Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست سایت فردا: نشست سران سه قوه عصر امروز -یکشنبه - با حضور حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین «سیدابراهیم رییسی» رییس قوه قضاییه و «محمدباقر قالیباف» رییس مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.
قرار است که آقایان آخرین اوضاع و تحولات داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی را بررسی و درباره راهکار‌های حل مسائل کشور با یکدیگر گفتگو و تبادل‌نظر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گفتنی است، این شورا از وقتی کار خود را شروع کرد که مقام معظم رهبری در هشتم اردیبهشت سال ۹۷ با تاکید بر ضروت «تشکیل اتاق جنگ اقتصادی» ایده اولیه را طرح کردند. نخستین جلسه رسمی این شورا در روز ۵ خرداد ۹۷ برگزار شد و از همان وقت تا کنون با انتقاداتی همراه بوده است. بعد از ماجرا‌های آبان ۹۸ و تصمیم یکباره افزایش قیمت بنزین که آن غائله فراموش ناشدنی را به‌پا کرد. انتقادات مذکور بیشتر هم شد.
انتقادات وارده اگرچه جوانب مختلفی داشت اماعموما به این خاطر بود که با توجه به ترکیب شورا، عملا همه کار‌ها به دولت سپرده می‌شد و حضور دو رئیس قوه دیگر به نوعی توجیه تصمیمات یکباره بود. مثلا همین اواخر سید شمس الدین حسینی نماینده منتخب مردم تنکابن و وزیر پیشین اقتصاد دولت احمدی نژاد گفته بود که مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه خلاف قانون اساسی و باعث بی قوارگی مجلس است. یکی دیگر از انتقادات را نیز محسن زنگنه، نمایند تنکابن در مجلس همین امروز مطرح کرد. او گفت: «نشست سران قوا با تدبیر رهبری تشکیل شد و قرار بود تنها در مواردی به حوزه تحریم باز می‌گردد و نیاز به اتخاذ تصمیمی عاجل است شورای هماهنگی سران سه قوه به آن ورود کنند، اما امروز گویا این شورا تصمیمات جدی‌تری را دنبال می‌کند که مجلس شورای اسلامی در جریان آن نیست. ما از هیات رییسه مجلس تقاضا داریم که از جایگاه و شأن مجلس شورای اسلامی صیانت کرده و دولت را ملزم کند تا هرگونه طرح خود را از مجرای قانونی یعنی مجلس عبور دهد.»
جلسات سران قوا به هرحال، هر دو هفته یک بار ادامه داشت تا اینکه مجلس و به تبع آن رئیس مجلس تغییر کرد. همین شد که شاهد یک وقفه یک ماه و نیمه در روند برگزاری آن بودیم. همین وقفه نیز امیدی مبنی بر ایجاد تغییرات در چگونگی کارکرد این جلسه را ایجاد کرد. نهایتا محمدباقر قالیباف در جلسه‌ای که اواخر تیرماه برگزار شد به همفکری با دو رئیس قوه دیگر نشست، اما انتظارات برای مشاهده تغییرات قابل لمس در کارکرد این شورا همچنان ادامه دارد. تغییراتی که به افزایش کارآیی و به کارشناسی‌تر شدن تصمیمات شورا کمک کند. مثلا یافتن راهکاری که کارشناسان بیشتری به فرایند تصمیم گیری اضافه شده و به روسای قوا قبل از اتخاذ تصیمیم نهایی مشورت دهند.
پیش از این نیز در سایت «فردا» به این ضرورت پرداخته و برخی سیاسیون درباره انتظارات جامعه از شورای سران قوا پرسیده بودیم. در همان راستا بود که مهدی چمران گفت: آنچه از جلسات سران قوا انتظار می‌رود حاکم شدن روحیه جهادی در این جلسات است. متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل تصمیمات نادرست ضربات سختی به اقتصاد کشور وارد شد که بخشی از این لطمات با تصمیمات بهنگام می‌تواند جبران شود.
محمد باقری بنابی، نماینده مجلسی نیز با اشاره به نقش رئیس مجلس در این شورا نسبت به ایجاد شفافیت بیشتر ابراز امیدواری کرده و خواستار بازنگری در رویه گذشته اجرای تصمیمات این شورا شده بود.

منبع: فردا

کلیدواژه: سران قوا سران قوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۷۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات مهدی کروبی با شورای نگهبان به روایت آیت الله هاشمی /سردار سلیمانی و ناطق نوری مهمانم بودند /آقای حجازی از بهزاد نبوی دلخور بود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشروح خاطرات آیت الله هاشمی در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۰ را بخوانید؛

بعد از ۵۳ سال که آمریکا دائماً عضو کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل بوده، در انتخابات پریروز حذف شد و مخالفان [جرج] بوش، [رئیس‌جمهور آمریکا]، سیاست ضعیف خارجی او را به باد انتقاد گرفتند. پاپ ژان پل دوم، [رهبر کاتولیک‌های جهان]، در یونان از کلیسای ارتدکس‌ها، به خاطر جنایات کاتولیک‌ها در جنگ‌های صلیبی علیه مسیحیان ارتدوکس استانبول، عذرخواهی‌ کرد. رئیس اُرتدکس‌های یونان، ملاقات خود را مشروط به عذرخواهی پاپ کرده بود.

پیش از جلسه مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، سیاست‌های کلی امنیت ملی در بخش دفاع را تکمیل کردیم. ظهر آقایان [عباس واعظ] طبسی و [علی‌اکبر] ناطق [نوری]، میهمانم بودند. دربارۀ انتخابات بحث بود. قرار است جامعه روحانیت [مبارز تهران] و جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم]، نامزد مشخصی نداشته باشند و بیانیه بدهند و مطالب کلی بگویند. عصر آقایان [محمدمحسن] سازگارا، [مدیرعامل شرکت مطبوعاتی جامعه‌ روز]، [سعید] فائقی، [معاون فنی سازمان تربیت بدنی] و عباس [قاسمی‌شریف]، پسر خانم اعظم طالقانی آمدند. سازگارا، نامزد ریاست‌جمهوری شده؛ نگران است که شورای نگهبان، صلاحیت او را رد کند. گفت، بارها اعلام کرده، موتور حرکت اصلاحات را سیاست‌های برنامه اول و دوم و عملکرد دولت سازندگی می‌داند. به عملکرد دوم‌ خردادی‌ها معترض است و گفت، روحانیت در دو قرن اخیر، هر وقت وارد مسائل شده، خیلی جدی و مؤثر بوده است.

جمعی از مسئولان [بسیج] حزب‌الله لبنان آمدند. سردار [قاسم] سلیمانی، [فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران] گزارش داد و من هم صحبت دلگرم‌کننده‌ای برای آنها نمودم.

شب جلسه سران قوا در دفتر آقای [مهدی] کروبی، [رئیس مجلس] در مجلس بود. آقای کروبی، مذاکراتش با شورای نگهبان در مورد ردصلاحیت اکثر نامزدهای دوم خردادی در [انتخابات] میان‌دوره‌ای مجلس را تعریف‌ کرد؛ خیلی ناراضی‌اند. گفته شد، با نفوذ آقای [مجید] انصاری، [نماینده تهران] ، در قانون برنامه، دو طرح گذاشته‌اند که باید اصلاح شود. گفت، آقای [سیدعلی‌اصغر] حجازی از دفتر رهبری، در روزی که او در ساوه بوده، تلفنی به او گفته است که آقای بهزاد نبوی، [نایب‌رئیس مجلس]، در مورد فرمان هشت‌ماده‌ای رهبری، در خصوص مبارزه با فساد، بد برخورد کرده است. قرار شد سران سه قوه، آیین‌نامه‌ای برای کنترل درست مبارزه با فساد تهیه کنند که مثل مسئله ثروت‌های بادآورده، خراب نشود.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902823

دیگر خبرها

  • رفع محرومیت تنها با روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • رفع محرومیت با تفکر و روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • سرلشکرسلامی: رفع محرومیت تنها با تفکر و روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • رفع محرومیت تنها با روحیه جهادی و عمل انقلابی امکان‌پذیر است
  • نصراللهی با اعتقاد به «ما می‌توانیم» روحیه جهادی را معنا می‌کرد
  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه حجاب هنوز کار دارد؛ ایرادات همچنان باقی است /کنایه به روحانی: وقتی تایید می شوید، سطح درک شورا بالاست؟ /تایید تشکیل سازمان «سپند»
  • لیست جامعه اسلامی مهندسین برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • مذاکرات مهدی کروبی با شورای نگهبان به روایت آیت الله هاشمی /سردار سلیمانی و ناطق نوری مهمانم بودند /آقای حجازی از بهزاد نبوی دلخور بود
  • لیست جامعه اسلامی مهندسین برای دور دوم انتخابات مجلس اعلام شد
  • جوکار: طبق قانون " شفافیت قوای سه گانه " آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد + فیلم