Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@10:57:29 GMT

سازمان پژوهش اجبار پنهان برای اصلاح کتب درسی ندارد

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۷۸۷۵۳

سازمان پژوهش اجبار پنهان برای اصلاح کتب درسی ندارد

ملکی گفت: سازمان پژوهش اجبار پنهان یا عوامل پنهان که کارشناسان ما را مجبور به انتخاب معین کنند، ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، «حسن ملکی» در نشست خبری که امروز 23 شهریور ماه در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد، گفت: موضوع تحول بر اساس سند و برنامه درسی ملی راهبرد اصلی ما است و تلاش های بنده نیز در این راستاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در این زمینه توفیقات لازم به وسیله طراحی درست و برنامه ریزی مطلوب انجام شده تا بتوانیم دانش آموزان را به شهروندان مومن، متفکر و تحول یافته تبدیل کنیم.

 

تهیه راهنمای برنامه درسی و تحولی

 

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: راهنمای برنامه درسی و تحولی تا بهمن ماه تهیه می شود که در یازده حوزه تربیت و یادگیری در بخش های نظری و در زمینه فنی حرفه ای و مهارتی در حال برنامه ریزی است اما پایان آن بهمن ماه سال جاری است.

 

وی با بیان اینکه ساختار تشکیلاتی سازمان پژوهش را تغییر دادیم، گفت: ساختارهایی بر اساس نیازهای خود تشکیل شده است و چهار دفتر جدید به تصویب رسید و در حال حاضر به دنبال ساماندهی نیروی انسانی هستیم.

 

وی افزود: به دنبال شناسایی و جذب نیروهای مومن، انقلابی و خلاق به سازمان پژوهش هستیم چون معتقدیم اگر می خواهیم به یک دگردیسی واقعی در سازمان برسیم باید نیروهای جدید و جوان جذب کنیم.

 

ملکی تصریح کرد: آموزش کارشناسان در دستور کار است که تاکنون شش کارگاه با رویکرد فطرت گرایی توحیدی برگزار شده است.

 

معارف انقلاب اسلامی در کتاب های درسی

 

وی با بیان اینکه معارف انقلاب اسلامی را در کتاب های درسی مقاطع مختلف تحصیلی گنجانده ایم، گفت: محتوای 30 عنوان کتاب درسی ما در بخش نظری و فنی حرفه ای معارف انقلاب اسلامی است. معرفی قهرمانان ملی و دینی همانند سردار سلیمانی، صیاد شیرازی و سایر الگوها در کتاب درسی به عنوان الگو مطرح شده است. همچنین جنایت های آمریکا و جبهه استکبار به کتاب های درسی آمده است و برای این موضوع از کارشناسان و روانشناسان یاری گرفته ایم تا بر اساس مقطع تحصیلی محتواها بیان شود.

 

چاپ 992 عنوان کتاب درسی

 

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه 992 عنوان کتاب درسی چاپ شده است، تصریح کرد: 51 عنوان در مقطع ابتدایی، 56 عنوان در متوسطه اول، 137 عنوان در متوسطه دوم، 363 عنوان در شاخه فنی حرفه ای، 139 عنوان در مقطع کاردانی و 246 عنوان آموزشی به چاپ رسیده است.

 

وی توزیع کتب درسی را اینترنتی عنوان کرد و گفت: ثبت سفارش به صورت اینترنتی بوده و عمده دانش آموزان کتاب درسی را دریافت کرده اند که درصد کمی مانده که آنها هم ثبت سفارش نکرده بودند اما ما به دنبال شرایطی هستیم که هیچ دانش آموزی بدون کتاب درسی نباشد.

 

وی با اشاره به شبکه ملی رشد گفت: راهنمای آموزشی و کتب درسی در شبکه ملی رشد قابل دسترسی برای خانواده ها و معلمان است.

 

حاشیه های حذف تصاویر از کتب درسی

 

وی با بیان اینکه در هفته اخیر دو کتاب درسی باعث ایجاد فضا در شبکه های اجتماعی شده است، گفت: در فارسی اول ابتدایی محتوای کتاب اهم از اشعار، قصه و تصویر است و قرآن نیز در موقعیت های مختلف به دانش آموزان معرفی شده است. در یکی از نگاره ها تصویر قرآن بالای میز و تلویزیون حذف شد چون برخی از کارشناسان معتقد بودند جای قرآن نباید بالای میز و به صورت تزیینی باشد و با قداست این کتاب مقدس سازگار نیست در صورتی که در محتواهای کتاب درسی به انواع مختلف مطالب قرآنی آورده شده است البته از نظر بنده می توانست قرآن در جای دیگر قرار گیرد و حذف نشود.

 

وی همچنین به حذف دختران از روی جلد کتاب ریاضی اشاره کرد و گفت: به هیچ عنوان نقش زن در جامعه ایرانی اسلامی کم دیده نمی شود و حقوق زنان رعایت می شود چون معتقدیم رعایت حقوق زنان به طور طبیعی روی مردان هم اثر می گذارد. در کنار ریاضی پایه سوم ابتدایی به طور موازی کتاب های دیگری هم چاپ شده است. به روی جلد کتاب علوم تجربی سوم ابتدایی اگر نگاه کنیم، همه دختر هستند. در کتاب های درسی متعدد نیز تصاویر دختران و پسران ملاحظه می شود. بنده برای منتقدان احترام قایل هستم اما آنها هم باید کتاب ها را در مجموع مورد مشاهده قرار دهند البته دو تصویر دختربچه نباید برداشته می شد، بنده خود مخالف این موضوع بودم اما مطلوب است منتقدان کل نگر و همه جانبه باشند.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین تاکید کرد: اجبار پنهان و عوامل پنهان کارشناسان ما را برای انتخاب های معین وجود ندارد. چنین چیزی در سازمان پژوهش نیست، اینها همه از طریق کارشناسان سازمان انجام می گیرد، شاید گاهی سلیقه فردی دخیل باشد و اگر نظارت ما ضعیف باشد، ممکن است سبک و سلیقه فردی نیز صورت گیرد.

 

وی با بیان اینکه این رویداد نشان داد ما باید نظارت های بیشتری به لحاظ بالینی و حساسیت مردم بر روی کتب درسی داشته باشیم، گفت: اعتقاد دارم کارشناسان باید از چند بینش اعتقادی، ارزشی، فرهنگی برخوردار باشند. باید نظارت ما نیز دقیق و بر اساس شاخص های معین باشد.

 

ملکی همچنین درباره تهیه برای مهد کودک ها و پیش دبستانی ها گفت: قانون تهیه محتوای آموزشی را برای مهد کودکی ها و پیش دبستانی ها را بر عهده وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش قرار داده است و اخیرا هم مقام معظم رهبری به درستی به این مطلب اشاره کرده است که در این خصوص اقدامات موثری انجام شود.

 

وی افزود: گروه برنامه درسی پیش دبستانی را فعال کرده ایم و برای سال 1400 برای مهد کودک ها و پیش دبستانی ها محتوای لازم تهیه می شود.

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: کتب درسی ملکی وزارت آموزش و پرورش برنامه ریزی کتاب های درسی سازمان پژوهش پیش دبستانی برنامه درسی کتاب درسی کتب درسی کتاب ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۸۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ فرهنگ وهویت هر ملت مستلزم نگهداری اسناد هویت دار

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ؛ اسدالله عباسی در دیدار معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور با بیان اینکه نگهداری اسناد هویت‌دار اهمیت زیادی دارد و موجب حفظ فرهنگ و هویت هر ملت می‌شود گفت: بازدید دانش‌آموزان از سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان برای شناخت و آگاهی آنان از وظایف این سازمان باید در دستور کار متولیان قرار گیرد.
وی تصریح کرد: وظایف و فعالیت سازمان اسناد و کتابخانه ملی باید از طریق افراد متخصص و تاثیرگذارو با همکاری رسانه‌ها به مردم شناسانده شود.
استاندار گیلان نگهداری نسخه‌های خطی و تاریخ شفاهی شخصیت‌ها در حوزه‌های مختلف را از اقدامات ارزشمند سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور دانست و بر ضرورت همکاری بیشتر دستگاه‌ها با مدیریت سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گیلان تاکید کرد.
اسدالله عباسی همچنین برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان قول مساعد داد.
 معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور نیز در این دیدار گفت: ۴۲ هزار نسخه خطی در این سازمان نگهداری می‌شود که برخی نادر و جهانی بوده و به عنوان اثر علمی و فرهنگی ثبت یونسکو شده‌ است.
 فاطمه صدر همچنین افزود: هزار و ۵۰۰ تاریخ شفاهی از شخصیت‌ها ، دولتمردان، سیاستمداران، ادیبان و اهالی فرهنگ و هنر نیز در سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور نگهداری می شود.
وی در ادامه با تشریح جایگاه و قدمت سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور افزود: بخش کتابخانه ملی این سازمان قدمت ۹۰ ساله دارد و سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور عضو فدراسیون بین‌المللی کتابخانه‌های ملی و فدراسیون بین المللی آرشیوهای ملی است.
معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور با بیا اینکه به جز نگهداری اسناد اداری کشور در این سازمان گفت: تعدادی اسناد تاریخی از دوران قاجار و پهلوی نیز در این سازمان نگهداری می شود.

دیگر خبرها

  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران است
  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • میدان شهرت در ایران
  • به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد
  • حفظ فرهنگ وهویت هر ملت مستلزم نگهداری اسناد هویت دار