرد اما این امر در مورد مطهری صدق نمی کرد.‌

‌کسی که با قلم استاد شهید آشنا باشد طهارت را حس می کند علاوه بر آن آثار شهید مرتضی مطهری بهجت آفرین و امیدبخش است و علت آن دینی بودن این آثار است چرا که دین ‌سرشار از امید است. مطالعه این آثار امید و بهجت را به خواننده منتقل می کند. از آنجا که مطهری نگاه عقلی و همچنین فلسفی داشت، تأویل گرا نبود اما به تأویل هم درس می داد بلکه تلاش می کرد اتفاقاتی که بر اسلام گذشته اما اساسا ربطی به اسلام نداشته را بررسی کند. وی هر عقیده ای را بر نمی تابد. حسب همان نگاه تأویل گرایانه با متون و رسوم منحرف ولو به نام دین سخت در ستیز بود که این امر در کتاب حماسه حسینی مشاهده می شود.‌

‌دغدغه های شهید مطهری، دغدغه های امروز است. من اعتقاد دارم استاد شهید مرتضی مطهری بیشتر متفکر بعد از انقلاب اسلامی است، گرچه این امر نفی تلاش و نقش وی در ایجاد جمهوری اسلامی نیست اما آثار وی برای بعد از جمهوری اسلامی هم کاربرد دارد، به ویژه دغدغه هایی که در کتاب آینده جمهوری اسلامی مطرح کرده است. دغدغه هایی مثل آزادی تفکر، عدالت اجتماعی، استقلال فکری و معنویت و حتی هشدارهایی که به روحانیت داده، که تا حد امکان وارد مشاغل دولتی و تصدی گری نشده و از نقش نظارتی خود غافل نشوند. اگر به حرف های او توجه می کردیم حال و روز بهتری داشتیم. وی در کتاب " آینده جمهوری اسلامی" تصریح کرد که اعتقاد دارد آینده جمهوری اسلامی، آینده روحانیت است. چرا که برای روحانیت جایگاه بلندی قائل است.‌‎ ‎

‌‎‎مجله حضور، ج 76، ص 315-

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902033

دیگر خبرها

  • جزییات «شب نغمه‌های اذان ایرانی» اعلام شد/ تجلیل از ۲ موذن پیشگام
  • نگاه استاد مطهری به آینده جمهوری اسلامی به روایت افروغ
  • شب نغمه‌های اذان ایرانی روی صحنه می‌رود
  • یادمان دهمین سالروز کوچ قلندر موسیقی ایران در گرگان برگزار شد
  • انتقادات و توصیه‌های علی مطهری به روحانیون
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • «زندگی با فلسفه» مستند پرتره انشاءالله رحمتی استاد فلسفه
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • قطعه‌ای مسحور کننده از ویولن‌نوازی استاد نصرالله شیرین آبادی + ویدئو