Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@03:31:04 GMT

دسترسی به اطلاعات فیلمخانه ملی ایران تسهیل می شود

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۸۰۰۹۴

دسترسی به اطلاعات فیلمخانه ملی ایران تسهیل می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی ایران با اشاره به اهمیت دسترسی به اطلاعات موجود در فیلمخانه درباره دلایل شکل گیری آن گفت: از آنجا که در عصر اطلاعات و فن آوری، اسناد و آثار شنیداری و دیداری بخشی از ثروت های ملی و اموال عمومی هر سرزمینی محسوب می شوند و لاجرم باید که همچون سایر میراث ملی حفظ، نگهداری و با امانت و مراقبت کافی به نسل های بعدی منتقل شود، فیلمخانه ها تاسیس شده اند؛ همانگونه که موزه ها بنا شده اند تا جایگاه حفظ و نگهداری آثار و اشیاء باستانی کشورها باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طاهری درباره مهم ترین اهداف فیلمخانه ملی ایران در سال های گذشته گفت: جمع آوری، حفظ و نگهداری یک نسخه از تمامی فیلم های سینمای ایران، تهیه گنجینه ای از عکس های صحنه، پوسترها و آنونس های فیلم های سینمایی، تهیه شناسنامه کامل برای تمامی آثار موجود و طبقه بندی اسناد اعم از دیداری و شنیداری و در کنار آن همگامی با پیشرفت های فن آورانه مانند ایجاد آرشیو مواد تصویری ویدیویی و دیجیتال، اصلاح و مرمت دیجیتال آثار با ارزش تصویری و ... از جمله اهداف فیلمخانه در سال های اخیر بوده است.

وی با اشاره به موضوع پراهمیت در دسترس قرار دادن اطلاعات موجود در فیلمخانه ادامه داد: گذشته از وظیفه مهم جمع آوری و نگهداری فریم به فریم میراث تصویری کشور، یکی دیگر از وظایف فیلمخانه ها در دسترس قراردادن اسناد و فیلم ها جهت بازبینی و استفاده پژوهشگران، دانشجویان، فیلمسازان و کلیه کسانی است که به دلایل مختلف به فیلمخانه رجوع کرده و درخواست دسترسی به اسناد جمع آوری شده موجود را دارند. چرا که اگر کاربران به راحتی به این منبع عظیم و باارزش دسترسی نداشته باشند، نمی توان معنا و مفهومی برای این همه تلاش و صرف نیرو، بودجه و زمان متصور شد.

مدیر فیلمخانه ملی وجود نظامی یکپارچه را برای دسترسی به اطلاعات ضروری عنوان کرد و از فهرست نویسی دقیق درباره اطلاعات موجود خبر داد و گفت: برای دسترسی علمی، عملی و البته اجرایی و ساده به وجود فهرست نیاز بود. به همین دلیل از سال ها پیش فهرست نویسی تمام اسناد موجود در فیلمخانه ملی ایران به منظور ایجاد نظامی یکپارچه برای دسترسی سهل و صحیح به آثار موجود، آغاز شده بود. در طول این سال ها، مراجعه کنندگان به فیلمخانه ملی با هر میزان اطلاعات - هرچند اندک و مختصر - درباره آنچه مورد درخواستشان بوده، با مراجعه به این نظام مکانیزه اطلاع رسانی و استفاده از اطلاعات آن به هدف خود دست پیدا می کردند.

طاهری بیان کرد: از آنجایی که گنجینه فیلمخانه ملی ایران همواره در حال توسعه است، روزآمد کردن این نرم افزار که به صورت اختصاصی برای فیلمخانه نوشته شده بود همواره و به شکلی مستمر در دستور کار قرار داشت که این روزها آخرین مراحل اجرایی نسخه جدید آن متناسب با نیازهای امروز این مجموعه در حال تکامل و نیز قابلیت قرار گرفتن آن در وب فراهم شده است.

وی با ابرازی امیدواری در این مورد که کار به زودی به نتیجه برسد، گفت: در اولین مرحله (که امیدوارانه حداکثر طی سه ماه آینده به نتیجه خواهد رسید) نسبت به انتشار فهرست و مشخصات فیلم های سینمایی ایرانی که طی سی و پنج سال گذشته حقوق فیلمخانه آنها خریداری شده است اقدام خواهد شد. در ادامه و به تدریج، فهرست فیلم های سینمایی بعد از انقلاب و نیز فیلم های مستند قبل و بعد از انقلاب که فیلمخانه ملی ایران مالک آنها است منتشر می شود.

مدیر فیلمخانه ملی ایران در پایان گفت: متناسب با اقتضائات فنی و رعایت اصول و ضوابط درباره دسترسی آنلاین به فیلم ها تصمیم گیری و سطح بندی لازمه تعیین و اعلام خواهد شد. به این ترتیب با انتشار این فهرست امکانی فراهم می شود که محققان و دانشجویان قبل از مراجعه به فیلمخانه از موجودی فیلمخانه ملی ایران مطلع شوند.

کد خبر 5022891 نیوشا روزبان

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان سینمایی فیلمخانه ملی تئاتر ایران برنامه تلویزیونی فیلم کوتاه ویروس کرونا محرم 99 فیلم سینمایی جشنواره فیلم ونیز موسیقی ایرانی شبکه پنج سیما تئاتر شهر مجید مجیدی رادیو نمایش سریال ایرانی فیلمخانه ملی ایران فیلم ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۰۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در بانجول دیدار کردند: تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم فیمابین تبادل نظر و توافق کردند.

به گزارش ایسنا، حسین امیر عبداللهیان در ادامه دیدارها و رایزنی‌های دیپلماتیک خود در گامبیا در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت این کشور ، با « فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار و رایزنی کرد .

در این دیدار  طرفین با تاکید بر این که مناسبات دو کشور در مسیر درستی قرار دارد، همکاری های مشترک اقتصادی و تجاری را مهم ارزیابی کردند. 

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم فیمابین تبادل نظر و توافق کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با تشریح مواضع اصولی ایران در تنبیه رژیم متجاوز صهیونیستی بعد از اقدام تروریستی این رژیم در هدف قرار دادن سفارت ایران در دمشق و پاسخ مقتدرانه نیروهای مسلح ایران علیه پایگاه های نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که در حمله موشکی به سفارت ایران در دمشق مورد استفاده قرار گرفت، بر حمایت کشورمان از هرگونه توافقی که ضامن حقوق مردم فلسطین باشد تاکید کرد.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: ما معتقدیم فلسطینیان خود باید در مورد سرنوشت فلسطین تصمیم بگیرند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحرک اخیر آمریکا در منطقه گفت: سوابق تاریخی و تجربه ما نشانگر تکرار بدعهدی آمریکا است و آنها به هیچ پیمان و وعده ای وفادار نیستند. 

امیرعبداللهیان با اشاره به ضرورت تلاش های مشترک برای توقف جنگ در غزه در راستای منافع مردم فلسطین و کشورهای منطقه افزود: معتقدیم بازگشت ثبات و امنیت به منطقه و توقف جنگ به نفع همه کشورهای منطقه است.

امیر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی نیز با ابراز خرسندی از این دیدار و مشورت و تعامل مستمر بین وزرای خارجه دو کشور در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی خاطر نشان کرد: مهم این است که اراده لازم نزد رهبران دو کشور برای توسعه و تعمیق مناسبات دو کشور وجود دارد.

وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد: فعال سازی روابط اقتصادی و فرهنگی و مردمی از جمله مسائل اساسی است که موجب تقویت بیش از پیش روابط در راستای منافع دو کشور می شود.

وی ازسرگیری حج عمره و آثار مثبت آن در میان مردم دوکشور را از آن جمله توصیف کرد.

فیصل بن فرحان دیدگاه‌های کشورش را در مورد تحولات منطقه تشریح کرد و بر اهتمام ویژه این کشور به احقاق حقوق مردم فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطین، تاکید کرد.

وزیر خارجه عربستان ابراز امیدواری کرد که توقف جنگ در این مرحله در غزه محقق شود و افزود: توقف جنگ را به نفع مردم فلسطین و شروع ارسال کمک های انسانی به غزه می دانیم. 

فیصل بن فرحان استمرار تعامل بین دو کشور ایران و عربستان را برای مقابله با طرح های جنگ طلبانه نتانیاهو در منطقه ضروری دانست.

وزیر خارجه عربستان همچنین به موضع کشورش در محکومیت حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق بعنوان مکانی دیپلماتیک اشاره و خاطر نشان کرد: چنین حمله ای به هیچ وجه قابل قبول و توجیه نیست.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • همایش‌های هسته‌ای تسهیل کننده نیمی از اهداف توسعه پایدار
  • ایمن‌ترین پیام‌رسان‌های جهان/ چگونه امنیت پیام‌رسان‌ها را بالا ببریم؟
  • اتصال شبکه بانکی به سامانه املاک و اسکان عملیاتی خواهد شد
  • فرار کانون سردفتران از شفاف‌سازی عملکرد مالی
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری
  • بازدید از بزرگترین پروژه پل‌سازی شیراز تا تقاطعی که دسترسی به حرم شاهچراغ را تسهیل می‌کند
  • امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در بانجول دیدار کردند: تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم
  • پاسخگویی به پرسش‎های مشترکین در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
  • دیگر نیازی به پلاک گذر موقت نیست!
  • وب‌سایت‌هایی که برای هک اکانت تلگرام استفاده می‌شوند