Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر درتلاش هستند الکترود‌های منعطف با رسانایی قابل قبول برای جایگزینی فلزات تولید کنند که در نانوژنراتور‌های پوشیدنی کاربرد دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا، خانم زهره معرف دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «تولید الکترود منعطف مبدل پیزوالکتریک PVDF/ZnO بر پایه ترکیبات نانوکربنی» گفت: جایگزین ساختن الکترود‌های فلزی به ویژه فویل‌های آلومینومی مورد استفاده در نانوژنراتور‌های پیزوالکتریک، با الکترود‌های منعطف، قابل پوشش و ایمن کربنی به منظور ساخت سازه‌ای برای برداشت انرژی محیطی و تولید انرژی الکتریکی با قابلیت کاربرد در منسوجات و پوشاک از اهمیت زیادی برخوردار است که در این راستا طرح تولید الکترود‌های منعطف کاربردی تعریف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: این تحقیق گام نخست تولید و تجاری‌سازی نانومبدل‌های پیزوالکتریک پوشیدنی به حساب می‌آید.
خانم معرف با اشاره به نتایج این طرح گفت: در گام‌های بعدی، به کمک فرآیند‌های تکمیلی می‌توان از این نانوژنراتور‌های پوشیدنی برای کاربرد‌های پزشکی، نظامی، ورزشی و حتی مُد استفاده کرد.
وی افزود: ایده اولیه این تحقیق به جهت نیاز به تولید الکترود‌های منعطف و قابل پوشش در ساخت برداشت‌کننده‌های انرژی منعطف و پوشیدنی بویژه نانوژنراتور‌های پیزوالکتریک مطرح شد که پس از مطالعات اولیه و بررسی تحقیقات انجام شده در این زمینه، مواد نانوکربنی در ترکیب با پلیمر پیزوالکتریک با ویژگی‌های مورد انتظار، برای این پژوهش انتخاب شدند.
خانم معرف با بیان اینکه طی این طرح، بهترین سازه از لحاظ رسانایی الکتریکی، انعطاف‌پذیری و استحکام تعیین شد، افزود: هدف اصلی این تحقیق دستیابی به الکترود‌های منعطف با رسانایی قابل قبول جهت جایگزینی فلزات است.
دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: چالش اصلی این طرح، رسانایی کمتر ترکیبات نانوکربنی در مقایسه با فلزات است؛ بنابراین دستیابی به درصد مناسب ترکیبات نانوکربنی که بتواند رسانایی الکتریکی مورد نظر را فراهم کرده و قابلیت کاربرد در البسه و پوشاک را داشته باشد یکی از مشکلات این طرح به شمار می‌رود.
وی با اشاره به کاربرد این طرح افزود: نتیجه این تحقیق در صنایع مختلف مانند نظامی، پزشکی، ورزشی و ... کاربرد دارد. به عنوان مثال می‌توان با استفاده از این سازه‌ها در پوشاک نظامی، انرژی الکتریکی مورد نیاز سرباز را فراهم کرد.
وی با تأکید بر اینکه با توجه به کاربرد‌های آتی نانوژنراتور، انجام فرآیند‌های تکمیلی روی محصول لازم است تا بتوان به مراحل نیمه صنعتی یا حتی صنعتی دست یافت، خاطر نشان کرد: این طرح در ساخت نانوژنراتور‌های پیزوالکتریک منعطف و پوشیدنی با قابلیت تبدیل کنش‌های مکانیکی به انرژی الکتریکی کاربرد دارد.
شماتیک و تصاویر نانومبدل‌های متشکل از یک لایه پیزوالکتریک و الکترود‌های کربنی.
الف) الکترود‌های حاوی گرافن‌اکسید کاهیده
ب) الکترود‌های حاوی نانولوله‌های کربنی
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، گفتنی است خانم دکتر ناهید همتی نژاد و آقایان دکتر مجید منتظر و دکتر روح اله باقرزاده استادان راهنمای این طرح بودند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: دستیابی الکترود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۳۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم

ولیعهد عربستان بر مخالفت قاطع این کشور با کوچ اجباری ملت فلسطین تاکید کرد و گفت: به مسیری که منجر به تشکیل کشور فلسطینی شود، نیاز داریم.

به گزارش تسنیم، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی تاکید کرد که این کشور تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط با همه طرف‌ها جهت توقف اقدامات تشدید آمیز و جلوگیری از گسترش آن به کار می‌گیرد. ولیعهد سعودی همچنین بر مخالفت قاطع این کشور با کوچ اجباری ملت فلسطین تاکید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، ولیعهد سعودی همچنین تاکید کرد که این کشور در کنار مردم فلسطین برای آنچه دستیابی به حقوق آن‌ها برای داشتن یک زندگی شایسته و دستیابی به صلح عادلانه خواند، ایستاده است.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان همچنین بر برقراری آتش فوری در غزه تاکید کرد و گفت: به مسیری که منجر به تشکیل کشور فلسطینی شود، نیاز داریم.

وی تاکید کرد: نیازمند آتش بس فوری و دائمی در نوار غزه هستیم.

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز بود
  • نتانیاهو: در زمان حاضر دستیابی به آتش‌بس بعید به‌نظر می رسد
  • پیش بینی قیمت الکترود در سال ۱۴۰۳
  • نتانیاهو: در حال حاضر دستیابی به آتش‌بس بعید به نظر می‌رسد
  • کاربرد قفل کرکره برقی هوشمند
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • الماس‌هایی که دو ساعته تولید می‌شوند؛ دستاورد کیمیاگران مدرن چیست؟
  • جایگزینی یک‌سوم آب مصرفی صنایع یزد با آب نامتعارف
  • انواع ورق صنعتی مهم کدام‌اند؟ چه کاربردی دارند؟