Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-06@15:29:22 GMT

خاندوزی: بانک‌ها محتکر مسکن هستند

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۶۵۸۴۳

خاندوزی: بانک‌ها محتکر مسکن هستند

به گزارش افکارنیوز،

 سیداحسان خاندوزی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه 22 شهریور) در برنامه یه روز تازه شبکه 5 سیما اظهار داشت: نه تنها مردم در زمینه بحران مسکن مقصر نیستند بلکه حتی اگر آن چند هزار دلال و سوداگر بازار مسکن که بلاهای اخیر را در ای روزهای سخت بر سر بازار مسکن آورده‌اند اما باز هم سیاستگذار مقصر اصلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار سیاسی- وی در همین راستا افزود:‌سیاست گذار باید طوری ریل گذاری کند که دلال و سوداگر بداند اگر وارد بازار شفاف کشور شود رصد شده و مقدار خرید و فروشش در هر روز مشخص بوده و مابه التفاوت سود آن روشن است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دلال و سوداگر در آب گل آلود اطلاعات اقتصادی کشور به دنبال ماهی هستند و آنها در همین شرایط بر سر مردم بلا می‌آورند. 

خاندوزی گفت:‌سیاست گذار اعم از دولت و مجلس در بحران اخیر مسکن در کشور مقصرند. چراکه آنها آب گل آلود اطلاعات اقتصادی کشور را شفاف نکرده و توری برای مالیات گیری  عایدی سرمایه و ... وضع نکردند و نباید اجازه می‌دادند همه این ماهی‌‌ها از این توری رد شوند.

وی افزود: ‌دولت و مجلس مقصر بحران اخیر مسکن در کشور هستند و بهتر است توپ را در زمینه مردم نیندازند.

نماینده مردم تهران مجلس گفت: با حرکت‌های خوبی که در دو سه ماه اخیر رخ داده و مصوبات خوبی که در مجلس داشتیم و امیدوارم که در ماه‌های آینده اجرایی شود می‌توانیم اتفاقات خوبی را در ابتدای سال 1400 در حوزه مسکن شاهد باشیم.

خاندوزی درباره تملک واحدهای مسکونی توسط بانک‌ها خاطرنشان کرد: اگر آن واحدهای مسکونی به عنوان وثیقه یک تسهیلات گرفته شده باشد و پرداخت آن وام به تعویق افتاده باشد بانک برای آنکه تسهیلات عقب افتاده‌اش را بگیرد می‌تواند از طریق فروختن وثایق به دست بیاورد اما اگر بانک‌ها این واحدهای مسکونی را در تملک خود نگه داشته و به بازار عرضه نمی‌کنند و به بقیه محتکرین مسکن اضافه  می‌شوند حتما ایراد دارد.

وی افزود: در مصوبه فعلی مجلس بانک‌ها دو برابر سایر محتکرین جریمه خواهند شد و اگر کاری قبیح است برای شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و نهادهای عمومی و حاکمیتی قبیح‌تر است. لذا برای آنکه مردم صداقت ما را باور کنند باید آنها بیش از سایرین جریمه شوند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: بحران مسکن بازار مسکن مجلس مسکن بازار مسکن بحران مسکن بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۵۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جراحی اقتصادی باید در ساختار‌های غلط و پوسیده کشور انجام شود، گفت: «انتظار ما از دولت و مجلس انقلابی این است که دست به تغییرات ساختاری در اقتصاد بزنند در غیر اینصورت ادامه وضع موجود بی تدبیری و بی خردی است و نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم.»

به گزارش شفقنا، روح الله ایزدخواه در خصوص وضعیت ارائه تسهیلات به مردم، اظهار کرد: یکی از انتقادات به این دولت مدل ارائه تسهیلات بانکی است؛ متاسفانه عملکرد مناسبی در حوزه تسهیلات ازدواج و اشتغال دیده نمی‌شود و بانک‌ها به اسم کنترل نقدینگی، تسهیلات تکلیفی را در عمل محدود کردند که منجر به رکود شد یعنی سرمایه در گردش و تسهیلات تولید، به مشکل برخورد و به مساله اول صنعت ما تبدیل شده است.

به اسم کنترل «تورم» تسهیلات بانکی را محدود کردند

وی در ادامه افزود: سال گذشته به اسم کنترل تورم، تسهیلات بانکی را محدود کردند که باعث ایجاد رکود تورمی شد. این سیاست غلط است و بار‌ها هم گفتیم یک طرفه نمی‌توان به مسایل اقتصادی نگاه کرد و بدون توجه به تولید اگر بخواهیم تورم را مهار کنیم، منجر به رکود می‌شود.

برخورد این دولت با بانک‌ها برخورد جدی و سازنده‌ای نبوده است

آقای ایزدخواه با انتقاد از اینکه بخش زیاد از منابع مالی بانک‌ها خرج بنگاهداری بانک‌ها می‌شود، ادامه داد: بخش‌های دیگری از این منابع را هم به عنوان وام به پرسنل خود می‌دهند و حتی بعضا این تسهیلات به دانه درشت‌ها داده می‌شود؛ بنابراین در شرایطی که منابع بانکی بیشتر شده است سوال ما از بانک‌ها این است این منابع در کجا خرج می‌شود!. ما ایراد اساسی به نظام بانکی داریم که از گذشته بوده و در این دولت تشدید شده است؛ برخورد این دولت هم با بانک‌ها مطلقا برخورد جدی و سازنده‌ای نبوده است؛ اقای خاندوزی بار‌ها در جلسات نظارتی ما به صراحت گفتند که «زور من به بانک‌ها نمی‌رسد». اقای رئیسی علی رغم شعار‌ی که در ایام تبلیغات ریاست جمهوری گفتند که «بانک‌ها را به خط خواهم کرد»، اما در عمل نشانه‌ای از این مساله نمی‌بینیم.

وی افزود: عده‌ای از نمایندگان مجلس هم دائما با شعار کنترل نقدینگی، فضا را تشدید می‌کنند که قطعا به ضرر تولید و به نفع سوداگری و بنگاهداری بانک‌ها است. مجلس جدید به دلیل اینکه مجلس یکدستی به لحاظ سیاسی نیست و نیرو‌های مستقل بیشتری دارد، امیدواریم بتواند با جدیت و الگوی منطقی درست بانک‌ها را وارد کار کند.

نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم

وی در خصوص عدم اخذ تضامین از مردم برای ارائه وام‌های خرد، گفت: بانک‌ها اصلا عمل نمی‌کنند و این حرفی که وزیر اقتصاد گفتند توسط بانک‌ها رعایت نشد و مراجعینی که برای دریافت وام‌های معیشتی خرد به مردم معرفی می‌کنیم، یا توسط بانک‌ها رد می‌شود و یا چند ضامن از مردم می‌خواهند؛ لذا ما نیاز به جراحی واقعی داریم چراکه جراحی در سفره مردم هنر نیست بلکه در ساختار‌های غلط و پوسیده کشور باید انجام شود. جراحی در ساختار الیگارشی بانکی باید انجام شود و انتظار ما از دولت و مجلس انقلابی این است که دست به تغییرات ساختاری در اقتصاد بزنند در غیر اینصورت ادامه وضع موجود بی تدبیری و بی خردی است و نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم!.

دیگر خبرها

  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • ادعای بدون سند حجاریان درباره روحانی/ سخنی که خاندوزی باید تکذیب کند
  • نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • گلایه مردم از اقساط سنگین وام خرید خانه
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی
  • طغیانی:لغو معافیت مالیاتی به ضرر صندوق سرمایه‌گذاری ثابت است
  • بانک جهانی خواستار حمایت از بخش خصوصی در افغانستان شد
  • دستور رئیسی به بانک ها درباره وام ازدواج، مسکن و اشتغال