Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@22:49:59 GMT

قمرهای مشتری یکدیگر را گرم می‌کنند

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۶۸۶۳۹

قمرهای مشتری یکدیگر را گرم می‌کنند

با توجه به اینکه قمرهای مشتری فاصله زیادی از خورشید دارند، اما داغ‌تر از آنچه باید باشند، هستند و ستاره شناسان به این نتیجه رسیده اند که این قمرها یکدیگر را طی فرآیندی گرم می کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، قمرهای مشتری به نسبت فاصله خود از خورشید، داغ‌تر از آنچه که باید باشند، هستند. محققان می‌گویند کشش‌های گرانشی قمرهای مشتری و کشش گرانشی خود سیاره مشتری موجب می‌شود قمرهای مشتری در فرآیندی به نام "گرمایش جزر و مدی"(tidal heating) یا "گرمایش کشندی" گرم شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نتیجه برخی از قمرهای یخی مشتری حائز فضای داخلی به اندازه کافی گرم برای میزبانی از اقیانوس‌های آب مایع هستند و در مورد قمر سنگی "آیو"(Io)، این گرمای کشندی، سنگ‌های آن را به ماگما تبدیل می‌کند.

قمر "آیو" نام یکی از قمرهای سیاره مشتری و یکی از قمرهای گالیله‌ای است. "آیو" نزدیک‌ترین قمر از اقمار گالیله‌ای مشتری به این سیاره است. "آیو" سیزدهمین جسم در سامانه خورشیدی بر پایه جرم و حجم است.

این قمر از نظر اندازه اندکی بزرگ‌تر از ماه است و با ۴۰۰ آتشفشان فعال، فعال‌ترین جرم از نظر زمین‌شناختی در منظومه شمسی است. علت فعالیت آتشفشانی بیش از حد "آیو" انرژی و اثر جزر و مدی مشتری و سایر قمرهای گالیله‌ای این سیاره بر این قمر است. این ماه در عین حال بالاترین چگالی را در میان قمرهای منظومه شمسی دارد. پژوهشگران دریافته‌اند که سطح این قمر به شدت بوی نامطبوعی مانند بوی تخم مرغ گندیده می‌دهد که ناشی از انتشار سولفور آهن و سایر ترکیبات گوگردی از آتشفشان‌های سطح این قمر است.

محققان قبلاً بر این باور بودند که سیاره غول گازی یعنی مشتری، مسئول گرمایش جزر و مدی مربوط به فضای داخلی مایع قمرهای خود است، اما مطالعه جدیدی که در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است، نشان داد که برهم کنش و تعاملات قمر-قمری ممکن است نقش بیشتری در گرمایش این قمرها داشته باشد.

"هامیش هی" سرپرست این مطالعه و دانشجوی فوق دکترا در آزمایشگاه پیشران جت ناسا گفت: جای تعجب دارد، زیرا این قمرها بسیار کوچکتر از مشتری هستند و انتظار نداشتیم که آنها بتوانند چنین واکنش جزر و مدی بزرگی ایجاد کنند.

درک چگونگی تأثیر قمرها بر یکدیگر مهم است، زیرا می تواند تکامل این مجموعه قمر را به طور کلی روشن کند. مشتری نزدیک به ۸۰ قمر دارد که بزرگترین آنها چهار قمر به نام های "آیو"(Io)، "اروپا"(Europa)، "گانیمد"(Ganymede) و "کالیستو"(Callisto) هستند.

"آنتونی ترین" نویسنده مسئول این مطالعه گفت: حفظ پایداری اقیانوس های زیرسطحی این قمرها در برابر یخ زدگی طی دوره های زمین شناسی به تعادل خوبی بین گرمایش داخلی و اتلاف گرما نیاز دارد و با این وجود چندین مدرک داریم که نشان می دهد قمرهای "اروپا"، "گانیمد"، "کالیستو" و دیگر قمرها باید جهان هایی دارای اقیانوس باشند.

وی افزود: قمر "آیو" که نزدیکترین قمر به مشتری است، فعالیت گسترده آتشفشانی را نشان می دهد که یکی دیگر از پیامدهای گرمایش جزر و مدی اما با شدت بالاتر نسبت به سایر سیارات سنگی مانند زمین (در تاریخ باستانی خود) است. در نهایت ما می خواهیم منبع همه این گرما را درک کنیم و هم به تأثیر آن بر فرگشت کیهان و هم به قابلیت سکونت جهان های مختلف در منظومه شمسی و فراتر از آن پی ببریم.

طبق گفته محققان، عامل "گرمایش جزر و مدی"، پدیده ای به نام "تشدید جزر و مدی"(tidal resonance) است.

"هی" گفت: تشدید باعث ایجاد گرمایش بیشتر می شود. اساساً اگر هر جسم یا سیستمی را هول دهید و آن را رها کنید، در بسامد و تناوب طبیعی خودش حرکت می کند. اگر همچنان یک جسم را با بسامد مناسب هول دهید، این نوسانات بزرگتر و بزرگتر می شوند و اگر رهایش کنید حرکت نوسانی آن کم می شود.

بنابراین بسامد طبیعی هر قمر در فرآیند "گرمایش جزر و مدی" به عمق اقیانوس آن بستگی دارد. محققان می گویند تأثیر مشتری به تنهایی نمی تواند جزر و مدی را با فرکانس مناسب ایجاد کند تا این قمرها چنین گرمایی را تجربه کنند، زیرا تصور می شود که اقیانوس های موجود در این قمرها بیش از حد عمیق هستند.

هنگامی که جزر و مد تولید شده توسط سایر اجرام در مجموعه قمرهای مشتری با اثر گرانشی مشتری ترکیب می شود، گرمای بیشتری را برای قمرهای مشتری فراهم می کند که در شدیدترین موارد می تواند منجر به ذوب شدن یخ های آنها یا حتی تبدیل سنگ به ماگما شود.

برای اینکه قمرها تشدید جزر و مدی را تجربه کنند، اقیانوس های آنها باید دهها تا صدها کیلومتر ضخامت یا عمق داشته باشند که در محدوده تخمین‌های فعلی دانشمندان است. با این حال، با توجه به یافته‌های محققان شکاف‌هایی وجود دارد.

"هی" می‌گوید مدل آنها فرض می‌کند که تشدیدهای جزر و مدی هرگز بیش از حد شدید نمی شوند. او و گروهش می خواهند به این متغیر در مدل برگردند و ببینند وقتی این محدودیت را بردارند چه اتفاقی می افتد.

وی همچنین امیدوار است که مطالعات آینده بتوانند عمق واقعی اقیانوس ها را در این قمرها برآورد کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قمر مشتری سیاره مشتری قمرهای مشتری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۸۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماه و سیاره مریخ به یکدیگر نزدیک می‌شوند

ماه و سیاره مریخ شانزدهم اردیبهشت در یک راستا قرار می‌گیرند و از فاصله ۱۰.۳ دقیقه قوسی یکدیگر عبور می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ماه و سیاره مریخ یکشنبه -شانزدهم اردیبهشت-به یکدیگر نزدیک می‏‌شوند و از فاصله ۱۰.۳ دقیقه قوسی یکدیگر عبور می‌کنند، ماه ۲۷ روزه در بعضی نقاط جهان از مقابل سیاره مریخ عبور می‌کند و یک غیبت ماه ایجاد می‌شود؛ رصد این پدیده از اصفهان دشوار خواهد بود زیرا ماه و سیاره مریخ بیش از ۱۴ درجه بالاتر از افق ظاهر نمی‏‌شوند، آن‌ها سپیده‌دم قابل رصد هستند، به طوری که ساعت ۰۳:۱۹ – یک ساعت و ۵۱ دقیقه قبل از خورشید- طلوع می‌کنند، سپس به ارتفاع ۱۴ درجه بالاتر از افق شرقی می‌رسند و ساعت ۰۴:۳۲ از دسترس خارج می‌‏شوند.

ماه در قدر منفی ۱۰.۵ و سیاره مریخ در قدر ۱.۱ هر دو در صورت فلکی حوت قرار دارند، این دو جرم آسمانی به قدری به یکدیگر نزدیک هستند که در میدان دید تلسکوپ قرار می‌گیرند، اما می‌توان آن‌ها را با چشم یا دوربین دوچشمی نیز رصد کرد.

غیبت قمری مریخ

ماه یکشنبه -شانزدهم اردیبهشت- از مقابل سیاره مریخ می‌گذرد و یک غیبت ماه ایجاد می‌کند که از بعضی کشورها و سرزمین‌ها قابل مشاهده است، اما از اصفهان قابل رویت نیست؛ این غیبت فقط در بخشی از جهان قابل مشاهده خواهد بود، زیرا ماه آن‌قدر به زمین نزدیک است که موقعیت آن در آسمان تا دو درجه در سراسر جهان متفاوت است.

اختفای ماه فقط از بخش کوچکی از سطح زمین قابل مشاهده است؛ از آنجا که ماه بسیار نزدیک‌تر از دیگر اجرام آسمانی به زمین است، موقعیت دقیق آن در آسمان با توجه به موقعیت دقیق شما در زمین، به دلیل اختلاف منظر بزرگ آن متفاوت است.

مقارنه ماه و سیاره مریخ

ماه و سیاره مریخ یکشنبه -شانزدهم اردیبهشت- در یک راستا قرار می‌گیرند و ماه ۲۷ روزه از ۱۱ دقیقه‌ای شمال مریخ عبور می‌کند، رصد این پدیده از اصفهان دشوار خواهد بود زیرا ماه و سیاره مریخ بیش از ۱۴ درجه بالاتر از افق ظاهر نمی‏‌شوند، آن‌ها سپیده‌دم قابل رصد هستند، به طوری که ساعت ۰۳:۱۹ – یک ساعت و ۵۱ دقیقه قبل از خورشید- طلوع می‌کنند، سپس به ارتفاع ۱۴ درجه بالاتر از افق شرقی می‌رسند و ساعت ۰۴:۳۲ از دسترس خارج می‌‏شوند.

ماه در قدر منفی ۱۰.۵ و سیاره مریخ در قدر ۱.۱ هر دو در صورت فلکی حوت قرار دارند، این دو جرم آسمانی به قدری به یکدیگر نزدیک هستند که در میدان دید تلسکوپ قرار می‌گیرند، اما می‌توان آن‌ها را با چشم یا دوربین دوچشمی نیز رصد کرد.

بارش شهابی ղ-Aquariid

۲۰۲۴ بارش شهابی ղ-Aquariid ۲۰۲۴ از سی‌ویکم فروردین تا هشتم خرداد فعال است و زمان اوج آن یکشنبه -شانزدهم اردیبهشت- خواهد بود؛ در طول این مدت، هر زمان که نقطه تابش شهاب باران در صورت فلکی دلو بالای افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌ها وجود خواهد داشت، هرچه نقطه تابشی در آسمان بالاتر باشد، تعداد شهاب‌های قابل مشاهده افزایش پیدا می‌کند.

بارش شهابی ղ-Aquariid ۲۰۲۴ از ساعت ۰۱:۴۱ تا حوالی ساعت ۰۴:۴۳ قابل رصد خواهد بود؛ در این زمان، چرخش زمین، اصفهان را در سمت بهینه در جهت شهاب‌های ورودی می‌چرخاند و تعداد شهاب‌هایی که به صورت عمودی به سمت پایین می‌بارد را به حداکثر می‌رساند، در زمان‌های دیگر، شهاب‌های کمتری بر فراز آسمان اصفهان می‌سوزند و تمایل دارند با زاویه مایل وارد جو شوند.

نرخ ساعتی سرسویی (ZHR) بارش شهابی ղ-Aquariid ۲۰۲۴ تقریباً ۴۰ است، البته این نرخ ساعتی با فرض یک آسمان کاملاً تاریک محاسبه می‌شود و در عمل تعداد شهاب‌هایی که مشاهده می‌کنید کمتر خواهد بود؛ تخمین زده شده است که افراد می‌توانند از اصفهان در زمان اوج بارش شهابی تا ۲۳ شهاب در ساعت را رصد کنند؛ بارش شهابی تقریباً نزدیک به پدیده ماه نو خواهد بود، بنابراین نور مهتاب کمترین تداخل را ایجاد می‌کند.

کد خبر 750513

دیگر خبرها

  • چرا مشتری ۷۹ قمر دارد ولی زمین فقط یکی؟
  • نام ۵ مشتری جدید سردار؛ تردید رم برای آزمون
  • سیاره مشتری ممکن است عامل وجود ماه زمین باشد
  • برنامه‌های مربوط به محدود کردن گرمایش زمین ضعیف است
  • کلوپ هنوز ناراحت است که چرا این ستاره را نخرید
  • مشتری‌های تازه پهپادهای 20 هزار دلاری ایران
  • تصاویر نجومی شانزدهم اردیبهشت (۵ مه)
  • ماه و سیاره مریخ به یکدیگر نزدیک می‌شوند
  • وزرای خارجه ایران و اندونزی با یکدیگر دیدار کردند
  • حرکت جالب صندوقدار برای ادب کردن مشتری (فیلم)