Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، زمانی که در شانزدهم اردیبهشت سال ۹۸ با ۱۰ رأی موافق از مجموع ۱۱ عضو شورای شهر رشت ناصر حاج محمدی به‌عنوان شهردار رشت انتخاب شد برخی از اعضای شورا مدعی بودند که حاج محمدی فردی بسیار توانمند، با درایت و شهرداری برای تمام عمر شورای پنجم است.

در سایه عدم نظارت درست شورانشینان اما گویا چند سالی است در سایه ناآگاهی شورانشینان و انتخاب‌های نادرستشان ناف این شهر را با بی‌ثباتی و انباشت رنج و مشکلات بریده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشت آبستن حوادث تلخ

سال‌هاست رشت آبستن حوادث تلخی است که قلب هر رشتی متعصبی را به درد می‌آورد و هنوز مردمان این شهر خاطرات تلخ و مفتضح شورای سوم را فراموش نکرده‌اند که خبر دستگیری مشاور شهردار رشت و دست‌درازی عده‌ای معلوم‌الحال به بیت‌المال دردی شد بر دیگر دردهایشان.

 

وعده‌های شیرین پس از انتخاب حاج محمدی شهردار رشت

پس از تأیید حاج محمدی توسط وزارت کشور در تاریخ ۲۱ خرداد سال ۹۸، وی و اعضای شورا وعده‌های شیرین فراوانی درباره بسیاری از مباحثی که سال‌ها به‌عنوان دغدغه‌های مردمان این شهر بود مطرح کردند اما با نگاهی به اتفاقات یک سال و اندی از مدت‌زمان حضور شهردار رشت به این باور می‌رسیم که تمامی این‌ها نمایش تبلیغاتی بیش نبوده است.

هزاران وعده‌ای که تحقق پیدا نکرد

وعده‌هایی همچون ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود، سرعت بخشیدن به احداث زباله‌سوز، جذب اعتبارات ملی، افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی و هزاران هزار وعده دیگر که تاکنون تحقق پیدا نکرده است.

اعضای شورا حامیان پر و پا قرص شهردار رشت

چند تن از اعضای شورا از همان ابتدا ساز مخالفت با شهردار رشت را کوک کردند اما در این میان اکثریت شورانشینان حامیان پر و پا قرص شهردار رشت بودند و هر بار، انتقادی از وی مطرح می‌شد، با عنوان کردن دلایلی همچون ناآشنایی شهردار رشت نسبت به وضعیت شهر، تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور و متعاقب آن شهرداری‌ها، جلوگیری از بی‌ثباتی در مجموعه شهرداری رشت و دیگر موارد بهانه‌های به نحوی لاپوشانی می‌کردند.

آغاز طرح سؤال از شهردار رشت و برملا شدن وقایعی تلخ

اما درنهایت و پس از حرف‌وحدیث‌های فراوان حجت جذب به‌عنوان یکی از اعضای شورای شهر رشت اولین طرح سؤال از ناصر حاج محمدی را در یک‌صد و چهل و یکمین جلسه علنی شورا رقم زد و پس‌ازآن نیز بهراد ذاکری ادامه این مسیر شکل‌گرفته را دنبال کرد و در این جلسات، مواردی توسط اعضای شورا مطرح شد که وقایع تلخی را برملا کرد.

محوریت سؤالات مطرح‌شده از شهردار رشت توسط اعضای شورا

در مباحثی که در جلسات طرح سؤال، توسط اعضای شورای شهر رشت درباره عملکرد ناصر حاج محمدی شهردار رشت مطرح شد چندین سؤال محوریتی مطرح بود که از آن جمله می‌توان به انتقاد از ایجاد و تحمیل هزینه‌های مضاعف و غیرضروری به شهرداری رشت ازجمله اجاره مسکن توسط شهردار رشت به مبلغ ۹۵۰ میلیون تومان، وجود شائبه‌هایی پیرامون پروژه گیل لند و مناقصه کارخانه کود آلی، نحوه انتخاب مشاوران شهردار رشت، کسری بودجه شهرداری در سال ۹۸ و عدم اتخاذ تصمیمات صحیح به‌منظور درآمدزایی در شهرداری رشت اشاره کرد.

تحمیل هزینه‌های مضاعف و غیرضروری توسط شهردار رشت 

یکی از سؤالاتی که هر بار از شهردار رشت توسط اعضای شورای مطرح کننده طرح سؤال پرسیده شد تحمیل هزینه‌های مضاعف و غیرضروری به شهرداری بود.

شهرداری رشت به‌منظور اسکان شهرداران غیربومی از سالیان گذشته، ملکی اختصاص داده است، این در حالی است که ناصر حاج محمدی پس از تکیه زدن به صندلی مدیریت شهری رشت، نسبت به اجاره ملکی به مبلغ ۹۵۰ میلیون تومان اقدام کرده و از این بابت ۴۷۵ میلیون تومان از صندوق شهرداری برداشت کرده و مابقی مبلغ موردنظر را نیز از حامد عبداللهی عضو شورای شهر رشت به‌صورت قرض‌الحسنه دریافت کرد و با توجه به اینکه، ملکی متعلق به شهرداری رشت به‌منظور اسکان شهرداران وجود دارد و در شرایطی که مشکلات مالی این مجموعه زبانزد همگان است برخی از اعضای شورا این اقدام را تحمیل هزینه مضاعف و غیرضروری به این مجموعه می‌دانند.

نحوه انتخاب مشاوران شهردار رشت / دستگیری مشاور شهردار

سؤال دیگری که همواره اعضای شورای مطرح کننده طرح سؤال از حاج محمدی تقاضای پاسخگویی به آن را داشتند درباره نحوه انتخاب مشاوران شهردار رشت بود.

پس از انتخاب شهردار رشت در بسیاری از جلسات و نشست‌ها فردی به نام محبی به‌عنوان مشاور به همراه وی حاضر بود که اخیراً نیز دستگیری وی و تحت بازجویی قرار گرفتن این شخص صحبت محافل عمومی و خصوصی بود.

اعضای شورا در جریان طرح سؤال بارها پیرامون نحوه انتخاب مشاور شهردار سؤالاتی را مطرح کردند، اما شهردار رشت مدعی شد که در حال حاضر دو مشاور با شهرداری رشت مشغول فعالیت هستند که پیش از زمان شروع فعالیت حاج محمدی نیز با این مجموعه مشغول همکاری بودند.

این مطالب در شرایطی توسط شهردار رشت مطرح می‌شود که اخیراً حجت جذب یکی از اعضای شورای شهر رشت اعلام کرده که فردی که اخیراً دستگیرشده عنوان مشاور شهردار رشت را با خود به همراه داشته است و تمامی صورت‌جلسات شهرداری را امضا می‌کرد و اگر قرار بود در شهرداری رشت، فردی در یک جایگاه مدیریتی قرار بگیرد باید در ابتدا با این مشاور نشست برگزار می‌کرد.

 

ابطال پروژه‌ای که به نام "گیل لند" در دستور کار بود

پروژه دیگری که در زمان حضور حاج محمدی شهردار رشت به امضا رسید اما به سرانجام نرسید کلان پروژه گیل لند بود که در این پروژه تخلفات متعددی رخ داد که از آن جمله می‌توان به برنده شدن شرکتی با سرمایه ثبتی ۱۰ میلیون تومانی برای انجام پروژه دو هزار میلیارد تومانی و همچنین عقد قرارداد سرمایه‌گذاری در خصوص زمینی که هنوز سند مالکیت آن به نام شهرداری رشت صادر نشده و کاربری آن مشخص نبوده و برآورد هزینه ساخت بالاتر از مبالغ واقعی و انتخاب شخصی به‌عنوان مشاور پروژه از سوی شهرداری که هم در شرکت مشاور و هم در شرکت سرمایه‌گذار عضویت داشته و انتخاب چنین شخصی طبق قوانین تخلف محسوب می‌شود و از همه مهم‌تر تغییر سهم مشارکت شهرداری از ۱۰ درصد کل پروژه گیل لند به ۵۵ درصد از سهام پارک آبی واقع در مجموعه چندمنظوره گیل لند اشاره کرد که درنهایت با ورود به‌موقع دستگاه قضا و دادستانی از اجرای آن جلوگیری شد.

کارخانه کود آلی، ظرفیتی که به زباله‌دانی تبدیل شد

یکی دیگر از مواردی که طبق وعده‌ووعیدها قرار بود با حضور شهردار رشت به یک ظرفیت بالقوه تبدیل شود، افزایش ظرفیت کارخانه کمپوست و نگاه درآمدزایی آن برای شهرداری رشت بود که درنهایت به‌صورت معکوس بازخورد آن رقم خورد.

ناصر حاج محمدی شهردار رشت در گفت‌وگویی از افزایش ظرفیت کارخانه کمپوست خبر داده بود که تکذیب این ادعا با مطرح‌شدن مباحث ناگواری توسط یکی از اعضای شورا به گوش رسید.

بهراد ذاکری یکی از اعضای شورای شهر رشت با انتقاد از ارائه اطلاعات نادرست توسط شهردار رشت پیرامون وضعیت کارخانه کود آلی گفته بود «طی بازدیدی متوجه شدیم تمامی ماشین‌آلات و دستگاه‌های واحد کارخانه کود آلی اعم از بخش دریافت، جداسازی و پردازش پسماند در شهرداری رشت غیرفعال است و در سوله تخمیر نیز پشته‌ها به‌صورت مخلوط شامل مقادیری پسماند تر، پلاستیک، بطری‌های پلاستیکی مشاهده می‌شود و با این توضیحات عضو شورا به این باور می‌رسیم که به‌جای افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی شاهد تبدیل آن به زباله‌دانی هستیم.»

مناقصه شبهه برانگیز کارخانه کود آلی

ماجرای پروژه توسعه و بهسازی پروژه کود آلی به سال ۹۶ بازمی‌گردد اما اولین مناقصه افزایش ظرفیت ۵۰۰ تنی کود آلی با روش «لین ترنر» در اسفند سال ۹۸ برگزار و قیمت پایه ۲۷ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شد. برنده آن «شرکت خانه گستر گیل» با مبلغ ۴۱ میلیارد تومان بود اما این مناقصه سرانجامی جز ابطال به دلیل تخلفات گسترده نداشت.

شهرداری با طولانی کردن روند برگزاری مناقصه و همچنین افزایش قیمت‌ها درگذر زمان، قیمت پایه مناقصه را از ۲۷ میلیارد به ۴۲ میلیارد تومان افزایش داد.

پاکت مناقصه‌ دوم در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ باز شد و تنها شرکت‌کننده این مناقصه، شرکت جهش کیمیا، برنده اعلام شد، اما پس از مدتی، شهرداری به دلیل اینکه روند مناقصه فقط با یک شرکت‌کننده اجرا گردید این مناقصه را باطل اعلام کرد.

 

قبل از باز کردن پاکت‌های مناقصه دوم و حتی ابطال آن، جلسه‌ای در دفتر شهردار با حضور یکی از اعضای شورا، نمایندگان شرکت‌های شهاب خودرو و آریا پرتو با هماهنگی یکی از نزدیکان شهردار که مدعی ارتباط با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی است برگزار و مقرر گردید شهرداری ابتدا مناقصه ۲۵ مرداد را به‌صورت صوری برگزار و سپس آن را باطل اعلام و از طرفی شرکت شهاب خودرو نیز آمادگی خود را جهت حضور در مناقصه سوم اعلام کرد.

پس از ابطال مناقصه ۲۵ مرداد، مناقصه سوم در تاریخ ۱۷ شهریور ۹۹ برگزار شد و پاکت‌ها بازشده و شرکت شهاب خودرو برنده این مناقصه اعلام می‌شود که نقطه ابهام در این مناقصه عدم شفافیت و عدم دسترسی به اطلاعات است.

اینکه اسناد مربوطه چه زمانی بارگذاری شده‌اند و حاوی چه اطلاعاتی می‌باشند هنوز نیز نامشخص است. در روز ۱۸ شهریور اعلام رسمی می‌شود که پاکت‌های مناقصه بازگشایی و شرکت شهاب خودرو با بالاترین قیمت برنده مناقصه شده ولی هیچ اطلاعاتی تاکنون در این زمینه، نه در سایت و نه در روزنامه رسمی موجود نیست.

ماجرا از آنجایی تعجب‌برانگیزتر می‌شود که پس از اعلام برنده مناقصه سوم، شرکت جهش کیمیا به‌صورت رسمی اعلام می‌کند که در جریان زمان برگزاری و روند آن قرار نگرفته و در صورت اطلاع در مناقصه حضور پیدا می‌کرد.

مناقصه به‌گونه‌ای برگزارشده که از آن هیچ‌گونه آرشیو و سندی موجود نبوده و کارشناس مربوطه به دلیل فشار شهردار اعلام می‌کند که تماسی در این رابطه با او گرفته نشود.

اگر از تمام شبهات روند واگذاری شهرداری درروند مناقصه چشم‌پوشی کرده و روند مناقصه را صحیح بدانیم این سؤال مطرح می‌شود که چرا شرکتی برنده مناقصه پسماند می‌شود که در رزومه خود هیچ سابقه کاری در حوزه پسماند ندارد؟!

بی‌توجهی به جذب اعتبارات ملی اختصاص‌یافته

شهردار رشت با اهمال و ترک فعل در حال رقم زدن اتفاقی نادر در تاریخ جمهوری اسلامی است و آن‌هم از دست دادن بودجه ابلاغی ملی جهت پیشبرد پروژه‌های پسماند است که برای جذب این اعتبارات کافی است تنها شهرداری مستندات خود را به دولت ارسال کند.

از دست دادن بودجه ۹۱ میلیاردی و در پی آن بودجه ۳۶ میلیارد تومانی حاصل تنها بخش کوچکی از اهمال و کوتاهی‌های شهرداری رشت است.

شهردار رشت عملاً در حوزه بازآفرینی شهری نیز دست‌به‌کاری نزده و حتی حاضر نشده برای دریافت بدهی ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیاردی خود از دولت، از ظرفیت قانونی تهاتر بهره ببرد.

 

شیرابه تولیدی در سراوان با عملکرد تصفیه‌خانه همخوانی ندارد/تصفیه‌خانه‌ای با کاربری بازدیدی

یکی دیگر از پروژه‌هایی که مدت‌هاست مردم رشت در انتظار اجرا و بهره‌برداری از آن به سر می‌بردند تصفیه‌خانه شیرابه سراوان است.

قرارداد این تصفیه‌خانه در سال ۹۵ منعقد شد، اما به دلایلی اجرای آن متوقف شد و اخیراً پس از حرف‌وحدیث‌های فراوان، خبر افتتاح این تصفیه‌خانه به گوش رسید و قرار بود با راه‌اندازی این تصفیه‌خانه شیرابه زباله سراوان رشت با ظرفیت سه لیتر در ثانیه انجام شود.

تصفیه‌خانه شیرابه سراوان در ششم شهریورماه به بهره‌برداری رسید، اما اخیراً حجت جذب یکی از اعضای شورای شهر رشت مدعی شد که ظرفیت تصفیه‌خانه با شیرابه تولیدی در سراوان همخوانی ندارد و خواستار حضور شهردار رشت در صحن شورا و ارائه توضیحات از این بابت شد.

حال با مباحث مطرح‌شده و پس از سال‌ها انتظار، مشخص نیست که آیا این تصفیه‌خانه از ظرفیت مناسب و قابل‌قبول برخوردار بوده و یا اینکه همچون برخی دیگر از پروژه‌های شهرداری رشت به‌صورت ابتر و بدون کارایی لازم و فقط به‌منظور کاهش برخی از فشارها به شهردار رشت به بهره‌برداری رسیده که گواه این ادعا بازگشایی موردی تصفیه‌خانه آن‌هم در زمان بازدیدهای مسؤولان از آن است.

 

امروز استیضاح شهردار رشت

حال بار دیگر اعضای شورای شهر رشت تصمیم گرفتند امروز شنبه ۲۲ شهریورماه، شهردار رشت را به چالش استیضاحی بکشند که تعدادی از اعضای شورا موافق و برخی دیگر مخالف استیضاحند.

سه سال و اندی از انتخاب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر رشت می‌گذرد، گزینه‌های مختلفی به‌عنوان شهردار رشت توسط این شورا معرفی‌شده‌اند که سه نفر از آنان در همان ابتدا رد صلاحیت شده و حتی یک روز نیز بر کرسی شهرداری ننشستند.

درواقع حاصل تصمیم‌گیری‌های پنجمین دوره شورای شهر رشت دو سرپرست، سه رد صلاحیت شده و دو شهردار که یکی از آنان مسعود نصرتی که ۱۱ ماه بر کرسی شهرداری تکیه زد و دیگری ناصر حاج محمدی که از خرداد ۹۸ تاکنون شهردار شهر رشت است.

با ابهامات مطرح‌شده توسط شهرداری رشت طی مدت‌زمان مدیریت ناصر حاج محمدی، باید منتظر واکنش منتخبین مردم رشت در صحن شورای شهر باشیم.

در صورت استیضاح و برکناری ناصر حاج محمدی شهردار رشت، انتظار می‌رود برای یک‌بار هم که شده، شورای پنجم قدری با تأمل و تدبر بیشتر و به دور از ائتلاف‌های زیرپوستی اقدام به گزینش شهردار رشت کنند و فردی را انتخاب کنند که دارای شرایط مورد نیاز تصدی شهرداری باشد.

هرچند باتوجه به زمزمه‌های این چند روز اخیر نمی‌توان به گزینه‌هایی همچون عضو فعلی شورای پنجم یا گزینه منتسب به برخی از اعضای شورا دل‌خوش بود که کارنامه این افراد بیان‌گر مدیریت بزک‌کرده‌ای است که چند سالی گریبان رشت‌وندان را گرفته است.

انتهای پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس

کلیدواژه: رشت شهرداری شورای شهر حاج محمدی افزایش ظرفیت کارخانه حاج محمدی شهردار رشت نحوه انتخاب مشاور یکی از اعضای شورا توسط اعضای شورا کارخانه کود آلی توسط شهردار رشت تصفیه خانه ناصر حاج محمدی میلیارد تومان شهردار رشت میلیون تومان مشاور شهردار شهرداری رشت تحمیل هزینه شهاب خودرو طرح سؤال مطرح شد گیل لند سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۵۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسه شورای اسلامی اهواز برای سیزدهمین بار متوالی تشکیل نشد!

جلسه برکناری شهردار اهواز بار دیگر به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضای شورای شهر برای سیزدهمین بار متوالی تشکیل نشد. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، جلسه شورای اسلامی شهر اهواز به دلیل غیبت برخی از اعضاء در جلسه و به حد نصاب نرسیدن، با دستور سیدمحمدعلی پورموسوی رئیس شورای شهر اهواز لغو شد.

این جلسه که به اصرار عجیب برخی از اعضای شورای شهر بنا بود از ساعت 9 صبح امروز با دستور کار "برکناری شهردار اهواز" برای سیزدهمین بار برگزار شود پس از 40 دقیقه انتظار برای حضور اعضا، لغو و به زمان دیگری موکول شد.

حجت الله زارع‌زاده، عادل شیشه گری، محمدحسین ملازمانی، علی مدد هاشم پور، حمید دغاغله و سیاوش محمودی 6 عضو غایب در جلسه بودند.

همچنین در این جلسه سیدمحمدعلی پورموسوی، محمدمهدی مطیعی، سیدناصر مهداوی، عبدالزهرا سنواتی، محمدجواد رضوی، یونس اسفندیاری‌نژاد و غلامرضا شانه‌سازان حضور داشتند.

12 جلسه قبلی شورا که قرار بود با همین موضوع برگزار شود به دلیل حضور نداشتن برخی از اعضاء تشکیل نشد.

انتهای پیام/735

دیگر خبرها

  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • ارتباط نامعقول طرح سوال از شهردار کرج با جابجایی برخی مدیران
  • جلسه شورای اسلامی اهواز برای سیزدهمین بار متوالی تشکیل نشد!
  • تاکید بر انتخاب شهردار پس از قطعی شدن حکم شهرداِر قبلی
  • برگزاری بیست و دومین اجلاس رسمی شورای اسلامی استان خراسان رضوی
  • شکاف بین دولتمردان صهیونیست‌زده با افکار عمومی در غرب غیرقابل‌انکار است
  • رعایت قوانین و حفظ کیان شورا سرلوحه اقدامات شهردار باشد
  • تذکر رییس شورا به کیانی ؛ رعایت قوانین و حفظ کیان شورا باید سرلوحه کار شهردار کرج باشد
  • عدم تعیین تکلیف لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه
  • رای اعضای شورای شهر به استیضاح شهردار ارومیه