Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: این روزها متوسط عرضه ارز در سامانه نیما به صورت روزانه ۱۰۰میلیون دلار بوده و تداوم این روند، نشان دهنده بهبود روند بازگشت ارزهای صادراتی به کشور بر مبنای سیاست‌های اتخاذ شده و استقبال صادرکنندگان است.

 به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی عصر شنبه در دیدار با گروهی از صادرکنندگان نمونه کشور و اعضای هیأت رییسه اتاق های بارزگانی، ضمن قدردانی از عملکرد آنان در بازگشت ارزهای صادراتی، به بررسی و مرور مشکلات آنان در این مسیر پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: بانک مرکزی تعامل با صادرکنندگان را در دستور کار دارد و از هرگونه همکاری با آنان در راستای بازگشت ارزهای صادراتی شان دریغ نخواهد کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در این دیدار با بیان اینکه صادرکننده ها نقشی اساسی در مقاومت اقتصادی کشور ایفا کرده و می‌کنند، بر ضرورت همدلی و تلاش جمعی صادرکننده ها برای عبور از شرایط سخت کنونی کشور تأکید کرد.

وی با اشاره به تعدد وظایف بانک مرکزی، تأمین ارز کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه را اولویت اصلی بانک مرکزی دانست و گفت: باید توجه داشته باشیم که بانک مرکزی تولید کننده ارز نیست و به هر حال ناچار به اولویت بندی نیازهای کشور است.

همتی همچنین با اشاره به معرفی ۲۵۰ نفر از صادرکنندگان متخلف به قوه قضاییه، گفت: اینها تولید کننده نبودند و با حق العمل کاری و روش های خلاف متعدد نسبت به خروج سرمایه و تخلف در اجرای تعهد صادراتی خود عمل کرده بودند و چاره ای جز برخورد قضایی برای بانک مرکزی باقی نگذاشتند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی هیچگاه بنای برخورد قضایی با صادرکنندگان واقعی و درستکار را نداشته و حتی الامکان تعامل با آنها را دنبال می کند.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی مشکلات صادرکنندگان در شرایط کنونی را درک می کند و قصدی برای فشار مضاعف بر آنها ندارد.

رییس شورای پول و اعتبار همچنین با اشاره به روند مناسب تأمین ارز در سامانه نیما در روزهای گذشته، گفت: در روز جاری ۱۲۸ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه شده که بیش از ۷۰ میلیون دلار آن معامله شده است. بر همین اساس در این روزها متوسط عرضه ارز در نیما به صورت روزانه ۱۰۰میلیون دلار بوده و تداوم این روند، نشان دهنده بهبود روند بازگشت ارزهای صادراتی به کشور بر مبنای سیاست های اتخاذ شده و استقبال صادرکنندگان است.

رییس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به کاهش میزان صادرات کشور در سه ماه نخست سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و برخی محدودیت ها، گفت: خوشبختانه روند صادرات کشور پس از طی سه ماهه اول سال در حال احیاست و روند تأمین ارز کالاهای وارداتی سرعت خواهد گرفت.

غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه صادرکنندگان متعهد دلیلی برای عدم رفع تعهد صادراتی شان ندارند، تأکید کرد: درک متقابل مشکلات بانک مرکزی و صادرکنندگان توسط طرفین برای گذر از شرایط سخت کشور، ضروری است و برگزاری چنین جلساتی به افزایش این همگرایی کمک می کند.

در این جلسه همچنین صادرکنندگان مشکلات و موانع خود در بازگشت ارزهای صادراتی را مطرح و توجه بانک مرکزی در رفع آنها را خواستار و از تلاش های این بانک قدردانی کردند.

 

 ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بازگشت ارزهای صادراتی کل بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۳۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین بانک اطلاعاتی توانمندی‌های صادراتی فارس به ۶ زبان

مرتضی شریفی در حاشیه برگزاری ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، اکسپو ۲۰۲۴ در تهران با اعلام این خبر گفت: هدف از انجام این کار معرفی ظرفیت‌های استان به سرمایه‌گذاران بوده و در تدوین این بانک اطلاعاتی، ۶ زبان زنده جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه این بانک اطلاعاتی به صورت کاملاً الکترونیک تدوین شده و قابلیت به‌روزرسانی مکرر دارد، افزود: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته این بانک اطلاعاتی به صورت سامانه‌ای در اختیار نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور قرار می‌گیرد تا بتوانند به راحتی این اطلاعات را در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی و متقاضیان تولیدات ایران قرار دهند.

به گفته مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس این سامانه در آینده نزدیک رونمایی و وارد فاز عملیاتی می‌شود.

شریفی در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل کارگروه توسعه صادرات، کارگروه مبادلات مرزی و تعاونی‌های مرزنشینان اشاره کرد و گفت: در این مجموعه‌ها مباحث مرتبط با حوزه صادرات دنبال می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • برخورد ۲ گانه‌ی آمریکا با تحولات بین المللی
  • آشکار شدن ماهیت واقعی دولتمردان آمریکا در برخورد خشن با جنبش اعتراضی دانشجویان
  • برخورد وحشیانه آمریکا با دانشجویان حامی غزه چهره واقعی آنها را نشان داد
  • تأکید معاون استانداری لرستان بر تسریع در پرداخت تسهیلات اشتغال
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد/کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند/ برخورد قضایی با متخلفان
  • اعلام آمادگی آفریقای مرکزی برای توسعه همکاری‌های معدنی با ایران
  • تدوین بانک اطلاعاتی توانمندی‌های صادراتی فارس به ۶ زبان
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • استفاده از منابع مسدودی آزادشده ارزی کلید خورد