Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@14:23:22 GMT

کرونا برای گروه سنی 60 سال به بالا بسیار کشنده تر است

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۶۳۲۷۵

کرونا برای گروه سنی 60 سال به بالا بسیار کشنده تر است

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: کشندگی ویروس سارس- کو2 که عامل بیماری کووید19 به شمار می رود چقدر است؟ و خطر مرگ در میان افراد و گروه های جمعیتی مختلف چقدر است؟ محاسبه این آمار و ارقام در طول این همه گیری کار دشواری بوده است.
برای تخمین نرخ واقعی مرگ و میر – یا دقیق تر بگوییم نرخ ابتلا- کشندگی- کووید19 خیلی ساده باید تعداد افراد مبتلا را بر تعداد کل جان باختگان در نتیجه ویروس کرونا تقسیم کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکل این است که  با وجود افراد مبتلای بدون نشانه بسیار و آزمایش های محدود در طول بخش عمده ای از این همه گیری، یافتن رقم واقعی تعداد افراد مبتلا کار بسیار سختی بوده است. ساده ترین راه برای برآورد نرخ های دقیق ابتلا و مرگ، انجام آزمایش های تصادفی است.
من استاد سیاستگذاری و مدیریت سلامت هستم. در ماه آوریل در مشارکت با اداره سلامت ایالت ایندیانا هدایت تیمی از محققان را در دانشگاه ایندیانا برای گزینش تصادفی و آزمایش و یافتن افراد مبتلا به این ویروس بر عهده داشتم. ما بر اساس نمونه آماری خود  دریافتیم که در مجموع 2.8 درصد از جمعیت ایندیانا – یا بالغ بر 188 هزار نفر- تا آن زمان آلوده شده اند و نرخ مرگ و مرگ در ایندیانا را 0.58 درصد تعیین کردیم.
طی چند ماه گذشته با استفاده از داده هایی که از زمان  اجرای این برنامه آزمایش تاکنون گردآوری کرده ایم، من و همکارانم توانسته ایم تعیین کنیم که نرخ های ابتلا- مرگ و میر بر اساس سن، نژاد و دیگر عوامل جمعیتی چگونه تغییر می کند. در مطالعه ای که در 2 سپتامبر منتشر کردیم، گزارش دادیم که ویروس کرونا به نسبت افراد زیر 40 سال، در افراد بالای 60 سال صدها بار کشنده تر است و نیز اینکه در ایندیانا افراد غیر سفیدپوست با نرخی سه برابر بیشتر از سفیدپوستان می میرند.

سن مهم ترین عامل است، ولی نژاد نیز اهمیت دارد
تمام گروه ها با خطر برابر مرگ و میر در اثر ویروس کرونا مواجه نیستند. پژوهشگران و مقامات سلامت چند ماهی است که دانسته اند  تفاوت هایی در این میان وجود دارد، اما مقاله ما با محاسبه نرخ های مرگ و میر، دقیق ترین داده ها را درباره این تفاوت ها ارائه می دهد.
تقریبا نیمی از مرگ و میرهای ناشی از کووید19 در میان کسانی رخ داده که در خانه های سالمندان به سر می برده اند، چون این افراد به طور کلی از سلامتی کمتری برخوردارند و با خطر بسیار بالاتری برای ابتلا به بیماری های جدی مواجه اند. ما می خواستیم خطر مرگ ناشی از کرونا برای افراد را نه در خانه های سالمندان یا دیگر وضعیت های مشابه تعیین کنیم، از این رو ارقام زیر برای آن دسته از ساکنان ایندیاناست که در اجتماعات زندگی می کنند.
نرخ کلی ابتلا - مرگ و میر در میان اجتماعات – جمعیت ساکن در ایندیانا 0.26 درصد یا یک مرگ در هر 385 فرد مبتلا بود. به نسبت نژاد یا جنسیت، سن مهم ترین عامل موثر در نرخ مرگ و میرها محسوب می شد.
در میان افراد 60 ساله و بالاتر، یک نفر در هر 58 مبتلا - با نرخ خام ابتلا- مرگ و میر یا آی اف آر 1.7 درصدی - به مرگ منجر شده است. در مقایسه آی اف آر آنفلونزا در آمریکا در میان افراد بالای 60 سال 0.8 درصد است. کووید19 بالغ بر دو نیم برابر کشنده تر از آنفلونزا در این گروه سنی است.
 با کاهش سن این خطر نیز کاهش می یابد. برای افراد میانسال 40 تا 59 ساله، آی اف آر 0.12 درصد – یا یک مرگ در هر 833 فرد مبتلا- بوده است.
در مبتلایان زیر 40 سال نرخ مرگ و میر با فقط حدود یک نفر در هر 10 هزار نفر – یعنی آی اف آر 0.01درصدی – امری غیرمعمول محسوب می شد.
اگرچه سن مهم ترین عامل موثر بر نرخ مرگ و میر بود، تفاوت های نژادی نیز در این میان قابل توجه بودند. ساکنان غیر سفیدپوست ایندیانا در تمام گروه های سنی در صورت مبتلا شدن – با آی اف آر 0.59 درصدی- در مقایسه با ساکنان سفیدپوست – با آی آر اف 0.18 درصدی- سه برابر بیشتر در معرض خطر مرگ قرار داشتند.

نرخ مرگ و میر بازتابی از دیگر مشکلات سلامتی
در مورد کووید19 نیز همچون اکثر بیماری ها، هرچه وضعیت سلامتی پیش از ابتلا به بیماری بدتر باشد، احتمال  تسلیم شدن در برابر ویروس بیشتر می شود.
پژوهشگران می دانند که بیماری های مزمن مشخصی- از جمله امراض قلبی عروقی، کلیه و بیماری های ریوی و نیز دیابت- همگی خطر مرگ فرد مبتلا به کووید19 را افزایش می دهند. تیم ما داده های سلامتی گسترده ای را در مورد افرادی که از آنها آزمایش به عمل آوردیم گردآوری نکردند، ولی این امراض مزمن در میان سالمندان و اقلیت های نژادی در آمریکا شایع تر هستند.
عوامل دیگر نظیر ناامنی غذایی و مسکن و دسترسی ناکافی به مراقبت های درمانی نیز که در میان جمعیت های سالمند و اقلیت شایع تر است، مبارزه در برابر این بیماری را چالش آورتر می کند . نرخ های بالاتر ابتلا- مرگ و میر یافت شده در این گروه ها، احتمالا به دلیل وجود ترکیبی از چند بیماری و سایر عوامل اشاره شده در آنهاست.

آیا این ارقام را می توان به سراسر آمریکا گسترش داد؟
مطالعه ما دقیق ترین نگاه ایالتی محسوب می شود که تاکنون به نرخ های ابتلا و میر کووید19 در ایالات متحده انجام شده است. سئوال این است که آیا ایندیانا مقایسه خوبی برای بقیه کشور است یا خیر.
ایندیانا در زمره ایالت های  نسبتا پایین از نظر سلامت کلی در آمریکا قرار دارد. با این حال سن متوسط در ایندیانا کمی پایین تر از رقم کلی آمریکا و پایین تر از بیشتر ایالت هاست.
به اعتقاد من ارقامی که ما برای ساکنان اجتماعات در ایندیانا به آنها رسیده ایم، احتمالا به میانگین های ملی نزدیک است، اما نرخ ابتلا- مرگ و میر می تواند ایالت به ایالت یا شهر به شهر فرق داشته باشد. اگر جمعیت سالمندان ایالت شما سالم تر از گروه سنی مشابه در ایندیانا باشند، آی اف آر می تواند اندکی پایین تر باشد. اگر جمعیت ایالت شما در کل ناسالم تر باشد، آنگاه این خطر بالاتر  خواهد رفت.
مشهودترین راه برای جلوگیری از مرگ و میر و بیماری جدی در اثر کووید19، کاستن از تعداد مبتلایان است. با انجام کارهای ساده ای مثل استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، همه می توانند به محافظت از یکدیگر و به خصوص آن دسته از دوستان، همسایگان، مشتریان و همتایان خود که با بیشترین خطر از ناحیه این همه گیری مواجه اند کمک کنند.
نویسنده: نیر مناشمی (Nir Menachemi) استاد سیاستگذاری و مدیریت سلامت در دانشگاه ایندیانا
منبع: https://b2n.ir/563673

انتهای پیام. 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: مرگ سلامت ویروس کرونا کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۳۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است

حسام‌الدین علامه افزود: ۱۴.۱۵ صدم درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال به دیابت و حدود ۲۵ درصد از این گروه سنی به «پیش‌دیابت» مبتلا هستند. متاسفانه، آمار و ارقام مربوط به «پیش‌آگاهی به دیابت» نامساعد است؛ به نحوی که حداقل حدود یک سوم از افرادی که به دیابت مبتلا هستند از بیماری خود آگاهی ندارند.

این متخصص درباره وضعیت درمان دیابت در کشور گفت: «درمان موثر» هم از وضعیت نامساعدی برخوردار است؛ فقط حدود ۳۱ درصد از دیابتی‌ها درمان موثر و منجر به کنترل دیابت دارند. یکی از عواملی که منجر به آمار نامساعد درمان موثر دیابت و پیامدهای ناشی از آن مثل زخم مزمن در کشور شده، تحریم‌های اقتصادی و دارویی ظالمانه آمریکا است.

این متخصص ادامه داد: اگرچه واکنش مردم به دیابت نسبت به سرطان، توأم با حساسیت و پرسروصدا نیست اما نکته مهم و اساسی این است که دیابت به دلیل عوارض و مرگ و میری که پس از پیامدهایش از جمله زخم پای دیابتی می‌تواند ایجاد کند باید در کانون توجه قرار گیرد. متاسفانه میزان مرگ و میر ناشی از زخم پای دیابتی نسبت به برخی از سرطان‌های شایع کشور بیشتر است. من بازهم تاکید می‌کنم بیماری دیابت بسیار اهمیت دارد و برای مقابله با این بیماری باید از نظر متخصصان چه در حوزه بالین و چه در عرصه روان‌شناسی سلامت بهره برد.

خطر «بازار سیاه» برای پانسمان‌های نوین دیابت

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران ادامه داد: استفاده از پانسمان‌های نوین، یکی از موثرترین درمان زخم‌های مزمن است. پانسمان‌های نوین بیشتر وارداتی هستند؛ اگر ارز مورد نیاز با قیمت مناسب و به مقدار کافی در اختیار واردکننده قرار نگیرد با پدیده بازار سیاه در زمینه پانسمان‌های نوین مواجه می‌شویم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • فیلم/ بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در ایالت ایندیانا
  • بالا رفتن سن سالمندی از دیدگاه عموم
  • هوای سلماس برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شد
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، این مقاله را بخوانید
  • هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند