Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه احزاب خبرگزاری فارس: «نه آقای خاتمی ادعای رهبری اصلاحات را داشته و نه جریان اصلاحات باهم بر سر رهبری این جریان توافق کرده‌اند.» این اظهارات دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در  ۲۲ مرداد ماه سال ۹۸ سبب شد تا بار دیگر دُمَل چرکین قدیمی در جریان اصلاحات سر باز کند.

*تولد ابن الوقت‌ها و پیروزی در مجلس پنجم

حزب کارگزاران سازندگی 27 دی‌ماه سال 1374، 51 روز مانده به انتخابات مجلس پنجم و یکسال و چند ماه مانده به پایان دولت اکبر هاشمی رفسنجانی از سوی ۱۶ نفر از وزرا، معاونان و مسئولان بلندپایه دولت سازندگی شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«محمدعلی نجفی»،‌ «اسحاق جهانگیری»، «عطاالله مهاجرانی»، «محسن نوربخش»، «محمد هاشمی»، «سیدمصطفی هاشمی‌طبا»، «رضا امرالهی»، «غلامحسین کرباسچی»، «غلامرضا فروزش»، «بیژن نامدار زنگنه»، «عیسی کلانتری»، «غلامرضا شافعی»، «محمد اسماعیل شوشتری» و ... از جمله اعضای هیئت موسس حزب کارگزاران بودند.

 

نشریه "عصر ما" متعلق به سازمان مجاهدین انقلاب در توصیف این حزب تازه تاسیس، آن را "راست مدرن" عنوان کرد. راست های مدرن در انتخابات مجلس پنجم توانستند در تهران و برخی شهرها رای قابل ملاحظه ای کسب کنند و در پارلمان به اقلیت قدرتمندی با تاثیرگذاری بالا روی مناسبات مجلس تبدیل شوند.

این حزب که شالوده‌ اصلی‌اش، از تکنوکرات‌های حاضر در دولت هاشمی رفسنجانی شکل گرفته، توسعه اقتصادی را مقدم بر توسعه سیاسی می‌داند و معتقد است بدون توسعه در حوزه اقتصادی، تلاش برای توسعه سیاسی، امری مُهمَل خواهد بود. همین اندیشه هم باعث شد تا فردای اولین نشست خبری محمد خاتمی -پس از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور در خردادماه سال ۷۶- غلامحسین کرباسچی و محمدعلی نجفی طی دیداری خصوصی با وی، اعلام کنند، «توسعه سیاسی» نباید در صدر اولویت‌های دولت اصلاحات قرار بگیرد!

*انتخابات دوم خرداد

کارگزارانی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال۷۶ پس از آنکه گزینه اصلی شان یعنی حسن حبیبی راضی به حضور نشد، در ائتلاف با چپ سنتی (مجمع روحانیون مبارز) و چپ مدرن (هسته مرکزی جبهه مشارکت) از سیدمحمد خاتمی حمایت کردند.

 

 

*مجلس ششم؛ آغاز اختلاف و شروع فاصله ‌گذاری‌های سیاسی با چپ مدرن

انتخابات مجلس ششم را می‌توان شروع فاصله‌گذاری‌های سیاسی تکنوکرات‌ها با چپ مردن یا همان لایه‌های چپ‌تر اصلاح‌طلبان دانست. اینکه پدر معنوی حزب کارگزاران سازندگی در هیچ یک از لیست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان جایی نداشت برای مدیران دولت سازندگی غیر قابل تحمل بود.

«آقا سی» عنوانی بود که اصلاح‌طلبان تندرو پس از اینکه اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس ششم به عنوان گزینه سی‌ام (گزینه آخر) به مجلس راه‌ یافت بکار می‌بردند. علی‌رغم مذاکره متعدد اعضای حزب کارگزاران با اصلاح‌طلبان برای ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی، حزب مشارکت که سرمست از پیروزی در انتخابات بود این پیشنهاد را قاطعانه رد کرد و اکبر هاشمی رفسنجانی هم پیش از آغاز به کار مجلس ششم استعفا کرد.

 

*انتخابات ۸۴ اوج اختلاف و در نهایت شکست

شکاف ایجاد شده بین کارگزاران و گروه‌های رادیکالی جریان چپ در انتخابات‌های شورای شهر دوم و ریاست جمهوری نهم نیز ادامه یافت. در انتخابات شورای شهر دوم، جبهه مشارکت پیشنهاد کارگزاران را برای ارائه فهرست ائتلافی رد کرد.

در انتخابات ریاست جمهوری نهم که اصلاح‌طلبان در اوج انشقاق و پراکندگی به سر می‌بردند، کارگزاران باز هم پشت پدر معنوی خود اکبر هاشمی رفسنجانی ایستاد.

*انتخابات ۹۲؛ حذف عارف و اصرار برای حمایت از روحانی

اصلاح‌طلبان در دور اول نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هیچ یک از سه کاندیدای خود یعنی  «مهدی کروبی»، «مصطفی معین« و «محسن مهرعلیزاده» را در حمایت از اکبر هاشمی رفسنجانی از میدان رقابت‌ها خارج نکرد. کاندیدای کارگزاران توانست با محمود احمدی‌نژاد به دور دوم انتخابات برود اما در نهایت شکست خورد تا اختلافات بین کارگزاران و اصلاح‌طلبان را عمیق و عمیق‌تر کند.

پس از اینکه صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 به دلیل کهولت سن تائید نشد، حزب کارگزاران سازندگی تلاش‌های زیادی صورت داد تا قاطبه اصلاح‌طلبان را برای کنار گذاشتن عارف و حمایت همه جانبه از حسن روحانی مجاب کند.

علی صوفی در همین باره به خبرگزاری فارس گفته بود: « کرباسچی در سال ۹۱ با واسطه‌هایی خود را در شورای مشورتی خاتمی جا داد و در سال ۹۲ و در انتخاب حسن روحانی نقش بسیار بسزایی از خود نشان داد.»

 

در جریان انتخابات مجلس دهم نیز بسیاری نقش کارگزاران در ایجاد ائتلاف مجدد میان اصلاح‌طلبان با جریان اعتدالگرا خاصه حزب اعتدال و توسعه و حتی برخی طیف های اصولگرایی را خاص و ویژه ارزیابی می کنند. البته کارگزارانی ها در آن انتخابات تمایلی به حضور عارف در لیست موسوم به "امید" و سرلیستی او نداشتند اما با توجه به برخی مصلحت ها و مقتضیات، به این امر تن دادند.

کارگزاران سازندگی در جریان ریاست مجلس دهم هیچ‌گاه حمایت قاطعانه از عارف برای ریاست مجلس دهم صورت نداد و غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی حتی در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: « ممکن است شرایطی پیش‌ آید که این مجلس نتواند به خاطر برخوردهای افراطی و خشن، کار خود را ادامه دهد. تجربه مدیریتی این دو بزرگوار به ما نشان می‌دهد آقای لاریجانی بهتر می‌تواند با این گروه کنار بیاید.»

شورای شهر پنجم؛ آغاز اختلاف

بعد از راه‌اندازی شورای شهر پنجم که قاطبه آن را اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دادند، کارگزاران به دنبال این بود تا سکان شهرداری تهران را به دست محسن هاشمی پسر ارشد مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی بسپارد اما حزب اتحاد ملت که اکنون اعضای آن را همان مشارکتی‌های سابق بر عهده داشتند، دست رد به سینه پیشنهاد کارگزارانی‌ها زد و محمدعلی نجفی شهردار تهران شد.

 

*انتخابات ۹۸؛ کارگزاران بدون روتوش

اصلاح‌طلبان که به دلیل عملکرد فراکسیون امید در مجلس دهم و عملکرد دولت مورد حمایت آنان یعنی حسن روحانی شکست خود را در انتخابات مجلس یازدهم را قطعی می‌دانستند و تیوریسین‌های این جریان نیز ریزش سرمایه اجتماعی این جریان را هشدار جدی تلقی می‌کردند در این دور از انتخابات در نهایت با یک بیانیه در قالب شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرد که به دلیل نداشتن نامزد اصلاح‌طلب در انتخابات لیست ارائه نمی‌دهد و فقط مردم را به حضور بر پای صندوق‌های رای دعوت می‌کند.

احزاب اصلاح‌طلب به دلیل رفتارهای پدرسالارانه‌ای که برخی از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از خود بروز می‌دادند یا از شورای عالی خارج شده و یا حضور خود در جلسات شورای عالی را به حالت تعلیق درآورده بودند بنابراین این فرصت را مناسب می‌دیدند تا برای این دور از انتخابات مستقل از شورای عالی فعالیت کنند.

حزب کارگزاران سازندگی علیرغم غیبت برخی از احزاب اصلاح‌طلب به ویژه گروه رادیکال این جریان، لیست «یاران هاشمی» در انتخابات دوم اسفند ماه ۹۸ بر سر دست گرفت و با اینکه نامزدهای مورد حمایت در لیست شان اشتراک زیادی با لیست « آمدیم برای ایران» ۸ حزب اصلاح طلب داشت اما حاضر به پیوستن به ائتلاف اصلاح طلبان نشد هرچند که در نهایت شکست خوردند.

*انتقاد از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و تاکید بر راه اندازی پارلمان اصلاحات

عملکرد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و یک تازی گروه های تندرو و رادیکال اصلاح طلب به محلی برای مناقشه بین احزاب میانه اصلاح طلب به ویژه حزب کارگزاران سازندگی تبدیل شده بود و حالا نتیجه یازدهمین دوره انتخابات مجلس به این انتقادات شدت بخشیده است.

محمد قوچانی در مقاله‌ای بسیار تند علیه عارف نوشته بود: «تندیس سکوت اصلاحات دکتر محمدرضا عارف که «رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان(؟!)» هم هست (شورایی که مهم‌ترین کارش خلع‌ید از خویش در تنها مأموریتش بود) هنوز کلمه‌ای سخن نگفته است».

او گفته بود: «آقای عارف فکر کردند چون خودشان نامزد نمی‌شوند نیاز نیست در مقام شورای عالی اصلاح طلبان از دیگر دعوت کنند و دیگر بزرگان این روزها آنقدر علیه نهاد انتخابات و اصلاحات حرف زده‌اند که خودشان هم ظاهرا از اصلاحات و انتخابات پشیمان شده‌اند و توبه کرده و از سر بی‌خیالی و بی‌برنامگی و به نظرم بریدگی ما را مقابل اصولگرایان جوان رها کردند. حتی اگر فکر کنیم مردم رای نمی‌دهند نیز حق نداشتیم در برابر آرمان‌های اصلاح طلبی اینقدر بی‌مسئولیت و باری به هر جهت باشیم.»

 

 

انتقاد احزاب میانه رو اصلاح‌طلب از شورای عالی پس از انتخابات ۹۴ و ۹۶ بالا گرفت. گفته می‌شد که به میانه‌روها در دو لیست امید برای انتخابات مجلس دهم و شورای شهر پنجم تهران خیلی میدان داده نشده است. حزب کارگزاران با اینکه سهم خوبی از این دو لیست دریافت کرده بود اما باز هم منتقد بود.

احزاب میانه‌رو اصلاح طلب به همراه حزب کارگزاران سازندگی تصمیم گرفتند که در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که حالا با راه اندازی شورای عالی به پستو رانده شده بود، بحث پارلمان اصلاحات را مجدداً مطرح کنند. یدالله طاهرنژاد عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی درباره طرح پارلمان اصلاحات گفته بود: پارلمان اصلاحات نهاد بالادستی شورای عالی سیاست گذاری است و پارلمان اصلاحات جایگزین سران اصلاح‌طلبان می‌شود. 

این سخن غلامحسن کرباسچی که «این که آقای دکتر عارف یک وقتی نامزد ریاست‌جمهوری شدند و اصلاح‌طلبان به هر دلیلی دنبال آقای روحانی رفتند نباید باعث این شود که بخواهیم جبران کنیم و بگوییم که او حتما رییس شورای‌ عالی باشد. آقای عارف اگر می‌تواند در شورای‌ عالی اصلاحات، فراکسیون امید یا هر جایی نقش برجسته ایفا کند باید از او حمایت کنیم اما اگر در عمل دیدیم که شخصیت اجرایی با توانایی برقرار کردن یک سازوکار فعال را ندارد باید تعارف را کنار بگذاریم. درباره بقیه بزرگان هم همین‌ طور است. حتی دیگر کسانی که شاید برای ما کاریزما بوده و شخصیت مورد علاقه ما باشند. حالا آقای خاتمی یا هر کدام از رفقا.» دنبال کردن مسیری متفاوت توسط کارگزارانی‌ها را حکایت می کرد و نشان می‌داد که آنان با راه‌اندازی پارلمان اصلاحات صرفا بدنبال تغییر ریاست و مدیریت عارف بر شورای عالی نیستند بلکه تکیه زدن غیر دموکراتیک خاتمی بر اریکه رهبری جریان اصلاحات را هم مخدوش می‌دانند.

گروه‌های رادیکال جریان اصلاحات که خود را طرفداران پر و پا قرص رئیس دولت اصلاحات معرفی می‌کنند، پشت پرده ماجرا را از همان ابتدا به خوبی دریافته بودند و در آغاز مطرح شدن طرح پارلمان اصلاحات در قامت مخالفانی سر سخت تا به الان آن را مسکوت نگه داشته‌اند.

سعید شریعتی  حزب اتحاد ملت در مصاحبه‌ای گفته بود: «اصلاح‌طلبان اتوریته و ایده خود را از شخصیت و جایگاه رئیس دولت اصلاحات می‌گیرد و به نوعی خاتمی بر کار شورای عالی سیاست گذاری نظارت عالیه دارد. طراحان اولیه طرح پارلمان اصلاحات به نوعی دنبال آلترناتیو سازی برای خاتمی بودند.»

*انتخابات 1400؛ جدایی کارگزاران از اصلاحات؟

درحالی که  اصلاح طلبان همچنان گیج انتخابات دوره یازدهم مجلس هستند و با یک چشم باز به انتخابات ۱۴۰۰ می نگرند و امیدی به پیروزی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ندارند حزب کارگزاران سازندگی جلساتی پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ برگزار کرده؛ خبرهای جسته و گریخته از محفل انتخاباتی کارگزاران حکایت از احتمال نامزدی و حمایت از اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی دارد. هر چند که کارگزاران سازندگی و اصلاح طلبان در سال ۹۲ نهایتاً به یک همسفره‌گی تن دادند اما رفتار سیاسی و انتخاباتی کارگزاران سازندگی شاید برای ۱۴۰۰ خیلی متفاوت از انتخابات ۹۸ نباشد.

 

باید دید که یکه تازی کارگزارانی‌ها و مشی عملگرایی آنها با مشی آرمانگرایی عمده اصلاح طلبان در یک جوی خواهد رفت یا همانگونه که صادق زیباکلام پیش‌بینی کرده بود  شاهد رخت بر بستن همیشگی کارگزاران از جریان اصلاحات باشیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رقابت احزاب کارگزاران یاران هاشمی انتخابات انتخابات 1400 انتخابات ریاست جمهوری اختلاف اصلاح طلبان اکبر هاشمی رفسنجانی محمد خاتمی سیاست گذاری اصلاح طلبان شورای عالی سیاست گذاری حزب کارگزاران سازندگی انتخابات ریاست جمهوری کارگزاران سازندگی اکبر هاشمی رفسنجانی پارلمان اصلاحات اصلاح طلبان کارگزارانی ها جریان اصلاحات انتخابات مجلس شورای عالی دولت اصلاحات اصلاح طلب راه اندازی شورای شهر مجلس دهم مجلس ششم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۵۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد /آراء کدام منتخبان مجلس دوازدهم باطل شد؟ /افزایش سهم وزرای احمدی نژاد در پارلمان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی در ۱۱ اسفندماه»، مهمترین ماراتن سیاسی سال ۱۴۰۲ بود که در فضایی سرد و بدون شور و هیجان انتخاباتی برگزار شد.

انتخاباتی که از همان آغاز، رد صلاحیت های گسترده از سوی هیأت های اجرایی و نظارت، آن را به سمت و سویی دیگر برد و در نهایت پس از ۳ مرحله بررسی صلاحیت ها، از میان ۲۴۸۲۹ نفر، ۱۵.۲۰۰ نفر توانستند وارد گود رقابت برای تصاحب کرسی های سبز بهارستان شدند.

کهکیلویه و بویراحمد پیشتاز شد/ تهران عقب ماند

انتخابات در ۱۱ اسفندماه برگزار شد و تایید صلاحیت پرشمار چهره های گمنام و ناشناس نتوانست سایه ردصلاحیت های گسترده چهره های شاخص را از این انتخابات دور کند و بنابر گفته احمد وحیدی وزیر کشور میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم، تنها ۴۱ درصد بود و ۲۵ میلیون نفر پای صندوق های رأی حضور یافته بودند؛ حتی کمتر از انتخابات مجلس یازدهم در سال ۱۳۹۸. البته باید خاطرنشان کرد که این میزان مشارکت، کاملا پیش بینی شده بود و دور از انتظار نبود.

طبق گفته کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور، در این انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد با ۶۵.۷۴ درصد رتبه بالاترین مشارکت را از آن خود کرد و استان تهران با ۲۶.۱۷ درصد کمترین میزان مشارکت را داشته است.

۴۵ کرسی مجلس در انتظار دور دوم انتخابات

در مرحله اول انتخابات، تکلیف ۲۴۵ کرسی بهارستان مشخص شد و ۴۵ کرسی دیگر نیز در مرحله دوم انتخابات که در ۲۱ اردیبهشت ماه اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزارخواهد شد، تعیین تکلیف می شوند.

از میان ۲۴۵ منتخب مجلس آینده، ۱۰۳ نفر؛ یعنی ۴۲ درصد، سابقه نمایندگی در مجلس یازدهم را دارند و ۱۴۲ منتخب جدید؛ یعنی۵۸ درصد، راهی مجلس می‌شوند تا ۴ سال به عنوان موکل حوزه های انتخابیه خود، بر صندلی های ساختمان هرمی شکل پارلمان تکیه زنند.

تهران رکورددار، انتخابات مجلس دوازدهم شد

نکته قابل توجه در این دور از انتخابات لیست های متعدد اصولگرایان بود که یکی بعد از دیگری رونمایی می شد، آنهم در شرایطی که اصلاح طلبان و اعتدالیون و مستقلین بخاطر کم بودن کاندیدا در نهایت یک لیست تحت عنوان «صدای ملت» منتشر کرده بودند و در همه حوزه های انتخابیه نیز کاندیدا نداشتند اما اصولگرایان که دستشان برای معرفی کاندیدا باز بود تا توانستند لیست انتخاباتی روانه میدان انتخابات کردند.

هرچند در این انتخابات شورای ائتلاف انقلاب اسلامی، بار دیگر با سهم دهی به جبهه پایداری توانست لیست مشترک واحدی به سرلیستی محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی را منتشر کند، اما چند پاره شدن اصولگرایان و سونامی لیست‌ دهی در این انتخابات کار را یک سره کرد و به جای یک لیست واحد، ترکیبی از کاندیداها روانه بهارستان شدند.

قالیباف پدیده شد/ رأی نفر اول تهران چند؟

مشارکت حداقلی در انتخابات ۱۱ اسفند با ریزش محسوس آراء کاندیداهایی که در مجلس فعلی نیز حضور دارند همراه بود. بررسی آراء نمایندگان ابقا شده در انتخابات مجلس دوازدهم با آرای کسب شده آنان در انتخابات سال ۹۸، نشان داد که از میان ۱۰۳ نماینده، آراء ۷۳ نماینده فعلی در این دوره انتخابات ریزش قابل توجهی داشته است.

از جمله ۱۶ نماینده به نام های امیرحسین بانکی پور، عباس مقتدایی، محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، محمود نبویان، مالک شریعتی، علی خضریان، علی یزدی خواه، روح الله ایزدخواه، رضا تقی پور، نصرالله پژمانفر، روح الله نجابت، جعفر قادری، فاطمه محمد بیگی، مجتبی ذوالنوری و احمد مرادی که بیشترین ریزش رأی را به خود اختصاص داده اند.

از سوی دیگر، نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم بیشترین ریزش رأی را نسبت به نمایندگان اصلاح طلبی همچون مسعود پزشکیان داشته اند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم و عضو شورای ائتلاف، در انتخابات مجلس یازدهم ۱.۲۶۵.۲۸۷ رأی کسب کرده و به عنوان نفر اول از حوزه انتخابیه تهران وارد بهارستان شده بود، اما در انتخابات اسفندماه سال ۱۴۰۲ با ریزش عجیب رأی تنها توانست ۴۴۷.۹۰۵ رأی اخذ کرده و جایگاه اول را در میان ریزش آراء به خود اختصاص دهد.

همچنین، غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان آباد که در انتخابات مجلس یازدهم ۱۷.۱۲۷ رأی کسب کرده بود، در انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲، با کسب ۱۷.۰۱۸ رأی، ۱۰۹ رأی کمتر از سال ۹۸ کسب کرده که کمترین میزان ریزش رأی بوده است.

در این میان باید از سیدمحمود نبویان نفر اول تهران در انتخابات نیز نام برد. وی با کسب ۵۹۷.۷۷۰ رأی، بیشترین رأی را در انتخابات ۱۴۰۲ از آن خود کرده است. ولی مقایسه آراء او با نفر اول تهران در سال ۱۳۹۸؛ یعنی محمدباقر قالیباف که ۱.۲۶۵.۲۸۷ رأی آورده بود، نشان داد که ۶۶۷.۵۱۷ رأی ریزش داشته است.

ریزش رأی نمایندگان ۱۲ استان کشور در انتخابات دوازدهم

ریزش پایگاه رأی نمایندگان فعلی استان های اردبیل، ایلام، البرز، چهارمحال بختیاری،سیستان و بلوچستان، قزوین، قم، کرمان، لرستان، مرکزی، همدان و یزد هم از دیگر نکات مهم در انتخابات مرحله اول مجلس دوازدهم بوده است.

این نمایندگان شامل؛ علی نیکزاد و صدیف بدری در اردبیل؛ علی حدادی در ساوجبلاغ البرز؛ سارا فلاحی در ایلام؛ احمد راستینه هفشنجانی در شهرکرد؛ سیدمحمد پاکمهر در بجنورد؛ مصطفی طاهری در زنجان؛ محمد سرگزی، حسینعلی شهریاری و فداحسین مالکی در استان سیستان و بلوچستان؛ روح الله عباس پور و فاطمه محمدبیگی در قزوین؛ مجتبی ذوالنوری در قم؛ موسی غضنفرآبادی و منصور شکراللهی در کرمان؛ عباس گودرزی، فاطمه مقصودی و سیدحمیدرضا کاظمی در لرستان؛ ولی الله بیاتی و محمد سبزی در مرکزی؛ محمدمهدی مفتح، احد آزادی خواه و حمیدرضا جاجی بابایی در همدان و سیدجلیل میرمحمدی ،محمدرضا صباغیان و محمدصالح جوکار در یزد بوده اند.

نماینده ای که رکورددار حضور در بهارستان شد

از سوی دیگر، بررسی نتایج انتخابات ۱۱ اسفند نشان داد، نماینده ای که رکورددار حضور در پارلمان است با ریزش رأی باز هم در پارلمان ماندگار شده است. محمدمهدی مفتح عضو شورای ائتلاف منتخب حوزه انتخابیه تویسرکان در استان همدان که در انتخابات سال ۱۳۹۸، ۱۶.۲۵۸ رأی کسب کرده بود، در دوره دوازدهم ۱۰.۳۹۲ رأی آورد و با وجود ریزش حدود ۶ هزار رأی بار دیگر نماینده مجلس شد.

محمد مهدی مفتح که نماینده فعلی تویسرکان در مجلس است، سابقه حضور در ادوار چهارم، پنجم، هفتم و هشتم، نهم و دهم، یازدهم را نیز در سابقه خود دارد.

مجلس دوازدهم چند فراکسیونی می شود

دعواهای درون گروهی میان اصولگرایان در انتخابات مجلس دوازدهم به اوج خود رسید، خروجی این اختلافات نیز لیست های چندگانه اصولگرایان در انتخابات اسفندماه بود. اختلافاتی که پیش بینی می شود در مجلس دوازدهم با شدت و حدت بیشتری ادامه پیدا کند.

برهمین اساس نیز برخی تحلیلگران پیش بینی می کنند مجلس آینده مجلسی با یک فراکسیون اکثریت نباشد و فراکسیون های اقلیت چندگانه را در این مجلس شاهد باشیم.

قالیباف و یارانش، جبهه پایداری، شورای وحدت با لیدری متکی، امنا و شریان و ...هرکدام داعیه اصولگراتر بودن را دارند و به نظر می رسد در مجلس آینده هرکدام با ساز خود جلو بروند.

مستقلین، اصلاح طلبان و اعتدالیون نیز براساس شواهد موجود فراکسیونی را تشکیل خواهند داد که بنا به روایت نوری قزلجه حداقل ۸۰ عضو دارد و می تواند یک فراکسیون اقلیت با نفوذ و اثرگذار باشد.

۳ نماینده اقلیت ماندگار شد/ یک زن هم نماینده شد

آرا شاوردیان، شارلی انویه تکیه، همایون سامیه‌یح نجف آبادی، از نمایندگان اقلیت‌های مذهبی مجلس یازدهم، توانستند بار دیگر در پارلمان دوازدهم نیز حضور داشته باشد. شارلی انویه تکیه ۲.۲۶۸ رأی به دست آورد در حالیکه در دوره قبل تنها با ۱.۰۷۱ رأی راهی بهارستان شده بود. همایون سامیه‌یح نجف آبادی نیز با ۱.۴۰۶رأی نسبت به سال ۱۳۹۸ که ۱.۲۶۱ رأی کسب کرده بود، افزایش رأی داشته است. آرا شاوردیان سومین نماینده فعلی اقلیت های مذهبی در این دوره ۵.۰۵۸ رأی را از آن خود کرد که نسبت به انتخابات مجلس یازدهم که ۵.۲۷۵ رأی داشته است، آراءش روند کاهشی داشته است.

از سوی دیگر، باید از اولین زن در میان اقلیت‌های مذهبی نام برد که توانست به عنوان منتخب مردم خود قدم در ساختمان بهارستان بگذارد. او بهشید برخوردار نماینده زن زرتشتیان است که با کسب ۱.۰۲۱ رأی توانست کرسی پارلمان را از آن خود کند.

چهره هایی که با مجلس دوازدهم خداحافظی کردند

در انتخابات مجلس دوازدهم برخی از چهره های شاخص مجلس با مُهر قرمز ردصلاحیت بر پرونده هایشان روبرو شدند و از گود رقابت کنار رفتند. ۲۲ نماینده فعلی مجلس از جمله آنها بود که در میانشان منتقدان پروپا قرص دولت رئیسی هم حضور داشتند.

جلال محمودزاده نماینده مهاباد؛ جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت؛ احمدعلیرضا بیگی نماینده تبریز؛ معین الدین سعیدی نماینده چابهار؛ محمود احمدی بیغش نماینده شازند؛ جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تربت‌جام؛ شهریار حیدری نماینده قصرشیرین؛ مهدی عیسی‌زاده نماینده میاندوآب؛ سیدعلی موسوی نماینده ملکان؛ اسماعیل حسین‌زهی نماینده خاش و میرجاوه؛ مجید انصاری نماینده نورآباد ممسنی و رستم؛ رجب رحمانی نماینده تاکستان؛ محمد خدابخشی نماینده الیگودرز؛سیدکاظم موسوی نماینده اردبیل؛ سیدغنی نظری نماینده خلخال و کوثر؛ احسان ارکانی نماینده نیشابور؛ علی جدی نماینده شیروان؛ مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان؛ لفته احمدنژاد نماینده خرمشهر؛ قاسم ساعدی نماینده دشت‌آزادگان و هویزه و اسفندیار اختیاری نماینده اقلیت زرتشتیان نمایندگان ردصلاحیت شده مجلس یازدهم بودند.

علاوه بر این نمایندگان فعلی مجلس که از راهیابی به انتخابات مجلس دوازدهم بازماندند، برخی نمایندگان ادوار و چهره های سیاسی نزدیک به علی لاریجانی و حسن روحانی نیز بوده اند که نام آنها در میان رد صلاحیت شدگان خودنمایی می کرد. منصور حقیقت پور، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، جواد هروی، بهروز نعمتی، علی باقری، جواد کولیوند، عزت الله یوسفیان ملا، نادر قاضی پور، جواد جهانگیرزاده و عبدالرضا عزیزی از جمله آنها بودند.

در میان چهره های شاخصی که نتوانستند در مرحله اول انتخابات آراء لازم را در انتخابات حداقلی بدست آورند می توان به محمدرضا باهنر از حوزه انتخابیه کرمان، علی مطهری از حوزه انتخابیه تهران و محمدباقر نوبخت از حوزه انتخابیه رشت اشاره کرد.

علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار که نامش با سیلی زدن به یک سرباز راهنمایی و رانندگی بر سر زبان‌ها افتاده بود، حسن نوروزی نماینده رباط کریم و از حامیان سرسخت لایحه عفاف و حجاب، حسین جلالی نماینده رفسنجان، فریدون عباسی نماینده کازرون، محمدحسین آصفری نماینده اراک و ولی اسماعیلی نماینده حوزه انتخابیه گرمی نیز از جمله نمایندگانی بودند که نتوانستند باردیگر صندلی های سبز رنگ بهارستان را تصاحب کنند.

۱۰۳ نماینده فعلی ماندگار در مجلس دوازدهم/ قدیمی ها به مجلس بازگشتند

از دیگر نکات قابل توجه در اولین دور از انتخابات مجلس، ابقای تعدادی از نمایندگان فعلی بر کرسی های خود در پارلمان است. ۱۰۳ نماینده فعلی بار دیگر منتخب مردم حوزه های انتخابیه خود شدند. هرچند اصولگرایان همچون دوره یازدهم، جناح غالب در مجلس آینده هستند، اما در میان آنها چهره های اصلاح طلب و میانه رویی مانند مسعود پزشکیان، غلامرضا تاجگردون، نوری قزلجه، سیدفرید موسوی و ...نیز دیده می شوند.

۵ وزیر احمدی نژادی روانه بهارستان شدند

از نکات قابل توجه دیگر انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ این است که در میان راه یافتگان به مجلس دوازدهم، نام ۵ تن از وزرای دولت محمود احمدی نژاد هم به چشم می خورد. علی نیکزاد، رضا تقی پور، شمس الدین حسینی و حمیدرضا حاجی بابایی ۴ وزیری بودند که در مجلس یازدهم نیز حضور داشتند و در این دوره از انتخابات مجلس در جایگاه خود ابقا شدند. منوچهر متکی پنجمین فرد است که سمت وزارت امور خارجه در دولت احمدی نژاد را بر عهده داشت و در انتخابات مجلس دوازدهم توانست منتخب تهران شود.

اما در میان ۲۴۵ راه یافته به مجلس دوازدهم نامی از وزرای دیگر دولت ها دیده نمی شود.

جابجایی آراء منتخبان/ چه کسانی رأی‌شان باطل شد؟

از سوی دیگر، اعتراضات صورت گرفته در برخی از حوزه های انتخابیه، بازشماری آراء را به همراه داشت که باعث ایجاد تغییراتی در نتایج انتخابات شد.

از جمله در حوزه انتخابیه ورامین، پیشوا و قرچک که مهدی زمانی افشار به عنوان منتخب آراء کافی را کسب کرده بود، در پی بازشماری صندوق های رأی، صلاحیت وی رد شد و نفرات دوم و سوم به مرحله دوم راه یافتند.

طبق اعلام نتایج اولیه، در حوزه انتخابیه مسجد سلیمان و لالی، علی عسگر ظاهری با کسب ۲۸.۶۹۸رأی منتخب این حوزه اعلام شده بود، اما در بازشماری کامل تمامی صندوق‌های اخذ رأی، با جابه‌جایی نفر اول و دوم، رضا جباری رأی لازم را کسب کرد.

لنجان در استان اصفهان حوزه انتخابیه دیگری است که در آن حسین رجائی و علی کیایی به مرحله دوم راه یافته بودند، اما بازشماری آراء باعث ابطال رأی علی کیایی شد و حسین رجائی با نفر سوم به مرحله دوم راه یافتند.

اما بازشماری صندوق‌ها در شهرستان همدان، هم جالب توجه بود؛ چراکه باعث افزایش آراء منتخبان شد و در مجموع تعداد پنج رأی به آراء حمیدرضا حاجی‌بابایی، ۵۸ رأی به آراء عباس صوفی و ۱۶ رأی به آراء احمدحسین فلاحی اضافه شد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900357

دیگر خبرها

  • اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم!
  • ادعای‌های متعارض اصلاح‌طلبان در خصوص انتخاب هیئت رئیسه مجلس/ از نگاه چپ‌ها قالیباف با پایداری ائتلاف می‌کند یا با اعتدالی‌ها؟
  • تاییدتشکیل سازمان «سپند»/ آغاز ثبت‌نام نمایندگان کاندیداها در سامانه داوطلب
  • واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود | آخرین وضعیت لایحه حجاب | شورای نگهبان به مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایراد گرفت؟
  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه حجاب هنوز کار دارد؛ ایرادات همچنان باقی است /کنایه به روحانی: وقتی تایید می شوید، سطح درک شورا بالاست؟ /تایید تشکیل سازمان «سپند»
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای ۲۰ ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • مذاکرات مهدی کروبی با شورای نگهبان به روایت آیت الله هاشمی /سردار سلیمانی و ناطق نوری مهمانم بودند /آقای حجازی از بهزاد نبوی دلخور بود
  • قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد /آراء کدام منتخبان مجلس دوازدهم باطل شد؟ /افزایش سهم وزرای احمدی نژاد در پارلمان
  • اعتراف عجیب سیدمحمد خاتمی /مولوی سُنی فراری از مشهد در افغانستان کشته شد /بازخوانی خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی