Web Analytics Made Easy - Statcounter

بارها این گزاره در قالب‌های متفاوت و اشکال گوناگونی مطرح شده که اگر انقلاب اسلامی نتواند نظریه تولید کند و در ساحت نظر، اتفاق جدیدی را رقم نزند، گویی کار خاصی نکرده و از او جز یک نام یا صور تمدنی در تاریخ باقی نخواهد ماند.

امیررضا مافی/

بارها این گزاره در قالب‌های متفاوت و اشکال گوناگونی مطرح شده که اگر انقلاب اسلامی نتواند نظریه تولید کند و در ساحت نظر، اتفاق جدیدی را رقم نزند، گویی کار خاصی نکرده و از او جز یک نام یا صور تمدنی در تاریخ باقی نخواهد ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این گزاره نیز این پرسش مطرح می‌شود که آیا اساساً می‌توان چنین مسئله‌ای را تا سرفصل‌هایی چون سینما ذیل انقلاب اسلامی تعمیم داد یا خیر؟ آیا انقلاب اسلامی می‌تواند در ساحت معرفت به این مهم دست پیدا کند و طرح جدیدی را در نسبت خودش با سینما در اندازد یا خیر؟ به طور خلاصه آیا می‌توان مدعی بود سینمای انقلاب اسلامی نیز اگر نتواند به نظریه‌ای -نظریه نیز اینجا به تعبیری آن نگاه شامل و فراگیر در باب هنر و زیبایی و نسبتش با سینماست- دست پیدا کند از او جز نامی در تقویم و تاریخچه باقی نخواهد ماند یا خیر؟

جواب دادن به چنین پرسشی مستلزم این است که اولاً بدانیم انقلاب به چه معناست. باید مشخص کرد وقتی از انقلاب دم می‌زنیم دقیقاً مرادمان چیست؟ اگر فهم ما از انقلاب، تنها تغییر یک سیستم است، به این معنا که یک نظامی برود و نظام دیگری به لحاظ سیاسی حاکم شود، یا عده‌ای بروند و عده‌ای دیگر بیایند، «مبنا» تفاوتی نکرده است. انقلاب بیش از آنکه معطوف به نظام باشد، در جهان‌بینی رخ می‌دهد. یعنی بر اساس جهان‌بینی من آنچه در یک نظام جاری است، خوب یا بد است. افراد این نظام جزو تاریخ‌اند، اما خود نظام، فلسفه‌ تاریخ است. به عبارت دیگر، انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد تا جهان‌بینی توحیدی مبتنی بر اسلام، خود را به جای جهان‌بینی سلطنتی-سنتی بنشاند. پس انقلاب اسلامی، یعنی جایگزین کردن جهان‌بینی اسلامی به جای جهان‌بینی سنتی طاغوتی. از این نظر من اسلام را سنت نمی‌دانم. زیرا اسلام، به‌خصوص قرائت شیعه در آن همواره به روز می‌شود و بی‌وقفه پویاست، گرچه برخی تلاش دارند جلی این پویایی را بگیرند. انقلاب اسلامی منجر به جمهوری اسلامی می‌شود. جمهوری اسلامی حالا صورت آن انقلاب است، چه اندازه با اهداف انقلاب سازگار بوده، چقدر پیشرفت کرده و چه اندازه آرمان‌هایش محقق شده را باید از جمهوری اسلامی پرسید نه از انقلاب اسلامی. پس به این ترتیب لحظه‌ انقلاب، با سیر تکوینی جمهوری اسلامی متفاوت است. خب جمهوری اسلامی در بعد فقه سیاسی، نظریه‌پردازی دارد، در بعد حکومت، مدل‌هایی را به خدمت گرفته، در بعد جزایی و قضایی، اسلام را تا حدودی پیاده کرده، اما در بعد فرهنگی و اخلاقی نه. یعنی جمهوری اسلامی در تمام این ۴۰ سال در پی اثبات و سپس تثبیت ماهیت سیاسی خود بوده و نظریه‌ معرفتی آن در بعد اخلاق و فرهنگ شکل نگرفته است و چنین است که امروز ما می‌بینیم بی‌اخلاقی در میان مسئولان و مردم زیاد شده است، چون تبیین اسلام از اخلاق و فرهنگ در جمهوری اسلامی نسبت به سایر مسائل عقب افتاده است.

 اگر جمهوری اسلامی، جهان جدید اخلاقی و معرفتی نسازد، قطعاً به تاریخ تبدیل خواهد شد و برای آن تقویم می‌نویسند، اما اگر واجد نظریه‌پردازی در ساحت فرهنگ و اخلاق شود، بی‌شک فلسفه‌ تاریخ می‌سازد و پیش می‌رود. اخلاق و زیبایی‌شناسی شباهت‌های بسیار زیادی در متدولوژی دارند. جمهوری اسلامی، تبیین نظری در حوزه‌ اخلاق و زیبایی ندارد یا کم دارد، اگر بخواهیم تمدن اسلامی بسازیم، این دو مقوله بسیار حائز اهمیت است، زیرا یکی فرد در جامعه را می‌سازد، فرد در نسبت با دیگری را می‌سازد و دیگری معیارهای فرهنگ را به معنای عام تولید خواهد کرد. سینما یکی از مصادیق فرهنگ است، اگر ما آن دو امر یاد شده را تبیین کنیم، آن وقت می‌توانیم از این ابزار، یا از این مصداق استفاده و بعدتر می‌توانیم برای این ابزار یا مصداق نظریه‌پردازی کنیم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی انقلاب اسلامی جهان بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۳۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی اولویت حلقه صالحین باشد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مرتضی مطیعی شامگاه پنجشنبه در مجمع سرمربیان صالحین شاهرود در سپاه ناحیه این شهرستان در با اشاره به اقتدار کنونی نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: دستاوردهای امروز کشور مرهون خون مطهر شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی است.

وی در ادامه به شبکه‌سازی نظام تربیتی صالحین اشاره کرد و افزود: اساتید، استادیاران، سرمربیان، مربیان و متربیان فعال در شبکه تربیتی صالحین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند که البته باید در کنار توجه به نیروی انسانی مجرب به محتوای غنی نیز توجه شود.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با بیان اینکه فرماندهان سپاه در رده‌های مختلف باید از نقش خود در طرح و تبیین محتوای مورد نیاز برای کادرسازی به خوبی مطلع باشند تصریح کرد: اگر در نظام تربیتی صالحین به امر کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی ایران با دقت و حساسیت توجه نداشته باشیم نباید امیدی به تحقق این مهم در سایر بخش‌ها داشته باشیم.

مطیعی با تاکید بر اینکه دشمن تمام تلاش خود را برای جلوگیری از شبکه‌سازی نیروهای معتقد به انقلاب اسلامی به کار گرفته است گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی مساجد را محور تمام فعالیت‌های جوانان می‌دانند لذا نباید ایجاد جاذبه برای جوانان در فضایی غیر از مسجد سبب فاصله گرفتن این قشر از مسجد شود!

وی ادامه داد: دشمن تلاش می‌کند با انواع روش‌ها ما را از حساسیت و دغدغه‌مندی نسبت به مسائل گوناگون دور کند که اگر چنین شرایطی رخ دهد با اهداف انقلاب اسلامی فاصله خواهیم گرفت.

امام جمعه سمنان دغدغه‌مندی را در مقایسه با تلاش و کوشش دارای اهمیت و اولویت بیشتری دانست و گفت: کسب مهارت‌های لازم برای ارتباط مؤثر با جوانان، نوجوانان و متربیان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

کد خبر 6088870

دیگر خبرها

  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
  • دانشمندان درباره «جهان‌های موازی» چه می‌گویند؟
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی اولویت حلقه صالحین باشد
  • پیش‌بینی امام خمینی (ره) از سرکوب‌ها در آمریکا: آنها تحمل آشفتگی خوابشان را ندارند