Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، 27 اسفند ماه سال گذشته بود که فرهاد نیکوخصال به عنوان سرپرست فدراسیون شطرنج انتخاب شد و پشت میزی نشست که پیش از آن مهرداد پهلوان‌زاده می‌نشست. زمانی که نیکوخصال به عنوان سرپرست انتخاب شد اعلام کرد که شرایط برگزاری انتخاب این فدراسیون خیلی سریع فراهم خواهد شد تا این رشته پر پتانسیل بتواند خیلی زود به جایگاه اصلی خود در ایران، آسیا و جهان برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* وزیر ورزش: سرپرستی اداره شدن، آفت فدراسیون‌ها است

چند روز دیگر دوران 6 ماهه سرپرستی نیکوخصال در شطرنج خاتمه پیدا می‌کند و با شرایط که وجود دارد احتمالاً شاهد سیستم «سرپرست در سرپرست» خواهیم بود و حکم نیکوخصال برای دوره دوم سرپرستی‌اش هم تمدید می‌شود.

مسعود سلطانی‌فر روز 29 دی ماه 95 در جمع رؤسای فدراسیون‌های ورزشی، تعیین سرپرست تا برگزاری انتخابات مجدد رؤسای فدراسیون‌ها را امری هزینه‌زا و مشکل‌آفرین برای ورزش و مدیریت فدراسیون‌های ورزشی دانست و گفت: در اساسنامه هم چنین چیزی نداریم و بهتر است با رعایت قانون و پیش‌بینی زمان‌بندی اتمام دوره ریاست قبلی‌ ثبت‌نام‌ها صورت گیرد و بعد از تأیید نامزدها و تا زمان برگزاری انتخابات جدید، رئیس فدراسیون همچنان عهده‌دار مدیریت امور فدراسیون باشد. تصور من این است در همان روزی که رئیس فدراسیون قبلی زمان مدیریتش به پایان می‌رسد انتخابات جدید برگزار شود.

وی همچنین در بهمن ماه 95 در این باره عنوان کرد: چیزی که برای من خیلی عجیب است و به‌نظرم آفت فدراسیون‌ها و ورزش است، سرپرستی اداره‌شدن فدراسیون‌هاست. سرپرستی اداره‌شدن را از هر زاویه نگاه کنیم، قابل نقد است. فردی که سرپرست است، چون می‌داند موقتی است، اصلاً نمی‌تواند برنامه‌ریزی بلندمدتی داشته باشد؛ در نتیجه دنبال تأمین منابع مالی نمی‌رود، ضمن اینکه ممکن است یک‌سری ولخرجی‌ها داشته باشد. من معتقدم که با تعیین سرپرست، حتی به‌مدت سه ماه، به روال جاری فدراسیون‌ها لطمه می‌زنیم.

اگر تفکرات وزیر ورزش نسبت به این موضوع تغییر نکرده باشد، طبیعی است که هرچه زودتر تکلیف فدراسیون شطرنج را مشخص کند؛ فدراسیونی که از زمان ثبت‌نام نامزدهایش برای حضور در انتخابات هم نزدیک به 3 ماه می‌گذرد.

* تایید صلاحیت‌ها نیامد؛ وقتی فوتبال مهمتر از همه چیز است  

مهلت ثبت‌نام در مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج 21 خرداد به پایان رسید و 9 کاندیدا برای حضور در این انتخابات ثبت‌نام کردند. از 9 نفری که برای ریاست فدراسیون شطرنج متقاضی شدند، 5 نفر تائید صلاحیت مدیریتی شدند و 4 نفر دیگر یک هفته برای تکمیل مدارک فرصت دارند در غیر این صورت رد صلاحیت می شوند. به این ترتیب سابقه مدیریتی شادی پریدر، رضا شیرین‌آبادی فراهانی، احمد گواری، محمدابراهیم مداحی و حسین مطیعی  مورد تایید  قرار گرفته است. 

همچنین شاهرخ نورونی، ایمان امیدوارتهرانی، محمدرضا خورشیدی و یاشار ناصری 4 نفری هستند که صلاحیت مدیریتی آنان تاکنون برای حضور در انتخابات فدراسیون شطرنج رد شده است. کمیسیون تطبیق به نامزدهایی که مدارک آنان مورد تایید قرار نگرفته ابلاغ کرده است که به مدت یک هفته فرصت دارند مدارک احراز مدیریتی خود را به دبیرخانه ارائه دهند و اگر هر شخصی از اعضا اعتراضی دارد می‌توانند اعتراض خود را به صورت کتبی تحویل دهد تا بررسی مجدد صورت گیرد.

مدارک این پنج نفر در کمیسیون تطبیق مورد تایید قرار گرفت. هم‌چنین به دیگران ابلاغ شد که به مدت یک هفته فرصت دارند مدارک احراز مدیریتی خود را به دبیرخانه ارائه دهند و اگر هر شخصی از اعضا اعتراضی دارد می تواند اعتراض خود را به صورت کتبی  تحویل دهد تا بررسی مجدد صورت گیرد.

با وجود اینکه نزدیک به 3 ماه از این مراحل می‌گذرد، هیچ خبری از تایید صلاحیت‌های قطعی و رسمی هم اعلام نمی‌شود. اهالی شطرنج با انتقاد از وضع کنونی اعتقاد دارند که گویا مسئولان این روزها درگیر مسائل فوتبالی از جمله ویلموتس، استراماچونی، نقل‌و‌انتقالات و محرومیت‌های استقلال و پرسپولیس هستند و هیچ توجهی به این رشته پراستعداد ندارند.

* استعفایی که انجام نشد و شائبه‌هایی که هر روز قوت می‌گیرند

یک موضوع قدیمی‌تر هم درمورد انتخابات فدراسیون شطرنج وجود دارد که با وجود تذکرهای فراوان توجهی به آن نشد. موضوع این است که قائم‌مقامی که یکی از باتجربه‌ترین و برترین شطرنجبازان کشور با سابقه چندین ساله قهرمانی است، به دلیل دارا نبودن شرط هشتم از شرایط ده گانه احراز داوطلبان ریاست فدراسیون یعنی سابقه قابل قبول مدیریت موفق نشد در انتخابات ثبت نام کند.

طبق قانون، سوابق مدیریتی مورد نیاز برای داوطلبان ریاست فدراسیون‌های ورزشی در چند بند به صورت شفاف و دقیق آورده شده که منحصر به مدیریت عالی در سازمان‌ها و نهادهای ورزشی، سابقه مدیریتی در حد مدیرکلی و همطراز آن، مدیریت عالی در بنگاه‌های اقتصادی و مدیریت مراکز آموزش عالی می‌شود.

در تبصره یک سابقه مدیریت آورده شده است که: ”داوطلبانی که دارای سابقه حداقل یک دوره ریاست، نایب رئیسی یا دبیری فدراسیون باشند، با دارا بودن مدرک کارشناسی می‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنند.» در این بند هیچ نامی از نایب رئیس بانوان که پستی فرمایشی بدون حق امضا و بدون حکم از شخص وزیر ورزش‌وجوانان است، آورده نشده و البته حتی اگر این قانون مشمول نایب رئیس بانوان شود، به صراحت اعلام شده که سابقه فعالیت در این پست باید حداقل به مدت یک دوره چهار ساله باشد.

با این حساب شادی پریدر که از 22 دی سال 95 به سمت نائب رئیسی بانوان فدراسیون شطرنج رسیده، در صورت قبولی مدیریت نایب رئیسی بانوان، چیزی حدود 7 ماه از شرط یک دوره کامل مدیریت چهار ساله کم دارد. در گذشته نیز در برخی فدراسیون‌ها به علت کمبود حتی چند ماه به اندازه انگشتان یک دست صلاحیت برخی کاندیداها در بخش مدیریتی تایید نشد.

بدون درنظر گرفتن تمام این موارد باید به نکته دیگری هم اشاره کرد و آن هم اینکه چرا پریدر از سمت خود استعفا نمی‌کند تا شائبه‌ها برای مهندسی انتخابات از بین برود؟ پیش از این پیش‌بینی می‌شد که وی برای حفظ عدالت در انتخابات و جلوگیری از شائبه استفاده از امکانات فدراسیون و افزایش شانس خود در مجمع، از پست نایب رئیسی بانوان انصراف دهد، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است. ضمن اینکه او در تمام جلسات فدراسیون حضور دارد و به راحتی نام وی در اخبار فدراسیون هم درج می‌شود. اهالی شطرنج نگران هستند تا با مهندسی در انتخاب گزینه‌ای روی صندلی ریاست بنشیند که نتواند این رشته را از حاشیه‌ها دور کند. تاریخ دقیق برگزاری انتخابات هنوز مشخص نشده و اهالی شطرنج امیدوارند که حداقل بعد از اعلام تاریخ انتخابات پریدر از سمت خود استعفا کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت ورزش شطرنج فدراسیون کاندیدا فدراسیون شطرنج برگزاری انتخاب فدراسیون ها نایب رئیس ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۲۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیر ابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف، اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر اعلام لیست شانا در هفته جاری را تکذیب کرد و گفت: لیست شورا با شروع زمان تبلیغات اعلام می‌شود.

آنگونه که ایرنا روایت کرده، وی یکم اردیبهشت‌ماه در مورد برنامه این شورا برای دور دوم انتخابات گفته بود: ۱۳ نفر از نامزدهای این شورا به دور دوم راه یافته‌اند و چون بنای ما بر ارائه لیست کامل است، در مورد ۳ نفر باقی‌مانده با رایزنی با گزینه‌های دیگر به جمع‌بندی رسیده و در نهایت لیست ۱۶ نفره خواهیم داد.

پیش از این برخی رسانه‌ها هم از رونمایی لیست ۱۶نفره شورای ائتلاف که ۱۳ نفر آن مشخص است در اوایل هفته جاری خبر داده بودند.

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900200

دیگر خبرها

  • زمان برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • توصیه های انتخاباتی استاندار/تنور انتخابات را گرم نگه داریم
  • توضیحات معتمدی درباره جلسه با ورزشکاران شانس المپیکی
  • برتری تیم ملی شطرنج مردان مقابل نمایندگان روسیه
  • ضبط مناظرات انتخاباتی نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در شهرستان کرمانشاه
  • رئیس جدید فدراسیون فوتبال اسپانیا معرفی شد
  • جلسه هیات رئیسه فدراسیون دوومیدانی تشکیل شد
  • احترام به قانون، اصل رقابت انتخاباتی است
  • مجوز برگزاری مجمع انتخاباتی دوومیدانی صادر شد