Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوریوکی هاراگوچی هنرمند ژاپنی در زمانی که موزه هنرهای معاصر ساخته شد، 32 سالش بود و در سنین جوانی به سر می‌برد و هنرمند ناشناسی بود. این هوشمندی کامران دیبا بود که به‌عنوان مؤسس و معمار موزه از آن استفاده کرد.

 تا هدف معمارانه‌اش را برآورده کند و آن حوض به یادماندنی را اینگونه هنرمندانه خلق کرد. این حوض که به حوض روغن شهرت دارد حوضی فلزی، چهارگوش و چنان لبالب از روغن است که بیشتر به سنگی تراشیده شبیه است تا حجم مایعی سیاه و سنگین.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حوضی است در مرکز موزه هنرهای معاصر که سیاهی اش مثل آیینه‌ای عکس آسمان، معماری دلنواز سقف و نور را منعکس می‌کند.
 وقتی وارد موزه می‌شوید در ابتدا یک هشتی دیده می‌شود. در معماری سنتی در وسط هشتی حوض قرار دارد. اما این بادگیرها و هشتی در این موزه نقش نورگیر را ایفا می‌کنند و نقش سنتی را به عهده ندارند. در معماری سنتی بادگیرها باد را به حوض هدایت می‌کنند و در حوض که آب هست باد خنک تولید می‌شود. اما در این معماری این بادگیرها نقش انتقال نور را به عهده دارند. این حوض یک انعکاس آیینه‌ای را از طریق نوربه ساختمان منتقل می‌کند.
در اینجا حوض چند کارکرد دارد. یکی کارکرد معمارانه دارد که یک هشتی است که یک حوض در وسط آن وجود دارد و ارجاع دارد به مناطق کویری ایران. دوم هم منعکس کننده نور و فضای موزه است و سومین کارکردش هم در حقیقت کار هوشمندانه طراح موزه است چرا که موزه از پول نفت ساخته شده است؛ یعنی از محل افزایش درآمدهای نفتی. در سال 1352 که بحران نفتی 1975 رخ داد و باعث افزایش عجیب قیمت نفت شد، برنامه توسعه ایران تغییر می‌کند و عملاً پول نفت است که باعث خرید این آثار می‌شود.  هاراگوچی جزو هنرمندانی است که تا حدودی می‌توان او را در زمینه هنر مینی مالیستی قرار داد. مثل خیلی از هنرمندان ژاپنی به آرامش، سکوت و بیان در ساده‌ترین حالت ممکن معتقد بوده است. کارهای دیگرش هم این سه ویژگی را داراست؛ یعنی سکوت را منتقل می‌کند و حرفش را در ساده‌ترین حالت ممکن بیان می‌کند و به‌عنوان مدیوم رسانه برایش اهمیت ندارد و مهم بیان است. برای همین از هر مدیومی استفاده می‌کرد. عموماً هنرمندی بود که سیر وسلوک درونی هم داشت. او به باورهای ذن و کنفوسیوس علاقه‌مند بوده است. او هیچ گاه اهل هیاهو نبود، به هیچ وجه دنبال شهرت و مصاحبه نبود. برای همین اگر نام او را به زبان انگلیسی یا ژاپنی سرچ کنید مطالب بسیار کمی از او می‌بینید.آخرین نمایشگاهش در نیویورک هم به دور از سرو صدا برگزار شد. او آخرین باری که برای مرمت اثرش به ایران آمد بسیار خوشحال بود که این اثر حوض موزه هنرهای معاصر تهران ماندگار شده است.


 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۲۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در حاشیه این نشست با بیان این که نشستِ حاضر به منظور هماهنگی برای برپایی نمایشگاه آثار نفیس موزه ایران باستان در استان‌ها برگزار می‌شود گفت: از طرف وزارت خانه، ۱۱ استان به عنوان استان هدف برای انتقال اموال نفیس موزه ایران باستان، انتخاب شده است و آذربایجان شرقی هم یکی از این استان هاست که اموال مربوط به منطقه آذربایجان به خصوص سکه‌های زرین ضرب تبریز و جینی‌های آبی و سفید که در موزه آذربایجان موجود نیست، از تهران به این موزه منتقل می‌شود و از روز ۲۹ اردیبهشت که روز جهانی موزه هاست، به نمایش گذاشته می‌شود.

حمزه زاده افزود: نمایش این آثار نفیس به مدت ۳ ماه در موزه آذربایجان ادامه خواهد داشت و هموطنان به خصوص هم استانی‌ها می‌توانند از این آثار دیدن کنند.

به گفته وی، در روز جهانی موزه ها، بازدید از همه موزه‌های استان رایگان است.

وی همچنین گفت: در کنار نمایشِ اموال انتقالی از موزه ایران باستان، یافته‌های جدید باستان شناسی استان به خصوص یافته‌های بسیار مهم مربوط به تپه چمن شهرستان لیلان به مدت ۳ ماه در موزه آذربایجان به نمایش گذاشته می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • ویسی، در و پنجره‌های فولاد را بست!
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد