Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان یک مدرس و پژوهشگر نجوم گفت: رصد هلال آخر ماه محرم ۱۴۴۲ هجری قمری در سحرگاه ۲۶ شهریور در ساعت ۵:۲۶ دقیقه امکان پذیر است.

عمران مرادی در گفت وگو با ایسنا با اعلام این خبر، اظهار کرد: رصد هلال آخر محرم امسال با چشم غیرمسلح، ممکن است.

وی در توضیح رصد هلال‌های ماه‌های قمری، گفت: در مورد آغاز و پایان ماه‌های قمری رصد هلال ماه اهمیت ویژه دارد و در یک ماه قمری رصد هلال آخر ماه قمری جاری و هلال اول ماه قمری آینده مهم است که نشانگر آغاز و پایان ماه قمری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مدرس نجوم ادامه داد: هلال آخر ماه قمری در افق شرق و پیش از طلوع خورشید قابل رویت است و هلال اول ماه قمری نیز در افق غرب و بعد از غروب خورشید قابل مشاهده خواهد بود.

مرادی تصریح کرد: هلال آخر ماه قمری به اندازه هلال اول ماه قمری مهم است، چراکه از روی آخرین هلال ماه قمری می توانیم وضعیت هلال اول ماه قمری بعدی را تخمین بزنیم.

این پژوهشگر نجوم با بیان اینکه بعد از رصد هلال آخر می توانیم هلال اول ماه بعد را رصد کنیم، خاطرنشان کرد: هلال اول ماه صفر در ۲۷ شهریور ماه قابل رویت است که علاقه مندان به رصد هلال در حدود ساعت ۱۵:۳۰ با تلسکوپ می توانند آن را رویت کنند البته بعد از غروب خورشید راحت تر رصد می شود.

وی توضیح داد: پیش از غروب خورشید اگر ماه به اندازه کافی از خورشید فاصله گرفته باشد، می توانیم با ابزار رصدی مناسب هلال ماه را مشاهده کنیم، در غیر این صورت باید تا بعد از غروب خورشید صبر کنیم.

این مدرس و پژوهشگر نجوم با بیان اینکه از لحاظ نجوم، رویت هلال ماه‌های قمری با یکدیگر متفاوت و ممکن است گاهی شرایط رصد ساده و گاهی دشوار باشد، تصریح کرد: پارامترهایی برای رصد هلال اول ماه وجود دارد که نشان می‌دهد، رصد هلال ماه سخت است یا آسان و این آیتم‌ها در ماه‌های مختلف متفاوت است.

به گفته وی، ضخامت هلال، میزان سطح روشن ماه نسبت به سطح کل آن (فاز ماه)، ماه در اوج است یا حضیض، مدت زمان مکث ماه در آسمان بعد از غروب خورشید و ارتفاع ماه در زمان غروب خورشید از جمله این پارامترها است که هر یک موجب می‌شود، شرایط رصد متغیر شود.

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب یادآور شد: علاوه بر این‌ موارد شرط صاف بودن هوا نیز برای رصد هلال ماه وجود دارد و شرایط هوایی نیز بسیار مهم است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی ماه محرم ماه نجوم بعد از غروب خورشید رصد هلال ماه هلال آخر ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۵۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

به گزارش "ورزش سه"، در نخستین دیدار از این مرحله جام حذفی فوتبال ایران قرار است دو تیم مس رفسنجان و پیکان با یکدیگر دیدار کنند و پیکان برای رسیدن به مرحله بعد از انگیزه بسیار بالایی برخوردار است.

رضا عنایتی به‌عنوان سرمربی پیکان در این دیدار به جوانان تیمش اعتماد کرده و ترکیب زیر را روانه میدان کرده است:
محمدرضا دیناروند، مبین دهقان، نیما احمدی، ایمان اکبری، علی‌اصغر صادقی، ابوالفضل زمانی، علی‌اکبر رنجبر، امیرحسین غلامی، آرش هاشمی، مجتبی حقدوست و امیر شهیم.

پیکان این روزها با رضا عنایتی از لحاظ نتیجه‌گیری خوب عمل کرده و آن‌ها در ۱۰ دیدار اخیر خود فقط یک‌بار مقابل پرسپولیس بازنده بوده‌اند.

خودروسازان با نتایج مناسبی که داشته‌اند از قعر جدول هم فاصله گرفته‌اند تا ادامه رقابت‌های لیگ برتر را با خیال آسوده‌تری پشت سر بگذارند و باید دید پس از سپری کردن یک بازی نسبتاً ساده‌تر مقابال ستارگان بهمن جوان تهران، مقابل مس در رفسنجان چه نتیجه‌ای خواهند گرفت و می‌توانند به جمع هشت تیم نهایی جام حذفی برسند یا نه.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) خورشید قرمز رنگ در آسمان چین پدیدار شد
  • عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم
  • آرامگاه «گهواره‌گر» یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده در دشت توس
  • ماه صورتی در آسمان امشب را ببینید
  • رنگ ماه چهارشنبه شب صورتی خواهد شد
  • امشب رنگ ماه عوض می شود!
  • امشب پنجم اردیبهشت، ماه صورتی می‌شود
  • ولادت امام رضا ۱۴۰۳ چند شنبه است و آیا تعطیل است؟
  • امشب ماه صورتی می‌شود
  • امشب ماه کامل صورتی را رصد کنید