Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@15:01:12 GMT

پیشنهاد افزایش قیمت تضمینی محصولات پایه کشاورزی

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۷۹۴۰۰

پیشنهاد افزایش قیمت تضمینی محصولات پایه کشاورزی

ایسنا/خوزستان رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ضروری است قیمت تضمینی محصولات پایه مانند گندم، جو، ذرت، چغندرقند و کلزا بر اساس محاسبه هزینه‌های تمام‌شده تولید به اضافه سود کشاورز، افزایش یابد.

عبدالرحیم رحیمی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی به بهانه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و محاسبه با ارز نیمایی مشکلات فراوانی برای کشاورزان به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با وجود تداوم یارانه بخش کشاورزی حتی در کشورهای توسعه‌یافته و اینکه کشاورزی مهم‌ترین ساختار و حتی پایه اقتصاد کشور است، انتظار داریم شرایطی فراهم شود که شاهد کاهش قیمت نهاده‌های کشاورزی و وفور توزیع این محصول میان کشاورزان باشیم.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش تصریح کرد: این افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی اگر با افزایش قیمت محصولات بر اساس هزینه تمام‌شده تولید به خصوص برای گندم، جو، ذرت، چغندرقند و کلزا همراه نباشد ضربه‌ای عامدانه برای فروپاشی اقتصاد و نابودی امنیت غذایی کشور است و باید به صورت ویژه به این امر نگاه کرد.

رحیمی‌نیا با بیان اینکه نگرانی و اضطراب کشاورزان در خصوص افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی شرایط آن‌ها را دشوار کرده است، گفت: جامعه کشاورزی تا کی باید مورد بی‌مهری قرار بگیرد؟ انتظار داریم مسئولان با تدبیر بیشتری به حل مسائل کشاورزان بکوشند.

وی افزود: با توجه به جنگ اقتصادی دشمنان، باید جایگاه وزارت کشاورزی و به تبع آن جامعه کشاورزی جایگاه فوق استراتژیک در مدیریت عالی کشور باشد و با مدیریت صحیح به خصوص در سال جهش تولید از وارد آمدن فشار تورم نهاده‌های تولید در بخش کشاورزی به کشاورزان که زندگی و معیشت را به خطر انداخته‌اند، جلوگیری شود.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش گفت: افزایش قیمت ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصدی کود در ادامه گرانی‌های قبلی توسط دولت، زمینه‌ساز سقوط تولید داخلی و افزایش واردات خواهد شد و انتظار است تا به حل این مساله کمک شود.

رحیمی‌نیا افزود: به نمایندگی از کشاورزان استان خوزستان در نامه‌ای به وزیر کشاورزی و دیگر مسئولان کشوری اعلام کردم اگر تصمیمی برای کاهش نرخ نهاده‌های تولید مثل کود، بذر، سم و ... گرفته نشود، ضروری است قیمت تضمینی محصولات پایه مانند گندم، جو، ذرت، چغندرقند و کلزا بر اساس محاسبه هزینه‌های تمام‌شده تولید به اضافه سود کشاورز، افزایش یابد.

وی افزود: باید هر چه سریع‌تر و به منظور جلوگیری از محتاج شدن کشور به واردات از کشورهای بیگانه به خصوص در مورد کالاهای استراتژیک گندم، شکر، خوراک دام و روغن، این مساله مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی کشاورزی افزایش قیمت نهاده های کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۹۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت

به گزارش قدس آنلاین، حامد نجفی علمدارلو افزود: همزمان با مدیریت مصرف و کاهش واردات، برنامه‌ریزی صورت گرفته منجر به بهبود تجاری این بخش به میزان بیش از ۲ میلیارد دلار شده است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: بر اساس آمار گمرک، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته ۶.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد.

نجفی گفت: همچنین میزان واردات در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار کاهش و در مجموع تراز تجاری ۲ میلیارد دلار بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه کارشناسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مراقبت از شرایط فوق و تداوم آن نیازمند افزایش تولید است، افزود: تامین مالی، ریالی، ارزی و به‌هنگامِ زنجیره تامین محصولات کشاورزی، راهکار اساسی رشد تولید است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی با صادرات آن رابطه دوطرفه دارد و تجارب موفق نشان داده است، اختصاص ارز به نهاده‌های تولیدی بخش کشاورزی، اگر به لحاظ زمانی در اولویت تامین و تخصیص قرار گیرد، منجر به کاهش واردات محصول نهایی و افزایش صادرات می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید