Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@12:05:58 GMT

نگاهی به بازار انرژی / جهان به گاز بیشتری نیاز خواهد داشت /

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۶۲۰۶۶

نگاهی به بازار انرژی / جهان به گاز بیشتری نیاز خواهد داشت /

پویایی های بازار

قیمت نفت برنت دریای شمال در روز جمعه 21 شهریور 1399 هر بشکه به 39.83 دلار تنزل پیدا کرد. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت حدود 37.9 دلار هر بشکه بود. یعنی با این وضعیت، انتظار این که قیمت نفت همچنان در کانال بین 40 تا 50 دلار باقی بماند از دست رفت. انبارهای نفتی در آمریکا مجددا از نفت خام پر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا تنها در هفته گذشته 2 میلیون بشکه نفت استحصالی روانه انبارها شد. ذخیره کردن مجدد نفت در کشتی ها آغاز شده و این مسئله باعث پایین آمدن مجدد قیمت نفت تگزاس شد.

گرچه چین در چارچوب برنامه 5 ساله آتی خود اعلام کرد که انبارهای کالاهای اولیه مانند نفت و شمش فولاد را بیشتر خواهد کرد، اما قیمت نفت به پایین لغزید. هند برای اولین بار در 40 سال اخیر تقاضای نفت خام آن نسبت به سال قبل کمتر شد. بیماری کوید 19 در هند و اروپا مجددا تلفات بیشتری را بر جا گذاشته و امیدواری به بیشتر شدن تقاضا رنگ باخت. در روز پنج شنبه 27 شهریور اجلاس کمیته وزارتی ناظر بر عملکرد اوپک پلاس تشکیل خواهد شد. امید می رود در مورد کاهش بیشتر تولید اوپک تصمیماتی گرفته شود.

 

تفسیر هفته

در 17 شهریور کنفرانس پیامدهای سیاسی توافق همکاری 25 ساله ایران و چین توسط انجمن دوستی ایران و چین و چند موسسه چینی برگزار شد. در این کنفرانس من ارائه ای در زمینه مسائل انرژی مابین ایران و چین داشتم. تقاضا برای گاز چین در سالهای آینده از افزایش قابل توجهی برخوردار خواهد شد. بنابر یک گزارش تقاضا برای چین در 2020، 300 میلیارد متر مکعب بوده و این در 2040 به 600 میلیارد متر مکعب خواهد رسید. عمده تولید کنندگان گاز طبیعی در جهان عبارتند از روسیه، استرالیا، ترکمنستان، آمریکا، قطر و ایران. بجز روسیه، ترکمنستان، و ایران بقیه کشورها باید گاز مورد نیاز چین را از روش ال ان جی به چین برسانند. تا کنون دو خط لوله از روسیه به چین کشیده شده است. ترکمنستان نیز از طریق یک خط لوله چهار شعبه، گاز خود را از طریق آسیای مرکزی به چین می رساند.

در این میان ایران با داشتن ذخائر گازی معتنابه، می تواند با تشویق چین به سرمایه گذاری بر روی یک خط لوله گاز مابین شمال ایران و غرب چین، صادرات گاز خود به چین را شروع نماید. مزیت چنین کاری برای ایران، دور بودن این خط لوله از تحریم های آمریکا و برای چین، دور زدن نقطه بحرانی تنگه مالاکا در اقیانوس هند می باشد.

چین با مجموعه پروژه های زیر پرچم ابتکار کمربند و جاده در پی استفاده از موقعیت ژئوپلتیک و عرضه کالا و خدمات در سطحی جهانی است. مجموع پروژه های چین در این ابتکار به 1000 میلیارد دلار می رسد. شش کریدور اصلی این مجموعه بزرگ چینی در تصویر زیر نشان داده شده است.

 

از سوی دیگر ایران در کریدور شمال-جنوب قرار دارد. کریدوری که می تواند هزینه های حمل ونقل از جنوب شرق آسیا تا اروپای شمالی را به یک سوم کاهش دهد. ایران کشوریست که در محل تقاطع کریدور شمال-جنوب و ابتکار کمربند و جاده قرار دارد. از این مزیت باید استفاده کرد.


پیش بینی ها نشان دهنده آن است که گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی)، با رشد تقاضا روبرو خواهد بود. افزایش جمعیت و تقاضا برای انرژی بیشتر در سطح جهانی، نیاز به ال ان جی را افزایش داده است. زیرا این حامل انرژی گرچه در میان حامل های انرژی های فسیلی دسته بندی می شود، اما به دلیل کمتر بودن تولید دی اکسید کربن بر اثر سوختن گاز، و همچنین سهولت حمل و نقل آن در مقایسه با خط لوله گاز از اقبال بیشتری برخوردار شده است. تجارت ال ان جی در 2020، 3 درصد نسبت به سال قبل تاکنون کاهش نشان می دهد، اما پیش بینی می شود که در سال های بعد تقاضا برای این کالا بالاتر رفته تا بطور متوسط مابین 2019 تا 2040 رشد سالانه ای در اندازه 3.4 درصد داشته باشد. دو سوم از رشد آینده تقاضا برای این کالا در کشورهای آسیایی بخصوص چین، هند، پاکستان و بنگلادش اتفاق خواهد افتاد.

دو نفتکش ایرانی در مسیر ونزوئلا هرکدام 300 هزار تن سوخت بنزین را حمل می کنند. این دو نفتکش ترجیح دادند که بجای عبور از تنگه باب المندب، دریای سرخ، دریای مدیترانه، تنگه جبل الطارق به سمت اقیانوس اطلس، از مسیر دماغه امید نیک به اقیانوس اطلس برسند. دو کشتی با اندازه متوسط به نام های فورست و فورچون با پرچم ایران حرکت می کنند. در ماه های مه و ژوئن پنج کشتی دیگر سوخت را از ایران به ونزوئلا رساندند.

اقتصاد عراق بنابر نظر بانک جهانی در 2020 به اندازه 9.7 درصد کوچکتر خواهد شد. دو علت عمده بر اقتصاد عراق تاثیرگذار است. ابتدا مسئله بیماری کووید-19 و دوم قیمت های پایین نفت خام. به همین دلیل هم این کشور از تعهدات دستجمعی اوپک برای کمتر کردن تولید در چارچوب اوپک پلاس چندان پیروی نمی کند. در ماه مه و ژوئن عراق توافق کرد که یک میلیون بشکه از تولید نفت خود روزانه کم نماید. از ماه ژوئیه تا آخر سال این رقم به مقدار 849 هزار بشکه در روز تکلیف شد. عراق در حال مذاکره با دبیرخانه اوپک است تا خود را از تعهد کاهش تولید معاف کند. از سوی دیگر نارضایتی در میان اقشار عراقی و بخصوص نسل جوان بصورت تظاهرات خیابانی، اعتراضات خشونت آمیز و مهاجرت خود را نشان می دهد.

*دانشیار سیاستگذاری انرژی - دانشگاه صنعتی شریف

منبع: الف

کلیدواژه: قیمت نفت ال ان جی خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۲۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم

به گزارش جماران؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه نیاز به گسترش همکاریهای منطقه‌ای در سطوح مختلف وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را دارد.

طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در دومین روز حضور خود در بانکوک برای شرکت در هشتادمین جلسه سالیانه اسکاپ، با «آلیس جابانا»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی اسکاپ، دیدار و گفتگو کرد.

داود منظور در این دیدار که در محل کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) در بانکوک برگزار شد، با تأکید بر لزوم گسترش همکاریها و نقش نهادهای توسعه‌ای مانند اسکاپ در ارتقای توسعه کشورها، گفت: استفاده از ظرفیت نهادهای وابسته به سازمان ملل در راستای توسعه همکاری‌های منطقه ای، تکمیل کریدورها و مقابله با خشکسالی، حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه نیاز به گسترش همکاریهای منطقه‌ای در سطوح مختلف وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را دارد.

معاون رئیس‌جمهور با حائز اهمیت خواندن موضوع نشست امسال اجلاس اسکاپ، بر ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در آینده اقتصاد جهان تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن علاقه‌مندی به استفاده از تمامی ظرفیت‌های سازمان ملل در مسیر توسعه پایدار، آمادگی دارد در حوزه دیجیتال‌سازی هم همکاری داشته باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه با اشاره به مسئله‌محور بودن برنامه هفتم توسعه، گفت: در تأمین منابع مالی مورد نیاز برای رشد اقتصادی، به استفاده از منابع بین‌المللی هم توجه داریم.

وی نقش جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی از فعالیت‌های مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) به عنوان یکی از مؤسسات منطقه‌ای زیرمجموعه اسکاپ مستقر در تهران مستقر را اساسی دانست و گفت: ما ضمن استفاده از همه ظرفیت‌های اپدیم، تجربیات موفقی در کاهش بلایا داریم که می‌توانیم آنها را با سایر کشورها به اشتراک بگذاریم.

منظور افزود: از جمله تجربیات موفق کشورمان، تجارب حاصل شده در مهار و مدیریت منابع آب و شیرین‌سازی آب است که با توجه به تأثیر تغییرات اقلیم بر بروز خشکسالی های پیاپی و کاهش منابع آب، همکاری مشترک به‌ویژه با کشورهای همسایه، اهمیت دوچندان دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به کمبود منابع آب به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم در سطح جهان، گفت: ما آماده همکاری در زمینه مدیریت منابع آب با سازمان ملل متحد هستیم.

منظور با بیان اینکه خوشحال میشویم در منطقه به کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای محصور در خشکی در جهت حمل کالا کمک کنیم، گفت: اسکاپ میتواند نقش بیشتری را در این زمینه بازی کند و جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد با تشکیل گروه کاری مشترک با کشورهای منطقه تحت مدیریت اسکاپ، نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

وی با تأکید ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها و همکاری با اسکاپ در حوزه اقتصاد دیجیتال، علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری بیشتر با اسکاپ و کمیته‌های مربوطه را اعلام کرد.

دیگر خبرها

  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران
  • نگاهی به شادترین کشور‌های جهان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم
  • نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
  • نگاهی به شادترین کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴ (+ اینفوگرافی)
  • «قرارداد سلف ارزی» چگونه به ثبات بازار ارز کمک می‌کند؟
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد