Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اولین نشست کمیته بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به ریاست ابراهیم سوزنچی دبیر این کمیته و معاون خط‌مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

دبیر کمیته گام دوم دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این جلسه اظهار داشت: بیانیه گام دوم نقطه عطفی در تداوم، پویایی و حرکت انقلاب اسلامی و طلیعه جدیدی در ظهور تمدن نوین اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در همه موضوعات پیش روی کشور مانند اینکه اقتصاد در گام دوم چطور باید جلو برود؟ در موضوع عدالت چگونه باید رفتار کنیم و همه این‌ها، باید بر اساس گام دوم فکر کنیم و برای محقق کردن تمدن نوین اسلامی باید تمام ظرفیت‌ها را به کار گیریم.

دبیر کمیته گام دوم دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این جلسه در نظر داریم به سه سؤال اصلی، دریافت و تفسیر خود از ماهیت بیانیه، رویکرد راهبردی مناسب برای تحقق بیانیه در کشور و نحوه ورود عملیاتی به موضوع (اهداف، موضوعات، ساختارها) با همفکری پاسخ دهیم.

سوزنچی افزود: یک بازنگری و به‌روزرسانی در اسناد ملی کشور مانند نقشه جامع علمی، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، نقشه مهندسی فرهنگی و سند دانشگاه اسلامی با رویکرد گام دوم باید انجام شود و یک چارچوب برای این بازنگری باید مشخص شود.

وی گفت: اگر بخواهیم برنامه‌ریزی را در کشور چهل‌ساله ببینیم که چهل سال دوران بلوغ در نظر گرفته می‌شود و برای برنامه‌های پنج‌ساله کشور نیز شورای عالی باید ورودی دهد چطور باید این برش‌های پنج‌ساله دیده شود تا به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.

دبیر کمیته گام دوم دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همچنین برای راهبری اجرای این موارد؛ در رویکردهای سنتی و متداول یک نهاد سیاست از بالا می‌نویسد که برای امروز خیلی روش خوبی نیست. باید رویکرد مناسب در کمیته مشخص شود تا در عمل شاهد نتایج بهتری باشیم.

توصیف تمدن آینده در بیانیه گام دوم 

در ادامه جلسه مصطفی تقوی عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: این بیانیه تا حد زیادی توصیف تمدن آینده است. باید بدانیم این تمدن چیست و دارای چه مؤلفه‌ها و وجوهی است که بر اساس آن هفت مؤلفه‌ای که معمولاً در هر تمدنی وجود دارد، توسط مقام معظم رهبری دیده ‌شده است.

وی افزود: ارزش‌ها، ساختارهای اجتماعی (انسان‌هایی که طبق یک عرف و قواعد باهم تعامل دارند) که باید ایجاد کنیم، ساختارهای مادی تکنیکی مانند شهرسازی، صنعت و... ، نظام‌های نظری و نظام‌های عملی اینکه از چه متدهایی می‌خواهیم استفاده کنیم که مصادیق نظام عملی هستند مؤلفه‌های این تمدن هستند.

عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: گفتمان مؤلفه دیگر است و تا فضایی که در آن فکر و گفتگو می‌کنیم شکل نگیرد موفق نمی‌شویم. مؤلفه دیگر این است که چه نظام نیازی در تمدن نوین اسلامی مورد نیاز است.

لزوم توجه به کلان روندهای موجود در گام دوم 

سید محمد صاحب‌کار رییس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در ادامه جلسه گفت: بیانیه گام دوم، سند چشم‌انداز و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اسناد راهبردی کشور است و بیانیه گام دوم به‌نوعی با اتمام سند چشم‌انداز در ۱۴۰۴، چشم‌انداز جدید ۴۰ ساله کشور است.

وی افزود: کلمه جوان در این بیانیه زیاد تکرار شده است و باید بدانیم جوان امروز ما کیست و روی آن برنامه‌هایمان را فرموله کنیم تا شاهد برنامه‌های عملیاتی‌تر باشیم.

 صاحب‌کار بابیان اینکه باید یک برش از موضوع جوانان در کشور داشته باشیم، گفت: در خصوص مسائل هویتی جوانان و... مانند اینکه آیا جوان به هویت بیشتر نیاز دارد یا نیازهای مادی و... باید توسط کارشناسان بحث و برای مقدمات آن برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: در گام دوم باید به کلان‌روندهای موجود در کشور توجه کرد. کلان‌روند اول، کسری بودجه دولت است که بر اساس آن در برنامه‌ریزی‌ها باید توجه کنیم که محدودیت‌های منابع داریم و مکانیزم های جدید را طراحی کنیم و برنامه‌های توسعه صنعتی را متناسب با زیست‌بوم ایران طراحی کنیم.
رییس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان گفت: کلان‌روند دوم نقش پررنگ‌تر یافتن مردم در امور کشور است که باید آن را تقویت کرد و گروه‌های جهادی و گروه‌های خودجوش مردمی را موردتوجه بیشتر قرار دهیم و نقش دولت را کمرنگ‌تر کنیم.

وی با تأکید بر اینکه کارآمدی نظام اسلامی مهم‌ترین مسئله و کلان‌روند بعدی امروز با وجود پیشرفت‌ها در امنیت، علم و فناوری و سلامت است، افزود: باید به تأثیر فضای مجازی و رسانه‌ها بر افکار عمومی به عنوان کلان‌روند مهم دیگر توجه داشت و یک پیوست رسانه‌ای برای هر کاری داشته باشیم.

برچسب‌ها ابراهیم سوزنچی شورای عالی انقلاب فرهنگی گام دوم انقلاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی گام دوم انقلاب شورای عالی انقلاب فرهنگی گام دوم انقلاب اخبار کنکور دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تمدن نوین اسلامی بیانیه گام دوم کلان روند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۶۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه ۲۳۰ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به ریاست سعید رضا عاملی، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای این شورا در محل سالن جلسات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه عاملی در قالب پیش‌دستور، گزارشی در خصوص برگزاری نشست‌های هم فکری و هم اندیشی با رئیس و اعضای هیئت علمی برخی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت عتف، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه داد.

همچنین وی با اشاره به تجربه موفق شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی، اجتماعی و هنر در تدوین سیاست‌ها و مصوبات شورای تحول تاکید کرد.

سپس جلسه شورای تحول وارد دستور اصلی خود شد. موضوع دستور اول جلسه «نهایی‌سازی اعضای کارگروه‌های تخصصی» بود که توسط مدیران این کارگروه‌ها معرفی شده بودند.

در این دوره شورای تحول، سیزده کارگروه تخصصی با عناوین علوم اقتصادی، علوم تاریخی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، علوم تربیتی، روان‌شناسی و مشاوره، معماری و شهرسازی، فلسفه، حقوق، مطالعات زنان و خانواده، زبان‌ها و ادبیات خارجی، مدیریت، هنر و فرهنگ، ارتباطات و رسانه تشکیل شده است که احکام مدیران این کارگروه‌ها، در روز‌های پایانی سال گذشته صادر و به آنها ابلاغ شد.

همچنین علاوه بر کارگروه‌های تخصصی، تعدادی کارگروه با ماموریت ویژه، ذیل شورای تحول ایجاد شده یا در حال شگل‌گیری است که عناوین آنها عبارتند از: ۱- مشاغل علوم انسانی ۲- تدوین آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیأت علمی رشته‌های علوم انسانی، اجتماعی و هنر ۳- پژوهش ۴- فناوری و نوآوری ۵- آموزش و پرورش.

در ادامه جلسه، دستور دوم با موضوع «بررسی آیین‌نامه جدید شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی (جایگزین آیین‌نامه مصوب جلسه ۶۵۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ  ۱۳۸۸/۰۷/۲۱)» مطرح و اعضاء به بحث و تبادل نظر پرداختند، اما به دلیل اتمام زمان جلسه، ادامه بررسی آن به جلسه آتی شورای تحول موکول شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • رئیسی ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • ابراهیم رئیسی یک ماده قانونی را برای اجرا ابلاغ کرد+ جزئیات
  • ماده واحده «اصلاح ماده ۴ آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی» ابلاغ شد
  • رئیس جمهور ماده واحده شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای اجرا ابلاغ کرد
  • ماده واحده «اصلاح ماده 4 آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی»
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»