Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: محدودیت واردات خودرو به کشور و مضیقه ارزی، بستر را طی ۲ سال اخیر برای خودروسازان فراهم کرده تا از بازار بِکر و تضمین شده خودروی ایران استفاده کنند و یکبار برای همیشه از مونتاژکاری صرف به تولید مبتنی‌بر دانش بومی روی آورند. - اخبار اقتصادی -

مرتضی شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه پس از خروج آمریکا از برجام و تلاش آمریکایی‌ها برای نابودی صنعت خودروی ایران، شرکای خودروسازان کشور از جمله PSA، رنو، برلیانس و کیا ایران را ترک کردند، گفت: اغلب کشورهای صاحب‌نام در صنعت خودرو همکاری با شرکای خارجی در زنجیره تأمین دارند و همواره تلاش داشته‌اند وابستگی به صنایع پایین‌دستی سایر کشورها را کاهش دهند، اما در ایران به جهت سایه سنگین تحریم‌های اقتصادی، برنامه‌ریزی مبتنی‌بر همکاری با طرف‌های خارجی ریسک بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مضاف بر نگرانی ناشی از تحریم و تنها ماندن صنعتگران، اساساً انتخاب شرکایی نظیر پژو و رنو با هدف انتقال فناوری ساخت خودرو به کشور، خطای فاحشی است؛ چرا که به اذعان مدیران صنعت خودروی کشور آنها در انتقال فناوری به شدت مقاومت می‌کنند و از طرفی تورم‌های سنگین اقتصاد ایران، به مالکان خودروهای ذاتاً فرانسوی پس از چند سال به جهت استهلاک بالا، هزینه‌های سنگینی تحمیل می‌کند.

شجاعی تصریح کرد: ناتوانی در تولید خودروهایی نظیر تندر 90  با وجود سابقه بیش از یک دهه تولید در ایران‌خودرو و سایپا مصداق نوع نگرش فرانسوی‌ها به شرکای صنعتی‌شان و سیاست‌گذاری‌های اشتباه ما است.

وی در ادامه افزود: محدودیت‌های ارزی و قطع همکاری شرکای خارجی ناشی از تحریم را می‌توان فلج‌کننده تلقی کرد؛ این یک نگاه است. در صورتی که بررسی جنبه مثبت تحریم صنعت خودرو نشان می‌دهد، محدودیت واردات خودرو به کشور و مضیغه ارزی، بستر را طی 2 سال اخیر برای خودروسازان فراهم کرده تا از بازار بِکر و تضمین شده خودروی ایران استفاده کنند و یکبار برای همیشه از مونتاژکاری صرف به تولید مبتنی‌بر دانش بومی روی آورند.

این کارشناس خودرو درباره پیامدهای همکاری اخیر خودروسازان با وزارت دفاع برای تأمین برخی از قطعات تحریم شده خودرو گفت: عملیاتی‌شدن این‌گونه اقدامات به طور حتم می‌تواند تنوع تولید خودروسازان را که یکی از مشکلات فعلی صنعت خودرو است، رفع کند. در صورت تولید انبوه خودروهای با تکنولوژی بالا، کاهش شکاف میان قیمت بازار و کارخانه محقق خواهد شد؛ چیزی که امروز مسئله اول بازار تشنه خودروی کشور است.

شجاعی با تأکید بر اینکه چون همواره در صنعت خودرو وابسته بوده‌ایم، احساس پیچیدگی‌های عجیب و غریب در حوزه ساخت محصولات با فناوری پیشرفته داریم، گفت: اگر خودروسازان محدودیت واردات خودرو را مغتنم بشمارند و عقب‌ماندگی‌های صنعت را با ظرفیت‌های داخلی پوشش دهند، با وجود تحریم علاوه بر تأمین نیاز داخلی، توان رقابتی نیز پیدا خواهند کرد. در صورتی که خودروسازان به فرصت فعلی بی‌توجه باشند و صرفاً به آن از جنبه تهدید نگاه کنند، در آینده به دلیل شکاف بیشتر کیفیت و فناوری تولیداتشان با محصولات روز دنیا، حتی بازار داخلی را نیز از دست خواهند داد.

 انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رنو ایران خودرو خودرو رنو ایران خودرو خودرو صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۷۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر نجات خودروی گرفتار شده در رودخانه | ۶ سرنشین نجات پیدا کردند | ویدئو

دریافت 3 MB

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرعامل هلال‌احمر کرمانشاه گفت: با امداد نیروهای هلال‌احمر، خودروی گرفتار در رودخانه زمکان ثلاث‌باباجانی با ۶ سرنشینش نجات یافت.

محمدباقر محمدی اظهار کرد: ساعت ۱۱:۴۶ روز جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، طی اعلام تلفنی با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات ۱۱۲ کرمانشاه مبنی بر گیر افتادن خودرو نیسان‌وانت در بستر رودخانه زمکان از توابع شهرستان ثلاث‌باباجانی و گرفتار شدن ۶ نفر در خودروی فوق، بلافاصله تیم عملیاتی پایگاه امداد و نجات دره‌شهر ثلاث‌باباجانی به پشتیبانی شعبه به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: پس از دسترسی تیم عملیاتی به خودرو، عملیات نجات خانواده ۶ نفره آغاز و با تلاش نیروهای امدادی افراد به محل امن منتقل شده و وانت نیسان نیز به وسیله خودروهای کمک‌دار جمعیت هلال‌احمر از رودخانه بیرون کشیده شد.

کد خبر 847391 منبع: فارس برچسب‌ها سيل خبر مهم هلال احمر استان کرمانشاه خودرو حوادث ایران

دیگر خبرها

  • امدادرسانی به خودروی گرفتار شده در رودخانه زمکان با ۶ سرنشین (فیلم)
  • تاکسی های برقی وارد شد
  • خبر جدید وزیر صنعت برای متقاضیان خودرو/ علی‌آبادی: این خودرو‌ها را وارد کردیم؛ می‌توانید ثبت‌نام کنید و بخرید
  • تصاویر نجات خودروی گرفتار شده در رودخانه | ۶ سرنشین نجات پیدا کردند | ویدئو
  • برنامه افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳
  • ایروانی: تحریم های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • ایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴ آغاز شد
  • نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴ آغاز شد+ عکس
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین