Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان-بیست و یکم شهریور ماه هر سال مصادف با سالروز تولد شهید سید مرتضی آوینی فیلمساز، مستندساز و پژوهشگر انقلابی حوزه سینما است. به همین مناسبت هر ساله بزرگداشت این سینماگر بزرگ تاریخ سینمای ایران از سوی مراکز سینمایی برگزار می‌گردد. خبرگزاری میزان - بیست و یکم شهریور ماه هر سال مصادف با سالروز تولد شهید سید مرتضی آوینی فیلمساز، مستندساز و پژوهشگر انقلابی حوزه سینما است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین مناسبت هر ساله بزرگداشت این سینماگر بزرگ تاریخ سینمای ایران از سوی مراکز سینمایی برگزار می گردد.   شهید سید مرتضی آوینی در شهریور سال ۱۳۲۶ در شهر ری متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌ خود را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند و سپس به عنوان دانش‌جوی معماری وارد دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد او از کودکی با هنر انس داشت؛ شعر می‌سرود داستان و مقاله می‌نوشت و نقاشی می‌کرد تحصیلات دانشگاهی‌اش را نیز در رشته‌ای به انجام رساند که به طبع هنری او سازگار بود ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معماری را کنار گذاشت و به اقتضای ضرورت‌های انقلاب به فیلم‌سازی پرداخت.

به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، با تنی چند از سینماگران به گفت‌وگو نشسته و جایگاه و تاثیر «شهید مرتضی آوینی» در سینمای پس از انقلاب اسلامی ایران را به بحث گذاشته است. 

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

سینمای شهید آوینی، سینما معرفت و ایثار است

انسیه شاه حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درباره جایگاه شهید مرتضی آوینی گفت: شهید آوینی یکی از شخصیت‌های فرهیخته و بزرگی بودند که انقلاب تاثیر عمده‌ای بر وی گذاشت. تاثیری که انقلاب اسلامی ایران بر آوینی داشت را می‌توان به عینه در سینمای آوینی مشاهده کرد.

وی در همین راستا ادامه داد: سینمای دفاع مقدس و مستند بودن شک مدیون شهید مرتضی آوینی است. آوینی سینمایی را ساخت که جزء به جزء المان‌ها و معیار‌های انقلابی گری را در خود حفظ کرده بود.

کارگردان فیلم سینمایی زیباتر از زندگی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ارزشمند و راهگشای شهید آوینی انسانیت و خلوص بالای وی بود.  مقام معظم رهبری پس از مشاهده مستند روایت فتح تعبیر بسیار زیبایی از شخصیت آوینی داشتند و فرمودند که آوینی کسی است که راه‌های آسمان را به خوبی بلد است.

وی درخصوص ساخت و تاثیر مجموعه روایت فتح به فیلمسازان عرصه دفاع مقدس تاکید کرد: مجموعه روایت فتح برای من و بسیاری از فیلمسازان راهگشاست. شاید اگر شما این مستند‌ها را بدون صدا ببینید توفیق چندانی حاصل نشود، اما آنچه روایت فتح را مستندی درخشان کرده دکلمه‌ها و رنگ و بویی است که آوینی به آن بخشیده است. آوینی با ایدئولوژی و تفکر خودش به عادی‌ترین صحنه‌های مستند خود ژرفا می‌بخشد. وی در آثار خود کاری می‌کند که ذهنمان به عمق درک و دردمندی عصر حاضر و جایگاه اصلی انسان معطوف شود.

کارگردان فیلم به کودکان شلیک نکنیم تاثیر آوینی در زندگی خود را اینگونه توصیف کرد: من خاطره‌ای از ساخت فیلم آخرین روز تابستان در یادم ابدی شده است. من برای تولید این فیلم به فکه رفته بودم و در آنجا تصادفاً عینکی طبی را پیدا کردم. این عینک برای یکی از جوانانی بود که برای بازدید از مناطق جنگی آمده بودند و من قصد داشتم به خاطر شهدا و برای اینکه یادگاری بد در ذهن آن جوان ایجاد نشود هر طور شده عینک را به او برسانم و این کار را کردم. من از این کار و عملی که انجام دادم احساس غرور داشتم، چون معتقد بودم که نگذاشتم یاد شهدا خراب شود و خود را پاسدار یاد شهدا می‌دانستم.

وی در همین راستا ادامه داد: مدت‌ها با این حس زندگی کردم تا اینکه یک روز قسمتی از روایت فتح را دیدم. شهید آوینی در آن قسمت به قدرت پنهان نام و روح شهدا اشاره می‌کرد و من تا صبح اشک ریختم، چون متوجه شدم این من نبودم که به شهدا خدمتی کردم بلکه شهدا بودند که باعث شدند این چنین افتخاری نصیب من شود. آوینی به طور غیر مستقیم به من یاد داد که وسیله بودم بلکه خالق اصلی این اتفاق شهدا بودند. آوینی و آثارش به همین شکل بسیار ناخودآگاه در ذهن مخاطب رخنه کرده و راه معرفت را نشان می‌دهند.

آوینی روشنگر سینمای پس از انقلاب است

پرویز شیخ طادی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، درخصوص تاثیر شخصیت شهید آوینی در سینمای ایران مخصوصاً سینمای دفاع مقدس گفت: آوینی روشنگر‌راه سینماگران جوان است. خود من با اینکه مستقیماً با وی کار نکرده بودم، اما در اکثر مواقع از درس‌های وی در کارم بهره گرفته ام.

وی آوینی را مغز متفکر سینمای اسلام خواند و ادامه داد: از نظر من با نگاه درست و موشکافانه به سینمای شهید آوینی تمام مشکلات سینما حل خواهد شد. ابعاد وجودی آوینی بسیار بزرگ است و نه تنها در ایران بلکه در جهان می‌توان وی را مغز متفکر سینمای انقلاب و اسلام دانست.

کارگردان امپراطور جهنم آوینی را تلفیق کننده هنر و اندیشه دانست و ادامه داد: هنر به همراه خود اندیشه می‌آورد و این دو همچون تار و پود مثل یک بافت جلو می‌روند. حال اگر بخواهیم این بافت تبدیل به محصولی فرهنگی و هنری شود نیاز به کسی است که آن‌ها را به هم گره بزند و در مورد سینمای دفاع مقدس و اسلام شهید آوینی کسی است که اندیشه و هنر را به خوبی درک کرده و آن‌ها را در کنار یکدیگر به خوبی نهادینه می‌کند.

وی در ادامه اضافه کرد: ما در جوانی هرگاه دچار شک می‌شدیم و یا اینکه می‌خواستیم مسیری فکری را در سینما به درستی انتخاب کنیم به مجموعه آثار شهید آوینی مراجعه می‌کردیم. مجموعه آثار آوینی همواره برای نسل ما راهگشا و روشن گر بوده و هست. شهید آوینی بنیاد‌های اصلی هنر را به همراه داشتند.

شیخ طادی با تاکید بر ادامه راه آوینی خاطرنشان کرد: من به واقع تاسف می‌خورم که هنوز ادامه دهنده‌ای در حد و شان شهید آوینی در سینما وجود نداشته و امیدوارم روزی سینماگران جوان با درکی صحیح از سینمای آوینی ادامه راه او را پیگیری کنند تا یک روز جانشین خوبی برای آوینی در سینما داشته باشیم.

مستند‌های شهید آوینی بسیار متفاوت و غیر قابل تکرار است

محسن یزدی مدیر مرکز فیلم مستند سوره در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درخصوص بازسازی آثار هم کیفیت با مستند روایت فتح درباره شهدای مدافع حرم گفت: اگر منظور گرفتن تصاویر و فیلمبرداری از موقعیت‌های جنگی است که باید بگویم تصاویر بسیار زیادی در این راستا گرفته شده است.

وی در همین راستا ادامه داد: من مطلعم که هم در عراق و هم در سوریه تعداد خیلی زیادی مستندساز و تصویربردار حضور دارند و فیلم‌های زیادی گرفته شده است. هر چند تصاویر زیاد بوده، اما اگر بخواهیم بگوییم که کار خوب ساخته شده متاسفانه باید بگویم آثار خوب بسیار کم تولید شده است.

مدیر مرکز فیلم مستند سوره دلیل نبود آثار خوب درباره شهدای مدافع حرم را اینگونه توصیف کرد: مشکل به کارگردان بر نمی‌گردد. بلکه مشکل بزرگتر است. این نوع از سینما نیازمند حمایت است. باید برخی پیشتاز شده و به قول معروف زمین را برای ساخت این نوع پروژه‌ها باز و پاکسازی نمایند. منظور من به هیچ عنوان حمایت مالی نیست. برخی مواقع گونه‌ای از حمایت‌ها باید توسط مسئولین مربوطه رخ دهد.

وی با تاکید بر کیفیت ویژه و بالای مجموعه روایت فتح تاکید کرد: داستان روایت فتح بسیار متفاوت است، زیرا پشت تمامی پلان‌ها و سکانس‌های روایت فتح شهید مرتضی آوینی ایستاده بود که خودش نوع خاصی از مستند اشراقی را بدعت گذاری کرد. شکل مستند‌های شهید آوینی شکل بسیار متفاوت و غیر قابل تکرار است.

محسن یزدی تبلیغات و پخش خوب آثار مستند را تنها راه رشد مستند دانست و اضافه کرد: از نظر من مسئولین پخش باید اهمیت بیشتری به سینمای مستند بدهند، زیرا یکی از دلایل مهم موفقیت روایت فتح پخش خوب و اهمیتی بود که به این مجموعه داده می‌شد. اگر امروز شبکه مستند و یا برنامه‌های مستند مخاطب کمتری دارند به این دلیل است که راهی برای تبلیغ آن‌ها وجود ندارد. اگر مسئولین فرهنگی بخواهند برنامه‌ای دیده شود برایشان هیچ کاری ندارد، اما ظاهرا انگار مستند برای آن‌ها هیچ اهمیتی ندارد.

مدیر مرکز فیلم مستند سوره با ابراز تاسف از گرایش مستندسازان به ساخت فیلم سینمایی خاطرنشان کرد: من چندین مورد مستندساز درجه یک را می‌شناختم که به خاطر دیده نشدن به سراغ ساخت آثار داستانی و سینمایی رفته اند. این وضعیت و مشکلاتی سینمای مستند با آن روبروست بدون شک تنها به پخش اینگونه آثار بر می‌گردد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سینما شهید آوینی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار سینما شهید آوینی شهید مرتضی آوینی خبرگزاری میزان سینمای ایران شهید آوینی دفاع مقدس روایت فتح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۱۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: متأسفانه امروز به خاطر مشکلات اقتصادی کشور، طلاب نیز در حوزه مسکن و معیشت دچار مشکل هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری در دیدار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ضمن آرزوی موفقیت و پیروزی برای کشور در عرصه‌های ملی و بین‌المللی اظهار داشت: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب (‌مد‌ظله العالی) در طول دوران رهبریشان و حتی قبل از آن، به عنوان یکی از چهره‌های شاخص علاقه‌مند به پیشرفت و توسعه کشور از جنبه‌های مختلف شناخته می‌شده‌اند و هر کجا مدیریت میدانی به دست ایشان بوده و مانعی وجود نداشته، نتایج خوبی را همراه داشته است.

وی با اشاره به جایگاه برجسته رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در دید رهبران دنیا افزود: ایشان گام‌هایی بلندی برداشته‌اند؛ اما متأسفانه ما دچار حجاب معاصرت هستیم و این حجاب واقعیت‌ها را کم و گاهی بسیار کم تر از آنچه هست نشان می‌دهد.

عملیات «وعده صادق» در سایه توکل به خدا و امید به آینده میسر شد

امام جمعه قم با اشاره به زوایای پیچیده علمی عملیات «وعده صادق» بیان کرد: پس از این عملیات نگاه کشورها به ما تغییر کرد و تا حد زیادی تحت تأثیر این عملیات پیچیده و حرکت قدرتمندانه قرار گرفتند. حتی برخی از افرادی که با این انقلاب همسو نبودند نیز بعد از این موفقیت به خود آمدند.

وی افزود: این موفقیت در سایه توکل به خدا و امید به آینده میسر شد و معتقدم اگر امید در نسل جوان ما جوانه بزند و نسل جوان به جای پرداختن به جذابیت‌های کاذبی که دنیای غرب برای آن‌ها ایجاد کرده است با امید به آینده تلاش کند، موفقیت و پیشرفت را در پی خواهد داشت.

از تحریم استقبال نمی‌کنیم

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری محدودیت را، علی‌رغم انتظار دشمنان، یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت عنوان کرد و خاطر نشان کرد: تحریم‌ها عاملی شدند تا به خود متکی باشیم و از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم. البته این بدان معنا نیست که از تحریم استقبال می‌کنیم؛ اما اگر این محدودیت‌ها نبود، قطعا توجه به ظرفیت‌های داخلی پیدا نمی‌کردیم و به خاطر وابستگی شدید به دیگران، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دادیم.

وی ابراز امیدواری کرد: این انقلاب با دعای پاکان و صالحان به پیروزی رسید و إن شاء الله بتوانیم این راه را استوارتر از گذشته طی کنیم و مطابق پیش بینی رهبر معظم انقلاب( مد ظله العالی) تا ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف  ادامه دهیم.

ظرفیت‌های بالای نخبگانی در حوزه علمیه

 دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر اهمیت ارتباط حوزه‌های علمیه با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: ظرفیت‌های خوبی در حوزه وجود دارد و طلاب فاضل و اندیشمند زیادی داریم که امیدهای آینده حوزه هستند؛ اما متأسفانه امروز به خاطر مشکلات اقتصادی کشور،  طلاب نیز در حوزه مسکن و معیشت دچار مشکل هستند. باید شرایطی فراهم شود که این نخبگان بتوانند بدون دغدغه بدرخشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز به کار سامانه و سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • اختتامیه دومین جشنواره شهید آوینی در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • خانواده‌های شهدا پشتوانه‌های اصلی نظام هستند
  • استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای خدمت به خانواده شهدا
  • گلزار شهدا یک فرصت برای کار فرهنگی است
  • مستند جوانمرد؛ روایتی از زندگی شهید غیرت حمیدرضا الداغی