Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدتی است که به دلیل اینترنتی شدن خرید گاز مایع، شاهد صف های طولانی برای خرید کپسول گاز در خراسان جنوبی هستیم، صف هایی که در آن خبری از رعایت پروتکل های بهداشتی نیست و تهدیدی برای جان هزاران نفر است.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ مرد به همراه فرزندش در ابتدای صف، روی ریگ های کنار دیوار در سایه نشسته اند و دو کپسول گاز مایع خالی مقابلشان، هیچ کدام ماسک ندارند، کنارشان هم تعدادی دیگری پیر و جوان نشسته و ایستاده منتظر رسیدن ماشین حمل کپسول گاز هستند، یکی در میان، خبری از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بین آنها نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برخی ها از روستا برای تعویض کپسول آمده اند و برخی ها هم داخل شهر، البته تعداد زیادی هم برای خودروهایشان می خواهند، این حکایت هر روز صف گاز در دو جایگاه توزیع در شرق و غرب بیرجند است، موضوعی که از دو سه ماه قبل با الکترونیکی شدن خرید گاز مایع کلید خورده و قیمت هر کپسول گاز مایع را در بازار آزاد به 25 تا 30 هزار تومان رسانده است.

 

به گفته مرد جوانی که در انتهای صف در جایگاه واقع در بازار روز بلوار مسافر بیرجند ایستاده است، تاکنون از طریق فضای مجازی و رسانه ها بارها این مشکل را مطرح کرده اند اما هیچ اقدامی برای بهبودی صورت نگرده است. او می گوید: «من دو کپسول گاز آوردم برای روستا گاز کنم، الان بیشتر از یک ساعت است که در صف هستیم و هنوز خبری نشده، البته برخی ها از ساعت 7 صبح در صف بودند که نوبت اول ماشین گاز آمد و حدود 60 کپسول داد و تموم شد، الان نزدیک 11 است و منتظر هستیم تا ماشین بعدی بیایید».

 

آقای استاندار شما ورود کند!

برای ماشین آمدی کپسول بگیری؟ « برای روستا می خوام! تو روستا خانه هایی که گازکشی کردند و یا علمک گاز به درب خانه آنها رفته، گفتند به شما کپسول نمی دهیم بروید گازکشی کنید، خوب شاید کسی پول نداشته باشد تا این کار را انجام دهد، تکلیف شان چیست؟ مسئولان خیلی وعده می دهند اما عمل نمی کنند، مگر خود استاندار بیاید و این صف را ببیند و دستور بدهد که فوری سر و سامان دهند».

 

 

در حین صحبت با این جوان هستم که مرد کهنسالی که از روستایی واقع در نزدیکی مود آمده است، سرش را برمی گرداند و می گوید: « ما هم از روستا آمدیم، روستای ما گاز هر دو سه هفته یکبار می‌آورند، اما ما دیر خبردار شدیم و ماشین رفته بود، حالا باید چند ساعت تحمل کنیم و در صف بمانیم. روستای ما گازکشی است اما برای پخت و پز و برخی مصارف دیگر نیازمند به کپسول گاز هستیم، در روستا بدون کپسول نمی‌شود، زندگی کرد». او البته نکات بهداشتی را بهتر از بقیه رعایت کرده، هم ماسک دارد و هم با فاصله از بقیه نشسته است.

 

از جایگاه ترمینال به سمت جایگاه واقع در نزدیکی روستای حاجی آباد بیرجند می روم، آنجا صف شلوغ تر از جایگاه ترمینال است، بیش از نیمی از افرادی که در صف هستند ماسک ندارند و فاصله افراد از همدیگر کمتر از نیم متر است، شانه به شانه آدم در صف ایستاده است و کدام یکی دو کپسول در کنارشان، چند نفری هم کپسول گرفته اند و آن طرف تر در حال تخلیه آن در ماشین های خود هستند.

 

مشکل سهمیه بندی گاز مایع و عدم عرضه آن به بازار برای مردم این روزها دردساز شده و زحمت آن بر دوش پرستاران و پزشکان می افتد که ماها است در حال تحمل شبانه روزی رنج و خستگی ناشی از کار زیاد هستند، بی برنامگی در توزیع، عدم نظارت بر جایگاهها باعث شده تا تعداد زیادی از افراد چند ساعتی را دوش به دوش همدیگر در صف بایستند، آن هم در این روزهایی که تاکید بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

 

 

هیچ کمبودی نداریم

متولی توزیع این کپسول ها شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی است، «قربانعلی مردانی» مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی خراسان جنوبی اما نظر دیگری دارد، او می گوید: «هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و مانند سابق گاز مایع عرضه می شود، اما با برنامه بهتر و با کارت سوخت، گاز مایع را به تمام روستاها می بریم».

 

مردانی از مردم و روستائیان می خواهد که برای دریافت راحت تر گاز مایع، در سایت مربوطه ثبت نام کنند. او می گوید: «هم اکنون برای روستاهایی که در سایت ثبت نام کردند، 136 عامل توزیع وجود دارد که هر ماه دو مرتبه به روستا، گاز می برند و به هر خانوار هر تعداد کپسول بخواهند می دهند».

 

اما مردم در خصوص این صحبت های مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی خراسان جنوبی نظرشان متفاوت است، آنها می گویند:«شرکت گاز به هر خانواری که در سایت ثبت نام کند در ماه تنها چهار کپسول میدهد و چنانچه کسی علمک گاز به درب منزل او رفته باشد، گاز نمی کند تا گاز کشی کند».

 

پاسکاری نظارت در میدان عرضه!

مردانی معتقد است که اکنون با الکترونیکی شدن، عرضه گاز مایع وضعیت بهتر شده است، ضمن اینکه برای افرادی که به هر دلیل کارت ندارند، تاکید شده گاز در چند جایگاه مشخص در شهر بدهند، اینکه نظارت بر روی توزیع درست صورت نمی گیرد، وظیفه ما نیست، وظیفه سازمان صمت است که باید نظارت کنند.

 

 

«علی تهوری»، معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی که به گفته مدیر شرکت پخش مسئولیت نظارت بر عهده آنها است، بعد از گذشت چند ماه از تشکیل صف های طولانی و شلوغ گاز مایع و گلایه مندی مردم از کمبود سیلندرهای گاز در گفتگو با خبرنگار شبستان گفته است: « تشدید نظارت ها بر شبکه و اجرای موفق طرح الکترونیکی گاز مایع با همکاری نمایندگانی از شرکت نفت، آتش نشانی استان، شرکت های موزع، عوامل توزیع و واحدهای صنفی در حوزه گاز مایع در دستور کار است».

 

وی با اشاره به ایجاد صف های دریافت سیلندرهای گار مایع در استان، گفته است: «این صف ها به پراکندگی جمعیت در حوزه شهری، روستایی و عشایری، نحوه اجرای طرح و چگونگی توزیع گاز از سوی متولیان امر ارتباط مستقیم دارد».

 

بازدید میدانی خبرنگار شبستان از جایگاه‌های عرضه گاز مایع نشان از عدم نظارت کافی و حتی راهنمایی مردم برای ثبت نام در سایت و دریافت راحت تر گاز مایع دارد، به طوری که در این جایگاه ها هیچ گونه راهنمایی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تاکید بر استفاده از ماسک نشده بود و تنها به بنر کوچکی (کمتر از یک متری) که بر روی آن بر ثبت نام در سایت برای دریافت سوخت تاکید شده است،‌ بسنده کرده بودند.

 

«مادربزرگم در روستا زندگی می کند و هزینه گازکشی ندارد، اما گفتند باید گاز کشی کنی و گرنه به شما گاز نمی دهیم، نفت هم که روستا توزیع نمی شود، گاز هم نمی دهند، پس این بندگان خدا چه کنند؟ به نظر می آید با این وضعیت باید به روش‌های سنتی و قدیمی برای گرم نگه داشتن منزل و پخت و پز روی آوریم و هیزم روی بیارویم!». اینها را یکی از جوانانی که برای دریافت کپسول گاز به جایگاه حاجی آباد مراجعه کرده است، می گوید. او افزود: «من وقتی این صف را دیدم، بی خیال گرفتن گاز یارانه ای شدم و حاضرم برای هر کپسول 30 هزار تومان بدم و آزاد بخرم اما چندین مکان در شهر رفتم و پیدا نکردم».

 

 

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی خراسان جنوبی اما با عدم تایید این موضوع، می گوید: «هر کسی که در سایت ثبت نام کند، به او گاز می دهیم، حتی برای آنهایی که گازکشی هم کردند، سهمیه ای برای مصارف دیگر در نظر گرفته شده و به آنها هم کپسول تعلق می گیرد، بیشتر افرادی که در صف دریافت گاز مایع می ایستند، برای ماشین خود می خواهند که اینها قبلا از طریق کارت سوخت، سهمیه بنزین دریافت کرده اند و دیگر لازم نیست به انها گاز مایع بدهند، ضمن اینکه گاز مایع برای ماشین غیر استاندارد است».

 

خبرخوش برای آژانس‌ها

وی دادن سهمیه گاز مایع برای خودروها را غیر قابل انجام و خلاف می داند و می افزاید: خودروهای «ال پی جی» سهمیه کامل بنزین شان را در ماه دریافت می کنند و نیازی به گاز ندارند، این کپسول ها فقط برای مصرف خانوار است، ضمن اینکه در حال حاضر وانت بارهای عمومی و تاکسی های شهری رایگان دوگاز سور می شوند، متقاضیان می توانند از این فرصت استفاده کرده و خودروی خود را دوگانه سی ان جی کنند، برای خودروهای آژانس هم طرحی ارائه شده که به زودی آنها هم رایگان دوگانه خواهند شد.

 

مردانی در مورد تامین گاز مایع صنوف مختلف نیز می افزاید: «هیچ منعی در ارائه گاز مایع به صنوف وجود ندارد، حتی پیش بینی کردیم که خانوارهایی که در شهر زندگی می کنند، برای مصارف خاص می توانند گاز مایع دریافت کنند و هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت».

 

او در مورد سوخت گیری « یک نیک» در جایگاه مشخص می گوید: « پیک نیک سهمیه جداگانه ای دارد و در حال حاضر برای این موضوع مشکلی وجود ندارد و مردم به راحتی می توانند در جایگاه‌های عرضه سوخت مایع پیک نیک خود را گاز کنند».

 

 

 

پایان پیام/404

منبع: شبستان

کلیدواژه: صف گاز مایع نظارت و بازرسی استاندار خراسان جنوبی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی خراسان جنوبی مدیر شرکت کپسول گاز گاز مایع ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۰۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش کلاس‌های پرتراکم؛ از سردرگمی تا توقعات نابه‌جا از معلمان

فرهاد شکیبایی، معاون آموزشی یک دبستان غیردولتی در پاسخ به این سوال که آیا در مدرسه شما کلاس‌هایی با تراکم جمعیتی 45 نفره تشکیل می‌شود، به خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، گفت: در مدرسه ما نه اما چنین کلاس‌هایی در مدارس دولتی وجود دارد.

وی علت تشکیل کلاس‌هایی با تراکم جمعیتی 45 نفره را کمبود معلم و فضای آموزشی دانست و ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش به‌صورت مداوم اعلام می‌کند که تعداد معلمان کافی نیست. سال ۱۴۰۲، ۵۰ هزار معلم از طریق آزمون استخدامی و ۲۵ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان استخدام شدند و این وزارتخانه درصدد است تا ۱۴۰۳، ۷۲ هزار معلم استخدام کنند.

معلمان در کلاس‌های 45 نفره بیش‌تر از دانش‌آموزان سردرگم می‌شوند

این معاون آموزشی با اشاره به گله‌مندی والدین و معلمان، مطرح کرد: والدین و به‌ویژه معلمان از تشکیل کلاس‌های 45 نفره نارضایتی خود را اعلام می‌کنند و معلمان همیشه بابت این موضوع در برنامه‌ریزی‌ها، سردرگم هستند. توقعات بسیار نابه‌جایی از معلمان در راستای افزایش کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان انتظار می‌رود و ازدحام کلاس‌های مدرسه نیز این توقعات را نابه‌جاتر می‌کند.

شکیبایی با بیان اینکه پیشنهادهایی در خصوص ارتقای کیفیت تحصیلی در کلاس‌هایی با تراکم جمعیتی 45 نفره دارم، ادامه داد: تنظیم درست توقعات جزء اولین راهکارهاست و به معنای این است که باید توقعات خود را به مناسب‌ترین شکل برسانیم.

این معاون آموزشی با اشاره به اینکه معلمان باید در کلاس درس درباره ارائه تکالیف و مدیریت کلاس اختیار تام داشته باشند، اظهار کرد: کلاس‌هایی با تراکم 45 نفر، خارج از استاندارد محسوب می‌شود؛ بنابراین انتظار اداره کلاس درس براساس استانداردهای تعیین‌شده توسط وزارت آموزش و پرورش کمی بی‌انصافی است.

مشارکت والدین در مدیریت کلاس‌های پرجمعیت موثر است

وی مشارکت اولیا را در اداره کلاس‌های 45 نفره مهم تلقی کرد و ادامه داد: والدین برای حضور دانش‌آموزان در کلاس درس باید به معلمان کمک‌های ویژه‌‌ای ارائه کنند. اگر توقع ارائه نتایج از پیش مشخص شده از معلمان به کمترین میزان خود برسد، معلمان انگیزه پیدا می‌کنند تا راهکارهای خلاقانه و مناسب را با دلسوزی دریابند.

این معاون آموزشی ادامه داد: یکی از مسائل مهم به‌ویژه در دوره ابتدایی این است که معلم نسبت به احوالات روحی و روانی، آموزشی و شناختی اشراف جامع داشته باشد؛ لذا این اشراف و توجه لحظه‌به‌لحظه به دانش‌آموزان می‌تواند تاثیرات خیلی مثبتی در دوره تحصیلی دانش آموزان داشته باشد.

شکیبایی با بیان اینکه دانش آموزان روحیه بسیار حساسی دارند، اضافه کرد: کوچکترین حرکات معلم می‌تواند بر روحیه دانش آموزان اثر مثبت یا سو داشته باشد.

وی افزود: اشراف معلم باعث می‌شود که حرکات، بازخورد، منش و رفتار معلم با دانش‌آموز منطبق بر واقعیت احوال دانش‌آموز و رشددهنده باشد. به عبارت دیگر، اگر بازخورد معلم می‌خواهد برای دانش‌آموز رشددهنده باشد، باید از احوالات دانش‌آموز آگاه و تسلط کامل هنگام پاسخ‌دهی داشته باشد.

این معاون آموزشی ادامه داد: رشددهندگی به این معنا نیست که همیشه دانش‌آموز مورد تایید قرار بگیرد، بلکه گاهی اوقات باید دانش آموز پاسخ عدم تایید را از معلم دریافت کند و این موضوع به رشد و بالندگی آن کمک ویژه‌ای می‌کند.

معلمان باید اشراف کامل به احوالات دانش‌آموزان داشته باشند

شکیبایی با بیان اینکه پاسخ معلم به دانش آموز باید مهربان؛ اما قاطعانه باشد، ابراز کرد: گاهی اوقات دانش‌آموزان نیاز دارند که پاسخ مهربان و بدون قطعیت دریافت کنند. به عبارت دیگر، شرایط ایجاب می‌کند که دانش آموزان پاسخ باب میل خود را دریافت کنند. اشراف معلم به رفتار دانش آموزان پاسخ درست و مناسب را به صورت طبیعی تنظیم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اشراف کامل بر احوالات دانش‌آموز با تعداد بالای دانش‌آموزان در کلاس مختل می‌شود، توضیح داد: این اختلال به بدترین شکل ممکن بر پیشرفت تحصیلی کودکان تاثیر می‌گذارد. همچنین رسیدگی‌های آموزشی، تصحیح برگه‌های امتحانی دانش‌آموزان و... با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌شود.

شکیبایی با بیان اینکه معلمان در کلاس‌های پرتراکم معمولا نیمی از وظایف خود را به خانواده‌ها واگذار می‌کنند، ادامه داد: اما خانواده‌ها در جایگاهی نیستند که معلم کودکان خود باشند و نسبت به انجام کار آگاهی لازم را ندارند؛ بنابراین بین خانواده‌ها و دانش آموزان درگیری پیش می‌آید. درواقع، این اتفاق می‌تواند مهم‌ترین وجه مادر یعنی مادری کردن را زیر سوال ببرد.

این معاون آموزشی خاطرنشان کرد: زمانی که رابطه مادر و فرزند به رابطه شاگرد و معلمی، تبدیل شود، اتفاقات خوشایندی پیش نمی‌آید، زیرا رابطه شاگرد و معلم یک رابطه همراه با تشنج و اختلال است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۳۰ درصد نانوایی های استان سمنان باید دوگانه سوز شوند
  • عرضه «روایت تولید» در نمایشگاه کتاب تهران
  • ارزیابی نهایی خسارت آتش سوزی شفت از سوی متولیان بیمه
  • برگزاری کارگاه آموزشی سامانه جامع حمد در یاسوج
  • انتقال مجموعه آرادکوه نیازمند عزم جدی متولیان امور است
  • یک جنگ سرد جدید؟ جنگ جهانی سوم؟ / چگونه می توانیم در این «عصر سردرگمی» حرکت کنیم؟
  • انجام بیش از ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع و مصرف‌کنندگان عمده
  • انجام ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع
  • چالش کلاس‌های پرتراکم؛ از سردرگمی تا توقعات نابجا از معلمان
  • چالش کلاس‌های پرتراکم؛ از سردرگمی تا توقعات نابه‌جا از معلمان