Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@19:19:33 GMT

بیماری «MIS-C» نادر اما خطرناک

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۷۴۷۶۰

بیماری «MIS-C» نادر اما خطرناک

در حالی که اکثر کودکانی که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می شوند دارای فرم های خفیف بوده و بدون هیچ مشکلی بهبود می یابند اما در چند درصد از کودکان این بیماری پیشرفت داشته به طوری که شاهد بستری شدن آنها در بخش های مراقبت ویژه بیمارستانی با نشانه های هشدار دهنده هستیم که شروع ظاهر شدن نشانه ها نیز هفته ها بعد از عفونت اولیه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، این فرآیند زمینه ای جدید، خیلی سریع پیشرفت کرده و می تواند به چندین ارگان و سیستم بدن کودک مانند قلب، ریه ها، چشم ها، پوست و سیستم گوارش حمله کند. این بیماری به سندروم التهابی چندگانه در کودکان یا MIS-C شناخته شده است. بیشتر از ۷۹۰ مورد ابتلا به MIS-C در آمریکا تاکنون توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها گزارش شده است و ۱۶ نفر از کودکان نیز جان خود را از دست داده اند.

دکتر "ریتو بانرجی" دانشیار بیماری های عفونی اطفال دانشگاه واندربیت در گفت و گو با ایسنا درباره این بیماری گفت: دانش ما درباره کووید ۱۹ و همچنین MIS-C در حال حاضر خیلی کم است. درمانی که در شرایط کنونی بر روی بیماری های مشابه انجام می شود، به بهبود اکثر کودکان کمک کرده است اما قطعا خیلی زود است که بخواهیم بگوییم این بیماری می تواند برای طولانی مدت چه نتایجی را به همراه خواهد داشت.

مروری بر موارد جدید بین المللی ابتلا به MIS-C نشان می دهد که چگونه این بیماری نادر اما دارای تاثیراتی آزاد دهنده بر روی کودکان است.

در میان یافته ها، حتی کودکانی بوده اند که دارای فرم بدون علامت کووید ۱۹ بوده اما به فرم پیشرفته MIS-C مبتلا شده اند. نیمی از بیماران جوان هیچگونه بیماری زمینه ای نداشته اند. بسیاری از بیماران طبق اکوکاردیوگرافی های اولیه دارای وضعیت قلبی نرمال بوده اما بعد از چند روز سریعا تضعیف شده اند.

خانم دکتر لطفا در ابتدا بگویید سندروم التهابی چندگانه در کودکان چیست؟

سندروم التهابی چندگانه در کودکان یا MIS-C یک بیماری نادر اما شدید است که می تواند در کودکان و نوجوانان مبتلا به عفونت کرونا ناشی از ویروس کووید ۱۹ ایجاد شود. معمولا این بیماری ۲ تا ۴ هفته بعد از عفونت به کرونا در کودکان ظاهر و پدیدار می شود.

همانطور که از نام این بیماری مشخص است، MIS-C می تواند بر روی چندین سیستم بدن تاثیر بگذارد. در بیماران جوان این بیماری می تواند به صورت تب مداوم، درد شکم، استفراغ، اسهال، تحریک روی پوست، ورم ملتحمه، آسیب های قلبی و شوک نمایان شود.

متاسفانه ما در حال حاضر نمی دانیم که چرا کسر کوچکی از کودکان به MIS-C مبتلا می شوند در حالی که اکثریت کودکان مبتلا به کووید ۱۹ بدون هیچ مشکلی بهبود می یابند. در سراسر جهان (تا ابتدای ماه سپتامبر) بیش از نیم میلیون کودک تشخیص به کووید ۱۹ بوده اند که در کمتر از ۲ درصد از این افراد، کووید ۱۹ منجر به بیماری MIS-C شده است.

ضربه MIS-C به کودکان مدرسه ای مقاطع ابتدایی بیشتر از دیگران

سندرم التهابی چندگانه در کودکان یا MIS-C یک بیماری نادر در ارتباط با کووید ۱۹ است. متوسط سن مبتلایان به این بیماری در ایالت متحده آمریکا حدود ۸ سال است.

چه اتفاقی در درون بدن می افتد که چنین طیفی از علائم به وجود می‌آید؟

MIS-C به دلیل عدم تنظیم سیستم ایمنی در بدن به وجود می آید. در چنین حالت هایی واکنش ها و پاسخ های سیستم ایمنی بدن انسان خارج از کنترل در آمده و باعث می شود این سیستم ایمنی به خود بدن صدمه وارد کند. پزشکان و دانشمندان در تلاش هستند تا بتوانند تصویر و علل چرایی این اتفاق را پیدا کنند.

در چنین شرایطی، تورم های شدید می تواند بر روی ارگان های مختلف بدن تاثیر بگذارد. بیش از ۷۰ درصد از بیمارانی که در بخش های ICU بیمارستان ها بستری می شوند، و حدود یک چهارم از آنها برای کمک به حفظ قلب و ریه هایشان نیاز به دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز می شوند.

در حالی که MIS-C تا حدودی نشانه های همسان با بیماری کاوازاکی و دیگر بیماری های التهابی دارد اما یک فاصله تفاوتی نیز با این بیماری ها دارد. به طور مثال MIS-C بیشتر در کودکان گروه سنی مقطع ابتدایی با متوسط سن حدود ۸ سال رایج است در حالی که بیماری کاوازاکی بیشتر کودکان زیر ۵ سال را تحت تاثیر قرار می دهد همچنین تعداد گلبول های سفید خون پایین موجود در کودکان مبتلا به MIS-C نیز در کاوازاکی رایج نیست.

نشانه های رایج در بیماران مبتلا به MIS-C

بیماری سندروم التهابی چندگانه دارای طیف وسیعی از علائم و نشانه هاست. در مرور ۶۶۲ مورد مبتلا به MIS-C، نشان می دهد که در ۱۰۰ درصد موارد مورد مطالعه تب ظاهر شده است. علائم مربوط به سیستم معده و روده نیز همچنین در این بیماری رایج بوده است.


علائم سندرم التهابی چندگانه در کودکان


درمان MIS-C چگونه است و آیا این بیماری می تواند آسیب ها و عوارض طولانی مدت داشته باشد؟

پزشکان بیماری MIS-C را با رویکردهایی که برای سایر بیماری ها کار کرده اند، درمان می کنند که این رویکردها شامل ایمونوگلوبولین (گلوبولین ایمنی) سیاه رگ ها – یک محصول خون با آنتی بادی هایی که پاسخ ایمنی را سرکوب می کند- ، تجویز آسپرین و استروئیدها می باشد همانطور که برای درمان بیماری کاوازاکی نیز از این روش ها استفاده می شود.

برخی اوقات کودکان مبتلا به MIS-C خون های رقیق شده دریافت می کنند و برای برخی نیز داروهایی به منظور کنترل فشار خون و همچنین داروها برای تعدیل واکنش های ایمنی بدن تجویز می شود.

پزشکان هنوز نمی دانند که کودکان مبتلا به MIS-C چه آسیب ها و عوارضی را در طولانی مدت خواهند داشت اما بدیهی است که کودکان با مشکلات قلبی در ارتباط با این بیماری باید در تماس نزدیک با متخصصان قلب باشند اما هنوز مشخص نیست که آیا کودکان مبتلا به فرم های خفیف MIS-C نیز در معرض خطر آسیب های قلبی هستند یا خیر؟

چه کسانی به MIS-C مبتلا می شوند؟

آمار و اطلاعات نشان داده است که در کشورهای اروپایی و آمریکایی اقلیت های نژادی و قومی در میان کودکان بیشتر به فرم پیشرفته MIS-C مبتلا می شوند. این موضوع احتمالا به این دلیل است که برخی گروه ها دارای فاکتورهای ژنتیکی هستند که آنها را مستعد ابتلا به این بیماری می کند. اگرچه فاکتورهای اجتماعی و جمعیت شناسی نیز نقش بزرگی در این اختلاف دارند.

گروه های اقلیت نژادی و قومی به احتمال زیاد در خط مقدم کاری بوده و توانایی دور کاری یا رعایت فاصله گذاری فیزیکی در محیط کار را ندارد و بنابراین احتمال ابتلا به کووید ۱۹ و انتقال این بیماری به سایر افراد در منزل از جمله کودکان، در این گروه زیاد است.

مطابق با اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها ایالت متحده آمریکا، در شش ماه اول این پاندمیک، نزدیک به ۵ برابر ساکنان سفید پوست، ساکنان اسپانیایی تبار و سیاه پوست در ایالت متحده آمریکا به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند.

تا ماه سپتامبر بیشتر از ۷۹۰ مورد کودک آمریکایی مبتلا به به سندوم التهابی چندگانه در کودکان در ارتباط با کووید ۱۹ تشخیص داده شده است که در میان این گروه های نژادی و قومیتی، ۷۵ درصد اسپانیایی تبارها یا سیاه پوست ها بوده اند، همان طور که این گروه بیشتر در معرض ویروس کرونا قرار داشته اند.

چگونه والدین می توانند کودکان خود را در وضعیت ایمنی قرار دهند؟

در ابتدا والدین باید از علائم و نشانه های این بیماری آگاه باشند.اگر کودکی دارای مشکلات تنفسی بود، دردهای شکمی شدید داشت و احساس درد یا فشار در قفسه سینه داشت که به صورت مداوم بوده و قطع نمی شد، روی لب ها یا صورت رنگ مایل به آبی داشت، دچار سرگیجه بود یا مشکل بیدار ماندن و نخوابیدن را داشت باید بلافاصله کودک را به بیمارستان منتقل کنید. علائم دیگری شامل خونریزی چشم، جوش، گردن درد، اسهال، استفراغ و تب نیز می تواند جز علائم و نشانه های این بیماری باشد.

در وهله اول همه با پیشگیری از عفونت کووید ۱۹ در جلوگیری از MIS-C در کودکان سهیم هستیم و اگر همه ماسک زده و فاصله اجتماعی را رعایت کرده و مرتبا دست های خود را بشوییم، می توانیم انتقال کووید ۱۹ به دیگران را در خانواده ها و در سطح جامعه خود کاهش دهیم.

لینک کوتاه: asriran.com/0038D7

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سیستم ایمنی بدن کودکان مبتلا مبتلا می شوند مبتلا به MIS C کووید ۱۹ بیماری ها MIS C مبتلا نشانه ها آسیب ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۴۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) شایع‌ترین بیماری نورون‌های حرکتی و عصبی (MND) پیش رونده که به بیماری خواب اندام معروف است، منجر به از دست رفتن تدریجی عملکرد اعضای بدن به ویژه عضلات می‌شود و با تضعیف ماهیچه‌ها به تدریج فرد به فلج عمومی مبتلا می‌شود؛ این بیماری در نوع پیشرفته توان تکلم را از مبتلایان می‌گیرد به طوری که فرد بیمار تنها دو تا سه ساعت در روز می‌تواند، صحبت کند، این بیماری همانند بیماری ام‌اس از نوع ضایعات مغز و اعصاب است، اما در نحوه عملکرد بسیار متفاوت است به طوری که در این بیماری مغز مانع ارسال پیام عصبی به ماهیچه‌های بدن به ویژه زبان می‌شود.

هرچند استیون ویلیام هاوکینگ فیزیکدان و کیهان شناسان برجسته جهان از مبتلایان به بیماری ای‌ال‌اس بود که از هرگونه تحرک عاجز بود؛ نه می‌توانست بنشیند، نه برخیزد، و نه راه برود، حتی قادر نبود دست و پایش را تکان بدهد یا بدنش را خم و راست کند، به رغم وخامت و پیشرفت شدید بیماری در سن ۲۱ سالگی، توانست با اتکا به هوش و استعداد سرشار خود و با صرف هزنه‌های بالایی تا سن ۷۶ سالگی طی بیش از چهل سال با نگارش کتاب‌هایی ارزشمند شناخته شد.

بر اساس گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار نفر در ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ به این بیماری مبتلا بودند و این بیماری سالانه به طور حدودی در پنج هزار نفر، تشخیص داده می‌شود که در سراسر جهان از هر ۱۰۰ هزار نفر دو تا پنج نفر به این بیماری مبتلا شوند. علائم اولیه بیماری ALS شامل ضعف یا گرفتگی عضلات است و تمام عضلات به تدریج تحت‌تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند.

بیماران ALS با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند

در فرآیند این بیماری با وجود هشیاری کامل، رفته رفته دشواری در گفتار خود را نشان می‌دهد و با اختلال در تارهای صوتی و خاموشی کلام دیگر افراد بیمار نمی‌تواند نیازهای خودشان را به اطرافیان بفهماند، ضعف و ناتوانی ناشی از این بیماری، راه رفتن و استفاده از دست‌ها برای انجام فعالیت‌های روزانه مانند شستن دست و صورت و لباس پوشیدن را ناممکن می‌سازد، اختلال و دشواری در تنفس، بلعیدن غذا، مشکل با برق و مخاط (پریدن بزاق در گلو)، تحلیل ماهیچه‌های تنفسی، گلو و گردن، اجابت مزاج و ایجاد مشکلات حرکتی و برهم خوردن تعادل در هنگام راه رفتن، علائمی است که دیر یا زود به سراغ بیمار مبتلا به ای ال اس خواهد آمد، این‌ها توضیحات حجت‌الاسلام دکتر محمد زارعان، مدیرعامل جمعیت حمایت از بیماران ای‌ال‌اس و نوروپاتی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا است، آن طور که توضیح می‌دهد؛ این بیماری پیش رونده می‌تواند بیمار را در بازه‌ای بین شش ماه تا پنج سال مغلوب کند و جانش را بگیرد.

از او درباره روند درمانی بیماران مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک می‌پرسیم و با این پاسخ که تا امروز خبری از درمان قطعی نیست و داروهای پرهزینه و وارداتی این بیماری نیز در بهترین حالت می‌تواند پیشرفت بیماری را به تعویق بیندازد، مواجه می‌شویم، که در حال حاضر درمان قطعی برای بیماری ALS در دنیا وجود ندارد، داروهای ریلوزول و آمپول اداراوون (نسخه داخلی الساوا) که از طرف سازمان )FDAاداره موادغذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا) تأیید شده‌اند، تنها برای توقف کردن سرعت بیماری در اختیار آنها قرار می‌گیرد و تاکنون بیماری از این طریق درمان نشده است.

به گفته مدیرعامل جمعیت حمایت از بیماران ای‌ال‌اس و نوروپاتی اصفهان؛ ای ال اس ممکن است از دهه چهارم و پنجم زندگی افراد بالغ بروز کند و بیشتر افراد سن ۴۰ تا ۶۰ سال دچار آن می‌شوند، طبق شواهد پزشکی درصد کمی، حدود ۱۰ درصد، از ابتلای به ای ال اس ارثی است و جنبه موروثی در ابتلاء به این بیماری بسیار نادر است. افراد مبتلا به این بیماری، نیازمند خدمات همانند دیگر بیماری‌های خاص هستند، اما به دلیل نبود شناخت درست از بیماری کمتر به شرایط خاص این بیماران توجه شده است.

۲۸۰ بیمار مبتلا به «ای‌ال‌اس» در اصفهان

از او درباره جمعیت افراد مبتلا به این بیماری می‌پرسیم و با برآورد حدود چهار هزار نفر روبه‌رو می‌شویم، با این توضیح که برای نخستین بار در کشور، جمعیت حمایت از بیماران «ای‌ال‌اس» و نوروپاتی از آبان ۹۷ شکل گرفته است که تاکنون بالغ بر ۹۵۰ نفر از سراسر کشور در این جمعیت دارای پرونده و ۳۵۰ نفر نیز در قید حیات هستند، نکته قابل توجه اینکه تا دی ۱۴۰۱ از تعداد ۷۵۰پ رونده تشکیل شده در ارتباط با این بیماری، ۲۸۰ مورد مربوط به اصفهان بوده است.

زارعان شناخت این بیماری را توسط مردم و مسؤولان ضروری دانست و گفت: با این اقدام خیران در راستای حمایت از این بیماران تلاش لازم را انجام خواهند داد، زیرا قرار نگرفتن این بیماری در خانواده بیماری‌های خاص به عنوان اصلی‌ترین معضل بیماران درگیر و خانواده‌های آنها است که هزینه‌های هنگفت و میلیونی را ناگزیر می‌کند که دارایی خود را حتی برای خرید دارو بفروشند؛ ضرب‌المثل «یه کفش آهنی می‌خواد و یه عصای فولادی» را در ذهنم تداعی کرد.

او پیرامون سوالی مبنی بر دلایل بروز بیماری‌ای ال اس گفت: علائم اصلی این بیماری روشن نیست، اما آلودگی‌های زیستی همچون سرب، مراودات کشاورز با کودهای شیمیایی، سموم، آلودگی‌های صنعتی و استرس‌های شدید می‌تواند در بروز آن تأثیرگذار باشد، فرد مبتلا پس از مطلع شدن از نوع بیماری، ابتدا دچار ترس می‌شود و در پاره‌ای موارد، تشخیص پزشکان را انکار می‌کند، اما کم کم، بیماری خود را می‌پذیرد و با از کار افتادن ماهیچه‌ها علائم افسردگی در او بروز می‌کند.

مدیرعامل جمعیت حمایت از بیماران ای‌ال‌اس و نوروپاتی اصفهان در ادامه صحبت‌ها، نقش مؤثر حمایتی اطرافیان در فعال ماندن سیستم‌های ایمنی این بیماران برای کاهش استرس، اضطراب و علائم افسردگی لازم می‌داند، زیرا تا مسائل روانی فرد و روحیه آن، برای پذیرش و مقابله با بیماری تقویت شود، چنانچه اطرافیان بیمار، ترس و نگرانی خودشان را به بیمار منتقل کنند، علائم افسردگی بیمار شدت بیشتری می‌گیرد، فرد مبتلا به دلیل این‌که فرآیند از کار افتادن ماهیچه‌های خود را می‌بیند، حساس‌تر شده و آستانه تحمل او کاهش می‌یابد و به دلیل وابستگی جسمی به اطرافیانش، احساس یاس و حقارت در آن افزایش می‌یابد.

او با یادآوری این مباحث که نه سن ابتلاء به «اِی ال اس» مشخص است، نه دلیل و نه راه درمان؛ در حین پخش کلیپ هفت دقیقه‌ای افراد بیمار سال‌های گذشته از مرحوم غلامرضا قربانی که خود یکی از بیماران اسکلروز جانبی آمیوتروفیک بوده و در سال ۱۳۹۷ با هدف حمایت مادی و معنوی، جمعیت حمایت از بیماران ال‌ای‌اس و نوروپاتی را با مجوز رسمی از وزارت کشور تأسیس می‌کند به نکته‌ای مهم اشاره دارد که این افراد هم اکنون نیازمند تجهیزاتی مانند تشک مواج، تخت بیمارستانی، ویلچر حمام و دستشویی، بالابر، پالس اکسی‌متر، بایپپ، اکسیژن‌ساز، ونتیلاتور، ساکشن و دو پرستار در طول شبانه‌روز هستند که هزینه‌های بسیار زیادی را به خانواده بیماران تحمیل می‌کند، البته انجام مستمر فیزیوتراپی، کاردرمانی، تنفس درمانی، بلع درمانی، گفتار درمانی و ماساژ درمانی در بهبود شرایط بیمار مؤثر است.

زارعان در ادامه ضمن معرفی مبتلایان با رده سنی و مدت طول عمر، پس از مبتلا به بیماری ای‌ال‌اس به هم‌قطاران، دوستان و خانواده‌های اصفهانی و دیگر استان‌ها از شمال تا جنوب، غرب تا شرق که تمام تجهیزات مورد نیاز آنها توسط پویش مردمی و خیران انجمن جمعیت از بیماران ای‌ال‌اس اصفهان تأمین می‌شود، گفت: مشکل اینجاست که با وجود شرایط سخت دوران این بیماری برای مبتلایان، بسیاری از بروکراسی اداری، همکاری و حمایت‌های برخی از ارگان‌ها و نهادها به منظور تهیه تجهیزات با وجود نامه‌نگاری مکرر و تأیید مسؤولان استانی با تأخیرات چنید ماهه اجرا می‌شود.

بیماران مبتلا به «ای‌ال‌اس» باید بیماری خود را بپذیرند

از او درباره اینکه چه توصیه‌ای برای مبتلایان به این بیماری دارید تا بتوانند بیماری خود را بهتر مدیریت کنند، افزود: نمی‌خواهم بگویم که طی دوره این بیماری راحت است. دوره، دوره سختی است و قدم اول قبول کردن این مساله است. این‌که قبول کنیم این اتفاق در زندگی ما رخ داده است. من همیشه از این مثال استفاده می‌کنم، فکر کنید مشغول زندگی هستید و ناگهان زلزله می‌شود و خانه‌ای که در آن هستید ویران می‌شود و زیر آوار می‌مانید و نمی‌دانید که زنده از زیر آن بیرون می‌آیید یا نه؟ اما تمام تلاشتان را می‌کنید و خودتان را امیدوار نگه می‌دارید تا آن نیروی کمکی برسد و دست شما را بگیرد و از زیر آوار بیرون بیاورد، بنابراین حضور همراه و حمایت کننده برای فردی که با بیماری ای‌ال‌اس دست و پنجه نرم می‌کند بسیار مؤثر و با اهمیت است.

مدیرعامل جمعیت حمایت از بیماران ای‌ال‌اس و نوروپاتی اصفهان در ادامه صحبت‌ها اظهار کرد: بیماران زیادی که می‌خواهند درمان را شروع کنند به ما مراجعه می‌کنند و از عوارض و مشکلاتی که در طی درمان به وجود می‌آید می‌پرسند، ما سعی می‌کنیم روی این نکته تاکید کنیم که: «فکر نکنید تنها هستید! همه در کنار شما هستند و کمک می‌کنند تا شما بهبود پیدا کنید.» این نگاه امیدوارانه و روشنی که فرد بیمار به آینده پیدا می‌کند، همان امید به زندگی است.

هرچند جمعیت حمایت از بیماران‌ای ال اس و نوروپاتی با هدف کاستن از بار جسمی و روانی این بیماری، فعالیت‌های بسیاری را از تعامل و همکاری با مراکز درمانی و پژوهشی برای پیشگیری و درمان این بیماری گرفته تا برپایی کلاس‌های آموزشی و ورزش درمانی، امانت سپاری رایگان تجهیزات پزشکی وسایل مورد نیاز بیماران به ویژه صندلی چرخ دار، تخت بیمارستانی، تشک مواج و ساکشن، ارائه خدمات مشاوره و توانبخشی مورد نیاز این افراد را با کمک خیران و هزینه‌های مردمی ارائه می‌دهد، اما پروسه این بیمار ناشناخته و بدون درمان، حمایت و همراهی مسؤولان را می‌طلبد.

لازم به یادآوری است که این یک قصه واقعی است؛ همه می‌دانیم که هیچ کسی برای همیشه در این دنیا نمی‌ماند و به زندگی خود ادامه نمی‌دهد، بلکه روزی جهان را ترک می‌کند، پس چه بهتر که با دلی شاد و روحی آرام از این جهان برود. این تنها روز خوشبختی ماست. زندگی فقط یک فرصت است که به ما داده شده و مرگ هم فرصتی دیگر، هرچند غم و شادی تار و پود زندگی هستند و هر دو گذرا، اما شخص امیدوار به خوبی می‌داند که آنچه به سرعت بخشیدن گذر از سختی کمک می‌کند؛ امید است.

کد خبر 6089647

دیگر خبرها

  • آلومینیومی‌ها در کنار کودکان مبتلا به سرطان
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • سلین دیون در مورد بیماری عصبی نادر خود می‌گوید / از لحاظ اخلاقی زندگی کردن روز به روز سخت‌تر می‌شود!
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد