Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- صنعت سینمای ایران طرفداران بسیار زیادی در داخل و حتی خارج از کشور دارد اما اکران بسیاری از فیلم‌های خارج از شان مردم ایران این صنعت را در معرض انحرافاتی قرار داده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، بشر از دیرباز تاکنون همواره به ثبت لحظات و خاطرات خود و اطرافیانش علاقه نشان داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر روزه در دنیا نقاشی‌هایی در دیواره غارها و کوه‌ها کشف می‌شود که داستان‌های مختلفی از شکار حیوانات و جنگ‌های قبیله‌ای انسان‌های نخستین را بازگو می‌کند.

روزها و سال‌ها گذشت و بشر تکامل یافته امروزی متولد شد که ثبت خاطرات و لحظات را تنها از طریق نقاشی کافی نمی‌دانست و به دنبال کشف راهی سریعتر و آسان‌تر بود؛ بدین ترتیب نخستین دوربین‌های عکاسی به‌ وجود آمد. سپس بشر به این نتیجه رسید که اگر تعدادی عکس به صورت متوالی از اتفاقی گرفته شود، می‌توان خاطرات و لحظات خاص را مانند آنچه که هر روز از چشم خود می‌بینیم ثبت کنیم و بدین ترتیب نخستین فیلم‌ها نیز ساخته شد.

اما پیدایش فیلم تنها به ثبت لحظات ختم نشد و بشر به این فکر افتاد که می‌توان از فیلم‌ها برای ثبت نمایش‌های تئاتر نیز استفاده کرد. مردم نیز از این پدیده استقبال زیادی کردند و بدین ترتیب سینمایی به وجود آمد که در ابتدا تنها وسیله‌ای جهت سرگرمی مردمی بود که رنج‌های زیادی را از جنگ جهانی اول تحمل می‌کردند. اکنون با گذشت حدود یک قرن از ساخت نخستین فیلم‌های سینمایی بشر به چنان پیشرفتی در این زمینه رسیده که تنها به نمایش‌های دو بعدی اکتفا نکرده است بلکه سینما که از آن به عنوان هنر هفتم یاد می‌شود را در فضایی سه بعدی نیز در معرض دید همگان قرار داده است.

سینما این صنعت پرخرج که طرفداران بسیار زیادی را در سراسر جهان دارد، زبان گویای فرهنگ و تاریخ هر ملت بوده و یکی از بهترین راه‌ها برای نمایش وضعیت جامعه به دنیا است. همچنین یکی از تاثیرگذارترین راه‌ها برای اصلاح و رشد فرهنگی یک جامعه و همچنین نمایش زوایای پنهان طبقات و قشرهای مختلف است. بنابراین یک فیلم خوب و تاثیرگذار می‌تواند آگاهی مردم را نسبت به هر موضوعی بیشتر سازد و عادت‌های غلط فرهنگی یک جامعه را پاک کند.

رئیس انجمن سینمایی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: سینما تاثیر بسیار زیادی بر روی فرهنگ جامعه دارد و از آن می‌توان به عنوان بین‌المللی‌ترین زبان نام برد و مخاطبان از هر جای جهان می‌توانند با فیلم خو بگیرند. البته نمی‌توان میزان این تاثیرگذاری را با اعداد و ارقام اعلام کرد اما تمامی رسانه‌های تصویری به صورت زنجیره‌ای بر روی فرهنگ و خرده فرهنگ کشور تاثیر به‌سزایی دارد.

سید محمد طباطبائی افزود: هر فیلمی می‌تواند هم بر فرهنگ جامعه تاثیر مثبت و هم تاثیر منفی بگذارد. متاسفانه در سینمای امروز ایران فیلم‌هایی به چشم می‌خورد که علی‌رغم تمام سختگیری‌های لازم، به گونه‌ای منفی و غیرواقعی جامعه را نمایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه قشرهای خاص و معدودی هستند که از برخی فیلم‌های نه چندان باکیفیت استقبال می‌کنند گفت: ما نمی‌توانیم مطابق سلیقه همه مردم فیلم بسازیم و البته همه افراد هم از فیلم‌های مبتذلانه استقبال نمی‌کنند. فرهنگ جامعه را تنها سینما نمی‌سازد و موضوعاتی که در برخی فیلم‌ها مورد بحث بوده، به کرات در فضای مجازی تکرار شده است.

رئیس انجمن سینمایی اصفهان ادامه داد: نتیجه افزایش روز افزون شبکه‌های ماهواره‌ای و تهاجم‌های مجازی در جامعه امروز، افزایش فیلم‌های سطح پایین و بدون کیفیت است. همه این موارد دست در دست یکدیگر سبب تضعیف فرهنگ ایرانی اسلامی جامعه می‌شود.

مجید بدیع‌زاده از کارشناسان ارشد سینما، مدرس و عضو برخی جشنواره‌ها از جمله جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در این زمینه اظهار داشت: متاسفانه تنوع لازم را در سینمای ایران نداریم و فیلم‌ها تنها در دو سبک طنز و خانوادگی ساخته می‌شوند که فیلم‌های طنز اصلا ویژگی‌های یک طنز خوب را ندارند و فیلم‌های خانوادگی را هم نمی‌توان به همراه خانواده تماشا کرد زیرا به قدری درباره مضامینی همچون قتل، خیانت و تعدی‌گری صحبت می‌شود که هیچ چیز آموزنده‌ای برای مردم ندارند.

وی افزود: سینما‌گران تحصیل‌کرده و شایسته زیادی را در کشور داریم که فیلم‌های بسیار خوب و باارزشی را می‌سازند اما  استقبال نمی‌شود. این افراد برای فروش فیلم‌های خود ناچار می‌شوند فیلم‌های طنز با کیفیت بسیار پایین بسازند. البته سینمای ایران قطعا به فیلم‌های طنز نیاز دارند اما طنز تنها به معنای چند دیالوگ نیست.

بدیع‌زاده با بیان اینکه فیلم‌های اجتماعی ایران با سینمای جهان فاصله زیادی دارد گفت: فیلمسازان ایرانی زیادی هستند که موضوعات خوبی را برای نمایش انتخاب می‌کنند اما آگاهی‌های لازم را در مورد آن کسب نکرده‌اند. اگر فیلمسازی از قشر توانمند جامعه بخواهد زندگی قشر تهی‌دست و ناتوان را به تصویر بکشد باید مدتی با آن‌ها زندگی کند تا با سختی‌های این بخش از جامعه به خوبی آشنا شود.

وی همچنین با ابراز تاسف از افول قهرمان‌پروری در سینمای ایران گفت: سینمای ایران از دهه 80 به بعد با افت قهرمان مواجه بود. وجود قهرمانان در فیلم‌ها سبب رشد و تعالی فرهنگ یک جامعه می‌شود و اگر قهرمانان از ویژگی‌های شخصیتی خوبی برخوردار باشند، تماشاگر سینما با آن هم‌ذات پنداری کرده و آن‌را الگوی رفتاری خود قرار می‌دهد.

بدیع‌زاده در رابطه با سینمای کودک و نوجوان تصریح کرد: اگر بخواهیم جامعه‌ای با فرهنگ تعالی داشته باشیم باید بر روی سینمای کودک و نوجوان نظارت دقیقی داشته باشیم چرا که همین نسل، آینده کشور را می‌سازند و باید از همین ابتدا هر گونه افکار و عادات غلط اصلاح شود. یکی از محفل‌های مناسبی که برای سینمای کودک به وجود آمده، جشنواره فیلم کودک و نوجوان است که به خوبی کودکان و نوجوانان را با سینما و همچنین مسائل مربوط به این قشر آشنا می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی فیلمسازان مشهور ایرانی از بودجه مناسبی برای نمایش فیلم‌های خود محروم هستند گفت: سینمای امروز ایران به دلیل کمبود بودجه به سینمای آپارتمانی معروف شده است چرا که افزایش قیمت‌ها و نبود بودجه مناسب برای ساخت یک فیلم قوی، فیلمساز را مجبور می‌کند که لوکیشن‌های خود را بسیار محدود کند و گاه تمام یک فیلم در فضای یک خانه تهیه می‌شود.

همزمان با روز ملی سینما از مردم خواستیم تا نظرشان را درباره صنعت سینمای ایران و میزان تاثیرگذاری آن بر روی فرهنگ جامعه را بگویند. یکی از دوستداران سینما گفت: در گذشته سینمای ایران وضعیت بهتری داشت و فیلم‌های خوب و تاثیرگذار بیشتری را در سینماها شاهد بودیم اما امروزه متاسفانه همکاری‌های لازم با سینماگران انجام نمی‌شود. به همین دلیل فیلم‌هایی که اکنون در سینمای ایران ساخته می‌شود چندان باب طبع بیننده قرار نمی‌گیرد.

یکی دیگر از دنبال کنندگان سینمای ایران نیز شیوع ویروس کرونا را یکی از عوامل افت سینمای ایران در سال جاری دانست و گفت: فیلم‌های جدیدی وارد سینما نمی‌شود و سینماها به ناچار همان فیلم‌های قبل را به اکران می‌گذارند. همچنین معدود فیلم‌های جدیدی که وارد سینما می‌شود به هیچ عنوان از کیفیت لازم برخوردار نبوده‌اند. برخی سینماگران با ساختن فیلم‌هایی که جز ابتذال چیزی به همراه ندارند عملا بودجه صنعت سینما را هدر می‌دهند و فرهنگ جامعه را نیز زیر سوال می‌برند.

یکی دیگر از دوستداران سینما نیز از افت کیفی فیلم‌های امروز سینمای ایران ابراز تاسف کرد و گفت: هر ساله چندین فیلم خوب و باکیفیت جهانی ساخته می‌شود که متاسفانه به هیچ عنوان رضایت مردم را جلب نمی‌کنند. امروزه مردم ایران با مشکلات و سختی‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و نیاز دارند برای ساعاتی به دور از مشغله‌ها و دشواری‌ها در کنار دوستان و خانواده خود شاد باشند. به همین دلیل فیلم‌های طنز در سینمای ایران افزایش می‌یابد که متاسفانه به هیچ عنوان طنز قابل قبولی نیست و گاهی مایه شرمساری افراد حاضر در سینما می‌شود.

پخش آنلاین آیین تجلیل از افتخارآفرینان بین‌المللی سینمای ایرانفرآورده: سینما به مسیر درستش بازگردانده می‌شودکارگردان و تهیه کننده انیمیشن: اگر جشنواره نبود سینمای کودک و نوجوان نداشتی

به گزارش تسنیم در گفت‌وگو با چند تن از دوستداران سینما دریافتیم که صنعت سینمای ایران در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته و در حال دور شدن از مسیر اصلی خود است. بدین ترتیب مشتاقان سینما روز به روز کاهش یافته است.

آنچه که امروز از کارشناسان و منتقدان سینما و همچنین مردم به عنوان تماشاگران اصلی سینما دریافتیم، عدم وجود فیلم‌های خوب و تاثیرگذار در سینمای ایران است. متاسفانه بسیاری از فیلم‌ها همگام با نفوذ نرم دشمنان در حال تضعیف فرهنگ جامعه هستند؛ این در حالی است که وجود فیلم‌های باکیفیت همراه با موضوعات تاثیرگذار می‌تواند سبب آگاهی بخشی به جامعه شده باعث رشد روزانه فرهنگ کشور شود.

انتهای پیام/174/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سینمای ایران کودک و نوجوان فیلم های طنز فرهنگ جامعه سینمای کودک صنعت سینما بدین ترتیب فیلم ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۲۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل جدید برنامه «جام جم» به زودی روی آنتن می‌رود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزای علم وفناوری آنا، در پی انتشار شایعات و گمانه زنی ها در خصوص تولید برنامه تلویزیونی «جام جم»، روابط عمومی  معاونت سیما اعلام کرد فصل جدید برنامه «جام جم» در دست طراحی است، زمانبندی تولید و پخش آن از طریق درگاه‌های رسمی معاونت سیما اطلاع رسانی خواهد شد.

برنامه «جام جم» تولید مرکز سیمرغ که نگاهی نقادانه به رویکردهای کلان حوزه فرهنگ و رسانه دارد، با نگاهی تحلیلی موضوعات بحث برانگیزی را که سازمان صداوسیما با آنها مواجه بوده، نقد و بررسی می کرد.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران؛ صدیقه سامی نژاد که بود؟ (+عکس)
  • کانون «نگاره و سینمای» دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت
  • سینما بدون چهره کارگر ایرانی
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
  • اولین هنرپیشه زن سینما و یک سرگذشت تلخ پرتکرار
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • فصل جدید برنامه «جام جم» به زودی روی آنتن می‌رود
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی