Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@23:24:30 GMT

گشتی در بازار لوازم التحریر

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۶۲۲۳۸

گشتی در بازار لوازم التحریر

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،بنا به اعلام رئیس اتحادیه صنف نوشت افزار مشهد، به علت افزایش قیمت دلار و مواد اولیه، قیمت نوشت افزار نسبت به پارسال افزایش یافته است. نوشت افزار کالای ضروری دانش آموزان محسوب می‌شود، به طوری که خیلی از خانواده‌ها مجبورند برای فراهم کردن امکانات تحصیلی فرزندشان از دیگر خرج‌های زندگی کم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
با این حال، عده‌ای بدون در نظر گرفتن شرایط فعلی مردم و مشکلات اقتصادی آن‌ها در ایام کرونا، به گران فروشی این کالای ضروری نیز اقدام می‌کنند.

به طور کلی هر از گاهی نوسانات بازار موجب می‌شود کنترل قیمت‌ها از حوزه اختیارات مسئولان و متولیان نظارت بر بازار خارج شود، اما در کنار این گرانی‌های گریزناپذیر، گران فروشی مسئله‌ای است که با تدبیر مسئولان اصناف و دیگر نهاد‌های مبارزه با گران فروشی قابل کنترل است تا مردم متحمل هزینه‌های اضافه نشوند.


کشف تخلف گران فروشی در واحد صنفی بازرس اتحادیه نوشت افزار

در گشت میدانی از واحد‌های صنفی لوازم التحریر، با یکی از بازرسان اتاق اصناف و همچنین یکی از بازرسان اتحادیه این صنف همراه شدم. برای شروع بازرسی از واحد‌های صنفی لوازم التحریر، به پیشنهاد بازرس اتحادیه این صنف، به چند واحد صنفی در شهر مراجعه کردم. در همان اولین مورد بررسی مشخص شد که بازرس اتحادیه با معرفی برخی واحد‌های صنفی خاص، سعی دارد شناسایی واحد‌های گران فروش از نگاه ما دور بماند؛ بنابراین در چهار موردی که این بازرس ما را همراهی می‌کرد، موارد تخلف مشاهده نشد. تنها در یکی از این بازدید‌ها که آن هم به طور اتفاقی در مسیر با آن مواجه شدیم و جزو مواردی نبود که بازرس قصد داشت ما را به سمت آن جا هدایت کند، یک واحد صنفی خودکار مارک پنسان را به قیمت ۶ هزار تومان می‌فروخت در حالی که طبق گفته‌های این بازرس در نهایت باید به قیمت ۴ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شد. با تصمیم بازرس اتاق اصناف، به این واحد صنفی تذکر شفاهی داده شد، آن هم به این دلیل که سایر اقلام را با قیمتی مناسب به فروش می‌رساند. پس از آن بازرس اتحادیه از ما جدا شد و ادامه بازرسی‌ها با حضور بازرس اتاق اصناف صورت گرفت.
بیشتر بخوانید کرونا لوازم تحریر را گران کرد
در دو بازدید دیگر، هر دو واحد صنفی تخلف داشتند. در یکی از واحد‌های صنفی متخلف که در منطقه فرامرز عباسی واقع شده بود، پروانه کسب به نام همان آقای بازرسی بود که تا چند لحظه پیش ما را در گشت مقابله با گران فروشی همراهی می‌کرد. در این جا از جمله موارد گران فروشی، فروش خودکار بیک با قیمت ۳ هزار تومان بود که بنا به گفته رئیس اتحادیه، ۱۰ درصد گرانی قیمت داشت. همچنین خودکار زبرا به قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شد که بر اساس عرف بازار باید به قیمت ۶ هزار تومان به فروش می‌رسید. از سوی دیگر این بازرس در گفته هایش ادعا می‌کرد، ماژیک وایت برد یک برند خاص را در مغازه اش نمی‌فروشد، چون تقلبی آن هم در بازار وجود دارد، اما مغازه اش پر بود از ماژیک‌هایی با همان برند خاص! هرچند که وی مدعی شد منظور من این بوده که نوع تقلبی این محصول را نمی‌فروشم.

تخلف دیگر، مربوط به یک واحد صنفی واقع در بزرگمهر بود که خودکار بیک را به قیمت ۳ هزار تومان و دفتر سیمی طلقی صد برگ را به قیمت ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رساند. این درحالی است که رئیس اتحادیه این صنف اعلام کرد قیمت دفتر‌های سیمی طلقی با توجه به نوع کاغذ و نوع طلق دفتر بین ۱۰ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.

تشکیل پرونده برای ۲ متخلف

به طور کلی در گشت مشترک با بازرسان ذی ربط، از هفت واحد صنفی بازدید به عمل آمد که سه مورد آن‌ها به عنوان متخلف شناسایی شدند. محمد حامد مقدم، بازرس اتاق اصناف درباره برخورد با تخلف این واحد‌های صنفی می‌گوید: با توجه به قیمت عرف بازار و قیمت تعیین شده از سوی اتحادیه، قیمت این واحد‌ها بالاتر بود؛ بنابراین برای دو واحد متخلف گزارش بازرسی تنظیم شد که پرونده شان به تعزیرات فرستاده می‌شود و به یک مورد دیگر تذکر شفاهی داده شد.

جواد عباسیان، رئیس اتحادیه کتاب، نوشت افزار و صحافی مشهد درباره چگونگی برخورد با این موارد تخلف می‌گوید: «به طور کلی میزان شکایت از صنف ما بسیار پایین است، به طوری که موارد معرفی شده به تعزیرات در سال به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. در مواردی هم که تخلف پیش می‌آید، متخلف را مجاب می‌کنیم ضرر‌های مشتری را برگرداند، سپس در اولین مرحله تعهد می‌گیریم و اگر مجدد تکرار شود به تعزیرات معرفی خواهیم کرد. ما ۱۷ بازرس در شهر داریم که آن‌ها را منطقه بندی کردیم. در گذشته ماهی یک بار بازرسی انجام می‌شد، اما در چنین زمان‌هایی که تقاضا زیاد می‌شود، بازرسان ما هفته‌ای یک بار باید به اتحادیه گزارش بدهند. واحد‌های صنفی باید روی اجناس قیمت زده باشند و اگر بالاتر از قیمت مصوب باشد با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی درباره بازرس مورد اشاره نیز می‌افزاید: ابتدا باید برای خود ما تخلف این بازرس محرز شود، در این صورت در اولین قدم ما وی را از بازرسی برکنار خواهیم کرد و درباره تخلف انجام شده از سوی وی، مانند دیگر موارد تخلف برخورد خواهیم کرد.

 رئیس اتحادیه کتاب، نوشت افزار و صحافی مشهد  برای آگاهی مردم درباره میزان افزایش قیمت لوازم التحریر می‌گوید: نسبت به شش ماه گذشته، مداد ۷۰ تا ۸۰ درصد، کاغذ A۴ تا ۱۵ درصد، خودکار ۳۰ تا ۵۰ درصد و نوشت افزار دیگر هم به طور متوسط ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته، اما دفتر به علت نبود درخواست، نسبت به سال گذشته افت شدید قیمت داشته است.


منبع: خراسان


انتهای پیام//م. م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گرانی لوازم التحریر قیمت نوشت افزار در بازار بازرس اتحادیه لوازم التحریر واحد های صنفی رئیس اتحادیه هزار تومان نوشت افزار اتاق اصناف گران فروشی گران فروش واحد صنفی واحد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۲۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه ۲۰۰ هزار تومان گران شد

به گزارش قدس آنلاین، قیمت هر قطعه سکه طرح جدید تا لحظه درج این خبر در معاملات امروز پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت) در بازار طلای تهران نسبت به قیمت پایانی روز گذشته، با رشد ۲۲۱ هزار تومانی به ۴۱ میلیون و ۸۰۶ هزار تومان رسید.

سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش ۲۵۸ هزار تومانی نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته، ۳۸ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان معامله شد.

امروز نیم سکه با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته، ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ربع سکه با رشد ۳۰۰ هزار تومانی، ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

قیمت سکه گرمی نیز با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، به نرخ ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دادوستد شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز در بازار طلای تهران سه میلیون و ۴۶۷ هزار تومان معامله شد.

بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی به ۲ هزار و ۳۰۸ دلار رسید.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • تخلف بهداشتی بیش از ۳۰۰ واحد صنفی را در قزوین به تعطیلی کشاند
  • دارندگان واحدهای صنفی بخوانند /دریافت این شناسه الزامی است
  • همه واحدهای صنفی باید شناسه یکتا دریافت کنند
  • کد یکتا برای واحدهای صنفی اجباری است
  • منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ طلا باشیم؟
  • سکه ۲۰۰ هزار تومان گران شد
  • گشتی در اقتصاد جهان | خوش‌بینی صندوق بین‌المللی پول به اقتصاد آسیا
  • نگاهی به قیمت هونگچی H۵ در بازار آزاد؛ یکی از گران‌ترین چینی‌های بازار + جدول
  • گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی
  • محکومیت پنج میلیارد ریالی برای مرغ فروش مشهدی